Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Feilfrie biler!

Startet av Tesla-man, søndag 23. mars 2014, klokken 08:23

« forrige - neste »

chal

Sitat fra: offpist på torsdag 27. mars 2014, klokken 12:59
Jeg har et 7,7KW solcelle anlegg hjemme på et øst/vest tak.

I praktisk så betyr det naturlig nok at jeg ikke får utnyttet effekten like bra som alle panelene vender mot sør. Men jeg produserte 5400KWH i fjor, som ikke er så verst.

Her er link til live data.
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=53adbb42-1d8c-4890-b522-02a6b98fbeec

Utrolig coolt!
ca kostnad totalt???

offpist

Tja, tipper jeg har havnet på omtrentlig 60 000 kr i utstyr.
Hele greia installeres normalt på en helg om man er to personer.

De mest drevne firmaene i Tyskland har jeg lest gjør 2 installasjoner på 1 dag!

Om man vil sette bort jobben kan man få håndverkere til å montere panelene, og elektriker til å koble inn i sikringsskapet.

Man må også melde inn til strømleverandøren, slik at du får en ny strøm måler som også måler strøm som du selger.

Juli 2013 solgte jeg 3 ganger så mye strøm som jeg kjøpte.
Det ble ikke så mye penger, men morsomt likevel å se minus fortegn på beløpet i strømregningen ;)

Her er en artikkel fra da Aftenposten var på besøk:
http://www.osloby.no/osloby/nyheter/Produserer-halve-stromforbruket-pa-eget-tak--7442193.html#.UzRZmyPKzcv
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Nå er jo strømprisene veldig lave, så det tar sikkert 15 år før jeg har spart inn investeringskostnaden.

Men levetiden på et slikt anlegg er gjerne 30+ år.

Her er for øvrig et bilde av taket på campingvognen min.
Den produserer så klart all strøm selv også:

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA