Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av Lokführer, tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:06

« forrige - neste »

Høgis

Mener lyden i min er sjenerende og har ikke hørt dette på særlig mange. Lyden er ganske høy og det er såpass at naboer lurer på om det skal være sånn, skal ikke bilen være "stillegående"?. Har stått ved siden av mange TMS når de har kjørt sakte av gårde og stoppet og har ikke hørt lyder som i den jeg har.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Lyden har vært avdempet og diskret på bilene jeg har hørt, inkludert min egen. Høres ikke mye utenfra.

Hvis du kjører videoen jeg la ut lenger framme hører du pumpen veldig godt hvis du bruker noe grovere enn laptophøytalere. De klarer ikke å gjengi så lav frekvens godt nok.

Bowers

Høgis:

Bildet du la ut av rustne bremseskiver...
Jeg har en helt ny 5-serie for tiden og selv på den får jeg rustbelegg på bremseskivene etter kort tid hvis de blir utsatt for fukt. Jeg kan f.eks stoppe hjemme med blanke skiver og deretter vaske bilen i ca en time. Når jeg er ferdig da så er det et overfladisk belegg med korrosjon.
Derimot, hvis belegget du har på bildet er representativt for hvordan skivene ser ut etter normal bruk så virker det snodig. Er alle skivene like "rustne" ? Kan det f.eks være at en caliper tar dårligere enn de andre? Evt at den tar bare på baksiden av skiven?

Nå har riktignok BMW er langt mer sofistikert bremsesystemsystem enn TMS har pr i dag, men jeg opplever aldri, aldri at bremsene tar bedre eller dårligere enn normalt under noen omstendighet. Senest tidligere i kveld kjørte jeg igjennom en liten "elv" i veien pga kraftig regn og selv rett etterpå tok bremsene akkurat som de skal.

Så må jeg også legge til at jeg har kjørt mange biler som "hugger" mer når jeg tråkker på bremsepedalen enn 5-serien jeg har nå. Spesielt nyere småbiler har det med å være ekstremt aggressive når man tråkker på pedalen, men jeg ser ikke det som noen stor fordel heller.
Jeg må tråkke ganske hardt ned for å slå inn ABS'en, men da stopper det også skremmende fort. Det er nok litt sånn på såpass store og tunge biler som vi har. 5-serien veier rundt 1900kg med fører og det hele og TMS veier ennå mer.
Jeg kjører på originaldekk (275/35-19) og det har nok også endel betydning for hvor mye som faktisk skal til før dekkene slipper. TMS har jo også et ganske så stort marktrykk og da skal det endel mer til for å aktivere ABS'en.

Så om du må stå hardt for å få max effekt så bør det ikke være en feil på TMS'en nødvendigvis... det er bare sånn det er med store tunge biler, men om du bare en eneste gang opplever å ha farlig redusert bremseeffekt så ville jeg ikke tatt verkstedets ord på at alt er i orden. Det kan være den ene gangen du faktisk trenger bremsene... og den ene gangen holder.

Mener du at bilen har feil på bremsene så ikke gi deg. Sammenlign evt med en eller flere demobiler verkstedet har.


Høgis

Rusten på bremseflaten blir selvfølgelig borte ved bremsing, men at "tromlene/rotorene" skal bli så rustne etter 3 mnd. syntes jeg er merkelig. Jeg klarte ikke og se på det og malte de med Hammerite og det holder bra. MEN det er selve bremseeffekten jeg er bekymret for. Jeg har kjørt såpass mange biler at jeg vet når bremser ikke fungerer tilfredsstillende. For første gang fikk jeg virkelig bruk for å bremse kraftig og ble sjokkert over hvor dårlig de var. Følte at regen bremset mere enn bremsene. Det var som sagt ikke slik på den første TMS jeg fikk levert i Nov.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Amoss

Sitat fra: Høgis på søndag 10. august 2014, klokken 00:44
Rusten på bremseflaten blir selvfølgelig borte ved bremsing, men at "tromlene/rotorene" skal bli så rustne etter 3 mnd. syntes jeg er merkelig. Jeg klarte ikke og se på det og malte de med Hammerite og det holder bra. MEN det er selve bremseeffekten jeg er bekymret for. Jeg har kjørt såpass mange biler at jeg vet når bremser ikke fungerer tilfredsstillende. For første gang fikk jeg virkelig bruk for å bremse kraftig og ble sjokkert over hvor dårlig de var. Følte at regen bremset mere enn bremsene. Det var som sagt ikke slik på den første TMS jeg fikk levert i Nov.

Som andre her har sagt før, og jeg har sagt før i en annen sak (her gjaldt det vann i lykter):
Sitat fra: Amoss på fredag 28. mars 2014, klokken 19:45
Sitat fra: toregrill på fredag 28. mars 2014, klokken 18:55
Lurer da på to forskjellige alternativer: Få biltilsynet til og skrive ut en mangellapp, eller høre om VG/Dagbladet har lyst til og skrive litt.

Jeg ville gått for biltilsynet.  En ting er at man nå har løpt til media om en rekke saker alt, dessuten kommer det en mangellapp så har de rett og slett ikke noe mer å si. Da MÅ det utbedres.

... og, dersom biltilsynet ikke vil skrive noen mangellapp på dette, vel, da har også Tesla sitt på det tørre - eller, litt fuktige kanskje ;)

Antagelig vil det kunne gjøres like greit på en NAF stasjon om du foretrekker det....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bowers

#125
Når du merket at bremsene fungerte dårlig... var det vått eller tørt ute?

Nå vet jeg jo ikke hvilke muligheter Tesla har til å gjøre dette med firmware, men en av tingene som gjør BMW's system så pålitelig er at de bruker regnsensoren til å registrere om det er vått ute. Dersom sensoren oppdager fuktighet så legger bremsesystemet klossene så nær skivene at det ikke blir plass til noen "vannfilm" på skivene. Ikke nok til at de er nær, men nok til at skivene holder seg omtrent tørre.
Systemet fungerer ekstremt bra i tillegg til at den bruker radaren i fronten til å registrere om biler foran bremser... dette går i flere steg, men kort fortalt så øker den trykket i bremsesylindrene dersom den ser at du kanskje vil trenge en nødbremsing.
Radaren har jo ikke TMS, men forhåpentligvis kunne Tesla latt firmwaren gjøre en kobling mellom vått vær og behov for å "tørke" skivene... i teorien burde det være fullt mulig.
Den kunne forsåvidt også bruke en algoritme for å f.eks la klossene ta en liten del av regen innimellom slik at skivene til enhver tid holder seg rustfrie og klare for bruk. Føreren ville aldri merket forskjell og tapet av regenerert strøm ville vært så forsvinnende lite at sikkerheten helt klart veier opp for tapet.
Sikkert wishful thinking, men like så... det er fullt mulig i teorien.


Edit: Jeg kan også legge til for ordens skyld... min bil rundet 30k denne helgen og "tromlene" ser så godt som nye ut. De er ikke behandlet med noe såvidt jeg kan se... rent stål, men sikkert en legering som motstår "gravrust" relativt godt.

Anew

Jeg har i tidligere tester lest at TMS har omtrent samme bremselengde som BMW M5, og Motor Trend's head-to-head med BMW i8 er det TMS som kommer ut med kortest bremselengde:

"In the grip department, the Tesla continues to amaze, managing to halt from a 60-mph clip 1 foot shorter than the BMW (102 feet versus 103). "
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Jaja, da har denne tråden dukket opp på Teslas forum. Ser ut til at de fleste der er enige om at dette bare er FUD :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Flertallet av innleggene der tyder jo på at de ikke er i nærheten av å forstå hva bekymringen dreier seg om. Min pedal synker lettere til bunns nå enn hva den gjorde tidligere. Har hatt bytte av skiver og klosser siden sist jeg sjekket, men ikke sikkert det har betydning. Bortsett fra at klossene til tider henger innpå skivene etter byttet synes jeg bremsene virker bedre i den forstand at jeg må bruke mindre krefter på pedalen. Jeg har aldri bremset maks på tørr asfalt med bilen.

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. august 2014, klokken 19:00
Flertallet av innleggene der tyder jo på at de ikke er i nærheten av å forstå hva bekymringen dreier seg om. Min pedal synker lettere til bunns nå enn hva den gjorde tidligere. Har hatt bytte av skiver og klosser siden sist jeg sjekket, men ikke sikkert det har betydning. Bortsett fra at klossene til tider henger innpå skivene etter byttet synes jeg bremsene virker bedre i den forstand at jeg må bruke mindre krefter på pedalen. Jeg har aldri bremset maks på tørr asfalt med bilen.
Høres ut som vakumlekkasje eller en vakumpumpe som ikke virker som den skal. "Alle" Teslaene jeg har kjørt, har hatt gode bremser.
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Jo, bremsene er jo gode. Men pedalen synker til bunns, se filmen lenger framme. Har sjekket det med Tesla, og de hevder at det skal være slik. Min synker lettere nå enn før, men bremsene fungerer altså bra.

VigdisA

Var på service i dag og fikk fikset "klakkingen" ifm styringen, og fikk da med en fix i tillegg som gikk på bremsene bak, med forsterket/forbedret innerskjerm på bakhjulene slik at bremseslangene ikke så lett skal få skade. Bremseslangene på vår bil var visst OK, men nå er vi sikret bedre enn før.  Noe å sjekke kanskje?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Om man har vakumlekkasje er det ikke bremseslangene det er noe galt med ☺

VigdisA

OK da, men gadd ikke å lage ny tråd når det var en som het "dårlige bremser"
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Skal også få utført dette ved neste besøk. Hadde håpet at de gjorde noe som reduserte klabbingen av is og snø i hjulbuene, men det er vel ikke det som er hensikten med denne bulletinen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA