Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 9 eller 10 streker ved 80% lading?

Startet av Kvikken, onsdag 26. mars 2014, klokken 16:07

« forrige - neste »

fredag

Er det ikke egentlig også krav fra Transnova om roaming mellom ladeoperatørene for å få støtte? Slik at man kan bruke ladekort fra en operatør til å lade hos en annen operatør?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: glennha på tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:48
Ser at hurtigladekartet er en egen løsning på http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Finnes denne i en mobilvennlig løsning? Må se mer på denne da infoen var meget god.
På hurtigladekartet står det:
"Leaflet | Tiles Courtesy of MapQuest. Map data (c) OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA.
Levert av ladestasjoner.no"
Hvorfor er ikke infoen på kartet til ladestasjoner.no konsistent med den på hurtigladekartet når begge er levert av samme aktør? Er det fordi førstnevnte er i Beta og egentlig ikke bør brukes?
Dette er et litt mer mobilvennlig hurtigladekart?
http://ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilhurtigladekart.php

Informasjonen er akkurat den samme på begge kartene. Kartdata er så sin sak, det viktigste er at begge henter data fra NOBIL (hvor hurtigladekartet er noen timer raskere enn den andre applikasjonen. Eneste forskjellen er at det er mer info på stasjonsvisninga på ladestasjoner.no. Klikker du på bobla som kommer på markøren, får du fullstendig informasjon.

For øvrig er vi alle enige om at visninga på applikasjonen til ladestasjoner.no kan bli bedre. Noe vi håper å være i mål med snart.
St.Hanshaugen

Birger

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 17. mars 2014, klokken 16:35
Det er også riktig som Sven Erik påpeker at det framkommer på hurtigladekartet at du ikke får lade hos Ishavsveien uten at du har kortet deres.

Nå er denne lukka tilgangen så spesiell, at jeg har framheva den langt tydeligere i NOBIL!
Lagt det inn 2 steder - i STORE BOKSTAVER. Da bør det ikke glippe noe sted (viser seg at LadeNå! ikke har med brukerkommentarer fortsatt, tror jeg, slik som f.eks. ladestasjoner.no og hurtigladekartet har), bortsett fra i navigasjonen til Leaf som sjelden oppdateres av Nissan.

Er det ikke like bra å fjerne dem fra kartet? Dersom det bare er ladestasjon for en lukket gruppe så bør den lukkede gruppen ha informasjonen tilgjengelig.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

sven erik

Sitat fra: Birger på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:58
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 17. mars 2014, klokken 16:35
Det er også riktig som Sven Erik påpeker at det framkommer på hurtigladekartet at du ikke får lade hos Ishavsveien uten at du har kortet deres.

Nå er denne lukka tilgangen så spesiell, at jeg har framheva den langt tydeligere i NOBIL!
Lagt det inn 2 steder - i STORE BOKSTAVER. Da bør det ikke glippe noe sted (viser seg at LadeNå! ikke har med brukerkommentarer fortsatt, tror jeg, slik som f.eks. ladestasjoner.no og hurtigladekartet har), bortsett fra i navigasjonen til Leaf som sjelden oppdateres av Nissan.

Er det ikke like bra å fjerne dem fra kartet? Dersom det bare er ladestasjon for en lukket gruppe så bør den lukkede gruppen ha informasjonen tilgjengelig.
det er da ikke lukket  det er for alle å melle seg inn  om noen trenger de er mange sånne i utlandet der må en ha medlemskap  men en finner de på kartet  å der står det dåligere opplyst en i Norge her har vi et bra kart  som en kan velge både det ene og det andre  og  de leste vil ha deg på abonomang  jeg vet å at de jobber med at en skal kunne bruke kort fra de andre å muligens få en liten regning på strøm

Kvikken

#19
Takker Hans Håvard :)

Håper vi elbilister snart kommer dit at vi på lik linje med annen drivstoffylling kan betale på en enkel måte per kWt strøm vi fyller fra en hurtiglader og andre ladere, men alt er bedre enn systemet til Ishavsveien.

Ser det som meget positivt at McDonalds kjeden virker å være en pådriver(?) til utbygging av "åpne" hurtigladere. Ser stadig vekk fler av disse her og håper andre aktører tar etter. Dog ser jeg helst at ladeplasser ikke utbygges i for stor grad etter "reserverte wifi-nett for våre kunder" modellen hvor man må kjøpe en vare for å kunne kjøpe ladetjenesten. Mest mulig åpent for alle er ønskelig.

Drømmen er at vi etterhvert har mange hurtigladere tilgjengelig på enhver bensinstasjon i godt befolkede strøk og på utvalgte bensinstasjoner utover mer grisegrendte  strøk slik at elbilister i likhet med andre bilister kan fylle drivstoff her. Er det slik at bensinstasjonskjedene ikke har noe penger å tjene på å bygge ut hurtigladere på sine lokasjoner? Bringer ikke det mer handel til sine bolle&kaffe "kiosker"?

Fordelen med strøm er at vi også kan ha tilgang til drivstofffylling andre steder i tillegg. Jeg er dog litt overasket over at store kontorbygg og boligbygg som settes opp i dag IKKE bygger ut ladeplasser på sine parkeringsfasiliteter etc. Det bør nesten være et krav nå.

Føler også at vi fortsatt er litt i pioner/høyrisikofasen ift. investeringen da bilene med unntak av Tesla fortsatt har forholdsvis liten rekkevidde (ned mot 70km på kalde vinterdager) og det skjer mye innen teknologi fremover som kan gi oss ganske store hopp i rekkevidde, ladekapasitet etc. Mulig man snart kan kjøre innom en BNH/Renault forhandler  i en fremtidig Leaf gjennom en slags "vaskehall" og i løpet av 2min har en robot byttet hele batteripakken underfra?

Elmo

Sitat fra: glennha på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:04
Mulig man snart kan kjøre innom en BNH/Renault forhandler  i en fremtidig Leaf gjennom en slags "vaskehall" og i løpet av 2min har en robot byttet hele batteripakken underfra?
Det konseptet har noen forsøkt allerede og de gikk konkurs.
http://www.tu.no/industri/2013/05/27/better-place-er-konkurs
http://www.dinside.no/917881/better-place-konkurs
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Tror nok Ishavskraft fikk nok av underskuddene til Ishavsveien. Dermed ble Ishavsveien skilt ut som eget selskap. Så er vel håpet å selge dette selskapet til noen andre med langsiktige planer. Det virker jo som om det ikke står mange i kø for å kjøpe selskapet.....

Inntil så skjer tipper jeg Ishavsveien kun opprettholder de få hurtigladerne de har igjen, og kun med kort, da de ikke har noen fungerende løsning for enkeltladinger. Slik vil det nok være til ny eier er på plass, eller til resten av pengene er brukt opp....

Så får vi bare håpe at noen kan komme på banen med vellfylte lommer, en langsiktig strategi og fokus på kundenes ønsker og behov.

Ishavskraft har vel fått lovnad om støtte til hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand. Dette er en viktig ferdselsåre og det er synd hvis ingen får etablert hurtigladere på denne strekningen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Electrix

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:59
Ishavskraft har vel fått lovnad om støtte til hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand. Dette er en viktig ferdselsåre og det er synd hvis ingen får etablert hurtigladere på denne strekningen.

Lars
Hvis ikke ishavsveien makter å bygge ut dette innen en rimelig frist så burde støtten til de aktuelle laderne kunne deles ut på nytt til andre aktører som er interessert. Det er mange som venter på at hullene på denne strekningen skal tettes.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kvikken

#23
Hvorfor skal ishavsveien åpne nye hurtigladere i april 2014 hvis så er tilfelle at de pga. eierbytte/konkurs kun opprettholder nåværende? Eller er dette feil info i hurtigladekartet?

Ellers håper jeg jo ikke Ishavsveien får noe som helst offentlig støtte til nye ladestasjoner (uansett strekning) så lenge de ikke gir kunder mulighet for åpen enkeltbetaling uten å betale rådyre abonnement eller forhåndsbetale dyre klippekort.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor dette kravet ikke opprettholdes fra instansene som deler ut våre skattepenger?!
En annen ting er at ishavsveien ikke bør medregnes i noen som helst dekningsoversikt ift. offentlige utbyggingsplaner da dette er en lukket løsning. Nettopp pga. dette bør de heller ikke motta offentlig støtte til utbygging.

Hadde ishavsveien hatt en mer fornuftig og kundevennlig strategi fra starten av ville de kanskje heller ikke havnet i konkursuføret.



Lars C. Krogenæs

Ishavsveien søkte i fjor, og fikk tilsagn.

Støtte utbetales ikke før utbyggingen er ferdig, og hurtigladerene tilfredsstiller gjeldende krav.

(Det er ikke NOBIL som gir støtte, men Transnova, samt diverse Fylkeskommuner). Jeg er overbevist om at Transnova er fullt klar over at Ishavsveiens tilbud i dag ikke tilfredsstiller de vilkår som er satt.

Håpet er vel at de får inn nye eiere, ny kapital, og ny strategi til å starte opp igjen. Inntil videre drifter man vel de 3 hurtigladerne for de som har kort, mens alt annet er lagt på ...is!

Så ligger det vel kanskje i luften at de sårt tiltrengte hurtigladerne mot Sørlandet ikke kommer opp i april. Kanskje de rett og slett burde bli fjernet fra "kommende hurtigladere" på ladestasjoner.no og heller legge dem inn igjen når dato for åpning er bekreftet?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kvikken

#25
Takk.

Jeg er klar over at NOBIL ikke gir økonomisk støtte, det var kun ift. informasjon i hurtigladekartet :-).

1. "Støtte utbetales ikke før utbyggingen er ferdig, og hurtigladerene tilfredsstiller gjeldende krav"

2. "Jeg er overbevist om at Transnova er fullt klar over at Ishavsveiens tilbud i dag ikke tilfredsstiller de vilkår som er satt."

Hva er det jeg går glipp av her? De tilfredstiller kravene men likevel ikke?

"Håpet er vel at de får inn nye eiere, ny kapital, og ny strategi til å starte opp igjen. Inntil videre drifter man vel de 3 hurtigladerne for de som har kort, mens alt annet er lagt på ...is!"

Og dette betyr i praksis at mange står uten et ladetilbud der ishavsveien har etablert seg fordi man da ser på disse strekningene som tilfredstillende ift. ladetilgang.

Det beste for oss er selvsagt at Ishavsveien med en eller annen eier starter opp igjen, men kun hvis de da gir oss en åpen betalingsløsning. Det som er trist med det hele er at mange skattekroner har gått med i dette sluket uten at de har levert løsninger som jeg vil tro brorparten ønsket og som ei heller tilfredstiller kravene til Transnova.

Lars C. Krogenæs

#26
Ishavsveien har 3 hurtigladere jeg tipper de har fått utbetalt støtte for. Disse var operative, og åpne (sågar gratis) slik at de tilfredsstilte kravene. Dermed ble vel støtte utbetalt.

Så har de slitt med å innføre et system for betaling generelt og tilfeldig betaling spesielt. Dermed tilfredsstiller de ikke kravene de før oppfylte. I stedet for å kreve penger tilbakebetalt, tipper jeg Transnova er lovet at dette skal ordne seg i forbindelse med restrukturering av selskapet, i løpet av "kort tid". Alternativet til Transnova er dessverre dårligere.

Ishavsveien har derimot ikke fått utbetalt støtte til andre hurtigladere, og vil ikke få det før disse hurtigladerne evt. er i drift, og tilfredsstiller gjeldende krav.

Så må vi huske på at Ishavsveien var pionerer innen hurtiglading. Når de etablerte seg var det ingen ferdige systemer å ta i bruk, hurtigladerne var nye og uprøvde, og man viste ikke mye om markedet. For Transnova var dette også helt nytt. Jeg tror nok dette har kostet Ishavskraft veldig mye, og håper noen vil ta opp stafettpinnen videre.

Se også hva Transnova mener om fremtidige hurtigladere:


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kvikken

#27
Takk for at du kaster et nyansert syn  på saken Lars. Selv har jeg ikke vært elbilist lenger enn siden oktober 2013 men jeg møter stadig vekk flere utfordringer enn jeg hadde regnet med når jeg gjorde kjøpet og Ishavsveien har i den sammenheng blitt et lite irritasjonsmoment fra ganske tidlig av.

Jeg også håper at noen vil drifte disse videre og samtidig omstrukturere til morderniserte løsninger som fungerer godt for kundene og samtidig vil gi gode driftsmarginer til nye eiere.

At det vil være et voksende grunnlag for å tjene penger i dette markedet tror jeg fult og fast på men hvor tungt og vanskelig det vil være å ta over Ishavsveien sitt bo aner jeg ingenting om. Det kan virke som det er en del å rydde opp i siden ingen virker å være på banen.


EDIT:
Ellers veldig godt å lese dagens artikkel :).

Leon

Sitat fra: Electrix på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:30
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:59
Ishavskraft har vel fått lovnad om støtte til hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand. Dette er en viktig ferdselsåre og det er synd hvis ingen får etablert hurtigladere på denne strekningen.

Lars
Hvis ikke ishavsveien makter å bygge ut dette innen en rimelig frist så burde støtten til de aktuelle laderne kunne deles ut på nytt til andre aktører som er interessert. Det er mange som venter på at hullene på denne strekningen skal tettes.

Det samme gjelder for den planlagte hurtigladeren på Gran, og ikke minst på Hønefoss. De fyller ut viktige huller, henholdsvis på riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik, og mellom Oslo og Hallingdal. Er ladestasjoner både på Flå, Gol og Geilo, men er vel langt fra Flå til Oslo. På 80-90% lading er det nesten umulig. Skulle gjerne hatt disse klare før sommeren...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

svingen

Sitat fra: Leon på onsdag 19. mars 2014, klokken 17:38
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:30
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:59
Ishavskraft har vel fått lovnad om støtte til hurtigladere mellom Oslo og Kristiansand. Dette er en viktig ferdselsåre og det er synd hvis ingen får etablert hurtigladere på denne strekningen.

Lars
Hvis ikke ishavsveien makter å bygge ut dette innen en rimelig frist så burde støtten til de aktuelle laderne kunne deles ut på nytt til andre aktører som er interessert. Det er mange som venter på at hullene på denne strekningen skal tettes.

Det samme gjelder for den planlagte hurtigladeren på Gran, og ikke minst på Hønefoss. De fyller ut viktige huller, henholdsvis på riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik, og mellom Oslo og Hallingdal. Er ladestasjoner både på Flå, Gol og Geilo, men er vel langt fra Flå til Oslo. På 80-90% lading er det nesten umulig. Skulle gjerne hatt disse klare før sommeren...


må si meg enig i det her,blir fint når det kommer en på grann,da kan jeg kjøre til svigerforeldrene (bor i Gjøvik) mine uten og vente med avreise på lørdag får og topp lade (dama kjøre på jobben så er hjemme med ca 60%) så kan da hurtiglade litt i gran og kjøre resten :)

Hvis jeg hadde reist alene ville jeg nok eller ladet 2 timer på grann enn og betale til kjeltringene  Ishavsveien.

Håper dem blir kjøpt opp av en av de andre aktørene :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA