Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

pwb

Når man trår pedalen i bunn så må det være mer feil enn bare klosser.

OleJA

Sitat fra: pwb på fredag 20. mars 2015, klokken 22:18
Når man trår pedalen i bunn så må det være mer feil enn bare klosser.
Ikke nødvendigvis: Bremseservoen vil hjelpe pedalen inn helt til ABSen detekterer at hjula er iferd med å blokkeres - Først da blir pedalen 'hard'. Dersom klossene ikke griper så vil det derfor oppfattes som om pedalen går i bunn.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Leif1

Forekommer meg å være en "panikkbremsforsterker" som slår inn. Den registrerer at du bremser hardt nok til å ville låse hjulene. Dermed trekker den pedalen i bunn, ettersom abs-sensorene sier at hjulene fortsatt roterer.
Konvertitt fra S til X

Krishell

Corolla bremser:
kjørte til butikken uten å røre bremsene. Stoppet ved å trykke inn clutchen etc.  abs n sendte pedalen i bunn. Stoppet aldri... hører den på filmen..  poenget er å vise hva som skjer hvis man ikke bruker bremsene. En model S veier 1400kg mere en denne. Har skiver store som felgene på denne bilen.  Det blir ikke bedre av den grunn.  andre klosser, beregnet for bestemødre vil nok hjelpe litt. Men begynn å bruk bremsene hardt. Brems senere.  Man ser aldri en tesla uten bremselysene på...  Ved mindre den kjører i en oppoverbakke..  man skaper seg et problem her, fordi man har kjøpt et produkt som ikke passer kjørestilen sin.. man ville opplevd det samme med andre biler med tilsvarende bremser.. (som media har laget idiotiske overskrifter med før...)

pwb

Sitat fra: OleJA på fredag 20. mars 2015, klokken 23:16
Sitat fra: pwb på fredag 20. mars 2015, klokken 22:18
Når man trår pedalen i bunn så må det være mer feil enn bare klosser.
Ikke nødvendigvis: Bremseservoen vil hjelpe pedalen inn helt til ABSen detekterer at hjula er iferd med å blokkeres - Først da blir pedalen 'hard'. Dersom klossene ikke griper så vil det derfor oppfattes som om pedalen går i bunn.

Kan klossene ha flyttet seg såpass mye ut fra bremseskivene at det ikke er nok volum på bremsesylinderen til å trøkke de inn? Eneste gangene jeg har klart å bunne bremsepedalen er jo ved skifte av klosser og at gapet mellom klossene og skiva er for stort.

OleJA

Sitat fra: pwb på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:55
Sitat fra: OleJA på fredag 20. mars 2015, klokken 23:16
Sitat fra: pwb på fredag 20. mars 2015, klokken 22:18
Når man trår pedalen i bunn så må det være mer feil enn bare klosser.
Ikke nødvendigvis: Bremseservoen vil hjelpe pedalen inn helt til ABSen detekterer at hjula er iferd med å blokkeres - Først da blir pedalen 'hard'. Dersom klossene ikke griper så vil det derfor oppfattes som om pedalen går i bunn.

Kan klossene ha flyttet seg såpass mye ut fra bremseskivene at det ikke er nok volum på bremsesylinderen til å trøkke de inn? Eneste gangene jeg har klart å bunne bremsepedalen er jo ved skifte av klosser og at gapet mellom klossene og skiva er for stort.
Høres ut som en plausibel teori uten at jeg er ekspert på området. - Et tynt islag bygger seg opp på skivene som dermed presser klossene lengre ut?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Krishell

Nei. Det som skjer er at det legger seg en hinne på skiven. Om sommeren. Rett etter det har begynt å regne . Kan man oppleve det samme i byene. Det er dette som gjør svinger og rundkjøringer så ekstremt glatte med en gang det begynner å regne. det Samme skjer med bremseskivene. Men fordi bremsene er så store merkes det veldig godt . Stort areal klossen skal klemme i mot.
Volvo xc90 hadde det samme problemet for noen år siden . Og det er fortsatt mye bremse "problemer" på Volvo pga store bremser i forhold til kjørestil. Unge sjåfører har har ikke de samme problemene ;)

Krishell

Is bygger seg ikke på i det salt helvete som de fleste kjører i.  Saltet gjør bremsene dårlige. Dette hører vi om hver vinter når folk med gamle rustne biler går ut i media og syter om salt skader. Salt skader på veien er vist noe staten står bak. For å tjene penger på reparasjon av biler....   (Ikke spare på sykehus utgifter:p)

Krishell

Har selv sett i en av Bjørn side videoer. At han regelmessig trykker inn bremsene under kjøring på snøføre. kulden biter nok godt tak i de store jernklumpene av noen skiver disse bilene har.

Krishell

Men det som jeg vet har skjedd er at folk har fått fastfryste bremser etter en helg på hytta eller under lading. Derfor man bør bremse kraftig før stopp. Eldre BMW hadde faktisk spylerveske dyser ned på skivene. Så man fikk vasket de rene. Dette var på de tunge direktør vognene :)

Longice

Bremsene på de nye modellene kontra de gamla er som natt og dag. Det er helt sikkert. Jeg satte meg bak rattet på min gamle S85 etter å ha kjørt ny bil noen dager. Det holdt på å gå riktig så galt... skulle bare bremse rett før en vegg, men siden bremsene tar så tregt så holdt det på å gå rett i veggen.

cirys1

Nyere biler bruker jo regnsensoren for og detektere nedbør og vill legge klossene "pittelitt" inntil skivene for og hele tiden holde både skiver og klosser tørre og lunkne, slik at du alltid har den beste bremsekraften tilgjengelig.. :)

Kanskje en software oppdatering??

Rio

Uansett hva årsaken er, så er det jo både uholdbart og uansvarlig med biler som ikke har bremser som fungerer. Ikke bare fordi det er livsfarlig for andre trafikanter (tenk om noen her drepte et barn fordi bremsene ikke virket!), men også fordi det kan bli en mediastorm om uansvarlige el-bilister hvis en mindre ulykke skjer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BMW850

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:17
Nyere biler bruker jo regnsensoren for og detektere nedbør og vill legge klossene "pittelitt" inntil skivene for og hele tiden holde både skiver og klosser tørre og lunkne, slik at du alltid har den beste bremsekraften tilgjengelig.. :)

Kanskje en software oppdatering??

Leste faktisk for ett par uker siden at en av SW oppdateringene hadde en slik funksjon. Tror faktisk jeg leste det i bilen etter at jeg lastet ned, hvis ikke jeg har drømt da :o
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ambolt

I "Tesla service-oppdatering" eposten de sendte ut for noen uker siden (angående nye service lokasjoner), så nevner de dette:

"I tillegg har vi lansert en ny firmware oppdatering som forbedrer bilens bremse egenskaper ved kaldt og vått føre."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA