Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor står Elbilforeningen i diskusjonen om servicepriser på Leaf?

Startet av FrodeK, onsdag 12. mars 2014, klokken 23:02

« forrige - neste »

FrodeK

Dette innlegget var opprinnelig ikke tilstrekkelig Leaf-spesifikt i følge administrator og ble derfor flyttet til et mørkt sted på forumet. Her kommer det en gang til i Leaf-spesifikk versjon:

Jeg har nettopp mottatt SMS-purring på medlemskontingenten. Medlemskapet er på vei inn i sitt tredje år når jeg nå stopper opp og spør meg selv om hva jeg har igjen for de 365 kronene. Nei, det handler ikke om pengene, men om hvilke interesser en forening kan ivareta når den skal ivareta både tilbydere av varer og kundene deres.
Jo, jeg ser at vi har en felles interesse i å sikre det vi kan kalle "elbilgodene". Og ja, jeg kan se at det fortsatt kan være behov for en pressgruppe for å sikre fortsatt fokus på en videre elbilsatsing her i landet. (Selv om vi har kommet lengst i verden, og at det er foreningens fortjeneste for alt jeg vet).
Derimot sliter jeg med å se hvordan Elbilforeningen kan, skal eller vil ivareta sin rolle som forbrukerorganisasjon. Jeg tenker på de tydelige interessemotsetninger som etter hvert har dukket opp mellom leverandører på den ene siden og kundene på den andre.
Jeg skal nøye meg med ett eksempel:
Nissan Leaf og servicepriser.
Det har oppstått et nærmest unisont hylekor blant Leaf-eiere mot det som oppleves som urimelig høye servicepriser. Diskusjonen har bølget både på Elbilforum og på Nissans egen Facebookside. Nissan selv velger enten ikke å svare, eller serverer tåkeprat som Morten Harket kunne misunne dem.
Og Elbilforeningen sitter musestille.
Det er ikke vanskelig å forstå at foreningen viker tilbake for å sparke en viktig bidragsyter som Nissan på skinnleggen. Like fullt er dette en sak (og det finnes sikkert flere) hvor vi som brukere kunne trengt en organisasjon i ryggen (for ikke å si i front) som sto opp for oss.
Så langt jeg kan se har vi ikke en slik organisasjon nå. Kanskje er det heller ikke meningen at Elbilforeningen skal være en slik organisasjon.
Muligens vil noen hevde at en forening som favner alle parter har en bedre mulighet for åpen og fordomsfri dialog. Vel, det ser ikke slik ut.
La det være sagt avslutningsvis: Elbilforeningen har helt sikkert vært en viktig pådriver i den utviklingen som har ført til at Norge i dag er elbilland nr 1. Foreningens formål er formulert slik på egen hjemmeside:
"Foreningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder."
Det kan se ut som om formålet er, eller er i ferd med å bli oppfylt. Myndigheter og industrien selv fremstår etter hvert som viktigere og mer innflytelsesrike pådrivere enn foreningen. Da må det være tillatt å spørre om hva som er foreningens neste mål, dens neste kampsak, om man vil. Står vi som forbrukere og våre brukerbetingelser på lista over viktige saker? Den rungende tausheten rundt diskusjonen om servicepriser gjør at jeg ikke føler meg helt sikker på det.
Kanskje burde jeg melde meg inn i NAF i stedet?

Powerflux

Svært pussig hvis ikke foreningen og Nissan nå kommer på banen. Misnøyen er i ferd med å bre seg!
På jobb er vi nå 7 Leafeiere og grunnet plassering av arbeidsplass så er EL-bil svært lønnsomt.
Mange her er nå i startgropa for kjøp av EL-bil og vil naturlig nok høre på erfaringer fra oss som har Leaf! Fere av oss har ikke lagt skjul på det Nissan holder på med og dette har medført at 5 stk så langt har valgt å bestille Golf istedet!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

snurre100

Har også sluttet å anbefale Leaf.Ingen liker å bli flådd av griske verksteder.
2020 Kia E-Niro

KaiRK

Sliter litt med å se sammenhengen mellom servicepriser og elbilforeningen. Det muligens elbilforeningen kunne lagt seg opp i er når Nissan stikker hele momsfritaket på ekstrautstyr i sin egen lomme. Dette er jo en fordel så vidt jeg vet (med forbehold om at jeg tar feil) elbilforeningen har fått igjennom.

Dette med sericepriser er heller en sak for NAF. Hvis NAF mener dette er en "ikke sak", så er det vel kanskje nettopp det.

Har Nissan noengang reklamert med lave servicekostnader på Leaf? Hvis de har det, så har vi kanskje noe å spille på....

Skal bli intressant å se servicepunktene på eGolf  ;D
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Strømbil

Har akkurat mottatt den samme purringen, og har av samme grunn som deg unlatt å betale kontigenten.

Mindre behov for service var et salgsargument jeg fikk servert opp til flere ganger.

Tekst hentet fra Nissanusa.com:
http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/features/

LESS PARTS.
LESS MAINTENANCE.

Say goodbye to pricey oil changes and tune-ups. With fewer moving parts than any car you've ever owned, the Nissan LEAF® is ultra low maintenance.

Mener jeg har sett en lik tekst på andre offisielle nissan sider også, finner den bare nå..
Svart Nissan Leaf 2013.

el-snorre

Det er fritt frem om man vil være medlem eller ikke i Elbilforeningen. Det er også fritt frem å komme med forslag til hva foreningen skal jobbe med, og ikke bare stille spørsmål med foreningen. Det er også mulig å engasjere seg personlig i foreningen for de som ønsker det. Det er sågar ledige stillinger for de som vil jobbe i foreningen.

Det er elbilistene sin interesse som  foreningen skal i vareta, men mye av dette er også av interesse for de som selger elbiler eller tilbehør og tjenester til elbil. Dog er det elbilistene og de kommende elbilistene sin interesse som i konfliktsaker skal ivaretas.

Alle elbilister har vel en fellesinteresse i at det blir bygget ladeinfrastruktur og at flest mulig kan benytte den? Lading har i alle fall alle behov for og er hovedfokuset i 2014. Videre at tilgangen til denne gjøres så enkel som mulig, herunder fornuftig priset om deler av infrastrukturen skal koste noe å bruke.

Nissan Leaf og servicepriser.

Nei Elbilforeningen sitter ikke musestille. Prisen på service har gått betydelig ned i forhold til hva som først var antydet. En sjekke her på forumet viser det. At prisen fortsatt er høy, spesielt hos enkelte forhandlere, er rett. Hadde alle Nissanforhandlerne hatt lik pris hadde det vært en sak for konkurransemyndighetene, men det har de ikke, det er tildels betydelig prisforskjell. En prisreduksjon i dette markedet, generelt, får man ikke før uavhengige aktører tilbyr merkevareforhandlerne konkurranse. Utfordringen er at dette krever dedikert kursing av mekanikere, diagnoseutstyr osv. som er kostbart for uavhengige. Når det er sagt så er Nissan sine service kurs åpne for ikke merkevare verksteder. Utfordringen er vel så mye å få uavhengige til å ta steget. Her må vi få Statens Vegvesen, gjennom sin godkjenning av verksted, til å pålegge en autorisering av personell for elbilservice.

Hurtigladere, priser og betalingssystemer.

Helt enig! Dette er et kjempe dilemma og Elbilforeningen jobber med det. Samtidig så er dette med hurtiglading valget mellom kolera og pest, samtidig som det er høna og egget problematikken. Det er på ingen måte enkelt å jobbe med deler av hurtigladeaktørene. Eller å få enkeltaktører til å forstå sitt eget beste.

Elbilforenigen mener at hvert ladepunkt bør ha minst to betalingsmuligheter (eks. mobil+kort). Aktørene bør i større grad samarbeide, noe deler av dem har diskutert i over to og et halvt år uten å lande. Hvert ladepunkt må kunne levere sanntidsinfo slik at man vet om de fungerer. Hvert ladested bør ha dobbelt ladeutstyr i tilfelle kø og nedetid.
På dette feltet, som forrige, så handler det å få opp et volum av ladere og få til konkurranse aktørene i mellom. Samtidig som aktørene må finne gode forretningskonsept som stimulerer til den sunn drift.
Her kunne jeg skrevet mye om hva vi gjør og hvilken oppfatning jeg og foreningen har om opperatørene, men droppet det i denne omgang.

En tredje sak: Varmeaparatet problematikken som oppsto i oktober-november 2012 var en sak. Her opplevde de første som fikk problemet 8-9 ukers ventetid på rep. Det var en sak vi ikke fant akseptabelt og tok saken helt til topps i Japan bak Nissan Nordic. Løsningen da var todelt; delene ble sendt direkte fra Nissans underleverandør til forhandler og ikke via via alle mulige ledd. Noe som føret til reduksjon i reparasjonstid. Alle Leaf-forhandlerne fikk tilført Leaf som verkstedsbil. 

en fjerde sak
Elbilforfeningen var på forbrukernes side i forhold til Nissan sitt tvilsomme avtaledokument 2,5 år tilbake, som kjøperne måtte signere på "

Det er ikke alltid slik at det er Elbilforeningen som skal fronte ulike saker om elbil i eks media. I mange tilfeller er det vel så nyttig å være premissleverandøren for det andre sier om elbil. På dette punktet er og har Elbilforeningen gjort mye i ca 20 år, hvor vi har fått med oss mange i vår sak og tanker.

Siste store sak, som foreningen fikk stortinget med på, var mva-fritaket på leasing. Riktig nok ikke i kraftsatt, men likefullt vedtatt. En sak som foreningen har jobbet med i mange år.

En sak før det igjen var på hybrider, hvor vi jobbet frem større vektfradrag på ladbare hybrider en tradisjonelle hybrider. Ikke mye i kroner men et prinsipp, hvor ladbare hybrider fåt 15% fradrag, der andre hybrider får 10%.

Til slutt:
Elbilforeningen har et flerårig samarbeid med NAF, hvor vi har tilført NAF mye elbilkunnskap. Hvor vi i fellesskap har satt fokus på batterigaranti og batterikapasitetsgaranti.

En sak som kommer til å bli viktig fremover, er å holde elbilistene mest mulig samlet. Elbilsaken er trolig ikke tjent med et klasseskille merker mellom. (teslaeierne mot resten)
Ei heller at openionen mot elbil sprer desinformasjon (eks at alle teslakjøpere et økonomi ELiten i samfunnet).
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

FrodeK

OK Snorre, vi tar det i tur og orden.

Fritt frem å være medlem? Det skulle vel bare mangle. For du skal vel ikke tolkes dithen at medlemmer med kritiske spørsmål til foreningen bare kan se å melde seg ut?

Du sier at det er elbilistene sin interesse som skal ivaretas i konfliktsaker.
Jeg tror mange, for ikke å si de fleste, Leaf-eiere ser på serviceprisene som en konfliktsak. Så hvor er foreningen?

Som Leaf-eier gjennom drøyt to år deler jeg ikke din oppfatning av at prisene har gått betydelig ned. Tvert imot ble jeg forespeilet et langt lavere prisnivå av selger da jeg bestilte bilen for to og et halvt år siden.

Din påstand er at prisreduksjon ikke vil komme før uavhengige aktører kommer på markedet. Hvor har du dette fra? Fra Nissan? Eller er det en antakelse basert på hvordan markedsmekanismene virker?
Uansett sier du indirekte at du også mener Nissan har en del å gå på når det gjelder prising. Men at de altså holder igjen så lenge de ikke blir utfordret av andre.
Slik jeg leser deg er vi med andre ord grunnleggende enige om at Nissan opererer med urimelig høye servicepriser.

Og da burde vel noen reagere på vegne av oss alle?
Eller?

TorC

@ Snorre.

Jeg er veldig glad for at du i din stilling kommer inn i debatten, for det har gått en kule varmt for flere i denne debatten.

Det er ingen tvil om at Elbilforeningen har forsøkt å påvirke. Det er ei heller noen som påstår at foreningens ansatte driver dank på medlemmenes regning.

Det iallefall jeg reagerer på er at du og Elbilforeningens sektrariat ikke reagerer før en tråd har fått over 500 posteringer med klager, sutring, negativ holdning og generell misnøye om en bestemt sak. Det er åpenbart at mange reagerer på dette.

Jeg tror ikke at noen egentlig mener at Nissan skal diktere timeprisen hos deres merkeverksteder. Det som er kritikkverdig er hvordan Nissan har formidlet at Leaf har lave kostnader siden det er få bevegelige deler, samtidig med at de har lagt inn en rekke servicepunkter som kun kan utføres på merkeverksted som må uføres for å opprettholde garanti. Man trenger IKKE et eget Nissan kurs for å kunne utføre majoriteten av servicepunktene. Men man trenger et svindyrt dataprogram for å kunne ta batterikontroll, og i tillegg et eget kurs for å kunne stemple i serviceboken. På denne måten har Nissan monopolisert kundene.

Jeg oppfatter ditt svar som et forsvar for Nissan Nordic, noe som i seg selv er litt merkelig mtp all den misnøyen som er lagt ut gjennom over 500 poster. Du burde kanskje ha tatt de 500 postene som et signal om at noe ikke er helt greit, og formidlet dette til Nissan slik at de selv kom på banen med skikkelige svar istedenfor de "svada-svarene" de har kommet med. Komiske Ali på Nissans facebookside har jo ikke klart å svare på kritikken i det hele tatt.

Heldigvis er det nå mange andre bilprodusenter som har "våknet", så vi har i neste runde flere valg. Jeg er en av dem som valgte Nissan i mangel på andre valg, og fordi jeg tidligere har vært fornøyd med Nissan. Nå er jeg faktisk i en situasjon hvor jeg faktisk ville valgt en fossilbil fremfor en Nissan. Jeg tror ikke jeg er alene. DET er et imageproblem for Nissan.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

snurre100

Enig med TorC.Jeg er møkka lei hele Nissansystemet.Nok 5500.- for 2.5 timer service.Det lukter det svindel av.
Og det skal være unødvendig å kjøre 17 mil for å få en litt mer fornuftig pris(Siggerud-Minnesund)
2020 Kia E-Niro

Hrafn

I tråden dere henviser til med over 500 innlegg er det jo egentlig bare 20-30 stykker som maser og klager og gjentar seg hele tida .
Siden det er noen tusen Leaf-eiere i Norge som ikke klager kan det ikke være så farlig ...... ;)

BE

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:48
I tråden dere henviser til med over 500 innlegg er det jo egentlig bare 20-30 stykker som maser og klager og gjentar seg hele tida .
Siden det er noen tusen Leaf-eiere i Norge som ikke klager kan det ikke være så farlig ...... ;)
Heldigvis er det noen som sier i fra.

Du kan jo vise meg alle dem som mener Nissan tar seg for lite betalt for servicen, eller har glemt noen viktige servicepunkter.

I det lange løpet er det Nissan som taper stort på å oppføre seg slik dem gjør, jeg er en av dem som pr. i dag kommer til å legge pengene helt andre plasser.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Jeg skal ikke si at prisene til Nissan er billig, men jeg ønsker å se eksempel på hva service koster hos andre elbil produsenter. Er ikke lett å bedømme ut i fra bare en pris. Er det også noen som har oversikt over punktene de går gjennom når den er på service?

Ikke for å forsvare Nissan, men på en elbil er det ikke oljeskift på motor, det er ikke registerreim bytte, ikke tenn/glødeplugger, ikke eksosanlegg som må byttes, ikke bensinfilter eller partikkelfilter mm. Totalt sett er det mange større utgifter på en fossil bil. Ikke alle tingene må byttes hver gang, men på større servicer kommer prisen fort opp i flere tusen kr.

Jeg vet ikke alt de gjør på en service med elbil og mulig det kunne vært billigere, men i forhold til alle de store utgiftspostene på en fossil bil kan jeg ikke tro at prisene for vedlikehold på en elbil er høye totalt sett over en lengre periode.

Første par årene er det mer likt, men etter det blir det vesentlig dyrere for fossilbilen. Da snakker vi større service og vedlikehold. Elbilen holder seg mer jevn. Enste usikkerheten er om batteriet klarer seg mer enn 8-10år.

Ellers så syns jeg at elbilforeningen gjør mye bra. Det jeg er mest opptatt av er at fordelene for elbil ikke forsvinner så fort og utbygging av ladestasjoner. Servicekostnadene på elbilen min sparer jeg inn på en mnd bare med å ikke bruke dieselbilen min så masse, men vil naturligvis ikke at de skal være unødvendig høye.
Fremtiden er elektrisk.

FrodeK

Så for deg er ikke dette en sak før noen tusen Leaf-eiere mener nøyaktig det samme her på forumet? Eller maser og klager og gjentar seg som du så sjarmerende beskriver det.
Makan.

Hrafn

Kanskje kom det noe feil ut , det jeg skrev - men siden norsk er ikke mitt morsmål kan det skje . ;D

Jeg kjenner Leaf-eiere som synes ikke at det er for dyrt , og vi menneskene sier som regel ikke noe når vi er fornøyd men blir vi misfornøyd skriker vi . Derfor tror jeg at mange synes det er greit som det er .

Derfor er det ingen sak for elbil foreningen etter min mening . Det er bare noen få som sier det - hadde det vært en kampanje med mange hundre undrskrifter , kanskje .
Men foreningen er for begge sider ( produsente og kjøperne ) , som jeg skjønte det - vet ikke om de er de riktige å henvende seg til ?

Og så hadde jeg virkelig gjerne sett prisene fra andre - er de så mye billigere ? Jeg får en følelese at det blir skrevet masse søppel om Nissan i den siste tida - enda mer etter Golfen ble lansert . Vet man prisene fra VW for en service ? Koster det bare halvparten der så kommer jeg å ble mer enig med dere .

Kjell Leaf

Jeg syns også at en del Nissan forhandlere er for dyre, men jeg nekter å henge meg på de største sytekoppene her, de har et urealistisk syn på service og pris. Og man kan ikke sammenligne servicepriser i andre land.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA