Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Drammen = Maurtue

Startet av kjonix, tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:50

« forrige - neste »

kjonix

Var i Sveige i dag og gledet meg til å bruke mitt nye blåe adapter. Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at den svenske kontakten var mindre i diameter.

Kjøpte med meg en kontakt som passet i svensk stikk. Kan jeg kombinere dette med en ledningsstump og blå norsk kontakt for å lage meg en adapter? Hvilke tverrsnitt bør kabelstumpen ha?

Er denne adapteren i pakka som selges her på forumet?

Trustno1

Nå kjenner jeg ikke til hvordan de blå kontaktene er i sverige, men sikker på det ikke var en 16A kontakt? De er mindre i diameter.

kjonix

Det vet jeg faktisk ikke...han jeg kjøpte den blå kontakten av sa at dette var et kjent problem blant bobileiere.

Brede

Sikkert 16A  ;)
Adapter fra 16 til 32 er kjekt å ha.

sigurdi

Sverige har har som resten av Europa TN nett. (400v)
http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett

Blå CEE kontakter i sverige er da 16A industri stikk, som er mindre en det 32A som følger med bilen.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-1-fas-35101/

Da bruker de en fase og N leder for å gi 230v

Sverige så finner du nok også røde kontakter, 400v 16A, som vil gi langt høyere ladehastighet.
(Du må da bruke det røde adaptere)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-3-fas-35227/

Overgang fra CEE 32A enfas blå til CEE enfas 16A, er ikke normal hyllevare.

Du kan nok få en elektriker til å lage til deg for nødbruk, (Må huske å sette bilen ned til 16A, ellers så ryker sikringen.

Du kan jo bruke et slikt adapter:
http://www.maritim.no/cee-overgang-schuco-hun-til-cee-han

Og lade med standard schuko på 16A CEE kontakten.

Pr i dag får du da ladet med 13A.

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: kjonix på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:20
Var i Sveige i dag og gledet meg til å bruke mitt nye blåe adapter. Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at den svenske kontakten var mindre i diameter.

Er denne adapteren i pakka som selges her på forumet?

Ja, adapter fra CEE 16A 1-fase han til CEE 32A 1-fase hun er med i adaptersettet. Den selges også løst for den som ikke trenger alt. Send meg PM her eller mail til jkirkebo@gmail.com.

Med denne adapteren får du 16A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

Sverre gar det sammme som oss bare at dere burde fått rød 32a og blå 16 men dere har fått rød 16 blå 32 dette er noe man skjelden finner ute på bygg og ute på ladesteder dessverre spør om omvent av det dere har fått 

sigurdi

Sitat fra: sven erik på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:06
Sverre gar det sammme som oss bare at dere burde fått rød 32a og blå 16 men dere har fått rød 16 blå 32 dette er noe man skjelden finner ute på bygg og ute på ladesteder dessverre spør om omvendt av det dere har fått

Det som er spesielt med det blå adaptere til Tesla er at det er enfas 32A, dette er noe som du omtrent ikke finner i Norge.
Det aller meste av 32A kontakter er 230v 3fas. (Fremdeles blå men med en pinne mer)

Hos de aller fleste nett leverandører (kraftselskap), så må en og søke for å sette opp et 32A enfas uttak.

Men der du er så heldig å finne det kan du nyte godt av 7.4kW lade effekt som er det dobbelte av blått enfas 16A som 3.6kW.

Når det gjelder det røde adaptere som er 400v TN nett (Nyere innstalasjoner i norge), så får en med 16A 11kW lade hastighet som er max av det UMC som følger med bilen støtter.

Hadde dette røde adapteret vært 32A 400v TN nett hadde UMC støtter 22kW lading, og dimensjonene på selve UMC og kabler hadde blitt mye kraftigere og tyngre en det er i dag. 

Slik det er i dag, så følger det med blått 32A adapter som standard, siden de aller fleste i norge har IT nett.
(Og har da mulighet for å sette opp et slikt uttak i garasje, dersom de får løyve fra lokal nett leier)

Du kan bestille rødt 16A adapter for TN nett (Svært lurt), og dersom du sjekker opp hva du har i huset ditt før du bestiller, skal det ikke være noe problem å få rødt istede for blått adapter.
(Anbefaler begge)

Til turbruk er adapter settet til jkirkebo genialt å ha i frunken. :-p

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA