Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips & råd til nye i3 eiere

Startet av henrik ga, lørdag 22. mars 2014, klokken 17:19

« forrige - neste »

henrik ga

Jeg overvejer at opgradere min kewet citijet 5 til lithium. derudover vil jeg lave et lille print med et lcd display der kan læse data ud fra controlleren, og vise batteri status.

Er der nogen der ligger inde med diagram og source code til car controlleren?

henrik@hyldgaard.me

Rav4_EV

Programmet til Kewets carcontroller er skrevet for overvåkning av batterier.
6 og 6 blyceller er koblet i sammen til ett batteri. 6 batterier i serie gir 36 celler og 72 volt driftsspenning.
Car controlleren gir kun status på hvert batteri.

Ett litium ion batteri med samme spenning vil ha fra 20 til 28 celler.
Hver av disse cellene trenger overvåking.
Du klarer ikke å få 6 måleinnganger til å gjøre noe fornuftig her.

Skal du benytte litium ion batteri i din bil må du ha en battery managment unit som overvåker samtlige celler.
For å finne State of charge på batteripakken vil det være nok med å telle amperetimer.

Den gang jeg jobbet på ElbilNorge med litium ion batteriprosjektet var noe av det første jeg gjorde å sjekke Carcontrolleren ut av saker som kunne benyttes.

Derimot kan led displayet benyttes om du ønsker en "integrert" løsning.
Denne er basert på I2C buss.
En mikrokontroller som teller antall pulser per tidsenhet fra speedometergiveren gir deg data til speedometeret.
Når antall pulser >= en eller annen konstant skriver du kilometerteller++.
Avhengig av dataformat fra batteriovervåkingssystemet kan "state of charge" presenteres på lysdioderekken.

Trenger du noe mer?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

henrik ga

Hvis jeg bliver ved med at køre med blybatterier, er det så muligt at hive batteri status data ud af carcontrolleren, mens jeg kører, enten via i2c eller rs232.

jeg vil gerne udlæse følgende data

Battery data:
Capacity new battery 116.8 Amp hours C5
Capacity available 105.8 Amp hours C5
Capacity at display 100 %
Capacity discharged 0.0 Amp hours
Temperatur battery 16 Degress Centigrade
Current - 0.4 Amperes

Battery no: Voltage: Efficiency min. 70%
Battery 1-2 13.87 volt 90 %
Battery 3-4 13.93 volt 91 %
Battery 5-6 13.89 volt 90 %
Battery 7-8 13.87 volt 91 %
Battery 9-10 13.87 volt 91 %
Battery 11-12 13.85 volt 91 %

12 volt battery 14.22 volt

som jeg læser det, smider carcontrolleren kun data ud, når keweten er slukket, og man trykker på trip/counter rest knappen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA