Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på offentlige ladestolper

Startet av frekri, lørdag 22. mars 2014, klokken 12:26

« forrige - neste »

frekri

Testet i dag Charge & drive Type 2 fra Fortum. Det var første gang jeg prøvde en slik stolpe. Det er mulig at det var noen symboler på stolpen som skulle gjort dette lettere, men det var mørkt. Men her er min klønete erfaring.

Da jeg kom var stolpen åpen og jeg tror den lyste blått. Jeg koblet til min type 2 kabel. Jeg tenkte så at jeg måtte bruke charge and drive rfid'en for å starte den. Jeg holdt den først nederst der hvor ledningen skal gå igjennom fordi det fremstod som det riktige stedet. Etterhvert prøvde jeg å holde rfid'en overalt på stolpen, men jeg greide ikke å starte ladingen. Etterhvert fant jeg en lapp under hvor det stod at jeg kunne sende sms for å starte den, men det skjedde fortsatt ikke noe. Så prøvde jeg å lukke stolpen og da startet ladingen. Jeg lukket ikke stolpen helt fordi det var vanskelig å få til med kabelen, men hvis jeg hadde klart det er jeg usikker på om jeg hadde fått den opp igjen. Det var sannsynligvis forrige bruker som hadde åpnet stolpen og jeg hadde kanskje ikke greid å åpne den igjen?

Jeg søkte så på nettet hvordan jeg skulle få rfid brikken til å fungere og innså at den skal på toppen ved lyset. Jeg koblet fra bilen igjen og forsøkte å bruke brikken på toppen, men det skjedde ingenting. Jeg prøvde å trykke på skjermen. Så til slutt kom jeg på at kanskje jeg måtte lukke stolpen. Endelig var jeg inne på noe, stolpen skiftet farge til grønn og jeg fikk åpnet den igjen med min rfid brikke. Ved å bøye type kabelen litt greide jeg å lukke døra mens jeg ladet. Ved å bruke rfiden greide jeg å åpne luken igjen. Etter jeg koblet fra og lukket døra lyste stolpen rødt. Jeg prøvde å klemme døra enda bedre sammen fordi jeg trodde jeg hadde rotet til noe, men etter endel sekunder så skiftet fargen til grønn.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

svingen

så da fikk du ladet?
har ladet par ganger på fortum (sist gang på strømen storsenter) har ikke type 2 men kun vanlig "stikk kontakt" men har ikke hat noen problemer,tenkte litt selv første gangen hvor jeg skulle putte den RFID brikka,hadde eller ikke noe problem med kabelen,er det fordi kabelen stikker får langt ut att du ikke får lukket som er problemet? Ville vært artig og høre andre sin erfaring med det her.

du kan ringe 24/7 det nr her og  2255 5424 (fortum) som vil sikkert hjelpe/forklare hvordan ting fungerer.
Er og oversikt her hvem som er ledig osv http://map.chargedrive.no/mobile/
syns dem virker veldig bra dem stolpene her og så er det merked "kun får synlig ladning" det står i hverfall på strømmen,så virker det som dem bli kun bruk av dem som faktisk skal lade (siden det er litt tyngre enn og bare sette i vanlig stikk kontakt) så blir det nok betaling etterhvert slik att man får "bort" dem som ikke trenge og lade,hvis det blir problem.


Tror og dem kan utvide kapasiteten (22kw?) på Type 2 på storo var det veldig tykke kabler så virker bare som dem kan gjøre det hvis kunden (kjøpe senteret) vil.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Philip Marlowe

Får min aller første elbil til torsdag og derfor svært uerfaren med lading.
Siden jeg ikke betaler mobilregningen selv, så lurer jeg på om jeg bør bestille en charge&drive-brikke. Det står at det er ingen månedsavgift i 2013, men hva med 2014?
Er det noen som har erfaring med denne brikken?

http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/fortum-og-miljo/charge--drive1/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

El-Ing

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 23. mars 2014, klokken 09:23
Får min aller første elbil til torsdag og derfor svært uerfaren med lading.
Siden jeg ikke betaler mobilregningen selv, så lurer jeg på om jeg bør bestille en charge&drive-brikke. Det står at det er ingen månedsavgift i 2013, men hva med 2014?
Er det noen som har erfaring med denne brikken?

http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/fortum-og-miljo/charge--drive1/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Jeg har vært innom to av disse (McDonalds ved Berger/Frogner og McD ved avkjøring Gardermoen), så ikke sikkert min erfaring er representativ for alle plasser. Men på disse to plassene ser det ut som at RFID-kortet kun kan brukes på Chademo/Combo-laderne. For Type-2-stolpene er det SMS-åpning. Type 2 er til gjengjeld gratis på disse to stedene. Så hvis dette gjelder også andre Charge and Drive-plasser er RFID-kortet inntil videre kun pynt på nøkkelknippet for min del.
Grå S85 mottatt 28.2.

paalb

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 23. mars 2014, klokken 09:23
Det står at det er ingen månedsavgift i 2013, men hva med 2014?
Er det noen som har erfaring med denne brikken?

De sier det kan se ut til å bli 50 kr for andre halvår: http://www.fortum.no/ladekort

Leon

Høres ut som en dårlig ide, som bare vil hindre folk fra å bestille brikken på grunn av irritasjon. Ikke på grunn av beløpet, men på grunn av at folk ikke vil betale en månedlig avgift.

Hva med å ta 50 kr for utsendelse av brikken i stedet, slik som Grønn Kontakt gjør for utsendelse av sitt kort ved bestilling av klippekort/billigste abonnement?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

bosse

Jeg har brukt RFID på disse type 2 stolpene (Enro?). Det er en RFID-logo øverst på metalldøra. Du skal holde kortet over denne, nærmere bestemt på det grønne lyset. Etter to-tre sekunder skal døra sprette opp.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Charge and Drive

Takk for mange gode innspill, det er veldig nyttig for oss.

Hvis det lyser blått på toppen av ladestolpen har den hengt seg opp i forbindelse med forrige lading. Ring inn til kundeservice så kan de resette ladestolpen.

Det er riktig som det skrives over, ladebrikken gjør det enklere å lade på Ensto / Type 2 stolper. Når det blir betaling for lading på 22kW ladestolper vil de med ladebrikker få faktura for denne ladingen og slipper dermed å belaste mobilen.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

svingen

var på strømme senteret i dag og sto en rimlig fortvilet Tessla eier som ikke fikk åpnet lokket til og lade med.
jeg forklarte att sms kan være ustabil til tider og sa jeg hadde rfid ,og låste opp får han....skulle til og kjøre og sa jeg vet ikke om du får åpnet den opp igjen,han sa han måtte ha strøm og fikk eller ringe fortum.
Litt spent på hvordan det her går,det er vel bare mulig og åpne den man har lukket igjen? eller kan hvem som helst åpne hvem dem vil? er det mulig får fortum og fjern åpne? Håper det får han tessla eieren.
Håper og att det kommer noe mere enn 16a får tessla eiere :) (får min har det jo ingen ting men flere og flere som kan håntere mere enn 16a)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på torsdag 10. april 2014, klokken 22:37
var på strømme senteret i dag og sto en rimlig fortvilet Tessla eier som ikke fikk åpnet lokket til og lade med.
jeg forklarte att sms kan være ustabil til tider og sa jeg hadde rfid ,og låste opp får han....skulle til og kjøre og sa jeg vet ikke om du får åpnet den opp igjen,han sa han måtte ha strøm og fikk eller ringe fortum.
Litt spent på hvordan det her går,det er vel bare mulig og åpne den man har lukket igjen? eller kan hvem som helst åpne hvem dem vil? er det mulig får fortum og fjern åpne? Håper det får han tessla eieren.

Tror nok han må ringe Fortum for å få åpnet den igjen ja.

Jeg anbefaler støtt folk om å bestille både Grønn Kontakt og Fortum sine RFID kort for å slippe slike problemer. De koster en slikk og ingenting (Fortums er vel gratis og GK sitt koster en femtilapp) men er verdt sin vekt i gull om man slipper problemer når man MÅ lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Det er vel bare telefonnummeret som startet ladingen som får åpnet?

Jeg har ringt Fortum flere ganger (pga. problemer med ikke-oppført telefonnummer viste det seg) og det har vært en hyggelig opplevelse hver gang. Hvis man får problemer er det vel bare å ringe?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

frekri

Det hadde forresten vært bedre om type 2 kontakten var plassert på utsiden istedet for under et lokk. Mye raskere å koble til...
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Charge and Drive

Takk for innspill.

Vi kan fjernåpne ladestolpen hvis det er behov for det, ring kundeservice. Anbefaler som Kirkebø at dere bestiller ladekort/brikke, den er mer stabil enn SMS. www.fortum.no/ladekort

Låsbar luke er en fordel ved Schuko lading for da låses den kostbare ladekabelen fast. Ved lading med Mode 3 Type 2 er det enklere uten luke og kabelen låses fast i selve kontakten.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA