Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med sommerdekk - skuffelsen kryper innpå...

Startet av olaspz, tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:15

« forrige - neste »

GelpMan

Sitat fra: LMOR på mandag 17. mars 2014, klokken 09:50
Sitat fra: atkhobby på mandag 17. mars 2014, klokken 09:40
Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.
?
Hvilken smarttelefon har du?
En 100% vanntett smarttelefon som kan ligge under vann i noen timer høres ganske dyrt ut.

Nå får vi se hvor stort problem dette egentlig er først. Har ikke lest om problemer noe annet sted enda, og det regner mye i Tyskland og Nederland også. I Nederland så er det enda flere enn i Norge som må ha bilen stående ute.

Min Sony Xperia Z er i følge Wikipedia "mere beskyttet" en IP44. Betalte vel ikke noe særlig mere en andre lignende tlf på markedet. Men jeg legger den ikke fra meg under vann heller da :P

Sony Xperia Z: Protection Ratings of IP55 and IP57, making it dust protected, low pressure water jet protected, and waterproof, allowing immersion under 1 metre of water for up to 30 minutes,

LMOR

Sitat fra: GelpMan på mandag 17. mars 2014, klokken 12:42
Sony Xperia Z: Protection Ratings of IP55 and IP57, making it dust protected, low pressure water jet protected, and waterproof, allowing immersion under 1 metre of water for up to 30 minutes,
Men altså ikke nok til å ligge ute i en vannpytt over natten og mange netter i løpet av et år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02Henning

Det er vel derfor "alle" angir miljøbeskyttelse vha IP-systemet:
http://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet

Utifra disse tabellene er det lett å se hva utstyret skal tåle når IP-graden er oppgitt. I tilfelle BMW kabelen med IP44 så betyr altså det at den er beskyttet mot inntrenging av partikler større enn 1mm og at den tåler sprut fra alle kanter. Hvis den dykkes ned i vann så renner det inn - ikke noe å lure på eller bli forbauset over. Den er jo konstruert slik.

Håkon T

Min kabel sluttet også å virke. Den lå ikke under vann, men hang ute i litt regn. Når jeg kom tilbake til bilen lagde den en relativt høy "mekanisk" lyd. Det hjalp ikke å tørke den. Fikk imidlertid ny ladekabel umiddelbart av BMW. Selgeren fortalte at dette gjelder flere, og at BMW ser på hvordan de skal løse problemet. Tipper som Vind at vi får bytte disse kablene etter hvert.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

LMOR

Har tenkt ut følgende enkle løsning frem til det kommer en bedre kabel som jeg kan bytte med, i stedet for å få ny kabel hver uke her på Vestlandet.

På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/

Borrer hull til støm på siden, og et stort hull i bunnen til type-2 kabelen og for at vann kan renne ut. Så kan den henge på veggen, eller være med på tur :-)

Her blir det god lufting i forhold til å pakke den inn.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. mars 2014, klokken 01:26
Har tenkt ut følgende enkle løsning frem til det kommer en bedre kabel som jeg kan bytte med, i stedet for å få ny kabel hver uke her på Vestlandet.

På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/

Borrer hull til støm på siden, og et stort hull i bunnen til type-2 kabelen og for at vann kan renne ut. Så kan den henge på veggen, eller være med på tur :-)

Her blir det god lufting i forhold til å pakke den inn.

Har valgt samme løsning.
Det hjelper (litt) på det estetiske også da man nesten får en wallbox med en enkel kabel ut istedenfor "spagetti" ;)

Elmo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. mars 2014, klokken 01:26
På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/

Er det vanlig å måtte ty til slike "gubb-dagis" løsninger når man kjøper premiumbiler ? :)
Sette på et BMW merke så blir jo boksen også premium ;D
(sorry, klarte ikke å la være)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Det er et relevant spørsmål.

Og jeg mener faktisk at denne løsningen ser mer premium ut enn de fleste veggbokser jeg har sett så langt :-)

Jeg liker BMW sine, men da måtte jeg hatt 2 slike, + en vanntett portabel en.
Ikke trenger jeg noe mer fart, så da blir det 35000.- mot denne pene kassen til 150.-
;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. mars 2014, klokken 07:52
Sette på et BMW merke så blir jo boksen også premium ;D
(sorry, klarte ikke å la være)
Vi får tåle den   8)

Nå har faktisk ikke BMW satt logoen sin på ladekabelen (på fase 2 kabelen har de en logo, og den kabelen er av en helt annen kvalitet)

Nå er vel fortsatt antall feil og problemer på BMW sidene lavere enn for noen andre el-biler - men det er vel litt vanskelig å ta statistikk på det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

JWelectric

Min Kabel begynte å virke etter tørking foran ovn og under varmepumpe i åpen tilstand.
Er allikevel skeptisk til kabelen.
Tør ikke bruke den utendørs mer. :)
Får ta kontakt med BMW for å høre om de kan bytte den ut med en som er bedre når det gjelder fukkt.
BMW i3, tidligere Think City Zebra.

i3_X5_730

#25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA