Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Batteritralla

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Veldig kort oppsummert:

Væske er ikke komprimerbart, et konvensjonellt system inneholder bremsevæske - og det gjør det nok på Tesla også.

Jeg velger å se bort fra type bremsekraftforsteker, om denne er vacuum drevet, elektrisk - whatever. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Men om pedalen SIGER, så betyr det at det er luft i systemet, eller at væsken i systemet forsvinner ett eller annet sted enn der den skal ende opp - i bremsecaliper``en!

Feilkildene kan være mange på en eldre bil, men jeg så ikke dette komme på en ny Tesla - og sliter med å tro at dette kan være en del av designet.

Det er også spesielt at noen har pedal som siger, og andre ikke . . .











Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Brede

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:05
Når det gjelder denne thread``n så velger jeg å se bort fra alt som blir hevdet her inntil jeg opplever at pedalen går i gulvet selv.

No offence - men dette kan ikke være sant . . .

Offence taken..

Har kun prøvd med bilen i garasjen så langt så jeg vet ikke om dette går utover bremsekraften, men i gulvet går pedalen.

Tar cirka 4 sekunder med trykk på bremsen før den er i gulvet. Skal ut å prøvekjøre nå!

cairnz

#63
Jeg testet såvidt i dag i en ganske bratt nedkjørsel. Stod fint og trykte hardt på bremsene i 10-15 sekunder. Litt sig (i pedalen, ikke i bilen!) men ikke slik at den (pedalen) nådde bunnen eller mistet bremsekraft.

Har dere som merker sig hatt bilen i P, N, D eller R ? Mulig den oppfører seg annerledes om den står i P?

Edit: Bemerket at det gjelder pedal, og ikke bil. Bilen stod fjellstøtt hele tiden.
Elbilist

Chlangum

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:29
Veldig kort oppsummert:

Væske er ikke komprimerbart, et konvensjonellt system inneholder bremsevæske - og det gjør det nok på Tesla også.

Jeg velger å se bort fra type bremsekraftforsteker, om denne er vacuum drevet, elektrisk - whatever. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Men om pedalen SIGER, så betyr det at det er luft i systemet, eller at væsken i systemet forsvinner ett eller annet sted enn der den skal ende opp - i bremsecaliper``en!

Feilkildene kan være mange på en eldre bil, men jeg så ikke dette komme på en ny Tesla - og sliter med å tro at dette kan være en del av designet.

Det er også spesielt at noen har pedal som siger, og andre ikke . . .

Hvis væsken i systemet forsvinner så hadde vel man fått feilmelding på systemet. Uansett så hadde det ikke tatt lang tid før man er tom for bremsevæske hvis det er en lekkasje.

Vann i bremsevæsken kan også føre til at pedalen synker. Som sakt tidligere, væske komprimeres ikke men vann blir til gass under oppvarmingen fra bremsetrykket.

Selv synes jeg at bremsepedalen er litt vel svamp for en slik bil men har ikke opplevd å miste trykket eller at pedalen har gått i dørken. Men så har jeg ikke prøvd det heller
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Batteritralla

Sitat fra: Chlangum på tirsdag 25. mars 2014, klokken 13:20
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:29
Veldig kort oppsummert:

Væske er ikke komprimerbart, et konvensjonellt system inneholder bremsevæske - og det gjør det nok på Tesla også.

Jeg velger å se bort fra type bremsekraftforsteker, om denne er vacuum drevet, elektrisk - whatever. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Men om pedalen SIGER, så betyr det at det er luft i systemet, eller at væsken i systemet forsvinner ett eller annet sted enn der den skal ende opp - i bremsecaliper``en!

Feilkildene kan være mange på en eldre bil, men jeg så ikke dette komme på en ny Tesla - og sliter med å tro at dette kan være en del av designet.

Det er også spesielt at noen har pedal som siger, og andre ikke . . .

Hvis væsken i systemet forsvinner så hadde vel man fått feilmelding på systemet. Uansett så hadde det ikke tatt lang tid før man er tom for bremsevæske hvis det er en lekkasje.

Vann i bremsevæsken kan også føre til at pedalen synker. Som sakt tidligere, væske komprimeres ikke men vann blir til gass under oppvarmingen fra bremsetrykket.

Selv synes jeg at bremsepedalen er litt vel svamp for en slik bil men har ikke opplevd å miste trykket eller at pedalen har gått i dørken. Men så har jeg ikke prøvd det heller

RE: "Hvis væsken i systemet forsvinner så hadde vel man fått feilmelding på systemet. Uansett så hadde det ikke tatt lang tid før man er tom for bremsevæske hvis det er en lekkasje. "

En ting som KAN være en del av systemet, uten at jeg har noen dokumentasjon som tilsier dette, er om systemet inneholder en form for overtrykks ventil. Da vil væsken kunne bli fortrengt gjennom denne - og ende opp i reservoar igjen.

Om man "synser videre", så kan dette være forklaringen på hvorfor enkelte opplever at pedalen siger - mens andre ikke gjør det.

IE kraft brukt på bremsepedalen - hydraulisk kraft generert i systemet, og om dette fører til at en evt overtrykksventil slipper forbi eller ikke

"Plausibel synsing på hydraulisk nivå"???



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Brede

Nå har jeg vært ute og prøvd, sjelden har jeg testet bremser hardere enn jeg har gjort den siste halvtimen.  :D

Altså: i park siger pedalen i bunnen etter 4-5 sekunder med hardt tråkk, dersom jeg slipper opp for så å kjapt bremse igjen smeller den helt klart i endeslag ved gulvet.
Under kjøring får jeg ikke replikert dette. Uansett hvor hardt jeg bremser eller hvor mange ganger jeg pumper bremsen så får jeg IKKE samme pedalfølelsen som i parkert bil.
Bremsene biter noe sinnsvakt ved hver oppbremsing. Eneste gangene jeg opplevde noe fading er dersom jeg bremser hardt for så å slippe pedalen ett halvt sekund for deretter å bremse igjen. Da fader den ett sekund før den biter igjen.
Problemet er jo at bremsene er så kraftige at jeg får ikke sjekket "panikkbremsing" over flere sekunder uten å måtte opp i langt over lovlig hastighet..

Jeg er beroliget etter egen test, men bremser og pedal oppfører seg da vitterligen ikke som på andre biler jeg har hatt.. Og jeg stiller meg også spørsmål om hva som vil bli sagt på første EU-kontroll når bremsepedalen siger rett til bunns.

snoopy2005

Sitat fra: Brede på tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:06
Nå har jeg vært ute og prøvd, sjelden har jeg testet bremser hardere enn jeg har gjort den siste halvtimen.  :D

Altså: i park siger pedalen i bunnen etter 4-5 sekunder med hardt tråkk, dersom jeg slipper opp for så å kjapt bremse igjen smeller den helt klart i endeslag ved gulvet.
Under kjøring får jeg ikke replikert dette. Uansett hvor hardt jeg bremser eller hvor mange ganger jeg pumper bremsen så får jeg IKKE samme pedalfølelsen som i parkert bil.
Bremsene biter noe sinnsvakt ved hver oppbremsing. Eneste gangene jeg opplevde noe fading er dersom jeg bremser hardt for så å slippe pedalen ett halvt sekund for deretter å bremse igjen. Da fader den ett sekund før den biter igjen.
Problemet er jo at bremsene er så kraftige at jeg får ikke sjekket "panikkbremsing" over flere sekunder uten å måtte opp i langt over lovlig hastighet..

Jeg er beroliget etter egen test, men bremser og pedal oppfører seg da vitterligen ikke som på andre biler jeg har hatt.. Og jeg stiller meg også spørsmål om hva som vil bli sagt på første EU-kontroll når bremsepedalen siger rett til bunns.

Bilen din er ikke i orden! du har luft i systemet, og bremsene må luftes. Dette kan du jo gjøre selv, men få Tesla til å fikse ASAP! Testet selv i lunsjen nå og pedalen står kubb  i flere minutter, til jeg ikke orket å trykke lenger.....
P85D og en KIA SOUL EV

Muffinman

Da har jeg tatt en aldri så liten pause i arbeidet og forsket litt (jepp, ble visst en kjapp vask også ;) ).

Når pedalen trykkes hardt hører man at vakumpumpa går, og det vises også noe strømtrekk på måleren. Pumpa den går hele tiden mens pedalen synker, stopper når den er i bunn. Ingen forskjell i P, N eller R. Prøvde også å stå i bratt bakke og gjøre denne øvelsen, men bremsene slapp ikke. Måtte faktisk slippe pedalen ganske langt ut før bilen beveget seg.

Brede

Spørs om det er noe rart her da ja.. Dersom du og andre opplever at pedalen ikke går i gulvet så er det vel klart at vi som opplever dette har et problem.
Får teste ut hva rangeravtalen er god for nå da..

En videolink, om den funker:
http://smg.photobucket.com/user/Efini/media/DSC_0321.mp4.html

Muffinman

Brede, slik er min også. For øvrig vet vi jo at Tesla leser på forumet, så jeg regner med at også denne saken er registrert.

BMW850

Det at pedalen siger skyldes som regel utilstrekkelig lufting av systemet.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rio

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 15:35
Det at pedalen siger skyldes som regel utilstrekkelig lufting av systemet.

Nei, ikke i en elbil.

Husk at i en elbil så genereres vakumet med en elektrisk pumpe, og bremseforsterkeren "bruker" vakumet.

Hvis pedalen går ned til gulvet og man mister bremseeffekten, så vil jeg anta at vakumpumpen enten ikke virker godt nok, eller er underdimensjonert.

Hvis man ikke har bremseeffekt når man begynner å bremse så er det enten av vakumbeholderen er for liten (den skal sørge for vakum til vakumpumpen begynner), eller så er vakumsensoren feiljustert, slik at lufttrykket ikke holdes lavt nok.

Dette er det samme som i dieselbiler med elektrisk vakumpumpe. I vanlige bensinbiler har man "uendelig" vakum tilgjengelig, så der oppstår ikke problemstillingen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OW

Nå har ikke jeg veldig god peiling på bremsesystemer, men kan det tenkes at bremsesystemer på nyere biler ikke fungerer helt som på gamle? Jeg har også alltid lært at man skal kunne pumpe på bremsen, når bilen står stille, og oppleve at det ikke skal være mulig å få pedalen i "bunn". Etter at jeg leste denne tråden i går måtte jeg prøve på vår 2009 BMW 520d (venter på Model S som gikk i produksjon her om dagen  :D)

Jeg har aldri opplevd at det har vært noe merkelig med bremsene på denne, annet enn normalt redusert effekt de første meterne etter tur i vaskehall, og litt annerledes bremsefølelse og litt dårligere effekt i skikkelig slapsete saltføre. Det kan jo hende at det også er noe galt med denne, men når jeg sto stille i går fikk jeg til å trykke bremsen helt i bunn, men jeg har aldri klart å gjøre noe sånt ved kjøring. Er det noen her innsikt i bremsesystemer som kan kaste litt lys på dette? Det er fint med alle som tror og synser, men det er bedre å få fakta fra en som kan og vet ;)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

ellholt

Hei!
Jeg hadde en Ford Galaxy 2007 mod som hadde akkurat samme oppførsel som BMW``en din. Tror kanskje det er normalt. I min Tesla siger også bremsen til bunnen når den står i park, men greier heller ikke å replikere det når bilen kjøres. Da er bremsene veldig gode, selv om jeg har opplevd den " forsinkede" bremse effekten endel ganger, uansett vær og føre.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA