Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

TeslaK

Sitat fra: Hyperstress på mandag 23. mars 2015, klokken 00:42
Sitat fra: TeslaK på søndag 22. mars 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Sbr på søndag 22. mars 2015, klokken 20:22
Sitat fra: krl på søndag 22. mars 2015, klokken 14:40
Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.
Det er nettopp det som er så skummelt. Etter 1,5 år og 45.000 km har bremsene mine sviktet helt 3 eller 4 ganger. Det kommer naturligvis helt ut av det blå... Både etter at bilen har stått ute, og i garasje. Det er ikke snakk om at bremsene er litt dårligere enn vanlig, det er bortimot en fullstendig svikt. Tror jeg leste noen sider tilbake at det var en som opplevde dette, og at det var som om bilen akselererte istedenfor å bremse. Jeg har opplevd det samme, og det er nok en innbilt effekt da kroppen og hjernen forbereder seg på at bilen skal bremse, når den isteden triller fritt. Har forresten fått bremseskjold etc etter service, men dette har skjedd likevel.

Eneste fellesnevner når dette har skjedd for min del er at det har vært relativt kaldt og fuktig. Bremsene blir så dårlige at i et parkeringshus da jeg skulle manøvrere ut av parkeringsplassen, klarte jeg så vidt å stoppe bilen på 3-4 meter fra en fart på maks 4 km/t. Stoppet 20 cm unna en murvegg... Rakk å tråkke pedalen helt i bånn samt prøve å pumpe, og nesten å ringe Tesla og be om hjelp før bilen stoppet.


Høres ut som en bug i ABS programvaren. Det er vel bare den som kan overstyre bremsekraften? Tesla burde ta tak i dette ASAP før liv går tapt. Håper alle som opplever slikt sier ifra og beskriver godt hva som skjedde. Evt. burde Tesla legge inn en ytterligere logging i systemet når man bremser men bilens fart ikke reduseres raskt.

Tror ikke at det er programvareproblem, for det virker som at bilen bremser, bare at en får en følelse av at det er olje på skivene.
Jeg har også opplevd at bilen har mistet bremseeffekt på bare ene siden, etter den hadde stått parkert i litt sidevind og sludd, og det skulle også tilsi at det ikke er programvareissues.

Har også opplevd null bremseffekt en gang. Da hadde bilen stått to døgn i kaldt snøvær og vind. Skummelt..kan jo tyde på at det er is på skivene som er problemet? Skal sjekke skivene neste gang bilen har stått slik.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Pompel

Sitat fra: Hyperstress på søndag 22. mars 2015, klokken 19:22
Har ikke vi bremseskjold på de nye bilene da? Mener jeg har skjold på innsiden(, hvor det av og til kiler seg småstein som lager voldsomme ulyder) :)
Vet ikke. Har bare sett enkelt etter og da la jeg ikke umiddelbart merke til det i alle fall. Jeg meldte fra til Tesla at jeg ville ha de til å se over bremsene når jeg likevel skal til Lade med bilen i april for bytte av UMC. Fikk da som respons at de måtte ha bilen inne hele dagen og at de skulle montere det som finnes av oppgradering av bremsene til bilen min.

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 22:43
Nå følger jeg ikke så mye med på US forumer, men de aller fleste her har rapportert svikt i kaldt/vått/rått vær, er dette bare klima avhengig??
For min del virker det som klimaavhengig i alle fall. Kun opplevd problemer i temperatur under null og vått. Regner som i dag også, men ingen problemer i dag. Kanskje fordi det er noen plussgrader, kanskje ikke.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

TeslaSvein63

Her om dagen, så opplevde jeg det om jeg vil karakterisere som total bremsesvikt. Har flere ganger opplevd et snev av dette som mange skriver om her på forumet og ofte blir knipset bort av andre bileiere her som normalt, men denne opplevelsen er langt fra normalt. Etter å ha spylt av bilen på ett slikt gjør det selv vaske anlegg, så skulle det bremses ned foran en rundkjøring hvor man brått merker at pedalen bare blir som en stein og ingen ting skjer. Etter ett par tre sekunder bare slipper det og pedalen går til bunns, uten at det blir noen bremseeffekt. Slipper lynraskt opp og bremser en gang til hvor det da føles normalt. Vi snakker her om helt tørr vei og 4-5 + grader. Denne sekvensen med vask og kjøring inn til rundkjøringen er en fast frekvens som har blitt gjort ofte, for det er der jeg ofte spyler av bilen etter bruk på grisete vei og er en fast rute og rutine. Dette har ikke skjedd før. Har flere ganger tidligere på glatt underlag/vei fått denne steinpedalen hvor ingen ting skjer, men slipper opp og prøver på nytt og bremsene virker som de skal på glatt underlag. Det virker som det ikke går å dosere forsiktig på glatt underlag. Når det så ikke skjer noe, så trår man jo automatisk litt hardere til, men pedalen er like stein og det skjer ingen ting før man raskt slipper opp og prøver på nytt. Det er vanskelig å lurebremse med pedalen, slik man gjør på skikkelig glatt underlag. Har aldri opplevd dette på noen av bilene som jeg har hatt før ( jeg har hatt en del) og da snakker vi også om denne faste vaskerutinen. Det var store problemer med bremsene og pedalen på min P85 når bilen var ny. Bilen ble da tatt inn og var gjenstand for tester og undersøkelser, som kanskje har resultert i all disse utskiftningene av skiver , klosser og skjold som er blitt gjort og problemet med pedaler som gikk til bunns. Man må være klar over at slik svikt ikke er normalt, Man må ikke la seg påvirke eller tro at det skal være slik og jeg oppfordrer til å rapportere til Tesla om fenomenet og fortelle om det her på forumet. Bremseproblemene tross alle oppgraderinger er ikke på noen måte løst. De har ikke kommet til bunns i hovedproblemet ang "frossen" brems. En bil hvor bremsene uteblir fullstendig på grunnet litt vannspyling, sølekjøring, vannspeil, is, visse situasjoner som man aldri kan vite, er livsfarlig og må utbedres for en hver pris på garantien.  Hvor mange har opplevd dette?

overlay

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 20. mars 2017, klokken 22:11
Her om dagen, så opplevde jeg det om jeg vil karakterisere som total bremsesvikt. Har flere ganger opplevd et snev av dette som mange skriver om her på forumet og ofte blir knipset bort av andre bileiere her som normalt, men denne opplevelsen er langt fra normalt. Etter å ha spylt av bilen på ett slikt gjør det selv vaske anlegg, så skulle det bremses ned foran en rundkjøring hvor man brått merker at pedalen bare blir som en stein og ingen ting skjer. Etter ett par tre sekunder bare slipper det og pedalen går til bunns, uten at det blir noen bremseeffekt. Slipper lynraskt opp og bremser en gang til hvor det da føles normalt. Vi snakker her om helt tørr vei og 4-5 + grader. Denne sekvensen med vask og kjøring inn til rundkjøringen er en fast frekvens som har blitt gjort ofte, for det er der jeg ofte spyler av bilen etter bruk på grisete vei og er en fast rute og rutine. Dette har ikke skjedd før. Har flere ganger tidligere på glatt underlag/vei fått denne steinpedalen hvor ingen ting skjer, men slipper opp og prøver på nytt og bremsene virker som de skal på glatt underlag. Det virker som det ikke går å dosere forsiktig på glatt underlag. Når det så ikke skjer noe, så trår man jo automatisk litt hardere til, men pedalen er like stein og det skjer ingen ting før man raskt slipper opp og prøver på nytt. Det er vanskelig å lurebremse med pedalen, slik man gjør på skikkelig glatt underlag. Har aldri opplevd dette på noen av bilene som jeg har hatt før ( jeg har hatt en del) og da snakker vi også om denne faste vaskerutinen. Det var store problemer med bremsene og pedalen på min P85 når bilen var ny. Bilen ble da tatt inn og var gjenstand for tester og undersøkelser, som kanskje har resultert i all disse utskiftningene av skiver , klosser og skjold som er blitt gjort og problemet med pedaler som gikk til bunns. Man må være klar over at slik svikt ikke er normalt, Man må ikke la seg påvirke eller tro at det skal være slik og jeg oppfordrer til å rapportere til Tesla om fenomenet og fortelle om det her på forumet. Bremseproblemene tross alle oppgraderinger er ikke på noen måte løst. De har ikke kommet til bunns i hovedproblemet ang "frossen" brems. En bil hvor bremsene uteblir fullstendig på grunnet litt vannspyling, sølekjøring, vannspeil, is, visse situasjoner som man aldri kan vite, er livsfarlig og må utbedres for en hver pris på garantien.  Hvor mange har opplevd dette?

Jeg har opplevd det flere ganger nå iløpet av vinterhalvåret. Jeg bor på toppen av en bakke, noe som gir en heller ubehagelig start på dagen. Den var nettopp inne på service hvor dette ble nevnt, det resulterte i nye skiver, klosser og skjold rundt hele. Vi får se om det har løst problemet.

jazzwheel

Jeg vil påstå at dette skjer meg konsekvent, hver eneste gang jeg høyttrykksvasker bilen. Jeg pleier alltid å gjøre noen nedbremsinger etter vask for å få tilbake normal effekt. (2014 P85)

BMW850

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:25
Jeg vil påstå at dette skjer meg konsekvent, hver eneste gang jeg høyttrykksvasker bilen. Jeg pleier alltid å gjøre noen nedbremsinger etter vask for å få tilbake normal effekt. (2014 P85)

+1
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Amoss

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:25
Jeg vil påstå at dette skjer meg konsekvent, hver eneste gang jeg høyttrykksvasker bilen. Jeg pleier alltid å gjøre noen nedbremsinger etter vask for å få tilbake normal effekt. (2014 P85)

På alle vaskemaskiner eller selvvaskehaller jeg har sett mener jeg det står med store bokstaver at man er nødt til å teste bremse etter vask før man begynner å kjøre (ut i trafikken). Har selv til gode å oppleve redusert effekt på noen av mine biler etter slik vask (Nb: har ikke noen Tesla enda), men det er tydeligvis ett velkjent problem fra lenge før Tesla begynte å produsere biler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TeslaSvein63

Det er klart at jeg har merket redusert bremsekraft med det samme flere ganger, også med andre biler eter vask og søleveier, men da trykker man bare litt hardere og kompenserer. Dette vet man jo. Jeg snakker her om total bremsesvikt. Det er ikke normalt, uansett bil. Det har ikke skjedd før siden alle oppgraderinger av bremsene, skifting av skiver klosser, skjold, sub zero osv, på denne måten før. Jeg har kjørt nøyaktig slik mange ganger før etter vask, som jeg skrev. Det er noe alvorlig galt med bremsene på bilen min og sannsynligvis mange andre.

lunitiks

Jeg har fått veldig mange tilfeller av "vibrerende" bremsepedal i vinter. Dvs nesten ingen bremseeffekt men derimot en "brrrr"-lyd og pedal som dirrer. Er vel ABS og "normalt", men har reagert veldig på hyppigheten av dette, skummelt å bare flakse avgårde uten å kunne redusere farten
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pwb

Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:33
Det er klart at jeg har merket redusert bremsekraft med det samme flere ganger, også med andre biler eter vask og søleveier, men da trykker man bare litt hardere og kompenserer. Dette vet man jo. Jeg snakker her om total bremsesvikt. Det er ikke normalt, uansett bil. Det har ikke skjedd før siden alle oppgraderinger av bremsene, skifting av skiver klosser, skjold, sub zero osv, på denne måten før. Jeg har kjørt nøyaktig slik mange ganger før etter vask, som jeg skrev. Det er noe alvorlig galt med bremsene på bilen min og sannsynligvis mange andre.

Dette er HELT normalt, til og med på Matchbox og Corgi lekebiler skjer dette. Hver gang jeg har vasket de og sender de bortover gulvet så går de rett i veggen. Helt normalt.

snd

Sitat fra: lunitiks på onsdag 22. mars 2017, klokken 05:46
Jeg har fått veldig mange tilfeller av "vibrerende" bremsepedal i vinter. Dvs nesten ingen bremseeffekt men derimot en "brrrr"-lyd og pedal som dirrer. Er vel ABS og "normalt", men har reagert veldig på hyppigheten av dette, skummelt å bare flakse avgårde uten å kunne redusere farten

Har samme erfaring, men godtar dette da jeg kjører 21" kontinentale vinterdekk.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Lynet

Aldri opplevd problemet. Vasker bilen med hæytrykkspyler en gang i uka minst.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Svak brems ut av vaskehall har jeg opplevd med flere biler. Spesielt på vinter.
Men slik jeg forstår det er det ikke temaet her. Fravær av bremser har jeg aldri vært borti på Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Fravær av bremser er ikke noe problem å få. Vinterstid og motorvei uten bruk av brems. Kulde.  Da har pedalen liten funksjon etter en stund

TeslaSvein63

Jeg blir helt matt av folk som påstår at det er helt normalt å bli fri for bremser. Nei det er ikke normalt. Det er livsfarlig. Jeg tror en her er inne på noe når det gjelder dette med at det durer i ABS systemet, rister i pedalen, uten at det er bremser å spore. Noe sporadisk feil kan ligge gjemt her, som slår ut ved spesielle tilfeldigheter. Er ABS sensorene av god kvalitet, er de tette mot fukt? tåler de fukt, frost, gjørme, vann osv.  Elektronikkhjernen til ABS-en, er det Kina produkt, ligger den godt beskyttet? Dette må fikses, ellers så må det meldes inn til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Tesla gjør ikke nok med denne alvorlige saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA