Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

BMW850

Stemmer! Mener det var min siste nedlasting :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

hoffa

Min P85 bygget april 2014 bremser like bra både på vått og tørt føre, ikke merket svikt en eneste gang. Litt svakere ved første oppbremsing etter bilvask, som normalt er.
Har kjørt P85D og noen umiddelbar forskjell på bremsekraft/respons merket ikke jeg.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

BMW850

Mine bremser har også funket 110%! Produsert febr/mars 2014. Men jeg sier ikke at det ikke kan være tekniske forhold som gir dårlig bremsevirkning for andre. Men pga at vi har regen-funksjonen er det lurt å funksjonsteste bremsene av og til.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Dere som har biler produsert feb-april ble ikke de levert på høsten, okt-nov?
Det var vell en stor oppdatering på de bilene som ble levert på høsten med AP, bedre bremser, lydisolering etc..?

BMW850

Min ble levert 30.april. Ca levering var vel 50 dager etter prod.complete.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fonberg

Sitat fra: BMW850 på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:55
Mine bremser har også funket 110%! Produsert febr/mars 2014. Men jeg sier ikke at det ikke kan være tekniske forhold som gir dårlig bremsevirkning for andre. Men pga at vi har regen-funksjonen er det lurt å funksjonsteste bremsene av og til.

Min nov 13hadde lunefulle bremser på vinterdager med høy luftfuktighet. Etter jeg fikk nye bremser foran (Jan. 15j har de fungert perfekt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

TeslaSvein63

Jeg har bilen min til fiks i drammen. Fikk lånebil type Audi A3, splitter ny. Ved første bremseforsøk med denne bilen tenkte jeg at de er i kategorien  livsfarlig. Utrolig lettdosert og med godt og jevnt bitt. Det slår meg nå etter litt bruk at nye biler har slike bremser, unntatt Tesla. Jeg var tidlig ute med å si i fra om dette med synkende pedal og tunge bremser til Tesla og forespeilet dem at dette vil gi omfattende problemer. De begynte selv på Skøyen å sjekke alle bilene som var inne, om pedalen sank. Det var vekslende resultater. Altså forskjeller. Det resulterte i mange forsøk av dere her på forumet også. Noen sa at alle biler har synkende pedal. Vel Audien har det ikke og Teslaen skulle absolutt hatt bremser i denne kategorien med tanke på type bil. Jeg tenker at Tesla må gjøre noe med bremsene, altså bygge dem om slik at de er effektive og lettdoserte til en hver tid og føre. Hvordan er bremsene på D og siste modeller av P? Min er av sen 2013. 

BMW850

Ja, det er merkelig det her. Jeg har hatt endel gromme biler med kraftige bremser, men ingen i nærheten av så bra bremser som min P85.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:16
Ja, det er merkelig det her. Jeg har hatt endel gromme biler med kraftige bremser, men ingen i nærheten av så bra bremser som min P85.
Det er ikke noe galt med "bremsene" til Tesla, det er Brembo for "god sake"...  :P
Det har noe med elektronikken, bremseforsterkeren, bremseskjold, bremseveske?(Rett og slett for lite bruk av bremser, regen?) eller en annen faktor og gjøre...

Selve bremsene er av ypperste kvalitet..  :)

krl

Jeg har testet ganske mange ganger i dårlig vær nå, og bremsene tar godt tilsynelatende uansett. Eksempelvis kun regen de første tre timene, og deretter en rask oppbremsing. Null problem, selv med saltsørpe.

Bremsene ruster derimot fast over natten, noe som er plagsomt. Selv om jeg alltid bruker bremsene mot slutten av langturene pga. bratte bakker i hver ende. Bilen er blant de første med autopilot, så med andre ord relativt ny.

Forhandler mente det var satt på bremseskjold på bilen. Hvordan kan jeg sjekke at dette stemmer? Har noen bilder med og uten skjold?

BMW850

#355
Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:35
Sitat fra: BMW850 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:16
Ja, det er merkelig det her. Jeg har hatt endel gromme biler med kraftige bremser, men ingen i nærheten av så bra bremser som min P85.
Det er ikke noe galt med "bremsene" til Tesla, det er Brembo for "god sake"...  :P
Det har noe med elektronikken, bremseforsterkeren, bremseskjold, bremseveske?(Rett og slett for lite bruk av bremser, regen?) eller en annen faktor og gjøre...

Selve bremsene er av ypperste kvalitet..  :)

Med "bremsene" mener jeg selvfølgelig bremsene generelt. Er fullt klar over at kaliperene er Brembo og muligens skivene. Jeg har også nevnt at regen-funksjonen og dermed lite reelt bruk av bremsene kan være en årsak til dårlig funksjon for enkelte. Og at det er viktig å funksjonsteste dem rett som det er, slipe av belegg, løsne fastfryste klosser etc. Men jeg kan selvfølgelig IKKE påstå at enkelte rett og slett ikke har en feil som medfører dårlig bremsevirkning.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:11
Det var vekslende resultater. Altså forskjeller.
Det samsvarer både med det jeg har fått høre ved et servicesenter og egen erfaring.

mr_Utopia

#357
Sitat fra: cirys1 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:35
Sitat fra: BMW850 på søndag 22. mars 2015, klokken 14:16
Ja, det er merkelig det her. Jeg har hatt endel gromme biler med kraftige bremser, men ingen i nærheten av så bra bremser som min P85.
Det er ikke noe galt med "bremsene" til Tesla, det er Brembo for "god sake"...  :P
Det har noe med elektronikken, bremseforsterkeren, bremseskjold, bremseveske?(Rett og slett for lite bruk av bremser, regen?) eller en annen faktor og gjøre...

Selve bremsene er av ypperste kvalitet..  :)

Når det her snakkes om "gode bremser" mener vel folk generelt "god bremsevirkning", ie stor retardasjon. Men som dere påpeker så er det mange ting som spiller inn på om man har "gode bremser".

Jeg vil helle litt mer vann på mølla, for følgende faktorer kan argumenteres inngår i et godt fungerende bremsesystem:

- God nok retardasjon av fart
- Jevn bremsevirkning
- Jevn bremsevirkning på ulikt føre
- Jevn bremsevirkning i forhold til kraft på bremsepedal
- Jevn bremsevirkning i forhold til vandring på pedal
- God bremsevirkning på hjul som ikke slurer (ABS)
- God bremsevirkning i lav hastighet
- God bremsevirkning i høy hastighet
- Rask responstid på bremsesystemet ved rask aktivering (inntrykking) av bremsepedal
- Lik bremserespons etter en hard innbremsing og når bremsene ikke har vært i bruk
- Hurtig frislipp av bremsevirkning etter slepp av pedal
- Mulighet til å utnytte all bremsekraft tilgjengelig på alle hjul på dårlig føre i lav hastighet
- Motstandsdyktighet mot vann i veibane
- Motstandsdyktighet mot belegg ("veiguffe") på bremser
- Kapasitet til å ta unna energi over tid uten varmgang
- Evne til å holde bremsekraft over tid (ikke synkende pedal)
- Fordeling av bremsekraft i forhold til styring
- Fordeling av bremsekraft i forhold til last på aksler / hjul
- Jevn bremsevirkning i lav / høg temperatur
- Motstandsdyktighet mot frysing av bremser
- Levetid lav slitasje av bremsebelegg
- Motstandsdyktighet mot vibrasjon og skjevhet
- Lavt vedlikehold
- og så videre...

Ingen biler har perfekte bremser. Tesla Model S'en jeg har prøvd hadde veldig behagelige bremser som virket gode. Og så kan man jo selv vekte hvor viktig de forskjellige faktorer ved et bremsesystem er.

Mulig at Tesla har her innført noen positive ting, men som har utilsiktede konsekvenser. Om man bruker regen, så reduserer det behovet for å bremse. Det har jo vært diskutert opp og ned om dette fører til belegg, rust, eller andre ulemper. Men er det noen som vet om det er en aktiv fordeling av bremsekraft i forhold til regen? Altså at det er en aktiv begrensing i bremsesystemet (det hydrauliske?) som kan evt. skape problemer?

Eller bremser bilen hardere når man også har regen aktivert? Eller er det en slags "brake-by-wire" funksjon? Dette kan jeg ikke huske å ha tenkt over når jeg prøvekjørte P85.


EDIT: En tenkelig test: Om man endrer regen effekt under bremsing og man holder en jevn kraft på pedal, vil bremsingen (retardasjonen) da endre seg? Eller vil bremsesystemet kompensere for redusert regen?

Øggen

En ting er sikkert. Etter prøvekjøring av P85D (og sammenlignet med mine andre nye biler), merker jeg voldsomt laaaaang dødgang på pedalen som ekkelt. Føles veldig bløt ut og bremsekraften er heller ikke imponerende. Et av de eneste ankepunktene på nåværende bil. Fått tilbud om skifte av bremser og håper det blir bedre da.

cirys1

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 22. mars 2015, klokken 17:22
Når det her snakkes om "gode bremser" mener vel folk generelt "god bremsevirkning"

Det er nok det folk mener, men tydeligvis ikke det Tesla "mener", ut av alle innleggene jeg har lest og alle annonser jeg har sett på finn så er består utbedringen av og skifte klosser og skiver..
Klosser bør holde 30-40k km, skiver min 70 k km, når jeg leser at flere må bytte dette på under 10k km så er det noe riv ruskende galt..

Har sett at bremseskjold var en gjenganger på litt eldre biler, nå fikk AP bilene en bremseoppdatering ifjor høst nå vet jeg ikke om det hjalp..? (det hadde vært interessant og fått synspunkter på, er en slik bil jeg venter på)  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA