Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med sommerdekk - skuffelsen kryper innpå...

Startet av olaspz, tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:15

« forrige - neste »

olaspz

At orginal kabelen til i3 en  tåler lite vann kan bekreftes!
Etter en natt på bakken under bilen med litt regn/sludd klarte jeg å tappe ca 1dl vann ut av "boksen" ! Prøve å finne en med høyere ip når jeg kjøper ny!
Jeg trenger forøvrig ingen kommentarer her:)
Tenkte det er kjekt for andre å vite hva som ikke funker :D


Sirka

Jeg ble informert av selger ved henting at kladden ikke er vanntett, og reagerte med van(n)tro ... Hvordan kan de selge sånt i Bergen, liksom? :o Han nyanserte til at den tåler vannsprut (dvs. å bli regnet på), men ikke å ligge i en vanndam. Der jeg har ladet mest til nå, står kontakten så høyt at kladden blir stående på høykant inntil veggen under - det har så langt gått bra til tross for tidvis store nedbørsmengder, bortsett fra én avbrutt lading av ukjent årsak. Hvordan kan vi beskytte kladden mot vann - er det lurt å plastpakke den, for eksempel?

Har for øvrig stusset på avstanden mellom Schukostøpsel og kladd; den er vel omtrent halvannen meter? Trodde det var krav om max 30 cm avstand ...?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

#2
Du bør ikke pakke den inn i plast, for da vil den bli ødelagt hvis det er fukt på innsiden av plasten. Da må du være sikker på at den er tørr på forhånd, og forsegle alle skjøter.

Denne laderen skal tåle regn.

Det eneste den ikke tåler, er å la den ligge på bakken der det er risiko for at den havner i en dam. Det kan umulig bli 1dl vann inni denne laderen under en bil, uten at den ligger i en dam.

Det sikreste er å henge den opp på veggen, eller på ladestolpen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Kanskje sugru er løsningen her også ...? Hvor er det vann kan trenge inn, tro - er det i skjøter i dekselet? Må hente kabelen, tror jeg.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

olaspz

Den har nok lagt i en dam eller en liten elv ja! Men jaggu rant det vann ut av den i alle ender. Det lakk ut rundt hele dekselet + begge kabelgjennomføringene når jeg bøyde litt på de, men dekselet var værst!Blir det ny orginal tror jeg at den blir åpnet og tettet. Hadde jeg lagt den på hjulet så hadde det nok gått bra! (Det var ingen tak i nærheten)

LMOR

Det var synd, men når den ikke er 100% vanntett, så er det viktig at det vannet som kommer inn, kommer lett ut. Antar at den er laget slik som mange andre bokser, at så lenge du henger den opp, så vil vannet dreneres rett ut igjen, uten å komme inn i elektronikken. Men blir den liggende "under vann", så dør den.

Hvis du tar en slik lader og "tetter den", så risikerer du å ødelegge den (etter noen uker/måneder). Da er det bedre å kjøpe en som er laget for å ligge i vann, hvis det er behovet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Terondo

Bruker den stroppen, som holder alt sammen når den er sammenkveilet, til å feste, slik at den ikke ligger på bakken. Fungerer mange steder. Har ladet mye ute i Bergensregnet, uten problemer. Selgeren, sa at den ikke måtte ligge i vann, for da var det game over for kladden.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Sirka

Ja, det er tydeligvis meningen at boksen skal "puste" - den ser slik ut i sammenføyningen (se bilde). Skal nok IKKE hacke dette med Sugru, da vil jeg tro elektronikken takker for seg ganske raskt ... Det er også fire "åpne" skruehull på den andre siden, og ut fra beskrivelsen over er ikke kabelfestene tette heller. Så fuktighet VIL trenge inn - og da er det nok viktig at den også blir luftet ut igjen. Tror kanskje likevel jeg vil vurdere å feste noe plast rundt kladden de verste regnværsdagene - som jeg selvfølgelig plukker av igjen når jeg er ferdig å lade og legger kabelen tilbake i TRUNKen (har skjønt at frunken ikke er noe permanent oppholdssted for kabelen, eller andre ting som bør holdes tørre ...).
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Rapid

Sitat fra: olaspz på søndag 16. mars 2014, klokken 17:45
Etter en natt på bakken under bilen med litt regn/sludd klarte jeg å tappe ca 1dl vann ut av "boksen" !

Virker den etter tørking? Ble det jordfeil med så mye vann inni? Det er jo mindre hyggelig om bil på lading forårsaker jordfeil og mørklegging av huset om en ikke er hjemme.

JWelectric

Var ute på "langtur" men ble ladefast.
Hadde 58 km hjem og rekkevidde på 46 km.
Var i besøk og skulle bare lade litt slik at jeg fikk rekkevidde til å komme hjem.
Fikk en kabel og la ladekladden under bilen for ikke å få vann på den.
Etter ca 15 minutter fikk jeg feil på lading når jeg så på Appen.
Gikk for å sjekke bilen, men all lading var stoppet.
Hørte noen rare lyder fra ladekladden og koblet den i fra.
Mulig noen vanndråper har satt den ut av spill.
Åpnet den og tørket rundt kanten, ikke noe fukt inni, men virket allikevel ikke.
For meg ser det ut som denne er ekstremt følsom for fukt.
Har nå åpne den og lagt den under varmepumpen for å se om tørking hjelper.
Venter spent.



BMW i3, tidligere Think City Zebra.

Øybil

Min henger på veggen ute, men ble litt skeptisk nå siden jeg hele tiden har trodd at den var tett.

Og hvis den ikke er tett så er det vel ikke noe sårlig å ha den i trunken heller. Her i romsdalen så regner det jo minst halve året, og blir da laderen erstattet på garantien hvis den slutter å virke ? Er jo meningen at et skal lade opp bilen med jevne mellomrom også og da er det ikke mulig å unngå at den kommer i kontakt med vann

Øybil

LMOR

Vi får ta en kollektiv sak hvis det skulle vise seg at en BMW i3 (som ikke ruster), ikke kan henge ute i Norge...

Jeg tror de som håndterer reklamasjoner kan se om laderen har vært utsatt for regn som den skal tåle, eller ligget i vann, som den ikke tåler. Det står IP44 med store bokstaver på baksiden, så at den ikke kan ligge i vann burde de fleste forstå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Sitat fra: olaspz på søndag 16. mars 2014, klokken 18:38
Hadde jeg lagt den på hjulet så hadde det nok gått bra!

Jeg har lagt den på bakhjulet inntil nå. Det bør vel hode seg tørt nok innunder skjermen. Ikke noe i veien for å gjøre dette håper jeg.
Forutsetter jo at det er nok ledning til å gjøre det da, men hjemme er det det iallefall.

Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.

LMOR

Sitat fra: atkhobby på mandag 17. mars 2014, klokken 09:40
Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.
?
Hvilken smarttelefon har du?
En 100% vanntett smarttelefon som kan ligge under vann i noen timer høres ganske dyrt ut.

Nå får vi se hvor stort problem dette egentlig er først. Har ikke lest om problemer noe annet sted enda, og det regner mye i Tyskland og Nederland også. I Nederland så er det enda flere enn i Norge som må ha bilen stående ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Såvidt jeg vet har BMW levert ut så mange kabler til de som har problemer at de er tomme.  De anbefeler heller ikke å kjøpe den om man skal ha en til, men kommer med klare anbefalinger på andre kabler som er bedre.  Jeg hørte også at den blir endret om kort tid, og da kan man nok ta med sin kabel og bytte (regner jeg med)

Dette er jo lett å løse - så om dette er det største problemet så går nok det bra.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA