Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Feilfrie biler!

Startet av Tesla-man, søndag 23. mars 2014, klokken 08:23

« forrige - neste »

langvass

Jeg tror flere kan være interesserte i slike løsninger. Jeg beskriver derfor min egen situasjon og ber om råd. Jeg antar at flere kan gjøre seg nytte av svarene. På gårsdagen deltok jeg i Transnovas årskonferanse om ren transport. Her var mye ekspertise tilstede fra både næring og forskning. Ingen av de forespurte kjente eksisterende ferdige løsninger som kan brukes på Tesla S 85. Derfor denne "etterlysning". Kort om min situasjon og mine ønsker:

Bor "langt ute i skauen" og har god plass til solcellepanel. Både jeg og kona har hjemmekontor og kommer i klemme når strømmen forsvinner. Med "kostnadseffektiv" linjerydding fra kraftselskapet skjer dette titt og ofte. I tillegg ser vi bildrift delvis basert på solenergi som klimavern og prinsipielt riktig. Vi stiller ikke krav om økonomisk lønnsomhet, men ønsker jo å komme ut billigst mulig. Min prinsippskisse er Teslaen som hovedstrøm-lager, supplert med batterier for kontinuerlig ladning og drift. Inverter som kan levere 230 v ac til kritiske installasjoner i hus ved strømbrudd.
Hva trenger jeg av panel og batterier? Ladestyring og inverter? Hva strømkvalitet er mest spiselig for Teslaen (spenning, ac eller dc?).  Råd om priser og leverandører? Finnes det "pakker" som kan brukes?

Mvh Wiggo Knudsen mob # 48143285

Mr.Hansen

Jeg har bestemt meg for å gå for invertere og styring fra SMA. Gikk ikke for Micro invertere da disse får man ikke til panel over 270W.

Planlegger et solanlegg på litt over 9KW. Har bestilt 2 stk SMA SB4000TL-20 invertere og holder på med å bestille 30 stk Sunpower 335w paneler, som skal fordeles over 2 sider av taket. Styringen av anlegget blir over en SMA Home Manager.

Jeg har ikke begynnt å instalerer det enda, samler deler.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Rawen76

Mr Hansen:
Hva blir materiell og installasjonskostnad på noe slikt?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Mr.Hansen

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Tai

Hvilken ladekapasitet kan man forvente seg av et slikt oppsett hvis man skal lade bilen sin?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Mr.Hansen

Du klarer å fylle ut en 32A en fase med ren solenergi på et 8KW anlegg.

I=P/U
34,78=8000/230
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Griffel

Sitat fra: Tai på mandag 17. mars 2014, klokken 23:26
Hvilken ladekapasitet kan man forvente seg av et slikt oppsett hvis man skal lade bilen sin?
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 18. mars 2014, klokken 05:05
Du klarer å fylle ut en 32A en fase med ren solenergi på et 8KW anlegg.
Et par forutsetninger selvfølgelig. Dette er et par timer midt på dagen en solskinnsdag i Mai-Juni og at alle panelene er montert på et tak som heller mot syd ved en vinkel på minst ca. 30 grader.
De som kjører om dagen og lader om natten må nok basere seg på og selge solstrømmen til Netteier og heller kjøpe tilbake det en trenger.

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8156.msg190217.html#msg190217
Her er det mye detaljer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

En artig avart av dette hadde vært en hytteløsning.
Når vi er på hytta (uten strøm, og langt fra parkeringsplass til hytteveggen) står jo gjerne bilen stille en del dager på rad. Alt fra en langhelg til et par uker.
Så man trenger ikke nødvendigvis så rask lading, men en form for enkel "carport" med solceller på taket som i løpet av et par ok soldager - selv om vinteren - klarer å dytte bilen fra 30-40% opp til 70-80% hadde vært ideelt.
Er man der i jula med gråvær hele tida vil man selvsagt fortsatt være avhengig av å lade et annet sted på vei hjem, men i mange tilfeller kan man da slippe det.

Så jeg følger dette temaet med spenning, og ser fram til tips og ideer til en litt mindre skala.

Griffel

Sitat fra: Olatho på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:45
En artig avart av dette hadde vært en hytteløsning.
Når vi er på hytta (uten strøm, og langt fra parkeringsplass til hytteveggen) står jo gjerne bilen stille en del dager på rad. Alt fra en langhelg til et par uker.
Så man trenger ikke nødvendigvis så rask lading, men en form for enkel "carport" med solceller på taket som i løpet av et par ok soldager - selv om vinteren - klarer å dytte bilen fra 30-40% opp til 70-80% hadde vært ideelt.
Er man der i jula med gråvær hele tida vil man selvsagt fortsatt være avhengig av å lade et annet sted på vei hjem, men i mange tilfeller kan man da slippe det.

Så jeg følger dette temaet med spenning, og ser fram til tips og ideer til en litt mindre skala.

Glem Oktober til Februar. I Mars og September kan du regne med et gjennomsnitt 2kWh/dag fra et 1kW panel.
3kWh/dag Apri og August og omtrent 4kWh/dag i Mai Juni Juli (lavlandet sør øst og vestlandet, litt mer på fjellet og mer om sommeren lenger Nord) så for ca. 30kWh på et par dager i Mai bør du ha ca. 10kW i solpaneler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

offpist

Det er noen små utfordringer forbundet med å ha en ladestasjon for sol strøm til el-bil.

Det er nok ikke teknisk vanskelig å lage en lader som lader et Lithium batteri på rundt 400V i et tempo som er tilpasset sol produksjonen. Men så vidt jeg veit er ikke det et hylleprodukt riktig enda.

Solcelle invertere i dag er avhengig av å være "on grid". Den synkroniserer seg med strømnettet og begynner å "dytte strømmen i samme retning. Som i praksis betyr at strømmen må brukes der og da ellers eksporteres den ut på strømnettet.

Et alternativ hadde vært om bilens lader kunne kommunisere med solcelle inverteren.
Med en innstilling som "lad bare når overskudd strøm er tilgjengelig".
Men så vidt jeg veit finnes ikke noe slikt produkt pr i dag.

Selv produserer jeg fort over 40+KWH på en god vårdag, men det er lite av det som i praksis havner i el-bilen som står på jobb om dagen og lader om natten.

En batteri-løsning som samler strømmen på dagtid og overfører det til bilen om natten er gjennomførbart, men vil koste langt over 100 0000 kr. I tillegg til selve solcelle installasjonen.
Man vil miste mye av energien i tap i alle ledd på en slik løsning.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

satheesh.net

DinSide:

Snart kan du selge strøm til strømselskapet
Med solcellepaneler eller vindmøller på taket kan du selge strøm, i tillegg til å kjøpe.

Mr.Hansen

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:55
DinSide:

Snart kan du selge strøm til strømselskapet
Med solcellepaneler eller vindmøller på taket kan du selge strøm, i tillegg til å kjøpe.

Det kan du i dag, men du får spott pris noe som er ca i dag på 25øre/KWt. Du må bli Plus kunde og få en ny måler som igjen staten tar avgift av 15.000kr. Skal selge mye strøm for å ta igjen den avgiften.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

offpist

Sant som du sier.
Den største besparelsen er den strømmen du bruker selv.
Der sparer du gjerne rundt 80 øre pr KWH.

Zero og TV2 var hjemme hos meg i dag i 2 timer og filmet.. kommer snart på Tv2 nyheter.

Det som er viktig er å få politikerne med på at dette er et bra tiltak, og legge mer til rette så det faktisk lønner seg å produsere egen strøm.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

satheesh.net

Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 27. mars 2014, klokken 11:26
Det kan du i dag, men du får spott pris noe som er ca i dag på 25øre/KWt. Du må bli Plus kunde og få en ny måler som igjen staten tar avgift av 15.000kr. Skal selge mye strøm for å ta igjen den avgiften.

Personlig er jeg ikke så fryktelig interessert i å selge strømmen, men heller ha et alternativ til "gratis" strøm. Er det noen konkrete løsninger noen her kan anbefale?

Sitat fra: offpist på torsdag 27. mars 2014, klokken 12:43
Sant som du sier.
Den største besparelsen er den strømmen du bruker selv.
Der sparer du gjerne rundt 80 øre pr KWH.

Zero og TV2 var hjemme hos meg i dag i 2 timer og filmet.. kommer snart på Tv2 nyheter.

Det som er viktig er å få politikerne med på at dette er et bra tiltak, og legge mer til rette så det faktisk lønner seg å produsere egen strøm.

Moro, hva slags løsning har du?

offpist

Jeg har et 7,7KW solcelle anlegg hjemme på et øst/vest tak.

I praktisk så betyr det naturlig nok at jeg ikke får utnyttet effekten like bra som alle panelene vender mot sør. Men jeg produserte 5400KWH i fjor, som ikke er så verst.

Her er link til live data.
http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=53adbb42-1d8c-4890-b522-02a6b98fbeec
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA