Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

#90
Etter at jeg leste denne tråden måtte jeg teste mine egne bremser litt ekstra jeg også. Klarer ikke presse den i bunn, bremsene biter noe helt vanvittig når jeg må bremse hardt, og bremsene holder bilen dønn fast selv om jeg har holdt den hardt i bunn en liten stund (man får gi gass et sekund eller noe før bilen går i P).

Bremsene biter ikke hardt ved lett berøring slik mange andre nye biler gjør, men når jeg trykker hardt på pedalen ved behov, ja da blir det bråstopp  8)

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:18
Semi-OT, men Greencarreports har funnet ut at bilen ikke kutter "gassen" i alle tilfeller der man trykker begge pedaler samtidig: http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard

Finnes det noen fossilbiler som kutter motoreffekten om man trykker på bremsen? Har ikke vært borti dette før på andre biler enn Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leaf_2014

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:20
Finnes det noen fossilbiler som kutter motoreffekten om man trykker på bremsen? Har ikke vært borti dette før på andre biler enn Model S.

Nå skjer det jo heller ikke så mye når man trykker på høyre pedal i mange andre biler ... motoren ruser litt men bremsene vinner. Det er nok sannsynligvis tilfelle i S også.
Leaf 2014

Bjørn

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:18
Semi-OT, men Greencarreports har funnet ut at bilen ikke kutter "gassen" i alle tilfeller der man trykker begge pedaler samtidig: http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard

Hm.. ikke min erfaring.. (prøv selv) prøvde meg på en burnout noen ganger.. og det funker ikke å trykke bremsen inn å gi full gass samtidig.. motoren gir/tar da ca 10kw (13.4hk).. og det er alt..
Slipper man derimot bremsen får man en ganske kvikk rivstart, siden man allerede ligger inne m litt "pådrag" ;)

Sjøhyene

Sitat fra: laumb på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:59
Slapp av folkens!
I dag har jeg utført en test på flere biler!

Testen er:
Start bilen.
Pump bremsen til den er hard.
Klem til hardt og hold.
Vent ti sekunder.

Resultatet:
ALLE BILENE SIN PEDAL GÅR ROLIG OG PYNTELIG HELT INN TIL GULVET.

konklusjon:
Tesla sine bremser er helt normale (på dette punktet).

Testbiler:
- 2011 Saab 9-5
- 2012 Golf
- 2012 BMW 5-serie
- jaguar XF
- 2009 Toyota iQ
- 2013 TMS (min).

Jeg heller har aldri opplevd dette fenomenet på en bil før på teslaen, men så har jeg aldri eid en så ny bil som disse heller.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

gbzdoc


Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:20

Finnes det noen fossilbiler som kutter motoreffekten om man trykker på bremsen? Har ikke vært borti dette før på andre biler enn Model S.

Ja, selv min gamle Audi A4 fra 1999 gjorde dette. Ble derfor litt overrasket over at min Avensis fra 2010 ikke kuttet gassen ved trykk på bremsen. Men det gjør de vel nå etter all støyen rundt Priuser som løp løpsk... ;)

Muffinman

#95
Sitat fra: Brede på tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:33
Spørs om det er noe rart her da ja.. Dersom du og andre opplever at pedalen ikke går i gulvet så er det vel klart at vi som opplever dette har et problem.
Får teste ut hva rangeravtalen er god for nå da..

En videolink, om den funker:
http://smg.photobucket.com/user/Efini/media/DSC_0321.mp4.html
Ser ut som en gjøk har knabbet videoen din, lagt den opp på Youtube og bruker den til sin egen agenda. Han linker også til sin opplasting fra kommentarfeltet under en artikkel som omhandler noe helt annet hos Edmunds.



http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-i-want-a-regen-rheostat-commentspage.html#comments

Gjøken er vel ikke deg?
;D

Brede

Jeg er mye rart, men ikke gjøk.
Vet ikke hva som er hensikten hans med å bruke videoen..

Uansett.. Jeg har snakket med Tesla og skal inn med bilen over påske.
Så vidt jeg forstod så mente han jeg snakket med at pedalen ikke skulle gå i dørken. Han mente likevel at så lenge jeg hadde normal bremsekraft og ingen uvanlig følelse under bremsing så var ikke dette kritisk. Han kom også med noe teknisk prat som jeg ikke skal forsøke å gjengi.

Så da får vi høre hva de har å si rett over påske. Jeg bruker nå bremsene hyppig for å teste litt, og de føles faste og fine uten noen form for svikt.

Brede

Da har Tesla gått over bilen og bremsesytemet og kommet frem til at det er ingen feil ved det.
Tror det var første gang de ble stillt overfor problemstillingen med sigende bremsepedal i Trondheim, så de brukte god tid på å undersøke bilen. De testet den også opp mot de andre bilene de hadde inne og alle hadde samme oppførsel hos bremsepedalen som vår bil.

Nå har jeg også prøvd noen andre biler de siste ukene som har akkurat den samme sigingen på bremsepedal, nyere biler av andre merker.

Da er iallefall jeg beroliget, har egentlig ikke vært spesielt skeptisk heller da bremsene har fungert 110% hele tiden.  :D

Batteritralla

Sitat fra: Brede på torsdag 24. april 2014, klokken 08:55
Da har Tesla gått over bilen og bremsesytemet og kommet frem til at det er ingen feil ved det.
Tror det var første gang de ble stillt overfor problemstillingen med sigende bremsepedal i Trondheim, så de brukte god tid på å undersøke bilen. De testet den også opp mot de andre bilene de hadde inne og alle hadde samme oppførsel hos bremsepedalen som vår bil.

Nå har jeg også prøvd noen andre biler de siste ukene som har akkurat den samme sigingen på bremsepedal, nyere biler av andre merker.

Da er iallefall jeg beroliget, har egentlig ikke vært spesielt skeptisk heller da bremsene har fungert 110% hele tiden.  :D

Jeg er ikke beroliget.

En av tingene er at vi snakker mye forbi hverandre her på forumet, og at vi ikke er helt enige i hvordan et bremsesystem generellt fungerer.

At Tesla sier at "det er sånn på alle biler", og at andre støtter opp rundt dette med å samtykke for at det ser ut til at det virker slik i nyere biler også er ikke noen forklaring eller kvalitets sikring av problemet.

For min del så må det en bedre forklaring til enn dette for at jeg skal være fornøyd, og det må det for Statens vegvesen bililsynet også. Jeg har forøvrig tatt opp problemstillingen med en jeg kjenner på biltilsynet.

Jeg er ikke bekymret for at det er noe alvorlig galt, det er ikke det.

Mitt problem er at den gode logiske forklaringen for et hydraulisk bremsesystem, der det dokumenteres at systemet fremdeles opprettholderfull kraft på caliprene SELV OM pedalen går i bunn - OG at dette eren del av designet - ikke foreligger!

Nå må dere gjerne anse meg som en kverulant, men jeg kan love dere at dette er ingenting i forhold til problemene en står ovenfor om en skal få denne fungsjonaliteten gjennom hos biltilsynet. . .

Det ville vært på sin plass at Tesla kom med en god teknisk begrunnelse på hvorfor pedalen går helt i bunn.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bjørn

@ Batteritralla
Som om jeg skulle skrevet det selv..!
Jeg har også opplevd en litt bekymrende ting selv.. har prøvd flere ganger å kjøre i 100+ km't og nødbremse så hard jeg kan, og noen ganger klarer jeg ikke å trå hardt nok (jeg er 100kg) til å aktivere abs systemet..
Det virker som vakuumpumpen ikke klarer å reagere fort nok.. dette skjer ca 50% av gangene. Jeg tror dette avhenger av hvor mye/lite vakuum det finnes i bremsekraftforsterkeren når nødbremsingen starter.. ligger du på grensen til at pumpen skal starte, og nødbremser så bruker du opp vakuumet som er der før pedalen stopper, og pumpen klarer ikke å suge opp fort nok..
Bilen bremser likevel veldig bra.. men kunne bremset enda hardere/raskere!

trygvelo

Vil bare nevne at jeg hadde bilen inne til garantireperasjoner i slutten av mars etter å ha opplevde sviktende bremser i dårlig vær med salt+sørpe eller veldig fuktig vær.

De har totaloverhalt bremsene og det er nå en mye bedre følelse i bremsene enn tidligere. Nå har ikke været vært like dårlig som ved de episodene i vinter, men har ikke opplevd sviktende bremser selv etter vasking.

En litt skremmende ting som ble oppdaget på service var at parkbremsen på høyre side ikke fungerte lengre, etter bare drøyt et halvt år i drift...

Det som ble gjort så vidt meg bekjent var:
- Slisser i bremseklossene
- Nye bremseskjold
- Fikset feil i parkbremsfunksjon

Batteritralla

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 24. april 2014, klokken 09:08
Sitat fra: Brede på torsdag 24. april 2014, klokken 08:55
Da har Tesla gått over bilen og bremsesytemet og kommet frem til at det er ingen feil ved det.
Tror det var første gang de ble stillt overfor problemstillingen med sigende bremsepedal i Trondheim, så de brukte god tid på å undersøke bilen. De testet den også opp mot de andre bilene de hadde inne og alle hadde samme oppførsel hos bremsepedalen som vår bil.

Nå har jeg også prøvd noen andre biler de siste ukene som har akkurat den samme sigingen på bremsepedal, nyere biler av andre merker.

Da er iallefall jeg beroliget, har egentlig ikke vært spesielt skeptisk heller da bremsene har fungert 110% hele tiden.  :D

Jeg er ikke beroliget.

En av tingene er at vi snakker mye forbi hverandre her på forumet, og at vi ikke er helt enige i hvordan et bremsesystem generellt fungerer.

At Tesla sier at "det er sånn på alle biler", og at andre støtter opp rundt dette med å samtykke for at det ser ut til at det virker slik i nyere biler også er ikke noen forklaring eller kvalitets sikring av problemet.

For min del så må det en bedre forklaring til enn dette for at jeg skal være fornøyd, og det må det for Statens vegvesen bililsynet også. Jeg har forøvrig tatt opp problemstillingen med en jeg kjenner på biltilsynet.

Jeg er ikke bekymret for at det er noe alvorlig galt, det er ikke det.

Mitt problem er at den gode logiske forklaringen for et hydraulisk bremsesystem, der det dokumenteres at systemet fremdeles opprettholderfull kraft på caliprene SELV OM pedalen går i bunn - OG at dette eren del av designet - ikke foreligger!

Nå må dere gjerne anse meg som en kverulant, men jeg kan love dere at dette er ingenting i forhold til problemene en står ovenfor om en skal få denne fungsjonaliteten gjennom hos biltilsynet. . .

Det ville vært på sin plass at Tesla kom med en god teknisk begrunnelse på hvorfor pedalen går helt i bunn.

Ettersom det ikke har komt noen avklaring som har beroliget meg på noen måte vedrørende saken, og ettersom jeg selv har uttalt meg ganske bastant vedrørende saken, fant jeg det på sin plass at jeg gjorde noe for å bidra til en avklaring her - i det minste for min egen del.

Jeg la følgelig turen innom til Tesla i Bergen i dag.

Etter å først å ha fått de initielle velmenende, ikke akkurat beroligende svarene ble jeg til slutt presentert fra en ganske så oppegående tekniker.

Ikke bare tok han seg tid til å forklare meg virkemåten (på et teknisk nivå), han koplet seg også opp på min bil for å dokumentere at bilen opprettholder hydraulisk trykk selv om bremsepedalen siger mer i Model S enn det jeg har erfaring med i eldre biler.

Min bil er ikke plaget med at pedalen går fullstendig i bunn, men det er absolutt merkbart at pedalen siger innover et ganske godt stykke - rimelig nært helt i gulvet.

Men selv i denne positionen var trykket i systemet konstant, og endret seg om man hadde mer eller mindre trykk på pedalen.

For min del så er det bare å innrømme at jeg ikke har nok erfaring med virkemåten til bremse/abs systemene på nye biler, og at det som andre har hevdet tidligere - er sånn på andre rimelig nye biler også.

Teknikeren på Tesla i Bergen tok min henvendelse seriøst, og det er hevet over enhver tvil at at hadde innsikt i produktet og kunne forklare problemstilingen på en troverdig måte rent teknisk.

"I rest my case" når det gjelder denne fungsjonaliteten, og er i tillegg fornøyd med å konstatere at de tekniske resursene er på plass i Bergen :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Det er litt snodig at mange, inkludert meg, har fått fortalt at alle bilene er slik all den tid enkelte her rapporterer at pedalen ikke synker til bunns på deres biler.

Jeg har også fått byttet skiver, klosser og montert skjold (skiver pga kast så vidt jeg vet). Har i ettertid opplevd at bremsene henger på begge sider, men at jeg kan rykke dem løs ved hard baklengs bremsing. Kjørte en hel ettermiddag i ferien med tostemt pipelyd foran, og skivene ble ganske varme.  Flere som har merket noe til dette?

fonberg

Jeg har ikke opplevd problemer med bremsene på min TMS, men har heller ikke fått testet dem i en reell krevende situasjon, før fredag kveld i tussmørlket, på vei over Dovrefjell. Bilen var fullpakka med fem personer og bagasje etter et ukesopphold i Oslo (Norway cup).

Jeg kom rundt en kurve hvor tre sauer var på full fart over veien, mot min side. Jeg tråkka til bremsepedalen nærmest på instinkt, det skreik i dekk mot asfalt og jeg kjente lett vibrasjon fra ABS-en som jobba. Flasker og andre løse gjenstander føyk fremover i bilen, og passasjerene hang i selene. Jeg var umiddelbart usikker på om jeg ville klare å unngå sauene, men to sekunder senere trilla vi i gangfart forbi sauene med god klaring. Nedbremsinga (i sving) opplevde jeg som svært stabil og udramatisk, og ga meg enda mer tillit til kjøreegenskapene til bilen.

PS. Jeg er ganske sikker på at jeg faktisk tråkka bremsepedalen helt i gulvet i denne situasjonen. Noen andre som har opplevd dette i fart, evt noen som kan si om dette er som det skal være? Bremseeffekten opplevde jeg som fantastisk god hele veie, men er altså rimelig sikker på at pedalen "forsvant til bunns".
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Anew

#104
Jeg måtte avbryte en forbikjøring for et par uker siden. Hadde kjørt forbi to biler, og skulle passere en diger campingvogn da det gikk opp for meg at veien smalnet kraftig pga en liten bro. Jeg sto på bremsen alt jeg kunne, og selv om bilen "dykket" kraftig og det hylte i dekkene(!), så var det hele veldig kontrollert og opplevdes egentlig som ganske udramatisk. Jeg kan ikke huske å ha registrert at ABS jobbet, slik jeg har opplevd på andre biler.

5 personer + lett helgebagasje i bilen. Husker ikke helt farten, men tenker den var rundt 120 da jeg bestemte meg for å avbryte. Jeg satt definitivt ikke med en følelse av å ha pedalen helt i bunn.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA