Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

snoopy2005

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:39
At bremser har dårligere funksjon når skiver er full av vann/saltlake/slaps mm er en velkjent problemstilling på mange bilmerker. Noen modeller har implementert en form for "wipe" fungsjon, der det opprettes litt trykk i systemet med jevne mellomrom. Jeg kan ikke si noe om hvor ofte og hvor mye, eller kriteriene for fungsjonen.

Men oppsummert så generere dette nok friksjon og varme til at belegget på skivene som fører til dårlig bremsekraft "dunster bort".

Uten å bagatellisere dette, for så vidt velkjente fenomenet, så er jeg MYE mer bekymret over det som det virker som flere her på dette forum kan bekrefte- at pedalen siger til bunn om man opprettholder trykk på den over relativt kort tid.

Om min bil gjør dette når jeg skal hente den ut om kort tid - så kommer jeg faktisk ikke til å ta den med meg.

Greit at Tesla er et innovativt produkt, og Bil 2.0 - men denne form for fungsjonalitet forstår jeg ikke hensikten med, og er i tillegg 100% sikker på at Biltilsynet IKKE godkjenner om de blir gjort oppmerksom på det!

Kan noen fortelle meg at det ikke er sant, at pedalen ikke siger i gulvet om man opprettholder trykk på den i for eksempel 10 sekunder?

Min pedal siger IKKE i gulvet etter 10 sek! Få sjekket bremsene dine!
P85D og en KIA SOUL EV

Batteritralla

Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:49
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:39
At bremser har dårligere funksjon når skiver er full av vann/saltlake/slaps mm er en velkjent problemstilling på mange bilmerker. Noen modeller har implementert en form for "wipe" fungsjon, der det opprettes litt trykk i systemet med jevne mellomrom. Jeg kan ikke si noe om hvor ofte og hvor mye, eller kriteriene for fungsjonen.

Men oppsummert så generere dette nok friksjon og varme til at belegget på skivene som fører til dårlig bremsekraft "dunster bort".

Uten å bagatellisere dette, for så vidt velkjente fenomenet, så er jeg MYE mer bekymret over det som det virker som flere her på dette forum kan bekrefte- at pedalen siger til bunn om man opprettholder trykk på den over relativt kort tid.

Om min bil gjør dette når jeg skal hente den ut om kort tid - så kommer jeg faktisk ikke til å ta den med meg.

Greit at Tesla er et innovativt produkt, og Bil 2.0 - men denne form for fungsjonalitet forstår jeg ikke hensikten med, og er i tillegg 100% sikker på at Biltilsynet IKKE godkjenner om de blir gjort oppmerksom på det!

Kan noen fortelle meg at det ikke er sant, at pedalen ikke siger i gulvet om man opprettholder trykk på den i for eksempel 10 sekunder?

Min pedal siger IKKE i gulvet etter 10 sek! Få sjekket bremsene dine!

Ref innlegget mitt: Will do - på Fredag  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

BMW850

Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:47
Bremsene blir jo aldri brukt! Det bygger seg opp
Noe som alle burde gjøre, er å bremse litt! Har merket at bremseeffekten svekkes med tiden!
Starter dagen med en fin nedoverbakke og gir litt ekstra gass på toppen, vipper girspaken i N og bremser ned hele bakken! Kjenner enormt stor forskjell på start av bakken og i bunn av bakken! bremsene er friske og klar for tur! Noe jeg også praktiserer er å bruke parkeringsbremsen mens jeg kjører! Slake nedoverbakker trykker jeg og holder inne P knappen og "rengjør" parkeringsbremsen! (Gjør ikke det hver dag, men prøver å gjøre det noen ganger når det regner.)

Bremseflatene mine er blanke og fine, og jeg har gode bremser alltid! Rotorene der i mot, ruster som bare det >:(

Det er jo det jeg sier. Siden bremsene "aldri" blir brukt på denne bilen må Tesla komme opp med en bedre løsning f.eks. som nevnt over,  opprette litt trykk i systemet med jevne mellomrom, andre klosser eller ett system som fungerer. Som finnes i dag på andre biler. Ett system som gjør at man unngår bremsesvikt uten å måtte kjenne alle triksa, kjøre med brekket på eller bremse ned hele bakken fra garasjen osv, osv, osv.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Batteritralla

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:58
Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:47
Bremsene blir jo aldri brukt! Det bygger seg opp
Noe som alle burde gjøre, er å bremse litt! Har merket at bremseeffekten svekkes med tiden!
Starter dagen med en fin nedoverbakke og gir litt ekstra gass på toppen, vipper girspaken i N og bremser ned hele bakken! Kjenner enormt stor forskjell på start av bakken og i bunn av bakken! bremsene er friske og klar for tur! Noe jeg også praktiserer er å bruke parkeringsbremsen mens jeg kjører! Slake nedoverbakker trykker jeg og holder inne P knappen og "rengjør" parkeringsbremsen! (Gjør ikke det hver dag, men prøver å gjøre det noen ganger når det regner.)

Bremseflatene mine er blanke og fine, og jeg har gode bremser alltid! Rotorene der i mot, ruster som bare det >:(

Det er jo det jeg sier. Siden bremsene "aldri" blir brukt på denne bilen må Tesla komme opp med en bedre løsning f.eks. som nevnt over,  opprette litt trykk i systemet med jevne mellomrom, andre klosser eller ett system som fungerer. Som finnes i dag på andre biler. Ett system som gjør at man unngår bremsesvikt uten å måtte kjenne alle triksa, kjøre med brekket på eller bremse ned hele bakken fra garasjen osv, osv, osv.

+1  ;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

snoopy2005

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:58
Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:47
Bremsene blir jo aldri brukt! Det bygger seg opp
Noe som alle burde gjøre, er å bremse litt! Har merket at bremseeffekten svekkes med tiden!
Starter dagen med en fin nedoverbakke og gir litt ekstra gass på toppen, vipper girspaken i N og bremser ned hele bakken! Kjenner enormt stor forskjell på start av bakken og i bunn av bakken! bremsene er friske og klar for tur! Noe jeg også praktiserer er å bruke parkeringsbremsen mens jeg kjører! Slake nedoverbakker trykker jeg og holder inne P knappen og "rengjør" parkeringsbremsen! (Gjør ikke det hver dag, men prøver å gjøre det noen ganger når det regner.)

Bremseflatene mine er blanke og fine, og jeg har gode bremser alltid! Rotorene der i mot, ruster som bare det >:(

Det er jo det jeg sier. Siden bremsene "aldri" blir brukt på denne bilen må Tesla komme opp med en bedre løsning f.eks. som nevnt over,  opprette litt trykk i systemet med jevne mellomrom, andre klosser eller ett system som fungerer. Som finnes i dag på andre biler. Ett system som gjør at man unngår bremsesvikt uten å måtte kjenne alle triksa, kjøre med brekket på eller bremse ned hele bakken fra garasjen osv, osv, osv.

Du får sende en "feature request" til Tesla, de tar det opp positivt og mulig det endre på det! I mellomtiden bør du bremse litt!  ;)
P85D og en KIA SOUL EV

Brede

Prøvde nå, etter få sekunder med fullt trykk på pedalen så ligger den "i gulvet"..  :o

Om jeg slipper opp og raskt trykker ned igjen så smeller den i stoppstilling i gulvet.

Muffinman

Sitat fra: Brede på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:35
Prøvde nå, etter få sekunder med fullt trykk på pedalen så ligger den "i gulvet"..  :o

Om jeg slipper opp og raskt trykker ned igjen så smeller den i stoppstilling i gulvet.
Samme her. Rekker vel ikke få opp vakumet igjen til neste trykk kanskje.

Batteritralla

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

TeslaK

Sitat fra: Brede på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:35
Prøvde nå, etter få sekunder med fullt trykk på pedalen så ligger den "i gulvet"..  :o

Om jeg slipper opp og raskt trykker ned igjen så smeller den i stoppstilling i gulvet.

Her må Tesla komme med en recall asap før liv går tapt!
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

hma

Sitat fra: Brede på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:35
Prøvde nå, etter få sekunder med fullt trykk på pedalen så ligger den "i gulvet"..  :o

Om jeg slipper opp og raskt trykker ned igjen så smeller den i stoppstilling i gulvet.
Virker bremsene når du gjør dette?
Har du testet mens bilen står i ro eller har du utført nødbrems under kjøring?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Batteritralla

Når det gjelder denne thread``n så velger jeg å se bort fra alt som blir hevdet her inntil jeg opplever at pedalen går i gulvet selv.

No offence - men dette kan ikke være sant . . .

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bowers

Hvorfor kan det ikke være sant?

Muffinman

Bremsene fungerer faktisk helt bra til tross for at pedalen synker i en stillestående stå-på-pedalen-test, med unntak av det jeg nevner tidligere i tråden. Om man var i bevegelse ville man rukket å stoppe helt opp flere ganger før pedalen var i bunn, uansett hastighet.

Det er altså ingen dramatikk i at pedalen synker for min del. Det som må avklares er om det skal være slik, og om det kan medføre mangellapp.

Bowers

Muffinmann: Hvis du står stillestående i en nedoverbakke og holder bremsen til pedalen synker til gulvet... slipper bremsene taket til slutt eller holder de bilen til "evig tid" bare med bremsepedalen? Altså selvom den synker til gulvet...

Muffinman

Har ikke merket at pedalen synker ved slik bruk. Man må faktisk bruke litt krefter, og langt mer enn det man bruker under kjøring.

Men det skal testes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA