Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Muffinman

En selger som er på jordet, tydeligvis. Tesla leverer vel neppe keramiske bremser gratis, og det er ingen verdens grunn til å ha slike bremser på en familiebil. Spesielt en hvor bremsene knapt brukes.

Krishell

kan nok tenkes han mener keramisk belegg. noe flere vanlige familie biler har. langt tregere biler også :)

demov2

keramiske bremser``??? jeg tror jeg dæver. folk sier og skriver så ufattelig mye rart, vet ikke om det er tesla ansatte som hyler ut masse dritt eller om folk bare misforstår det de blir fortalt. Og må si at det var mange her inne som skriker krise. Man kan ikke sammenligne en elbil med en fosilbil, selv om prinsippet er det samme, 4 hjul og ratt så er de så langt ifra det samme. Hvis man er redd for å kjøre bilen fordi man tror den ikke bremser så burde man vel gjøre noe med det, selge bilen kanskje?

Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.
P85 P29711 - Solgt
Tar bussen fram til 26/02-2015
P85D P66280 - Levering 26 Februar

Pompel

Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:40
Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.
Forsiktig nå.

Jeg har selv kjørt en tur med bilen uten forvarming tidligere i vinter ( = null regen) og brukte mange meter på å stoppe fra 30 km/t med full tramp på bremspedalen. Det var ingen hyggelig tur mot fotgjengerovergangen med skolebarn.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Spinner

Sitat fra: Pompel på mandag 23. februar 2015, klokken 12:52
Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:40
Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.
Forsiktig nå.

Jeg har selv kjørt en tur med bilen uten forvarming tidligere i vinter ( = null regen) og brukte mange meter på å stoppe fra 30 km/t med full tramp på bremspedalen.
Ditto. Har opplevd bortimot null bremsekraft selv ved flere anledninger, heldigvis har det gått bra hver gang.

cairnz

Sitat fra: Sbr på mandag 23. februar 2015, klokken 13:09
Sitat fra: Pompel på mandag 23. februar 2015, klokken 12:52
Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:40
Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.
Forsiktig nå.

Jeg har selv kjørt en tur med bilen uten forvarming tidligere i vinter ( = null regen) og brukte mange meter på å stoppe fra 30 km/t med full tramp på bremspedalen.
Ditto. Har opplevd bortimot null bremsekraft selv ved flere anledninger, heldigvis har det gått bra hver gang.

Samme her. Både i lav fart ved "kald bil", og i stor fart etter to timers kjøring.

Etter bytte av klosser, skiver og skjold har det -aldri- vært tegn til svak bremsestyrke, selv etter spyling og vask er det merkbart bedre enn før.
Elbilist

karstrom

Sitat fra: Pompel på mandag 23. februar 2015, klokken 12:52
Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:40
Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.
Forsiktig nå.

Jeg har selv kjørt en tur med bilen uten forvarming tidligere i vinter ( = null regen) og brukte mange meter på å stoppe fra 30 km/t med full tramp på bremspedalen. Det var ingen hyggelig tur mot fotgjengerovergangen med skolebarn.
+1
Lykkelig eier av en Model S P85

getor

Forundres over alle innleggene som beskriver dårlige bremser. Jeg må være heldig for jeg har til nå - 18,000km - hatt helt topp bremser, og under alle forhold.

RaBalder

Test bremsene når man begynner å kjøre. Så kommer det ingen overraskelser senere på kjøreturen.
Gjør det til en vane.

Har opplevd at ting tar dårlig. Et par småbremsinger, så tar det skarpt igjen.
Bedre å ta slike test-bremsinger når det ikke er andre kjøretøy eller mennesker foran.

Tar bremsene på testbremsingen, så tar de alltid senere også er min erfaring.

cairnz

Sitat fra: getor på mandag 23. februar 2015, klokken 13:24
Forundres over alle innleggene som beskriver dårlige bremser. Jeg må være heldig for jeg har til nå - 18,000km - hatt helt topp bremser, og under alle forhold.

Bremsene mine har også fungert topp, under alle forhold*

* Bortsett fra en håndfull ganger gitt spesifikke kriterier (<5 grader, kjørt langt, kjølt ned, kjørt videre, parkert, kjørt, kjølt, lite brukt, mest regen). Det rekker at man mangler bremseeffekt -en- gang i stor fart, så vet man veldig godt hvordan det føles :|

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 13:32
Test bremsene når man begynner å kjøre. Så kommer det ingen overraskelser senere på kjøreturen.
Gjør det til en vane.

Har opplevd at ting tar dårlig. Et par småbremsinger, så tar det skarpt igjen.
Bedre å ta slike test-bremsinger når det ikke er andre kjøretøy eller mennesker foran.

Tar bremsene på testbremsingen, så tar de alltid senere også er min erfaring.

Ja, bortsett fra hvis du tar testbremsing, kjører langt i kaldt vær (og gjerne vått) og ikke bruker bremsen noe særlig, så .. må du kanskje testbremse en gang eller to før du kan panikkbremse :)
Elbilist

RaBalder

Ellers så undrer jeg meg også over at folk kjører rundt i en bil som dem ikke vet at bremsene fungerer på.

Det er jo på grensen til grovt uaktsomt å kjøre noe slikt.
Og det er sjåføren sitt ansvar når han kjører at bilen er i orden.

Pompel

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 13:35
Ellers så undrer jeg meg også over at folk kjører rundt i en bil som dem ikke vet at bremsene fungerer på.

Det er jo på grensen til grovt uaktsomt å kjøre noe slikt.
Og det er sjåføren sitt ansvar når han kjører at bilen er i orden.
For min del kjører jeg ikke bilen en meter såfremt bilen ikke er forvarmet nok til at jeg har en del regen tilgjengelig. Dette etter episoden over. Fellesnevneren ser ut til å være temperatur fra like under 0C og lavere + sørpete saltføre.

Det merkelige er at jeg kjører ned 40 høydemeter før jeg kommer til det krysset og merket ikke noe galt før jeg skulle stanse før fotgjengerfeltet.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

cairnz

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 13:35
Ellers så undrer jeg meg også over at folk kjører rundt i en bil som dem ikke vet at bremsene fungerer på.

Det er jo på grensen til grovt uaktsomt å kjøre noe slikt.
Og det er sjåføren sitt ansvar når han kjører at bilen er i orden.

Man vet aldri om bremsene virker før man trenger de. Selvfølgelig tester man bremser når man starter bil og stopper. Men du tar ikke en daglig bremsetest på motorveien (før du skal av, eller noe uforutsett skjer).
Elbilist

Hyperstress


Sitat fra: RaBalder på mandag 23. februar 2015, klokken 13:32
Test bremsene når man begynner å kjøre. Så kommer det ingen overraskelser senere på kjøreturen.

En test er falsk trygghet. (Men bedre enn ingenting). Min erfaring er at en må ha en, kanskje flere, kraftige oppbremsinger for å være sikker på at ting fungerer tilfredsstillende. Og det kan en ikke drive med på motorveien med jevne mellomrom. Kom akkurat fra jobb (1,5t tur i drittvær) bremsene fungerte greit i starten av turen, men på avkjørsel fra E6 så merket jeg godt at bremsene tok ulikt. Føles som bilen bøyes/vris.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Terhar

Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:40

Og han kjomisen som mente at han IKKE hadde bremsekraft da han kjørte på en bakfra.. nice try. akselerator til høyre, brems til venstre. styres med ETT ben, ikke begge.

Hadde vært hyggelig om innlegg kunne holde et noenlunde saklig nivå.

Hvis du tar deg tid til å lese innlegget mitt, så vil du se at jeg kun brukte en pedal. Problemet var at det ikke var respons fra bremsepedalen, så da jeg trykket denne hardere inn, trykket høyresiden av høyrefoten samtidig på aks. pedalen. Dette er selvfølgelig min feil, men jeg vil tro at ganske mange ikke flytter foten helt over til bremsepedalen når man bare såvidt skal sette ned farten (køen gikk i 20km/t)
Om bremsepedalen hadde virket som vanlig, hadde bilen stoppet lenge før jeg hadde vært i nærheten av aks.pedalen.

Jeg er selvfølgelig også klar over at jeg er ansvarlig for å sjekke at bilen er i forskriftsmessig stand før jeg kjører, men man bør vel kunne ta som en selvfølge at en bil til 700k har tilfredstillende bremser selv om det er temp ned mot 0 og vått.





Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA