Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Jeg byttet farge

Startet av Chlangum, lørdag 22. mars 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

Go-carter

Jeg har fått litt småstøt/kiling når jeg har vaska Thinken min, mens den har stått til lading. Så det kan godt hende at det er mulig :)

Da hadde jeg vel og merke sko på, selv om de var våte.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Chlangum

Jeg fikk aldri snakket med Tesla etter service'en siden jeg ikke hentet bilen selv.
Det sto bare i service rapporten at de hadde gjort noe feilsøking på det men ikke noe beskrivelse om de fant noe eller hadde gjort noe med det.

Jeg får fortsatt støt akkurat på samme måte som beskrevet i det aller første innlegget i denne tråden.

Av med sokken på ene beinet, står på pukk i car-porten, laderen tilkoblet og får støt ved berøring av chrome listene rundt vinduene (gjelder begge sider).

Det er ikke snakk om store karamellen. Nok til at man skvetter, men likevel svakt nok til at man klarer å holde hånden der uten å trekke den til seg.

Jeg har ikke prøvd å berøre bart metall. Hvor finner man det?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Sulle

Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

havard

Sitat fra: Sulle på søndag 15. juni 2014, klokken 22:22
Bolten til dørlåsen i dørkarmen f.eks

Ved mistanke om at man kan få støt fra bilen er det kanskje lurere å finne frem riktig måleutstyr enn å lete frem bart metall man kan ta på?

Capriso

Er det/har det vært feil på det elektriske anlegget i huset før?
Strøm gjennom plastikk som disse listene er laget av høres urimelig ut, plastikk leder som kjent ikke strøm.
Model S. P85, Signal rød.

pwb


Sulle

Broderen ladet på kontakt i Danmark uten jording. Da fikk de som tok på bilen strøm i seg på samme måte som de beskriver i denne tråden.
Kjenner dere strøm fra taklisten også? Eller bare på listen under vinduet?
Lurer på om listen under vinduet kan være jordet via speilet og at, som nevnt tidligere, krombelegget leder strøm.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Chlangum

Det gjelder taklisten også. I hvert fall hos meg.
Har ikke prøvd å berøre speilene.

Sitat fra: havard på søndag 15. juni 2014, klokken 22:46


Ved mistanke om at man kan få støt fra bilen er det kanskje lurere å finne frem riktig måleutstyr enn å lete frem bart metall man kan ta på?
[/quote]

Tror jeg ikke skal eksperimentere for mye med, nei.

Jeg prøvde meg litt fram med et gammelt biltema multimeter men fant ingen ting. Men så er jeg ikke elektriker og har nok ikke greie på hva jeg skal se etter.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Tuxedo

#23
Dette må være statisk elektrisitet.  Jeg har opplevd det på alle biler jeg har eid, og enkelte plagg jeg har på meg gjør det mye verre.

Og i motsetning til intuisjon, så er faktisk plast (som disse listene) en ekstremt god kilde for statisk elekrisitet.

Det er i hvert fall ikke en overledning med spenning et sted mellom 220 og 400 volt fra hånd til fot, for da hadde man ikke sittet her og skrevet innlegg de nærmeste dagene (dette er spenninger de aller fleste overlever, men det er ikke noen kjekk opplevelse).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#25
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juni 2014, klokken 20:44
Uten at jordfeilbryter på ladekursen slår ut? Høres merkelig ut, da vet jeg ikke helt hva som foregår...
Dersom det virkelig er vedvarende og altså ikke kommer av statiskt elektrisitet, kan det f.eks være det som ofte feilaktig kalles vagabonderende strømmer. Noe som ikke har med feil i bilen å gjøre men at det er en liten potensialforskjell mellom jordleder tilkoblet bilen, og bakken nær der bilen står.
Problemet er hva en skal måle mot. En mulighet er et spett i jorden ved siden av bilen og måle mellom dørhåndtak og spett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tuxedo

Sitat fra: Griffel på mandag 16. juni 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juni 2014, klokken 00:43
Dette må være statisk elektrisitet. 
Da hadde det ikke vært vedvarende.
Jo, men hvor subjektivt er ikke "vedvarende"? Noen som mener de opplever problemet må hente frem et multimeter så vi har noen objektive spenningsforskjeller å forholde oss til.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Chlangum

Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juni 2014, klokken 01:25
Sitat fra: Griffel på mandag 16. juni 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juni 2014, klokken 00:43
Dette må være statisk elektrisitet. 
Da hadde det ikke vært vedvarende.
Jo, men hvor subjektivt er ikke "vedvarende"? Noen som mener de opplever problemet må hente frem et multimeter så vi har noen objektive spenningsforskjeller å forholde oss til.

Med vedvarende så mener jeg at man slutter ikke å få støt før man slipper chrome listen.
Dvs. man kjenner strømpulser gjennom hånden litt på samme måte som når man tar på et elektrisk gjerde.
Det er helt sikket at det ikke er 220 eller 400 volt det er snakk om her. Da hadde jeg aldri klart å oppretthold kontakten uten å trekke til meg hånden.

Jeg har prøvd flere ganger, gjenntatte ganger og en gang opprettholdt kontakten i 3-4 sekunder. Resultatet er det samme hver gang. Man får støt og det gir seg ikke før man bryter kontakten med listene. Men det skjer kun når bilen er koblet til lader og ikke når den er frakoplet.

Jeg er ikke noe ekspert på området men jeg kan ikke forestille meg at dette kan være statisk.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

pwb

Må jo finnes en eller annen Tesla eier med ett oscilloskop som kan måle dette. Og til de som tror at krom er plast, hvis det er krom så er det ikke plast. http://no.wikipedia.org/wiki/Krom

Capriso

Sitat fra: pwb på mandag 16. juni 2014, klokken 07:28
Må jo finnes en eller annen Tesla eier med ett oscilloskop som kan måle dette. Og til de som tror at krom er plast, hvis det er krom så er det ikke plast. http://no.wikipedia.org/wiki/Krom

Belegget utenpå lista er krom, selve kjernen i lista er av plastikk.
Model S. P85, Signal rød.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA