Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: forsiden på VG

Startet av krister461, onsdag 26. mars 2014, klokken 04:47

« forrige - neste »

krister461

Tenkte jeg skulle skaffe meg en slik kabel til de fine ladestasjonene popper opp også her på vestlandet.

Hvilken skal man velge?
Er det noengang behov for mer enn 4 meter?

Jeg har funnet noen alternativer:
Fra Salto:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Det står at man kan få den i 3-5 meter, men p.t. er det ingen prisinformasjon.
Mener å ha lest at man får den i 4 meter til ca kr 2.000,-. Mener også å ha lest at noen hadde problemer med at den var for stor for noen ladestasjoner.

Fra elbilhjelpen:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_ladekabel_for_lading_med_inntil_3_faser_og_32A_fra_de_nye_ladestolpene
Kommer i 4 og 6 meter.

Setter pris på alle innspill. :)

NilsRo

Lurer på det samme. Hva er beste kjøp som passer på alle Type 2 ladestasjoner?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på søndag 16. mars 2014, klokken 20:47
Tenkte jeg skulle skaffe meg en slik kabel til de fine ladestasjonene popper opp også her på vestlandet.

Hvilken skal man velge?
Er det noengang behov for mer enn 4 meter?

Jeg har Salto-kabelen på 4 meter og har brukt den en god del forskjellige steder. Har aldri hatt bruk for lengre kabel, tvert imot hadde 3 meter holdt lenge i alle tilfellene. Da rygger jeg inn på plassene, men det gjør jeg uansett om jeg skal lade eller ikke.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med størrelsen de stedene jeg har ladet (bl.a på Strømmen og på Inspiria) og kan ikke erindre å ha måttet trykke spesielt hardt for å få igjen lokket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NilsRo

Takk!

Da har jeg bestillt en Saltokabel på deres nettside.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

mgarm

Eneste grunnen til at du skal ha mer enn 4 meter er hvis du drar til utlandet.
Hvis du skal parkere langs etter veien til ett ladepunkt kan du i Norge parkere mot kjøreretningen. I Sverige er dette forbudt. Her må du parkere i kjøreretningen. I og med at ladehullet er på venstre side er dette ut mot veien og selvfølgelig lengst vekk fra ladestasjonen. Bilen er 2m bred så kommer det ca. 70cm fra ladehullet til bakken og hvor høyt er ladepunktet fra bakken. La oss si 1m. Da har du ca. 130cm igjen å rutte med. Det sier seg selv at det er litt i det korteste laget. Er jo litt lengde fra fortauskant og ladestolpen. Så spørs det litt på hvordan de andre har parkert også. Ikke sikkert du greier å parkere optimalt til ladepunktet.

Konklusjon:
I Norge helt OK med 4m i utlandet OK med 6m

krister461

nofuelno

Jeg mener at 6m er helt ideelt, men vi kan levere 8m også til de som ønsker det.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Muffinman

Jeg har også 4m saltokabel. Etter 17.000 km og snart 5 måneder er den dog fremdeles ubrukt...

OW

Siden jeg kjøpte 7,5 meter Salto kabel her om dagen tenkte jeg det var greit å informere om at Salto også har så lang kabel, selv om de ikke akkurat annonserer det på nettsidene sine  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. mars 2014, klokken 08:57
Jeg har også 4m saltokabel. Etter 17.000 km og snart 5 måneder er den dog fremdeles ubrukt...

Jeg har bare kjørt 14.500km men min har allerede vært i bruk minst 5 forskjellige plasser :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gressvikingen

Kabelen er alltid for lang inntil den dagen du oppdager at den ikke rekker fram..
Etter min erfaring rekker 4 m i de fleste tilfeller. Har du en som er lengere er du sikkrere, men helt klart mer tuvel og hanskes med. Så selv om det, har jeg en 6 metring - for sikkerhetskyld.
P85D"+"

Fatang

Jeg gikk for 8m. med tanke på den dagen du absulut bare må lade og noen ice biler har parkert på lade plassen. vel da kan jeg egentlig bare sperre dem inne og fortelle dem at de for vente til jeg er ferdig med og lade før de slipper ut :)

pagal

Sitat fra: Fatang på mandag 24. mars 2014, klokken 16:39
Jeg gikk for 8m. med tanke på den dagen du absulut bare må lade og noen ice biler har parkert på lade plassen. vel da kan jeg egentlig bare sperre dem inne og fortelle dem at de for vente til jeg er ferdig med og lade før de slipper ut :)

Fant at dette er et vanlig problem i Tyskland.Måtte ta en tur i parken, over gangfelt og via sykkelsti for å komme til på baksiden.Se foto. Eller i andre tilfeller parkere på fortauet.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Chlangum

Sitat fra: pagal på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:11

Fant at dette er et vanlig problem i Tyskland.Måtte ta en tur i parken, over gangfelt og via sykkelsti for å komme til på baksiden.Se foto. Eller i andre tilfeller parkere på fortauet.

Hehe, Tesla offroad. Da det er kjekt med luftfjæring  ;)

Ser at noen skriver at det kan være vanskelig å bruke salto sin type 2 kabel på enkelte av fortums ladestolper pga formen på pluggen som presser for mye på luken til ladestolpen og dermed avslutter ladingen.

Noen som vet hvilke Type 2 kabel som passer best her?
Og er det noen som vet om det er mulig å skjøte type 2 kabler?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

nofuelno

Sitat fra: Chlangum på torsdag 27. mars 2014, klokken 12:31
Sitat fra: pagal på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:11

Hehe, Tesla offroad. Da det er kjekt med luftfjæring  ;)

Ser at noen skriver at det kan være vanskelig å bruke salto sin type 2 kabel på enkelte av fortums ladestolper pga formen på pluggen som presser for mye på luken til ladestolpen og dermed avslutter ladingen.

Noen som vet hvilke Type 2 kabel som passer best her?
Og er det noen som vet om det er mulig å skjøte type 2 kabler?
Hei, anbefaler ikke å skjøte 2 kabler selv om de passer i hverandre.
Nofuel har tatt inn en 8m kabel som burde være lang nok for de fleste behov.
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-type-2-kabel-32a-8m
Den passer også i alle Fortums stolper uten at du får problemer med å lukke igjen lokket da pistolgrepet er vinklet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA