Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: stygge vaskeriper i lakken

Startet av lerum, mandag 24. mars 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

lerum

Hei

Ser dette har blitt besvart tidligere, men at folk har forskjellige erfaringer...

Jeg skal reise bort i lengre tid (4-7 uker) og lurer på om jeg kan gå fra i3-en uten at den er koblet till strømnettet. Bilen står i en garasje i Stavanger (med tanke på klima).

Hva er brukernes erfaring med tap av ladning på batteri i % over 1-2-3 uker+ ?

Mvh

LMOR

Kanskje relevant for deg:

Those of us with the Active E were testing the same battery chemistry as well as drivetrain as the i3. I have observed that leaving the Active E unplugged for a significant time (a week or longer) the vampire loss IS insignificant.

As for the Tesla vehicles, they are both rather inefficient in being left unplugged. One of the latest version of Model S firmware v5.8.4 (1.49.57) is loaded in my vehicle and I have left the Model S at the airport for about three days and have lost between to five or nine miles (I don't remember exactly, but it was less than ten).

Andre rapporterer mellom 1-2% i uken. Men sikkert lurt å deaktivere tidsstyrt oppvarming,
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lerum

Takk for kjapt svar! Fint om enda flere kan dele sine erfaringer. Lurer på om jeg må legge igjen garasjenøkkel hos noen slik at jeg kan følge med... men er redd for at appen slutter å oppdatere seg slik noen har merket.

Det er flere grunner til at jeg ikke ønsker å la den stå med lader i:

  • Det er noe med det å la elektriske ting stå plugget i uten at du er tilstede (brannsikkerhet)
  • Batteriet bør ligge på rundt 80%. Er ikke helt sikker på denne siden 100% = 85% pga. sikkerhetsmargin har jeg forstått det rett...
  • Dette er i en garasje med felles strøm. Borettslaget har ingen policy på el-biler. Ønsker å lade minst mulig i garasjen slik at jeg ikke får problemer med borettslaget...

jkirkebo

Sitat fra: lerum på fredag 14. mars 2014, klokken 11:18

[Det er noe med det å la elektriske ting stå plugget i uten at du er tilstede (brannsikkerhet)

Du drar ut alt når du ikke er hjemme? Vaskemaskin, TV, panelovner osv.?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Det står i manualen at du skal lade bilen til 100% før du drar på en lang tur. Og da trekker den så lite at det ikke er noe problem å la den stå med kabelen i. Kjøp deg en logger på Clas Ohlson, og la borettslaget få innsikt i alt forbruket ditt, og betal de få kwh med glede. De kan få 100% margin på toppen :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Noen som vet om det er mulig å ha bilen stående påkoblet strøm på langtidsparkering på Flesland (eller andre flyplasser)?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA