Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Jeg byttet farge

Startet av Chlangum, lørdag 22. mars 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

cra

Det første jeg kanskje ville ha sjekket er om samme problem oppstår mens bilen er tilkoblet en annen kontakt, helst en kontakt såpass langt unna den du er på nå at du er 100% sikker på at det ikke er jordfeil hos noen av naboene som lager problemene. Ta en liten tur til en kompis, en offentlig ladestolpe e.l og prøv der. Får du ikke samme problemet der er antakelig feilen i strømnettet ditt (eller muligens hos en nabo), ig ikke i bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MindViruz

Ring DLE og spør om de kan komme hjem til deg å sjekke anlegget med teslaen til lading. Det er gratis, men du må selv besørge retting av feil de finner på anlegget.

Griffel

Sitat fra: Chlangum på mandag 16. juni 2014, klokken 03:39

Med vedvarende så mener jeg at man slutter ikke å få støt før man slipper chrome listen.
Dvs. man kjenner strømpulser gjennom hånden litt på samme måte som når man tar på et elektrisk gjerde.
Det er helt sikket at det ikke er 220 eller 400 volt det er snakk om her. Da hadde jeg aldri klart å oppretthold kontakten uten å trekke til meg hånden.

Jeg har prøvd flere ganger, gjenntatte ganger og en gang opprettholdt kontakten i 3-4 sekunder. Resultatet er det samme hver gang. Man får støt og det gir seg ikke før man bryter kontakten med listene. Men det skjer kun når bilen er koblet til lader og ikke når den er frakoplet.

Jeg er ikke noe ekspert på området men jeg kan ikke forestille meg at dette kan være statisk.
Da er feilen høyst sansynlig det jeg beskrev i #25. En følge av en feil hvor som helst på transformatorkretsen du er tilkoblet, og du vil da ikke kjenne noe tilsvarende om du er tilkoblet en stikkontakt på en annen transformatorkrets.
Dersom du bor i et eldre hus uten jorfeilbryter er sansynligheten størst for at dette er en feil et eller annet sted hos deg selv. Men det kan altså også være i nabolaget. Søk hjelp hos nettselskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leif1

Her er vi inne på IT-nettets medfølgende "fordeler" ja.
En jordfeil hvor som helst i transformatorkretsen kan dukke opp på
helt vilkårlige plasser.
Det er ikke uten grunn at det ikke lenger er tillatt å montere ujordede og
jordede stikkontakter i samme rom lenger.
Konvertitt fra S til X

frskby

Jeg får støt ved å ta på krommen uten at bilen står til lading. Har ikke opplevd annet enn de siste par ukene. Mao ikke opplevd det første halve året...
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

Griffel

#35
Sitat fra: frskby på mandag 16. juni 2014, klokken 10:23
Jeg får støt ved å ta på krommen uten at bilen står til lading. Har ikke opplevd annet enn de siste par ukene. Mao ikke opplevd det første halve året...
Også vedvarende slik Chlangum beskriver? Dersom en kjenner noe slikt når bilen ikke er tilkoblet eller det er slikt overalt hvor en lader er det et "Tesla problem".

Får en et kortvarig støt av og til er det statiskelektrisitet og ganske vanlig helt uavhengig av biltype.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andvib

fikk også "støt" en periode. Kun statisk utladning og kun på chromen rett under vinduet. Tesla hadde aldri hørt om det. Ble borte etter noen uker.

FruTesla

Hhhhmmm - har jordfeilbryter på anlegget som ikke slår ut. Og det merkelige er at det har oppstått de to siste ukene (etter siste oppdatering av bilen). Har ladet på samme stikk i 6 mnd nå uten problem.Tror jeg går til innkjøp av en måler og så skal jeg ha bilen inn til Tesla på mandag så jeg har lagt det til i listen hos de..... (i mellomtiden skal jeg sjekke om det oppstår når jeg lader andre steder med UMC'en) ???
Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

Speeder

Hvor gammelt er el-anlegget bilen er koblet til?
Langt strekk fra hus til hvor bilen står?
Ringjord eller kun enkelt jordspyd?
Zoe 43kW

MindViruz


Sitat fra: Leif1 på mandag 16. juni 2014, klokken 10:06
Det er ikke uten grunn at det ikke lenger er tillatt å montere ujordede og
jordede stikkontakter i samme rom lenger.

Det har aldri vert lov å montere slik at jordet og ujordet utstyr kan berøres samtidig. Selv ikke etter rødboka. Derfor har det heller aldr vert lov å montere jordet og ujordet stikkontakt i samme rom, med mindre avstanden mellom stikkontaktene var såpass at jordet og ujordet utstyr ikke kan forventes å berøres samtidig.

Samme gjelder om man har varmekabler på grunnplan (ikke isolerende konstruksjo) med fliser som oversekning (ikke isolerende gulv). Da skal man også ha jordete stikkontakter.

Alle rom hvor det er dratt inn ett jordpotensiale (kjøkken, bad, vaskerom vanligvis) har alltid hatt krav til jording, med mindre spesielle beskyttelsestiltak benyttes (svært skjeldent aktuelt). I de fleste tilfeller er det vann/avløp som representerer ett slikt jordpotensiale, og derfor skal alt utstyr være jordet for å ikke oppnå ett tilfeldig potensiale. Logisk nok slipper man dermed å få støt ved berøring av to apparater, hvor det ene har jordfeil, hvis ting er gjort rett.

Men jeg sier det igjen. Hvis vedkommende ikke har råd til å ringe elektriker som kan komme å måle berøringsspenning, jordfeil og kontinuitet osv. der bilen blir ladet og oppholder seg ville jeg ringt DLE og sagt at jeg får støt når jeg tar på bilen min. De kommer 99%sikkert ut for å se på saken.

Chlangum

Sitat fra: Speeder på mandag 16. juni 2014, klokken 18:55
Hvor gammelt er el-anlegget bilen er koblet til?
Langt strekk fra hus til hvor bilen står?
Ringjord eller kun enkelt jordspyd?

Gammelt hus med nyere elektrisk anlegg.
Dvs. Nytt sikringsskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Meste av ledninger er byttet i huset men ikke alt. Spesielt i nederste etasje hvor bilen også er tilkoplet står mye av det gamle anlegget igjen. Bilen står i carport under terrassen. Altså rett ved siden av grunnmuren i nederste etasje.

Jording type har jeg dessverre ikke peiling på hva det er.

Noen som har en teori om at dette kan være farlig. Jeg har jo ikke som vanlig å gå barfot ned til bilen så jeg får jo ikke støt skulle jeg være uheldig å komme borti listene. Og bilen lader uten noen feilmeldinger.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

MindViruz


Sitat fra: Chlangum på mandag 16. juni 2014, klokken 20:16
Sitat fra: Speeder på mandag 16. juni 2014, klokken 18:55
Hvor gammelt er el-anlegget bilen er koblet til?
Langt strekk fra hus til hvor bilen står?
Ringjord eller kun enkelt jordspyd?

Gammelt hus med nyere elektrisk anlegg.
Dvs. Nytt sikringsskap med jordfeilbryter og automatsikringer. Meste av ledninger er byttet i huset men ikke alt. Spesielt i nederste etasje hvor bilen også er tilkoplet står mye av det gamle anlegget igjen. Bilen står i carport under terrassen. Altså rett ved siden av grunnmuren i nederste etasje.

Jording type har jeg dessverre ikke peiling på hva det er.

Noen som har en teori om at dette kan være farlig. Jeg har jo ikke som vanlig å gå barfot ned til bilen så jeg får jo ikke støt skulle jeg være uheldig å komme borti listene. Og bilen lader uten noen feilmeldinger.

Det er umulig å analysere via forum om det er farlig eller ikke.

Men teoretisk sett, og helt alvorlig ment, er ytterste konsekvens at huset og bilen din brenner ned med dødsfall som følge av dette. De fleste branner i norge er pga el. anlegg, og du har allerede sett ett faresignal. Berøringsfaren med strøm fra hånd til fot som passerer hjertet kan man dø av. Og det sier jeg basert på faglig kompetanse og lang erfaring.

Rung DLE og be de ta ett tilsyn på huset ditt. Forklar hva som er problemet, og be de undersøke det. Det koster deg ikke ett rødt øre, og det er ganske sløvt å ikke undersøke hva som er gale når det er en så alvorlig feil som du har. Ett lys som ikke virker er en ting, men dette må du få noen til å undersøke.

Chlangum

Den é brun
Gambler ikke verken med bil, hus eller liv her i gården.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

MindViruz


Sitat fra: Chlangum på mandag 16. juni 2014, klokken 20:42
Den é brun
Gambler ikke verken med bil, hus eller liv her i gården.

Klokt ;)

Kan jeg spørre hvilken landsdel/by du bor i?

Chlangum

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA