Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status: Hurtigladere med Combo

Startet av tstens, onsdag 26. mars 2014, klokken 09:14

« forrige - neste »

tstens

Hei
Har fått en ulyd jeg føler kommer bakfra på høyre side.Lyden kommer v ca 35 km/t som en lavfrekvent summelyd,som igjen blir nesten borte v passert 40km/t.Den kommer tilbake mere høyfrekvent v 95km/t og blir veldig markant v ca 105-110km/t v 120km/t hører jeg den godt over stereoen m styrke på 6-7.Kan sammenlignes m slitt hjullagerlyd,føler mulig vibrasjon også.Bilen hår nå gått ca 10000km og dette kom v ca 5000km.Er ikke dekk el hjullager da jeg kan "regulere"lyden fra sterk til svakere,m bruk av gasspedalen.Sterkere v pådrag og svakere v
å slippe opp pedalen(0-200w/km). Nevnte dette til Tesla Skøyen på en reklamasjonsservice jeg hadde forrige uke,de testkjørte sa de og kunne ikke finne noen ulyd sa de ???og ikke noe unormalt,merkelig.Noen andre som har opplevd lignende?.Syns det er ganske skjennerende.Har lest litt på amerikansk forum og flere har hatt samme symtom og endt m drivverk bytte.Har ikke helt lyst til å gi meg på dette.Kansje få med meg en mekaniker på prøvetur (om de er med på slikt)?.Etter 26 år som flytekniker føler at jeg er kvalifisert lytter og kan fint vurdere om ting er "normalt "eller ikke.Det har kommet en endring i lydbildet som bør sees på.Er vant til å reagere på sånt fra min hverdag på jobb,og det er ikke noen "option" å la sånt gå uten å finne kilden.
Mulig jeg er pirkete,men endring er endring.
Terje
P85,White

Epleskreller

Det finnes en "normal" ulyd man kan få etter hvert fra motor, den er omtalt tidligere her på forumet, men jeg kan ikke finne den.. Kanskje det er den
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Patosan

@tstens
Hur låter ditt oljud?
Är det ett svagt ljud som kan påminna om en cirkelsåg?
VIN 15026

LinkedIn

tstens

Sitat fra: Patosan på søndag 16. mars 2014, klokken 22:50
@tstens
Hur låter ditt oljud?
Är det ett svagt ljud som kan påminna om en cirkelsåg?

Hei. Nei ikke som en sirkelsag . Men en form for ulelyd , den er der konstant ved nevnte hastigheter .Pulserer jeg med pedalen forsiktig så blir den mere og mindre markant i takt m pulsen . "Sirkelsag" lyden er jo der under akselerasjon og den er som normal .
Terje
P85,White

Sjøhyene

Tillater meg å stille et kjapt spørsmål her siden jeg ikke fant noen mer egnet tråd.

Jeg har en sånn "hvine" lyd som kommer når jeg virkelig gir på over noen sekunder. Tipper at hvis jeg starter på null så kommer den ca ved 80-90 når jeg holder gassen i bånn.
Slipper jeg gassen forsvinner den med en gang så har helt klart noe batteri/motor å gjøre.

Noen som vet om dette er normalt?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

frosken

Håper det, for jeg har det samme :)

Newbee

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. mars 2014, klokken 07:36
Tillater meg å stille et kjapt spørsmål her siden jeg ikke fant noen mer egnet tråd.

Jeg har en sånn "hvine" lyd som kommer når jeg virkelig gir på over noen sekunder. Tipper at hvis jeg starter på null så kommer den ca ved 80-90 når jeg holder gassen i bånn.
Slipper jeg gassen forsvinner den med en gang så har helt klart noe batteri/motor å gjøre.

Noen som vet om dette er normalt?

Helt normalt. Det er elmotorens "brøl" når du gir full bass, en litt høyfrekvent hvinelyd.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Mons

Jeg har en markert brummelyd som starter ved ca 115km/t. Ikke noe kritisk, men tydelig støyende brumming som jeg alltid legger merke til i det jeg kommer opp i denne hastigheten. Merket det først på autobahn, da jeg var der på ferie i påsken. Lyden vedvarer helt til annen støy overdøver den i svært høye hastigheter. Tok den inn på service på Skøyen, men Tesla nektet å teste bilen i høyere hastighet enn 100km/t. Da fant de selvsagt heller ikke noen feil eller ulyd, og derfor ville de ikke se noe mer på det. Representanten jeg snakket med sa likevel at det eneste som kunne hjelpe, var å bytte "drive unit".

Jeg sjekket litt på tyske forum, og oppdaget at mange har denne brummelyden i forskjellige variasjoner. Den kommer stort sett etter noen tusen kjørte kilometer. Noen har fått skiftet "drive unit", men lyden kommer tilbake etter noen tusen kilometer igjen. De som har hatt bilen lengst uten å få fikset noe rapporterer at lyden blir lavere etterhvert. Som om det er noe som går seg til. Det høres jo lovende ut.

For min del fungerer dette som en liten varsel om at hastigheten er høy nok på norske veier. Ettersom det ikke virker å være en kritisk feil, så kjører jeg videre og følger med på lydutviklingen fremover. Garantien varer tross alt i fem år. Synes likevel det er greit å ha varslet Tesla. Anbefaler alle andre å registrere dette også, så får kanskje Tesla oppmerksomhet nok om det til å lage en fiks før garantiperioden vår er over.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Muffinman

Hmm, jeg får brummingen i  ~60 km/t. Forsvinner ved høyere hastighet. EDIT: Men har ikke prøvd like høy hastighet som enkelte her ;)

pej

Det blir flere og flere ulyder i min bil. Det blir litt, lev med det, eller selg bilen. Denne bilen er ikke godt skrudd/limt sammen..
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Øggen

Med meg brummer det også. I alle hastigeter, men mest fra 0-100 ,,,,,,,,, i hjertet :-)

Tuxedo

Hører en lavfrekvent brummelyd ved jevn hastighet rundt 120 og oppover (jada, utlandet).  Om det kommer fra motor eller noe annet vet jeg ikke.  Uansett ikke veldig plagsomt, da det er endel annen støy i de hastighetene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Car-El

Æ hadde ulyd i bilen en liten stund. Fiksa det med gaffatape. Det ble jagud mæ stille i stua også.

:-X
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thor2014

Sitat fra: Car-El på søndag 22. juni 2014, klokken 22:29
Æ hadde ulyd i bilen en liten stund. Fiksa det med gaffatape. Det ble jagud mæ stille i stua også.

:-X

Litt usikker om det funker på kona i lengden :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA