Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 9 eller 10 streker ved 80% lading?

Startet av Kvikken, onsdag 26. mars 2014, klokken 16:07

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Forretningsideen til Ishavsveien er åpenbart ikke å tjene penger på lading, så jeg undres over hva den faktisk er?

Bygge ladere for skattebetalerene (Transnova og kommunene) og kreditorenes regning, slå seg konkurs, gjennoppstå, selge seg til noen (hvem?), profit?

Eller skal vi påkalle Hanlon's razor?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leon

#61
Stusser også over denne prispolitikken. For de fleste er det snakk om 10 minutter, som på sommerstid fort gir 30-35% lading, for å komme seg hjem eller til bestemmelsesstedet. Dette er det surt å betale 12-15 kr per kWt for.

Siden dette er strøm for drøye 5 kroner, ville de tjent på å sette prisen til for eksempel 60 kr dersom dobbelt så mange brukte laderen. Tror dette ville gitt langt mer enn en dobling av bruken!

Til sammenligning tar Fortum 25 kr med ladebrikke, og 30 kr med sms, for 10 minutters lading, men Statoil tar 43 kr for 15 minutter. Derfor er vel disse laderne også de som er hyppigst i bruk. Grønn Kontakts klippekort til 50 kr for ubegrenset lading er heller ikke ille, men her må du forhåndsbetale for 10 klipp som må brukes i løpet av ett år.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

Jeg har jobbtelefon som helst ikke skal brukes til slik og at man ikke kan få på plass skikkelig kortbetaling er bare trist.

Hvordan betaler man med Appen? Knyttes den mot et bankkort?

offpist

Tipper at store deler av beløpet går til de som betjener betalingstjenesten.
Er ikke umulig de tar så mye som 30-40 kr av beløpet.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

svingen

Sitat fra: offpist på mandag 26. mai 2014, klokken 15:21
Tipper at store deler av beløpet går til de som betjener betalingstjenesten.
Er ikke umulig de tar så mye som 30-40 kr av beløpet.

Har tydlighvis en vei og gå her da,skulle tatt seg ut hvis det var samme med parkerings automater.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på mandag 26. mai 2014, klokken 15:39
Sitat fra: offpist på mandag 26. mai 2014, klokken 15:21
Tipper at store deler av beløpet går til de som betjener betalingstjenesten.
Er ikke umulig de tar så mye som 30-40 kr av beløpet.

Har tydlighvis en vei og gå her da,skulle tatt seg ut hvis det var samme med parkerings automater.

De bruker VISA. Dyrer installasjonskostnad, rimeligere i bruk. SMS koster derimot nesten ikke noe å "installere" men er dyrt i bruk.

Forums løsning med RFID-kort og etterfakturering pr. minutt er utvilsomt den mest gunstige løsningen kostnadsmessig. Gjerne da også SMS, men til en høyere pris.

VISA er på vei til å bli ennå dyrere siden man snart krever online terminaler overalt med PIN-kode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Så løsningen er én betalingsterminal som betaler for mange ladestolper ved å velge nr på ladestolpen.

sigurdi

Har hørt mye bra om betalings løsninger med nfc, altså mobilen men direkte fra konto.
Som visa men fra og gjennom mobilen men til lavere pris.
Slike ting hadde passet til dette.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

el-snorre

Det er ikke selve strømmen som er dyr, men alt rundt leveranse av den. Ishavsveien har som nesten eneste leverandør minst to ladere hvert sted. To ladere som trolig står på samme måler/overbelasyningsvern. 250A eller mer gir høye månedskostnader (nett abonnement + effektavgift av den timen i måneden som har høyest bruk).
Når antall kW er lavt, blir kostnaden per kW desto høyere. På Vestby med kapasitet for sikkert 4 * 50kW(4*125A) + 2*22 kW (63A) er nettleia betydelig høyere enn en opperatør med enkeltlader.

Man skal ikke se bort fra at innpris ( abonnement, nettleie, effektavgift og strømpris) per kW da fort kan ligge på både 4 og 5 kroner om antallet forbruket kW er lavt.

Effektavgift er på mange måter hurtigladeaktørenes "drivstoffavgift". Bare at det havner hos netteier...
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Kvikken

#69
NFC har ingen etablert standard betalingsløsning som også er årsaken til at Apple ikke satser på det forløpig. Ergo er NFC forløpig et blindspor.

el-snorre:
alle som har klart å vurdere kjøp av en elbil forstår at strømmen er det billigste i hele pakken rundt hurtigladere, det betyr ikke at det er greit å betale 120,- flatt for 1 lading. Alle forstår at det bør være vesentlig dyrere for en Tesla å lade full tank enn en trilling.

Man må satse på at det blir større rom for inntjening over tid, større vilje fra investorer å gå med tap de første 3-5 årene (som er helt normalt i nyoppstartede initativ) osv. fremfor bare kortsiktige satsninger.


el-snorre

Glennha:
Ja, alle vet at selve strømmen er billig, men ikke alle forstår hvor mye faste kostnader og effektavgiften faktisk kan slå ut. Jeg er slett ikke sikker på at prisprofilen til Ishavsveien er den rette, langt derifra.

Ellers enig, hvor jeg personlig er for at man skal betale ut fra tid og ikke per påbegynte ladesekvens, som attpåtil ikke har noen begrensning. Minuttprising er eksempelvis glimrende, da koster de første kW lite, mens de siste er dyre. Baksiden er desverre at det blir dyrt dersom du må ha fult batteri, grunnet lang vei til neste lader... Men i hverdagen for å få noen kW, greit nok.

Er overrasket over at ingen operatører har valgt modellen: lav måneds kostnad/abonnement + tid/kW ved bruk. Det kan eks være 30 kroner per måned + 1,00-2,00 kroner per minutt/3 kroner per kW. Har ikke regnet på det, så tallene er mer som et prinsipp.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Thomas Parsli

Det er vel (fortsatt?) ingen som argumenterer for at operatørene skal selge hurtiglading med tap, men den prisen Ishavsveien opererer med er fullstendig galskap.

Nå vet jeg ikke om Fortum driver med tap, men når de klarer å levere en brukervennlig betalingsløsning (SMS eller abonnement med etterskudsbetaling) hvor man betaler for bruk er det vanskelig å forstå hva Ishavsveien holder på med.

Både Elbilforeningen og Enova burde jobbe for at de som eier elbil også bruker den når de kjører strekningner hvor Ishavsveien (og Grønn kontakt) har "monopol".
120,- for å lade (om det er 10 minutter for å rekke frem, eller 45 minutter for å "fylle tanken" fremmer ikke bruken av elbil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Transnova blir nok lagt inn under Enova etterhvert.
Det jobbes fra oss og andre på flere fronter med å åpne for spott lading til en rimelig pris. Grønn Kontakt tar vel 100 kroner vis app/sms, hvor Easypark tar en stor del av prisen. Der har man dog mulighet til å betale for klippekort; 10 ladinger for 500.


Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Truls

Hadde håpet å kunne kjøre Leaf til Sørlandet i sommer og spurte Ishavsveien om hvordan de lå an med de planlagte laderne langs E18. Fikk svar men ikke akkurat hva jeg håpet:

Hei Truls,

Laderene vil nok ikke bli klare før slutten av sommeren. Vi beklager forsinkelsen.

Hvis du ønsker mer informasjon er det bare å kontakte oss per e-post, eller vår servicetelefon.

Vennlig hilsen
Ishavsveien

(+47) 975 49 200
Nedre Vaskegang 6, N-0186 Oslo
www.ishavsveien.no
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

el-snorre

For å spøke litt, hadde et naturlig spørsmål blitt til dem: " Dekker Ishavsveiens mobilitetgaranti tauing langs E18 frem til laderne er på plass?"
8) 8) ???
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA