Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kan trekkes i 16mm rør?

Startet av Longice, tirsdag 25. mars 2014, klokken 13:36

« forrige - neste »

Longice

Er det noen her som har tatt en måling på hvor mange kWh TMS'n trekker i løpet av et helt år fra sin egen garasje, og omtrentlig kjørelengde i løpet av dette året?

Er i en liten diskusjon med borettslaget jeg bor i, de mener det er rett og rimelig å ta betalt 30kr pr. dag for å ha en ladestasjon i garasjeanlegget. Installasjonen har jeg selv betalt for.

Muffinman

Kjører du 13-14 mil eller mer om dagen dekker du strømutgiftene med 30 kr.

Longice

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:12
Kjører du 13-14 mil eller mer om dagen dekker du strømutgiftene med 30 kr.

Er vel de færreste som kjører så langt..

jkirkebo

Sitat fra: Longice på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:09
Er det noen her som har tatt en måling på hvor mange kWh TMS'n trekker i løpet av et helt år fra sin egen garasje, og omtrentlig kjørelengde i løpet av dette året?

Er i en liten diskusjon med borettslaget jeg bor i, de mener det er rett og rimelig å ta betalt 30kr pr. dag for å ha en ladestasjon i garasjeanlegget. Installasjonen har jeg selv betalt for.

30,- per dag? 10.950,- pr. år? Jøssenammen. Med en strømpris på 75 øre (snitt her i fjor for variable kostnader) er det 14.600kWh, som betyr at du kan kjøre ca. 60.000km.

En tier pr. dag er ok etter min mening, ikke stort mye mer. Evt. sett opp en måler og betal 30,- pr. dag frem til årsskiftet. Så kan dere ta en avlesning og foreta avregning. Da slipper du nok å betale noe de neste 2 årene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

M.SKEIDE

Blir dette riktig? Hvis man tar snitt forbruk 0,25 Kw/km x årlig kjørelengde "16000" = 4000Kw ca 4000kr delt på 365 dager = 11 kr pr dag..
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Speeder

Zoe 43kW

Longice

30kr dagen er rett og slett hårreisende. Hvis det blir vedtatt, så tar jeg kontakt med OBOS, det er ikke meningen at borettslaget skal tjene penger på dette heller..

Har vurdert en strømmåler, men siden de ikke er interessert i å bruke tid på avregning til hver beboer så ble det ingen. Kanskje jeg skal revurdere likevel, kan jo være noe å vise til når året er omme.

Aikon74

Er i samme situasjon selv, men har ikke kommet til noen avklaring enda. Brukte "strømkalkulatoren" på Tesla siden og gikk ut fra 16000 km i året og strømpris på 99 øre pr kWh så havner jeg på ca 3300 kr i året. 30 kr dagen vil jeg si er Alt for mye når du i tillegg har dekket installasjonen selv.

sven erik

ville investert i en måler  for variabelt hvor mye en kjører og plutselig  kjører du kansje  bare 12000 i året  å om en reiser så lader du kansje ikke hjemme ++ så en måler en kansje  får vaktmester eller noe til å bli med å lese av å avregne i forhold til hva du har  betalt   900 måneden  er uhørt  skal de sjekke vilke dager du bruker den da eller ?
jeg selv kjører 25000km i året å jeg bruker kansje  150 i måneden hjemme men kjører imiev og en geo   ja tokk med utgiftene for dem begge så legg på ca 10000km  men ikke alt lades hjemme det  kommer nokk ikke du til å gjøre heller

Longice

Sitat fra: Aikon74 på lørdag 15. mars 2014, klokken 22:06
Er i samme situasjon selv, men har ikke kommet til noen avklaring enda. Brukte "strømkalkulatoren" på Tesla siden og gikk ut fra 16000 km i året og strømpris på 99 øre pr kWh så havner jeg på ca 3300 kr i året. 30 kr dagen vil jeg si er Alt for mye når du i tillegg har dekket installasjonen selv.

Har jo ikke blitt noen avklaring her heller enda, men de har antydet 30kr dagen 365 dager i året. Er det OBOS hos deg også?

sven erik

30 kr dagen er uhørt  har de regnet ut at dere tømmer bilen hver dag

jkirkebo

Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:25
Blir dette riktig? Hvis man tar snitt forbruk 0,25 Kw/km x årlig kjørelengde "16000" = 4000Kw ca 4000kr delt på 365 dager = 11 kr pr dag..

1,- pr. kWh betaler man nok bare om man har en skikkelig dårlig avtale eller bor på et sted med grisehøy nettleie. Min forrige regning var på 71 øre/kWh i variable kostnader, snittet for i fjor endte på 75 øre.

jkirkebo

Sitat fra: Longice på lørdag 15. mars 2014, klokken 22:00
Har vurdert en strømmåler, men siden de ikke er interessert i å bruke tid på avregning til hver beboer så ble det ingen. Kanskje jeg skal revurdere likevel, kan jo være noe å vise til når året er omme.

Hvor mye tid kan det ta å lese av en måler 1 gang i året og gjøre en avregning...

Aikon74

Hei longice , her er det usbl, men ingen avgjørelse er tatt enda. Styret har nytt møte på mandag så der blir tatt opp igjen da. Har selv foreslått å ha en egen minusmåler og betale for mitt forbruk.

M.SKEIDE

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. mars 2014, klokken 00:10
Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:25

1,- pr. kWh betaler man nok bare om man har en skikkelig dårlig avtale eller bor på et sted med grisehøy nettleie. Min forrige regning var på 71 øre/kWh i variable kostnader, snittet for i fjor endte på 75 øre.

Ja betaler ca samme men lettere å regne ut ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA