Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Appen bruker veldig lang tid å koble seg til bilen?

Startet av Pi314, mandag 24. mars 2014, klokken 22:28

« forrige - neste »

Aberg88

Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 22:42
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:52
Det hadde vært fint om man kunne se temperatur inne i bilen.  Det er jo ikke mulig hverken med app eller fysisk inne i bilen.
Helt enig, dette er en av tingene som bør komme på plass både i App, bil og webportal... De andre er:
1) Ladestrømstyrke - hvor mange ampere trekkes i nåtid under lading
2) Ladefart - hvor mange km per tidsenhet (min og/eller time)
3) Mulighet for å sette stopp på ønsket SoC (f.eks 80% hvis man ikke trenger 100%) - de fleste andre EV'er har mulighet for dette (eller ihvertfall mulighet for å avbryte lading ved fjernstyring)
4) Indikasjon på hvor lang tid siste lading tok - veldig gunstig for å beregne nøvendig tid for fullading for neste besøk på samme lader - muliggjør også automatisk beregnet tid på fullading i forveien hvis en ladestasjon er satt som destinasjon
5) Resetting av "Elektrisk kjørelengde - totalt" og "CO2 besparelse" er helt idiotisk slik det er i dag, hvis man resetter statistikken (disse tallene er jo konstante for bilens levetid, og har INGENTING med resetting av forbruksstatistikk)
6) Fjernstyrt åpning av låsen for "Type 2-kontakten" UTEN at resten av bilen åpnes, evt. valg for at den automatisk åpnes ved full. Muliggjør frigjøring av ladekabel der dette er ønskelig (f.eks på delt ladestasjon)

Dette er bare noen punkt som bør rettes i fremtidige oppdateringer (finnes helt sikkert flere) - alle disse er tall/funksjoner som er kjent eller mulig å få på plass. I tillegg bør det også inn litt "dynamic logic" på samme måte som f.eks. Google Now appen - den "tenker sjæl", og lærer seg at du f.eks drar til et visst sted hver fredag el.l. Hvis man gjentar samme strekning til samme tid hver uke (eller hver dag), så bør bilen foreslå dette som en destinasjon på NAV, og samtidig passe på at ladestatus er tilstrekkelig for den "forventede turen".

Alt dette er heldigvis mulig siden bilen er tilkoblet store serverbaserte systemer, så jeg tror det vil komme etterhvert. Det er bare et spørsmål om ønskene når frem til de som utvikler software og fremtidige oppdateringer ;)
Kunne også tenkt meg en oversikt eller statistikk over tidligere ladinger som inkluderer hvor mange kW som ble ladet og hvor lang tid det tok.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

ganton

Sitat fra: Aberg88 på søndag 14. september 2014, klokken 22:57
Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 22:42
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:52
Det hadde vært fint om man kunne se temperatur inne i bilen.  Det er jo ikke mulig hverken med app eller fysisk inne i bilen.
Helt enig, dette er en av tingene som bør komme på plass både i App, bil og webportal... De andre er:
1) Ladestrømstyrke - hvor mange ampere trekkes i nåtid under lading
2) Ladefart - hvor mange km per tidsenhet (min og/eller time)
3) Mulighet for å sette stopp på ønsket SoC (f.eks 80% hvis man ikke trenger 100%) - de fleste andre EV'er har mulighet for dette (eller ihvertfall mulighet for å avbryte lading ved fjernstyring)
4) Indikasjon på hvor lang tid siste lading tok - veldig gunstig for å beregne nøvendig tid for fullading for neste besøk på samme lader - muliggjør også automatisk beregnet tid på fullading i forveien hvis en ladestasjon er satt som destinasjon
5) Resetting av "Elektrisk kjørelengde - totalt" og "CO2 besparelse" er helt idiotisk slik det er i dag, hvis man resetter statistikken (disse tallene er jo konstante for bilens levetid, og har INGENTING med resetting av forbruksstatistikk)
6) Fjernstyrt åpning av låsen for "Type 2-kontakten" UTEN at resten av bilen åpnes, evt. valg for at den automatisk åpnes ved full. Muliggjør frigjøring av ladekabel der dette er ønskelig (f.eks på delt ladestasjon)

Dette er bare noen punkt som bør rettes i fremtidige oppdateringer (finnes helt sikkert flere) - alle disse er tall/funksjoner som er kjent eller mulig å få på plass. I tillegg bør det også inn litt "dynamic logic" på samme måte som f.eks. Google Now appen - den "tenker sjæl", og lærer seg at du f.eks drar til et visst sted hver fredag el.l. Hvis man gjentar samme strekning til samme tid hver uke (eller hver dag), så bør bilen foreslå dette som en destinasjon på NAV, og samtidig passe på at ladestatus er tilstrekkelig for den "forventede turen".

Alt dette er heldigvis mulig siden bilen er tilkoblet store serverbaserte systemer, så jeg tror det vil komme etterhvert. Det er bare et spørsmål om ønskene når frem til de som utvikler software og fremtidige oppdateringer ;)
Kunne også tenkt meg en oversikt eller statistikk over tidligere ladinger som inkluderer hvor mange kW som ble ladet og hvor lang tid det tok.

Er vel en blanding av need og nice to have, noe er sikkert lett å få til mens andre større endringer. Merkelig at BMW har prioritert meningsløs grafisk presentasjon av siste kjøring etc mens andre viktige funksjoner mangler helt. Tipper de as we speek bruker tida si på å jobbe med markedsføringsjippoer som å få integrert facebook og twitter  ;).  Jeg vill hatt punkt tre her øverst på prioriteringslista.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

eirikjac

Jeg er takknemlig for at jeg kan velge ladestasjoner med økologisk strøm, hva nå i all verden det er...

BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

pberg

Den er nok frittgående og dyrket uten kunstige tilsetningsstoffer.  ;D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Sirka

Har noen av dere med iPhone oppdatert til iOS 8? Har sett i i3-gruppen på Facebook at noen har fått problemer med iRemote-app'en med iOS 8, så jeg har ikke tord å oppdatere ennå ...
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Sitat fra: Sirka på mandag 22. september 2014, klokken 00:06
Har noen av dere med iPhone oppdatert til iOS 8? Har sett i i3-gruppen på Facebook at noen har fått problemer med iRemote-app'en med iOS 8, så jeg har ikke tord å oppdatere ennå ...
Ingen problem her. Men sikkert lurt å stoppe alle appene før eller rett etter oppgradering
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på mandag 22. september 2014, klokken 07:04
Sitat fra: Sirka på mandag 22. september 2014, klokken 00:06
Har noen av dere med iPhone oppdatert til iOS 8? Har sett i i3-gruppen på Facebook at noen har fått problemer med iRemote-app'en med iOS 8, så jeg har ikke tord å oppdatere ennå ...
Ingen problem her. Men sikkert lurt å stoppe alle appene før eller rett etter oppgradering
Ingen problemer her heller

atkhobby

På Android må jeg nå etter siste oppdatering ofte taste pin-koden to ganger etter hverandre. Men, den ser ut til å ha blitt bedre på å refreshe data uten å måtte avslutte app og starte på nytt. Lever godt med 2x pin tasting hvis refresh blir stabil...

Når det gjelder kvaliteten på info om ladestasjoner så er den langt under pari. Jeg får opp ca. 800 stasjoner, men hvis jeg legger inn filter så forsvinner nesten alle fordi metadata på stasjonene er så mangelfull. Filtrering er ubrukelig sånn det er nå.
Velg feks. Type 2 kontakt og du får opp kun to punkter, og de er i Danmark. Latterlig og tragisk ...

Olemann

#113
Klarer å sette på klimatisering fra appen med start umiddelbart med viftesymbolet, men valget for klokke er hvitt og det står med blått "Ikke innstilt".   Så jeg kan ikke forhåndsinnstille klimatisering. 

Har på nettet i BMW Connected Drive aktivert alle valgene, også klimatisering, så det burde være OK.
Men når jeg klikker på den blå klokka i appen så kommer melding " Remote Service er for tiden deaktivert for bilen din.  Gå til BMW connected drive portalen for å aktivere dem".  Merkelig, siden jeg har gjort det, kan bl.a. styre lys og horn.  Tips?

Her er listen fra Connected Drive:  Tilgjengelige tjenester:
Ladeprofil
Sporing av bil
Horn
Lyshorn
Fjernlåsing
Fjernopplåsing
Klimafjernstyring
Klimafjernstyring

Tips om hvordan få forhåndstintilt oppvarming?  Og hvor stilles det inn på appen?

Ole

bromm

#114
For forhåndsinnstilling av precondition så må du sette departure time (sorry men jeg vet iKke hva det kan være oversatt til på norsk, og som alt annet som er oversatt, så er det vel sikkert feil uansett  ;) )

Olemann

Hvilket bilde er det i?  Er det den blå klokken oppe på høyre siden ved siden av bilsymbolet?  Eller ved stikkkontakten under til høyre der det er et hvitt klokkefelt? Under dets siste står det " Ikke innstilt".
Det feltet tar ikke input.
Om jeg klikker på viften så er neste valg kun å starte klimatisering, det er ikke noe valg for klokke-innstillinger.

Ole

Sitat fra: bromm på tirsdag 23. september 2014, klokken 22:34
For forhåndsinnstilling av precondition så må du sette departure time (sorry men jeg vet iKke hva det kan være oversatt til på norsk, og som alt annet som er oversatt, så er det vel sikkert feil uansett  ;) )

Klykken

Sitat fra: Olemann på onsdag 24. september 2014, klokken 00:00
Hvilket bilde er det i?  Er det den blå klokken oppe på høyre siden ved siden av bilsymbolet?  Eller ved stikkkontakten under til høyre der det er et hvitt klokkefelt? Under dets siste står det " Ikke innstilt".
Det feltet tar ikke input.
Om jeg klikker på viften så er neste valg kun å starte klimatisering, det er ikke noe valg for klokke-innstillinger.

Ole
Klokken ved bilsymbolet, ja. Viften nederst på skjermen er kun for å starte klimatisering "manuelt", som du sier.
Husk å slå på "precondition" eller klimatisering i valgene under når du setter oppvarmingstid. Den starter klimatiseringen slik at bilen er varm TIL den tiden som er satt, og fortsetter 5-10minutter etter. Kan også velge å at lading skal skje mellom et gitt klokkeslett.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Takker. Men dette får jeg fortsatt ikke til.  Ved å klikke på klokken ved bilsymbolet så kommer neste vindu der det står: "Remote service er for tiden deaktivert for bilen din. Gå til BMW Connected drive portalen for å aktivere dem".  Men; den portalen har jeg aktivert i. og hele listen med aktive tjenester vises, også klimatisering.  Kan det være noe feil her?  Vindu for avreisetider (der jeg tipper klokkeslett skal settes?) har et blått klokke-felt, men det er ikke mulig å taste inn noe der.   Tekst i vinduet er " Klimatisering av" og "Lav pris"  (Det siste antatt for bruk med lading under lav pris tid på døgnet)

Men, sålenge ikke input av klokkeslett kan gis så virker jo ikke noe....Hvordan få satt klokkeslett?

Tips``?

Sitat fra: Klykken på onsdag 24. september 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Olemann på onsdag 24. september 2014, klokken 00:00
Hvilket bilde er det i?  Er det den blå klokken oppe på høyre siden ved siden av bilsymbolet?  Eller ved stikkkontakten under til høyre der det er et hvitt klokkefelt? Under dets siste står det " Ikke innstilt".
Det feltet tar ikke input.
Om jeg klikker på viften så er neste valg kun å starte klimatisering, det er ikke noe valg for klokke-innstillinger.

Ole
Klokken ved bilsymbolet, ja. Viften nederst på skjermen er kun for å starte klimatisering "manuelt", som du sier.
Husk å slå på "precondition" eller klimatisering i valgene under når du setter oppvarmingstid. Den starter klimatiseringen slik at bilen er varm TIL den tiden som er satt, og fortsetter 5-10minutter etter. Kan også velge å at lading skal skje mellom et gitt klokkeslett.

Klykken

Aha. Tregheter i systemet hos BMW da sikkert. Enten vent, eller deaktiver og aktiver tjenestene på BMWconnected, igjen for å se om det utgjør noe forskjell. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA