Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Skjønner du er utmattet når du ikke skjønner så enkle ting som dette. Et system som renser skiver og klosser, kom veldig raskt på tunge kjøretøy pga dette. (PS vi har større bremser enn lastebiler). 
Hva du tror er lite viktig i denne sammenheng.
Et søk på VG og nettavisen kan faktisk hjelpe deg med å forstå dette problemet. Skjønner du da hvor dumt det virker at du tror dette skyldes ABS systemet?
Dette skjer ikke med de av oss som bruker bremsene mye. Men én del folk som er uvitende om dette kan ha et problem om vinteren. Derfor burde tesla fjerne Regen funksjonen om vinteren.  Vil du ha en video hvor dette skjer på en corolla? Morris mini? Jeg kan fikse..   ;) så kan du utmatte deg litt av de farlige corollaene, xc90 ene etc også. Godt det er helg

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 23. mars 2017, klokken 23:40
Jeg blir helt matt av folk som påstår at det er helt normalt å bli fri for bremser.

Ikke bli matt. På nettet vil du i blant treffe folk som tror mobbing er en god måte å få frem budskapet sitt på. Trist, men lite å gjøre med.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Enkelte tullinger som ikke har fått med seg at dette skjer med mange selv om regen er på lav, man kjører med range mode på slik at regen er lik null uansett og ikke minst til tross for at man bremser bevisst for å slite av skivene før parkering. En pedal som er knallhard når det skjer og ikke lar seg betjene normalt har naturligvis ingen sammenheng med at bremser og klosser ikke er tilstrekkelig brukt.

"Siden det ikke skjer med meg gjør alle andre feil, eller lyver". La det bare ligge, livet er for kort :)

overlay

Sitat fra: Muffinman på fredag 24. mars 2017, klokken 09:03
Enkelte tullinger som ikke har fått med seg at dette skjer med mange selv om regen er på lav, man kjører med range mode på slik at regen er lik null uansett og ikke minst til tross for at man bremser bevisst for å slite av skivene før parkering. En pedal som er knallhard når det skjer og ikke lar seg betjene normalt har naturligvis ingen sammenheng med at bremser og klosser ikke er tilstrekkelig brukt.

"Siden det ikke skjer med meg gjør alle andre feil, eller lyver". La det bare ligge, livet er for kort :)

Eller så kan man bare ta lærdom av sitatet ditt  ;)

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på fredag 24. mars 2017, klokken 06:37
Skjønner du er utmattet når du ikke skjønner så enkle ting som dette. Et system som renser skiver og klosser, kom veldig raskt på tunge kjøretøy pga dette. (PS vi har større bremser enn lastebiler). 

Vi har samme system på persontogene. Rensing av bremser ved at klossene periodisk legges svakt inntil skivene. I tillegg har vi prosedyrer på prøvebremsing ved jevne intervaller når det er føre som tilsier det. I hovedsak er det tørr snø som føyker som er problemet for vår del, den legger seg på skivene og smelter slik at klossene "vannplaner" istedenfor å fungere. I verste fall kan det ta 10 sekunder eller mer fra man starter bremsing til det faktisk er noe brukbar bremsekraft å oppdrive. Vi har også prosedyrer på at vi bruker mekaniske bremser og ikke motorbremsen når det er slike forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Jeg har kommet til den foreløpige konklusjon ABS faktisk skal lage slik "dirring" i pedalen med tilhørende skrapelyd.

Opplevde det nemlig også i dag, men nå føltes det mer naturlig. Fikk bremseeffekt med en gang, og kunne trykke pedalen nesten i bunn. "Dirringen" oppsto helt til slutt i pedalvandringen. Føltes naturlig fordi bilen har stått i hele natt, har ganske bratt bakke ned fra huset, og føret var ikke særlig bra. (-2grader og relativt glatt føre).

Det som derimot har skjedd tidligere i vinter har vært helt bananas med "ABS" helt fra topp under ganske gode forhold...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 24. mars 2017, klokken 09:03
Enkelte tullinger som ikke har fått med seg at dette skjer med mange selv om regen er på lav, man kjører med range mode på slik at regen er lik null uansett og ikke minst til tross for at man bremser bevisst for å slite av skivene før parkering. En pedal som er knallhard når det skjer og ikke lar seg betjene normalt har naturligvis ingen sammenheng med at bremser og klosser ikke er tilstrekkelig brukt.

"Siden det ikke skjer med meg gjør alle andre feil, eller lyver". La det bare ligge, livet er for kort :)

Det kan nok være flere symptomer og årsaker inne i bildet her. Jeg har også opplevd bremsesvikt på Model S, to ganger. Pedalen min var helt normal i det første tilfellet. Bremsesvikten var også lett forklarbar da den kom etter noen minutters kjøring på vel med mye tørr nysnø så det føyet skikkelig. Når det etterhvert kom en bil i mot fikk jeg problemer med å redusere farten (smal vei) da det kom en bil imot. Det gikk heldigvis bra da bremsene tok litt etterhvert (og jeg omtrent trykket pedalen gjennom gulvet) samt at det akkurat var plass til to i bredden. Dette var da før bytte til nordisk utgave av bremsene og montering av bremseskjold, har ikke opplevd det igjen senere. Gjennomfører allikevel hyppig prøvebrems nå under tilsvarende forhold.

Den andre gangen var på vei til Tesla Brummunddal for å levere bilen. Når jeg ikke var langt unna "haglet" det med feilmeldinger, frontlysene flimret og servostyringen slo seg av og på. Plutselig ble også bremsen steinhard, da hadde tydeligvis bremsekraftforsterkeren slått seg av. Fikk fortsatt bremset men jeg måtte virkelig stå på bremsen. Kom tilbake igjen etter få sekunder men forsvant igjen et par ganger. Var bare 5 min unna så jeg tok det skikkelig med ro og kom fram. Alle problemene skyldes dårlig jording pga. korrodert sveisepunkt på ene siden av frunken.

Ved steinhard pedal som ikke virker ville jeg mistenkt bremsekraftforsterkeren først. Det er ikke noe moro å bremse uten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Har du AP1-bil eller klassiker @jkirkebo?

Relativt sikker på at det i forbindelse med AP1 kom en iBooster fra Bosch som ikke var der i de første modellene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på fredag 24. mars 2017, klokken 10:21
Har du AP1-bil eller klassiker @jkirkebo?

Relativt sikker på at det i forbindelse med AP1 kom en iBooster fra Bosch som ikke var der i de første modellene

2013 P85+ (til salgs nå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

For ordens skyld, alle TMS har også "bremsetørking". Er temperaturstyrt. Merkbart i lav hastighet ved at det summer, og man kan merke det på at det butter litt i mot noen sekunder.

aness

Sitat fra: lunitiks på fredag 24. mars 2017, klokken 10:07
Jeg har kommet til den foreløpige konklusjon ABS faktisk skal lage slik "dirring" i pedalen med tilhørende skrapelyd.

ABS "dirrer" i pedalen, ja. Det du kjenner er at systemet "pumper" bremsene.

Lynet

Ser det nevnes tog her, i Trondheim var det en togulykke for et par siden: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10632324.ece

Her ble vel konklusjonen at skinnene var glatte på grunn av salt.

Kan det da være saltingen av veiene som gjør at enkelte opplever lite friksjon ved bremsing? Rett og slett saltbelegg mellom kloss og skive som blir som et kulelager? Eller er det kun is på skiver og/eller klosser?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 24. mars 2017, klokken 10:40
For ordens skyld, alle TMS har også "bremsetørking". Er temperaturstyrt. Merkbart i lav hastighet ved at det summer, og man kan merke det på at det butter litt i mot noen sekunder.

Alle? Ikke de gamle uten APx vel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Breezec

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mars 2017, klokken 13:11
Sitat fra: Muffinman på fredag 24. mars 2017, klokken 10:40
For ordens skyld, alle TMS har også "bremsetørking". Er temperaturstyrt. Merkbart i lav hastighet ved at det summer, og man kan merke det på at det butter litt i mot noen sekunder.


Alle? Ikke de gamle uten APx vel?

Min 2014 S85 har dette. Men merket ikke noe til det før jeg fikk oppgradert til "nordiske" bremser.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Muffinman

#404
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mars 2017, klokken 13:11
Sitat fra: Muffinman på fredag 24. mars 2017, klokken 10:40
For ordens skyld, alle TMS har også "bremsetørking". Er temperaturstyrt. Merkbart i lav hastighet ved at det summer, og man kan merke det på at det butter litt i mot noen sekunder.

Alle? Ikke de gamle uten APx vel?
Jo, de fikk det med update for ganske lenge siden. Har begge varianter, og det både kjennes og høres tydelig. Det hører med til historien at jeg fikk nye skiver og klosser i fjor sommer (ikke første gangen btw), og bremsene har fungert veldig bra siden med full forutsigbarhet, uansett forhold. Kan ikke si det samme om vår november 2015 modell, den er betydelig mer lunefull. Kjøremønsteret er likt, slik at det bør være en gyldig sammenligning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA