Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:42
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:35
Det at pedalen siger skyldes som regel utilstrekkelig lufting av systemet.

Nei, ikke i en elbil.

Husk at i en elbil så genereres vakumet med en elektrisk pumpe, og bremseforsterkeren "bruker" vakumet.

Hvis pedalen går ned til gulvet og man mister bremseeffekten, så vil jeg anta at vakumpumpen enten ikke virker godt nok, eller er underdimensjonert.

Hvis man ikke har bremseeffekt når man begynner å bremse så er det enten av vakumbeholderen er for liten (den skal sørge for vakum til vakumpumpen begynner), eller så er vakumsensoren feiljustert, slik at lufttrykket ikke holdes lavt nok.

Dette er det samme som i dieselbiler med elektrisk vakumpumpe. I vanlige bensinbiler har man "uendelig" vakum tilgjengelig, så der oppstår ikke problemstillingen.

Merkelig. Ved en ICE bil med vakumforsterker så siger ikke bremsepedalen hvis motoren er avslått. Eneste er at det blir tyngre å bremse og på de gamle bilene jeg har hatt så blir faktisk pedalen hardere.

Eksempel er min gamle Barracuda. Der sliter jeg med vakumet men jeg opplever aldri at bremsen siger på den. Eneste jeg merker er at ved gjentatte trykk på pedalen i høyere fart til vakumet er brukt opp, så merker man at man må presse pedalen mye hardere for å stoppe bilen. Men pedalen blir aldri mykere eller siger av den grunn.

Gamle Chevrolet'en min med hydraulisk bremsekraft forsterker derimot kunne man trykke rett til buns. Men 2500 kg bil låste alle hjul selvom.

Er det mulig at pumpen i TMS er en hydrolikkpumpe som styrer en hydraulisk bremsekraftforsterker?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Bjørn

Nei.. Snakket m Tesla om dette tidlig i bestillings perioden.. :) den har en el-vakuumpumpe, og konvensjonel bremsekraftforsterker...
Eneste grunnen jeg ser til at pedalen synker er at bremsevæsken siger andre plasser enn den skal, og siden det ikke blir tomt, så er det en intern lekasje.. feks forbi stemplet i hovedsylinderen (den som sitter inni bremsekraftforsterkeren) og tilbake ti "tank" altså bremseveskebeholderen..
Har og erfart tidligere at luft kan gi denne effekten, men da også m en "svampete" følelse på pedalen.
Men uansett så skal det ikke være slik, selv om bremsen virker ok v kjøring.. :) Noe er galt!

Brede

Jeg tar en telefon til Tesla i morgen, så får vi høre hva de har å si. :)

toregrill

Hadde problemer med bremsene på min gamle BMW på forrige EU test. Bremsepedalen SKAL tåle og trykkes 100kg uten at den siger. Det gjorde min, dvs spruten sto da ett av rørene sprakk ved testen.
Det må være noe alvorlig feil, skal ut og teste på bilen min om litt.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

Dr.Ling

Jeg vil bare si at jeg har merket dette jeg også. Synkende pedal i park, og uvanlig svampete følelse ved kjøring. Igår var jeg feks i en halvveis bråbremsesituasjon og måtte trykke uvanlig hardt for å få bilen til å stoppe. Ubehaglig følelse. Jeg opplever ofte at regen er deaktivert pga kulde, eller at jeg kjører med regen i low, og selv om bremsene brukes synes jeg ikke bremsefølelsen blir bedre. Jeg stoler på at det skal være slik på denne bilen, selv om bremsefølelsen er alt annet enn betryggende. Akkurat slik som at bilen er retningsustabil ved full aks, virker slarkete i hjuloppheng bak, og har dårlig støydemping. Sånn er det å kjøpe amerikansk folkens! :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

toregrill

Har vært ute og testet bremsene grundig nå. Litt merkelig/uvant følelse når bilen står i park i garasjen. Bremsene siger, men stopper før pedalen står i gulvet. Hører vakumpumpen gå. Tok noen kraftige oppbremsninger i fart, ikke noe galt med bremsene på min i alle fall. Veldig god bremseeffekt. De som opplever at pedalen synker i gulvet, må sjekke opp dette snarest med Tesla. Hadde man tatt en bil med bremsepedal som man kan tråkke rett i gulvet, inn på et verksted så hadde man fått kjøreforbud.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

Karkris

Tesla Model S 85, hvit, Namsos

jazzwheel

Sitat fra: Karkris på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:00
Kan noe av problemene skyldes dette:
http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard

Bla tilbake til side 3 i denne tråden så ser du at det har vært diskutert tidligere og svaret var nei.

sn0le

Testet for morro skyld på dieseldyret mitt.
Det er en 2012-modell Ford Galaxy.
Bremsepedalen kan trykkes ganske langt inn om jeg bruker nok makt.
Men når jeg kjører så skal det bare trykkes litt på den før bremsene virker.

Angående manglende vakum, ville ikke bremsene blitt steinharde på bilen hvis vakumet er "for dårlig"?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn

Sitat fra: sn0le på onsdag 26. mars 2014, klokken 01:06
Testet for morro skyld på dieseldyret mitt.
Det er en 2012-modell Ford Galaxy.
Bremsepedalen kan trykkes ganske langt inn om jeg bruker nok makt.
Men når jeg kjører så skal det bare trykkes litt på den før bremsene virker.

Angående manglende vakum, ville ikke bremsene blitt steinharde på bilen hvis vakumet er "for dårlig"?

Jo, dvs du må tråkke mye hardere på pedalen for å få samme effekt.. men er pedalen svampete, vil den være det m el uten vakum :)
at bremsene synker litt på en vanlig bil når man trykker så hard man klarer, beror nok på svikt i gummislangene som går til caliperene.. stålomspunnede slanger vil redusere dette betraktelig..
Men dem som har pedal som går i bunnen har nok et helt annet problem..  :-\

TeslaSvein63

Jeg tror mange misforstår denne termen med at pedalen går i dørken. Det er vel riktig å si at pedalen bunner, for den stopper før den treffer dørken, men for å si det slik, så er det ikke mer pedal igjen å trykke inn fordi den har bunnet. Den har ikke noe mer vandring. Pedalen har forøvrig ganske kort vandring i forhold til "vanlige" biler, som noen sikkert har merket. Beste måten å prøve på bortsett fra å tråkke til med ca 100 kg testen, er å simulere følgende: Finn deg en bratt nedkjørsel bakke og stopp mitt i. Hold bilen på bremsen en stund i det du later som det er en hindring foran deg som består av en bil eller folk, gammel kjærring med rullator osv. Bruk fantasien. Det viktigste er at det kommer til å skje en gang ganske snart. Finn ut hva som skjer med bremsepedalen din og bremsene. Tror ikke det er luft. Det gjelder alt for mange. Tror heller ikke det skal være slik fordi det er en el-bil. At bilen veier noen kg spiller ingen rolle. Den er ikke "så" tung. Mange biler er tyngre uten "fenomenet". Syntes en her hadde ett godt forslag om overslag i mastern.   

laumb

Slapp av folkens!
I dag har jeg utført en test på flere biler!

Testen er:
Start bilen.
Pump bremsen til den er hard.
Klem til hardt og hold.
Vent ti sekunder.

Resultatet:
ALLE BILENE SIN PEDAL GÅR ROLIG OG PYNTELIG HELT INN TIL GULVET.

konklusjon:
Tesla sine bremser er helt normale (på dette punktet).

Testbiler:
- 2011 Saab 9-5
- 2012 Golf
- 2012 BMW 5-serie
- jaguar XF
- 2009 Toyota iQ
- 2013 TMS (min).

Rio

Jeg har en Nissan Leaf, og det er heller ikke noe problem å trø pedalen "i bunn" når jeg står stille.

Det skal nok være slik, og jeg tenker at det kanskje ikke er noen mekanisk kobling mellom pedal og bremseforsterker engang.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TeslaSvein63

Har aldri hatt eller prøvd en bil tidligere hvor man kunne gjøre dette, uten att det var noe feil på bremsesystemet. Imidlertid tar det ikke mer en 3- 3.5 sek før pedalen bunner.

Leaf_2014

Semi-OT, men Greencarreports har funnet ut at bilen ikke kutter "gassen" i alle tilfeller der man trykker begge pedaler samtidig: http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA