Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: Terhar på mandag 23. februar 2015, klokken 16:56
:
Jeg er selvfølgelig også klar over at jeg er ansvarlig for å sjekke at bilen er i forskriftsmessig stand før jeg kjører, men man bør vel kunne ta som en selvfølge at en bil til 700k har tilfredstillende bremser selv om det er temp ned mot 0 og vått.
Nei, nei, nei. Man må ikke ta det for gitt. Det har ingenting med hvor dyr bilen er. Eller at dem fungerte i går.

Hvis det ruster hull på et bremserør/slange i løpet av natten så er det bare en funksjonstest før eller idet man begynner å kjøre som kan avsløre dette.

Det er uansett sjåførens ansvar at man ikke bringer en trafikk-farlig bil ut i trafikken. Den skylden kan man ikke legge på en bil-leverandør.

Man kan klage til bil-leverandøren at bremsene er dårlige, men ikke at bilen tas ibruk og trilles ut i trafikken.


snurrehue

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 17:14
Hvis det ruster hull på et bremserør/slange i løpet av natten så er det bare en funksjonstest før eller idet man begynner å kjøre som kan avsløre dette.

Det er uansett sjåførens ansvar at man ikke bringer en trafikk-farlig bil ut i trafikken. Den skylden kan man ikke legge på en bil-leverandør.

Man kan klage til bil-leverandøren at bremsene er dårlige, men ikke at bilen tas ibruk og trilles ut i trafikken.

Det er bilprodusentens ansvar å levere en bil hvor slik basisfunksjonalitet fungerer 100%. Dette er ikke snakk om en gammel bil med hundretusener av kilometer på telleverket. Det er ikke snakk om en bil som har gått i årevis på saltede veier. Rustne bremserør eller morkne slanger skal ikke forekomme på mange år ennå for Teslaene.

Før en ulykke skjer så MÅ Tesla ta en mer aktiv holdning til dette problemet. Det er mange som har hatt ubehagelige opplevelser så langt, og dagen hvor det smeller kan brått komme. Da er det for sent. Det er IKKE god PR for Tesla den dagen det kommer ut at et barn ble påkjørt fordi fører av Model S ikke fikk noe bremseeffekt i bilen.

Bjoris

#317
De burde kjørt en recall på bremsene, absolutt livsfarlige og jeg skjønner ikke at jeg godtok å kjøre med dette når jeg nå har fått dette oppgradert, der er natt og dag...

Først gikk det greit med litt småbremsing i starten, men rett før bilen skulle inne måtte jeg kjøre hundrevis av meter med pedalen inne, jada det piper fælt før de begynte å ta såpass at du kunne stoppe bilen
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Brede

Jeg har nå kjørt 15-16 måneder og 21000km med bilen og aldri hatt problemer med bremseeffekten.

Men i går! Å du dæven!!
Kjørte et par timer i regn og slaps i 0-2 graders temperatur, kjørte stort sett kun på regenbremsing bortsett fra noen avkjørsler.
Kom så inn i et område beryktet for mye hjort og rådyr og tenkte som så at det kanskje kunne gjort seg med en bremsetest. Pedalen går RETT i gulvet med antydning til noe som lignet ABS-knatring, bortimot null bremseeffekt i maaange sekunder. Farten reduseres til slutt og jeg gjør et forsøk til fra 60km/t, reduser effekt et par sekunder før effekten endelig er der den skal være.
Testet flere ganger videre og alt fungerte som det skulle.

Vi har før snakket om at en må forvente slik oppførsel i slike forhold og med en bil der bremsene "aldri" blir brukt, jeg må iallefall legge meg til noen nye rutiner i slike forhold. Regen er nå satt til LOW og bremsetester blir det flere av.

Vær obs folkens!

mr_Utopia

Nå venter vi i spenning på alle de som hart kjørt titusener av km og aldri hatt probler med bremsene. Så dette må være noen unntak.

Sikker på dere ikke trykket på gassepedal også?? Eller kanskje det var vannplaning? Nettopp vasket bilen?

Ironi til side, hville biler gjelder dette. Hvordan kan man vite om dette kan være et problem  hvis man vurderer en brukt bil?




Muffinman

Tesla modifiserer bremsene for å redusere dette problemet på forespørsel. Hadde flere tilfeller av dårlig effekt forrige vinter på slapseføre, og en bremsetest hjalp bare kortvarig. 5 minutters kjøring, så var det like ille. Denne vinteren har jeg merket det bare en gang, og da trådde jeg pedalen rett i bunn på våt asfalt dekket med strøgrus fra ca. 50km/t uten at abs slo inn. Bilen skal inn over påske og se bl.a. på dette.

Lokführer

Etter litt bevisst og ubevisst testing med min bil under forskjellige forhold, regen, dekk og pedaltrykk, så har jeg opplevd følgende:
-Rett fra garasjen, rundt 1-2 grader og spesielt fuktig luft, stipla linje på regen. Kjører ned den meget bratte bakken fra huset og opplever total bremsesvikt i en liten evighet på 1-2 sekunder. Trykker hardere og hardere, til slutt går pedalen til bunns. Bilen stopper etterhvert, men absolutt ikke slik man vil.
-Provosert panikkbrems fra ca 100km/t, tørt og fint: Pedalen blir først steinhard, men bremsevirkningen uteblir totalt. Så synker den innover og bremsevirkningen kommer etterhvert. Alt annet enn betryggende i en panikksituasjon! Hjelper lite med verdens sikreste bil da...
-Gjentatte bremsingen er 100 km/t. Ingen av forsøkene er i nærheten av bremseprestasjonene bilen skal inneha. 100km/t til 0 på langt over de 31-33m som er lovet. Vi snakker nærmere 50m!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Johnny

Bilen min har stått i "low regen" siden i høst. Har ingen planer om å forandre på det!
TMS og eGolf.

Muffinman

Den som tror at low regen løser dette helt kan få seg en overraskelse. Det vil nok hjelpe om man bremser hyppig, men ved jevn kjøring i de mest ugunstige forholdene svekkes bremseeffekten veldig fort og man er tilbake hvor man var etter få minutter.

Dette handler ikke bare om at bremsene brukes lite, men også at de er dårlig tilpasset forholdene.

Rio

Sviktende bremser er grunn til tilbakekallelse og forbud mot å kjøre.
Hadde dette vært "BMW" eller andre merker ville man reagert for lengst.

Hva skjer hvis et barn blir drept pga. disse bremsene?

Jeg ville ikke kjørt en bil med sviktende bremser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Krishell

Tror du ikke sviktende bremser skjer på alle biler hvor de ikke brukes mye?  Selv min Morris Mini har dårlige bremser på vinteren hvis jeg ikke bruker dem. Skiven er stor som en normal hånd

Krishell

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. mars 2015, klokken 12:00
Den som tror at low regen løser dette helt kan få seg en overraskelse. Det vil nok hjelpe om man bremser hyppig, men ved jevn kjøring i de mest ugunstige forholdene svekkes bremseeffekten veldig fort og man er tilbake hvor man var etter få minutter.

Dette handler ikke bare om at bremsene brukes lite, men også at de er dårlig tilpasset forholdene.
Jupp. 280mm og god ventilasjon burde holde for folk flest. Men uff..  da hadde tusenvis av nordmenn vært sure fordi bremsene hadde vært dårlige for litt god kjøring

Teslavest

Interessant å vite om dette gjelder alle mod.S også de siste 85D og P85D? Eller har det vært gjort noe med dette etter en bestemt dato?
P85D.  Mod X reservert

Harlex

#328
Tesla modifiserte bremsene mine uten at jeg forespurte det. Skiftet skiver og klosser foran, monterte bremseskjold, nye calippere bak ( håndbrekk) og nye klosser bak... Generell oppsmøring og rengjøring... Godt fornøyd.... ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

emagic

Dette er jo NØDT til å dreie seg om dårlige klosser.  Selv skivebremse for tråsykkel kan leveres med opptil 4 forskjellige klosser avhengig av forventet føre.  Og de som er optimalisert for bra vær funker dårlig i vått vær og motsatt.  Og man kan kjøpe "racing" klosser som funker som fjell under de fleste forhold, men som SPISER opp bremseskivene.

Dette problemet slik det er beskrevet må være basert på noe helt annet enn rust/fuktighet på skivene, det MÅ jo være klossene som er helt uegnet for slapseføre.

Som et apropos, for mange år siden drev min svoger og byttet klosser på sin Saab 99.   Og noen uker senere stod han på gårdsplassen hos svigermor igjen og byttet klosser.  Hva han drev på med?  Jo, han hadde kjøpt de billigste klossene han hadde funnet, men de hadde altså så dårlig bremseeffekt at han i en alder av 20 ikke turte kjøre bilen med de lenger.  Så han hadde kjøpt originalklosser og byttet igjen.  Og etterpå kunne han fortelle om dramatisk forbedrede bremseegenskaper.   

Så type kloss har mye å si, og jeg blir ikke forundret om bytte av klosser har mye mer å si enn "skjold" som blir installert samtidig.

emagic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA