Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av BMW850, mandag 24. mars 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

thilo

Sitat fra: Tesla-man på søndag 03. august 2014, klokken 16:05
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. august 2014, klokken 13:53
Tesla i flerbilstest:
E-Autos - die Zukunft der Mobilität?


Pokker at jeg ikke tok tysk.  Hva sa Dirk?

Du skal være glad for dette - da trenger du ikke bli irritert over den  ;) Kort sagt, dem har laget en test med målet å se VW eller BMW som vinner (dem betaler nok mest reklame i tysk auto motor og sport).

Mye diskusjon i tysk Tesla forum: http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?f=4&t=3962

Bla. om påstatt rekkevide av 184km på tysk Autobahn (i auto motor og sport).
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

timingbeltkiller

Sitat fra: Tesla-man på søndag 03. august 2014, klokken 16:05
Pokker at jeg ikke tok tysk.  Hva sa Dirk?
Den tyske TV-senderen Vox har gruppetestet Leaf, i3, eGolf og S85.
Ikke uventet fant de ut rekkevidden i reklamen er betydelig lengre enn i virkeligheten.
S 85 hadde størst prosentavvik. i3 og eGolf minst.

i3 og eGolf hadde også minst aksellerasjonstap etter gjentatte aksellerasjoner med "varmkjørt" system.
Dette har antakelig bare praktisk betydning for notoriske råkjørere eller ved baneløp med stadig veksling
mellom bremsing og full aksellerasjon.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: thilo på søndag 03. august 2014, klokken 19:40
.....påstatt rekkevide av 184km på tysk Autobahn (i auto motor og sport).
Anser ikke dette tallet for langt fra sannheten.
Med toppfart på Autobahn får du utrolig høyt forbruk, det være seg el eller bensin.
Det er ikke uten grunn mange typiske råkjøringsbiler har mega eller giga tank.

På den annen siden er Autobahn/motorvei også rette plassen for økonomisk kjøring.
Det er bare å luse i høyre fil med max vogntogfart.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Tesla-man

Høyt forbruk på autobahn gjør jo ikkeno' sålenge SC'ene står tett.  2015-kartet for europa ser jo ut som om det skutt på med hagle   :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Jalla

Tesla S P85+ klarer 18 mil i 120 km/t i følge testen til AMS. Akselerasjonstiden på Tesla S P85+ er 6,7 ved varm motor og 4,7 med kald motor. i3 klarer 7,3 i begge tilfeller.

Masse tall og data her - http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-1-i207333397.html

jazzwheel

6,7 med varm motor? Jeg har aldri hørt noe om at bilen får tregere aksellerasjon på denne måten. Er det noen som kjenner til dette eller har sett tester av det andre steder?

Tesla og BMW har vel forskjellige type elmotorer så det kan vel forklare hvorfor BMW'en har like tall på kald og varm motor.

petersv

Sitat fra: Jalla på søndag 03. august 2014, klokken 22:15
Tesla S P85+ klarer 18 mil i 120 km/t i følge testen til AMS. Akselerasjonstiden på Tesla S P85+ er 6,7 ved varm motor og 4,7 med kald motor. i3 klarer 7,3 i begge tilfeller.

Masse tall og data her - http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-1-i207333397.html

Jeg tror vi alle vet at den kjører laaaaaaaaaaaaagt mer enn 180km i 120 km/h.

hgs

Rekkevidde på landevei på 228 km og forbruk på 37KW på 100 km? Dette er jo verre en Top Gear. Umulig å ta seriøst.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på søndag 03. august 2014, klokken 22:47
6,7 med varm motor? Jeg har aldri hørt noe om at bilen får tregere aksellerasjon på denne måten. Er det noen som kjenner til dette eller har sett tester av det andre steder?

Kjører du bilen hardt vil det etterhvert dukke opp en effektbegrensning som viser seg som en stiplet gul linje. Jeg har fått denne en gang, da la den seg på 160-200kW et sted. 6,7 er nok ganske realistisk da ja. Men den gangen kom den først etter 3-4 gjentatte akselerasjoner 0-140-0 med maks brems (måtte renske bremseskivene litt). Om begrensningen kom pga. varmt motor, varm inverter eller varmt batteri er umulig å si, men jeg tipper på motor.

Du får ikke slik begrensning ved normal kjøring i Norge, selv med hyppige forbikjøringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

Ah, så det er en sikkerhetsmekanisme - det oppklarer mye. Altså ikke slik at motoren gradvis blir tregere fra første sekund man har begynt å kjøre

bb

Sitat fra: Jalla på søndag 03. august 2014, klokken 22:15
Tesla S Tesla Model S P85+ klarer 18 mil i 120 km/t i følge testen til AMS. Akselerasjonstiden på Tesla S P85+ er 6,7 ved varm motor og 4,7 med kald motor. i3 klarer 7,3 i begge tilfeller.

Masse tall og data her - http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-1-i207333397.html
No pun intended, men dette var en ganske jalla test. Jeg ligger som regel på ca. 220-240 Wh/km i 120 km/t på tørr veg og opp mot 270 Wh/km på våt veg. Tar man utgangspunkt i et ganske pessimistisk tall på 250 Wh/km i snitt gir det fortsatt en rekkevidde på over 300 km.

Et tysk blad som gjør at de tyske bilmerkene kommer godt ut på testene sine? Jeg tar gjerne en vintertest av de nevnte bilene. Og jeg skal love deg at alle unntatt Tesla vil få 50 % reduksjon i rekkevidde på nordisk vinterføre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på mandag 04. august 2014, klokken 00:01
Ah, så det er en sikkerhetsmekanisme - det oppklarer mye. Altså ikke slik at motoren gradvis blir tregere fra første sekund man har begynt å kjøre

Sikkerhetsmekanisme for å hindre overoppheting ja. Kjølesystemet til Model S er ikke dimensjonert for banekjøring eller full gass i lange perioder. Det er ikke nødvendig til normal kjøring. Model X som skal kunne trekke henger vil jeg tro får en kraftigere AC-kompressor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: Jalla på søndag 03. august 2014, klokken 22:15
Tesla S P85+ klarer 18 mil i 120 km/t i følge testen til AMS. Akselerasjonstiden på Tesla S P85+ er 6,7 ved varm motor og 4,7 med kald motor. i3 klarer 7,3 i begge tilfeller.

Masse tall og data her - http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-1-i207333397.html

Dette er jo ikke teoretisk mulig engang. Enten så er det bare bløff eller så var det noe alvorlig galt med bilen de brukte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

timingbeltkiller

Sitat fra: Tesla-man på søndag 03. august 2014, klokken 22:14
Høyt forbruk på autobahn gjør jo ikkeno' sålenge SC'ene står tett.  2015-kartet for europa ser jo ut som om det skutt på med hagle   :)
Well,
Med max fart drøye 200 km/t og 80% på SC får du på Autobahnturen gjennom Tyskland etapper = 30 min ladepause + 50-70 min kjøring. I tillegg må du stresse med stadig å kjøre forbi og å bli forbikjørt.

Den motsatte ytterligheten er å ligge totalt uforstyrret helt til høyre i 80-90.
Da kjører du 500 km i ett ladestrekk og kommer like frisk og avslappet fram som du startet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA