Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Treigaser vis hensyn!

Startet av ilmarw, torsdag 06. november 2008, klokken 09:48

« forrige - neste »

ilmarw

Brukte ettermiddagen/ kvelden på fredag på å sjekke priser på lampeolje, ettersom Clas Ohlson har sluttet å selge det, og jeg så langt har kjøpt der. Har konsentrert meg på området Alnabru/ Økern/ Tveita i Oslo:

Maxbo på Alnabru:        109,- for 5l. = 21,80/l.
Coop OBS på Løren:      89,-   for 4l. = 22,25/l.
Smart Club på Alnabru: 89,90 for 4l. = 22.48/l.
Europris i Tvetenveien:  89,99 for 4l. = 22.50/l.
Biltema på Alnabru:      26,90 for 1l. = 26,90/l.
Jernia på Tveita:           139,-  for 5l. = 27.80/l

Edit: Maxbo på Vækerø tar 189,- for 5l!

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Som en kuriøsitet kan det jo nevnes at et googlesøk på ordet 'lampeolje' resulterer i tråden www.elbil.no/forum/index.php?topic=395.0 på 20. plass.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Ikke helt etter overskriften da jeg ikke bruker lampeolje men parafin på mine biler. Vet det ihvertfall er to bensinstasjoner som har pumpe for parafin i Trondheim. Betalte ca. 10.-/l på onsdag.

Det lukter litt, men det er ikke noe problem når bilen er i bevegelse eller det blåser riktig vei når bilene står stille ;) og jeg lider heldigvis heller ikke av allergi mot fossilt brennstoff. 

Da er det jo over 50% å spare å bruke parafin kontra lampeolje også, for jeg regner ikke med at lampeoljen er billigere her oppe enn i Oslo.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Webastoeni Buddy'en kan vel også gå på parafin, men vet ikke om noen bensinstasjoner i Oslo som selger det på pumpe. Har hørt noe om at de kanskje har det på Helsfyr, noen som vet?

Er det mye mer lukt/ soting med parafin ift. lampeolje? For lampeolje er vel i grunn en renere form for parafin?

ilmar
Polestar i bestilling

Catalyzator

Sitat fra: ilmarw på lørdag 25. oktober 2008, klokken 12:51
Er det mye mer lukt/ soting med parafin ift. lampeolje? For lampeolje er vel i grunn en renere form for parafin?

ilmar

Helt riktig  ;D 
Lampeolje er en renset parafin beregnet for innendørsbruk slik at både helse og interiør blir ivaretatt og slipper den nedsotingen som en kan oppleve fra uvøren bruk av vanlig parafin. Jeg antar at "eksosen" fra Buddyens varmeapparat slippes ut og ikke inni bilen ? isåfall er det ok å bruke vanlig parafin men dersom "eksosen" slippes innvendig bilen så bør det kun brukes renset parafin/Lampeolje.   

I en av mine tidligere van'er med overkompa V8 osv... så hadde jeg en bensinvarmer som var utrolig effektiv og rimlig i drift. Denne gikk på vanlig bensin og forsynte seg direkte fra tanken og det var mange fotjengere som stoppet å lyttet på den "tikkende bomben" når den var i drift og varmet bilen før jeg skulle hjem fra jobb :)   Hvorfor bruker ikke Buddy bensinvarmer ? Bensin er jo billig og relativt "miljøvennlig" sotefri utslipp ved forbrenning tror jeg.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: Catalyzator på lørdag 25. oktober 2008, klokken 13:37
Sitat fra: ilmarw på lørdag 25. oktober 2008, klokken 12:51

ilmar

Helt riktig  ;D 
Lampeolje er en renset parafin beregnet for innendørsbruk slik at både helse og interiør blir ivaretatt og slipper den nedsotingen som en kan oppleve fra uvøren bruk av vanlig parafin. Jeg antar at "eksosen" fra Buddyens varmeapparat slippes ut og ikke inni bilen ? isåfall er det ok å bruke vanlig parafin men dersom "eksosen" slippes innvendig bilen så bør det kun brukes renset parafin/Lampeolje.   

I en av mine tidligere van'er med overkompa V8 osv... så hadde jeg en bensinvarmer som var utrolig effektiv og rimlig i drift. Denne gikk på vanlig bensin og forsynte seg direkte fra tanken og det var mange fotjengere som stoppet å lyttet på den "tikkende bomben" når den var i drift og varmet bilen før jeg skulle hjem fra jobb :)   Hvorfor bruker ikke Buddy bensinvarmer ? Bensin er jo billig og relativt "miljøvennlig" sotefri utslipp ved forbrenning tror jeg.

Hvis avgassen fra 5kW forbrenning av parafin/olje hadde blitt sluppet ut i kupéen, ville man dødd. Det er faktisk viktig at eksosen fra varmeren er så langt borte fra luftinntaket som mulig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Wired

Både Webasto varmeren og Eberspacher er egentlig kalibrert for diesel.
Jeg bruker diesel og det brenner merkbart renere og mer effektivt. og kan ikke si at jeg merker noen lukt i det heletatt.
I tillegg så er det lett tilgjengelig overalt. ;)

Laban

Soting vet jeg ikke noe om, men begge bilene har gått kun på parafin uten problemer med varmeapparatene. De fungerer og da gjør jeg ikke noe mere med dem  ;).

Så lenge Buddyen er i bevegelse , eller det blåser, er det ingen lukt problem. Når den står stille kommer eksosen inn i kupeen da utløpet er midt under kupeen. Da lukter det litt parafin, men til å leve med  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Sitat fra: Wired på lørdag 25. oktober 2008, klokken 22:42
Både Webasto varmeren og Eberspacher er egentlig kalibrert for diesel.
Jeg bruker diesel og det brenner merkbart renere og mer effektivt. og kan ikke si at jeg merker noen lukt i det heletatt.
I tillegg så er det lett tilgjengelig overalt. ;)
Så du har helt vanlig diesel i de Webastoene som er montert i Kewet (og Buddy)? Trodde ikke det gikk an, jeg...

ilmar
Polestar i bestilling

Wired

Det er faktisk det de er "laget" for  ;D står en liten merkelapp på de hvor det står " DIESEL"

elektrolux

Hadde fjernstyrt diesel Webasto i gamle 106'en.

Helt perfekt apperat. Gikk på avgiftsfri diesel til 5 kr literen for et  par år siden.

Startet med et tastetrykk på senderen 15 min før en skulle ut og kjøre.

Har kjøpt fjernstyring til den opriginale bensinwebastoen i Saxo'en også, og så snart jeg får ut fingen, vil den fungere på samme måten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Har lite med prisen på lampeolje ...... men
Fjernstyring til Webasto i PSA, hva kostet den ??  Og monteres fjernstyringen da slik at både Webastoen og kupevifta får strøm uten at tenningen er på?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Mener fjernstyringa koster ca 2500 NOK i EU, og (selvfølgelig) ca. dobbelt i Norge, tross ingen toll, og kun 5% mer moms.

Der finnes to muligheter: Enten fjernstyrt Styreelektronikk, som byttes med den manuelle, eller bruke utvendig mottaker som så fjernstyrer den originale elektronikken.

Se f.eks: http://194.97.156.213/v_products/pr_controls_no.php

Du må legge en ledning forbi tenningslås og direkte til vifta, slik at den starter, og selvfølgelig må varmehendelen stå i varm stilling når bilen forlates.

Koster en formue å få montert av fagfolk, men gjøres relativt enkelt og raskt selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sveander

Noen som vet hvor man kan kjøpe parafin (ikke lampeolje) i Oslo.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Wired

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA