Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av BMW850, mandag 24. mars 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

NegativeElectrode

How Can Tiny Norway Afford to Buy So Many Teslas?

Freakonomics Podcast (anbefales generelt, men spesielt denne episoden om Tesla)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37200-freakanomics-on-Norway-and-tesla
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Interessant stykke lesning om hvordan Tesla endrer spillereglene for utvikling av biler
http://www.forbes.com/sites/michakaufman/2014/10/16/driving-disruption-tesla-is-building-cars-out-of-software/

I disse dager hvor Tesla har gjort endel eiere usiker på bruktbilverdien, så er det viktig å huske på at disse bilene vil fortsette å bli forbedret med ny funksjonalitet. Mekaniske slitedeler slites som på alle biler, men det er færre av dem på en elbil. Programvaren derimot kan fornyes hele tiden.

Ikke bare i Norge at det har blitt litt frustrasjon iflg denne, så Tesla har et stykke kommunikasjonsarbeide foran seg.
http://www.valuewalk.com/2014/10/tesla-upsets-recent-model-s-buyers-following-d-announcement/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

OleJA

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:24
I disse dager hvor Tesla har gjort endel eiere usiker på bruktbilverdien, så er det viktig å huske på at disse bilene vil fortsette å bli forbedret med ny funksjonalitet. Mekaniske slitedeler slites som på alle biler, men det er færre av dem på en elbil. Programvaren derimot kan fornyes hele tiden.

Tja, eller blir en tekno-bil fortere utdatert enn en tradisjonell bil? Etterhvert som programvare utvikles, så vil den samtidig kreve mer av maskinvaren: Hvor mange er det som er istand til å kjøre det siste dataspillet de kjøpte på en 10 år gammel maskin.
Er redd vi vil se den samme utviklingen i Tesla programvaren: Når bilen blir et par år så er nye features for krevende, og oppdateringer sendes kun til nyere biler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:24
I disse dager hvor Tesla har gjort endel eiere usiker på bruktbilverdien, så er det viktig å huske på at disse bilene vil fortsette å bli forbedret med ny funksjonalitet. Mekaniske slitedeler slites som på alle biler, men det er færre av dem på en elbil. Programvaren derimot kan fornyes hele tiden.

Tja, eller blir en tekno-bil fortere utdatert enn en tradisjonell bil? Etterhvert som programvare utvikles, så vil den samtidig kreve mer av maskinvaren: Hvor mange er det som er istand til å kjøre det siste dataspillet de kjøpte på en 10 år gammel maskin.
Er redd vi vil se den samme utviklingen i Tesla programvaren: Når bilen blir et par år så er nye features for krevende, og oppdateringer sendes kun til nyere biler.

Antakelig ikke ulikt Apple. Dvs. man får oppdateringer av operativsystem en del år, men ikke nødvendigvis alle de siste funksjonene (Siri er eksempelvis ikke tilgjengelig på telefoner eldre enn 4S).

Til sammenligning mister Android-telefoner oppdaterings-mulighet etter få måneder.

Vanlige biler derimot får jo ikke et kvekk av oppdateringer trådløst, og bare i svært begrenset omfang/merkbarhet ved oppdateringer på fysisk service.

Dvs. det vil fortsatt ta noen år før enkelte Model S kanskje blir lik "alle andre" biler i markedet hva gjelder trådløse oppdateringer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Sitat
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:46
Tja, eller blir en tekno-bil fortere utdatert enn en tradisjonell bil? Etterhvert som programvare utvikles, så vil den samtidig kreve mer av maskinvaren: Hvor mange er det som er istand til å kjøre det siste dataspillet de kjøpte på en 10 år gammel maskin.
Er redd vi vil se den samme utviklingen i Tesla programvaren: Når bilen blir et par år så er nye features for krevende, og oppdateringer sendes kun til nyere biler.

Antakelig ikke ulikt Apple. Dvs. man får oppdateringer av operativsystem en del år, men ikke nødvendigvis alle de siste funksjonene (Siri er eksempelvis ikke tilgjengelig på telefoner eldre enn 4S).

Til sammenligning mister Android-telefoner oppdaterings-mulighet etter få måneder.

Vanlige biler derimot får jo ikke et kvekk av oppdateringer trådløst, og bare i svært begrenset omfang/merkbarhet ved oppdateringer på fysisk service.

Dvs. det vil fortsatt ta noen år før enkelte Model S kanskje blir lik "alle andre" biler i markedet hva gjelder trådløse oppdateringer.

På Android er det også forskjeller. Nexus-enheter får oppdateringer lengre, Nexus 4- og oppover kommer til å få Android 5.0 i disse dager. For de fleste andre android-mobiler kan man bare glemme 5.0.

Det er mange likheter mellom Apple og Tesla, og de har også rekruttert endel ingeniører fra Apple. Hvis de gjør konfigurasjonstyring riktig nå hvor nye modeller får en del ny hardware burde det ikke være vanskelig å gi all ny funksjonalitet som ikke krever denne maskinvaren til eldre modeller. Smartere trafikkrouting, optimalisering av energiforbruk (vil jo være avhengig av hvilken versjon av bilen, men likevel mulig å forbedre på eldre utgaver), musikktjenester og mye annet.

En appstore for eksempel vil dra nytte av at alle TMS som er i bruk kan bruke denne. Å begrense det til kun nyere biler vil gjøre det mindre interessant økonomisk for utviklere å bruke tid på å lage apps.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjellan

Det er vel samme erfaring i Norge ! Ikkje lettare å stjele den her heller. Pass godt på Fob``en !   8)

One reason Teslas are unlikely to get taken is because they're pretty hard to steal — and often don't make sense to steal. Mark Takahashi, , an editor at Edmunds.com, says that many cars are stolen for parts and there's not a big demand for stolen Tesla parts (most of the owners can afford to pay for the parts and there aren't that many Teslas on the road). And, he says, "they're more difficult to steal because they're unusual cars." Teslas don't have a traditional key (owners use a key fob, which unlocks and starts the car when they're nearby), and while thieves could steal the car by hacking into the Tesla network, he says that even then it's likely the whereabouts of the car could be tracked by Tesla. Finally, if you drive the Tesla like you stole it, you may kill the battery — and it's hard to run from the cops with a car that doesn't have any charge.

http://www.marketwatch.com/story/only-4-teslas-have-ever-been-stolen-in-us-2014-05-07

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

P85_Norway

Tesla M3 Performance

satheesh.net

Elon Musk Speaks About Tesla and SpaceX at Vanity Fair's New Establishment Summit



;)

NegativeElectrode

Nesten vakkert ;)
http://www.motortrend.com/roadtests/oneyear/alternative/1410_2013_tesla_model_s_p85_update_7/

Og et realt leggspark til media som har kastet seg over Consumer Reports rapport som manna fra klikkhimmelen
The actual Consumer Reports analysis of its car was the solid and fair work you'd expect. The disservice here is covered with the fingerprints of the reporting machines that compress a professional critique into a quick-digest sound bite designed not to inform you but to startle you -- and to make a buck. All the while, the reality of it is quietly hidden in the cracks of nuance, in the gleam in eyes of a 9-year-old boy who watches a door handle electrically extend to meet his hand.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

snurrehue

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 18:29
Og et realt leggspark til media som har kastet seg over Consumer Reports rapport som manna fra klikkhimmelen

Er det egentlig det? Hvorfor så irritert på Consumer Reports? Den forteller jo hva de har opplevd? Og de er slett ikke de eneste som har opplevd problemer.

Arha

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:36

How Can Tiny Norway Afford to Buy So Many Teslas?

http://freakonomics.com/2014/10/16/how-can-tiny-norway-afford-to-buy-so-many-teslas-a-new-freakonomics-radio-podcast/


...Martin Skancke, a former high-ranking government official...

Har Martin Skancke steget i gradene i politikken?  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

NegativeElectrode

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:47
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 18:29
Og et realt leggspark til media som har kastet seg over Consumer Reports rapport som manna fra klikkhimmelen

Er det egentlig det? Hvorfor så irritert på Consumer Reports? Den forteller jo hva de har opplevd? Og de er slett ikke de eneste som har opplevd problemer.
Ingen som er irritert på consumer reports her ☺, men media som blåste opp de problemer som ble funnet og ingen refleksjon over at et så nytt og avansert produkt faktisk fungerer svært bra.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Governor Snyden har signert loven som i praksis forbyr Teslas salgsmodell i Michigan
http://www.wxyz.com/news/state/governor-snyder-signs-a-law-to-ban-tesla-direct-sales

Spørs om det blir handelslekkasje til nabostatene da. Hva skjer om Tesla allerede nå åpner for franchise for å omgå dette?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA