Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsellampe - "Kontrollampe for elektrisk feil"

Startet av Hansemann, mandag 03. november 2008, klokken 16:01

« forrige - neste »

Hansemann

Jeg har hatt P106 - 2001-mod med 5 dører fom feb -07 - kjøpt brukt privat fra Bergen.  Jeg bor i Asker, og har forholdt meg til Enviro, og snakket en del med Sigmund for å få info om bilhold, kjøremønster mv. Har begrenset kunnskapsnivå om bil generelt, så har vært nødt til å forholde meg til tilbakemeldinger fra han.

Bilen er genial nr. 2-bil når man har små barn - dersom den går - og det har den ikke gjort. Her er historikken:
- Vår -07: To ganger på verksted for vifte som ikke fungerer - og dermed ikke bilen.
- Høst -07: Fire batterier måtte skiftes pga. overskredet batteriservicetid. Sigmund fortalte meg aldri at de anbefalte 5000 km var kritiske. Jeg flyttet servicen 10 dager - uproblematisk med vanlig bil - og pang sa det.
- Vår -07: Etter en batteriservice begynte bilen å oppføre seg helt annerledes: Plutselig kom ladelampe på på 35% istedet for de vante 5-15%, og jeg kunne kjøre mye kortere med ladelampe. Konsekvens: Gikk tom midt i tunnelen opp til Ryen med Viking som eneste utvei.
Høst -08 (fire uker siden): Tre batteri måtte skiftes. Tre uker etter begynte ladelampen å lyse på 35%, 45%, 60%, 75% og til slutt 93(!)%.

Bilen har den siste uka stått på Enviro. Diagnose: Alle de 13 gamle batteriene må skiftes. Jeg er tilbudt 20 nye batterier for 78.000 kr (6.000 pr. stk.)- da tar de de 7 nye batteriene ut og bruker som reservebatterier. Når jeg konfronterer Sigmund med praksisen med halv pris til Enviro-kunder får jeg beskjed om at de avsetter 1/3 av margin pr. solgte bil til senere batteriskifter og at batteripris fra Frankrike (fob) er 4.900 kr. for Enviro. De er også villige til å kjøpe bilen til 18.000 kr av meg.

Bilen har bare gått 46.000 km og er ferdig - iflg. Sigmund skal de typisk gå 100.000 km, noen opp mot 140.000 km. Dette avgjøres av bl.a. kjøremønster (må unngå varme batterier, dvs. lang periode rødt og oransje) og tilfeldige variasjoner ("mye vi ikke forstår", "vanskelig å få nye batterier til å spille med gamle") sier de på Enviro. Jeg har hatt uflaks, konkluderer de.

Da står jeg her uten el-bil, og med potensielt (altfor) høye kostnader. Alternativene er:
1. Selge til Enviro. Aldri om de skal få melke meg og ta ut masse marginer på min ulykke! Jeg har derfor bedt om å få hente bilen, og få med utskrift av grafiske målinger pr. batteri. Hentes denne uka.
2. Betale 78.000 for ny batteripakke. Da kommer el-bil-kostnaden de siste 20 mnd på 250.000 - dette er for mye!
3. Se om noen andre kan fikse bilen for meg ad omveier. Har på forumet forstått at Boogie kan være en slik "velgjører", som kan sakene sine.
4. Selge bilen "as-is" på Finn - kanskje jeg kan få mer enn 18 lapper for den der?

Kjedelig situasjon - har noen tips eller råd eller hjelp å bidra setter jeg stor pris på det!


Thomas Parsli

Sitat fra: Hansemann
- Vår -07: To ganger på verksted for vifte som ikke fungerer - og dermed ikke bilen.

Bilen skal fungere selv om viften ikke går. Vannpumpa vil går mer eller mindre kontinuerlig (avhengig av kjøring og utetemperatur), men bilen bør fungere.

Sitat fra: Hansemann
- Høst -07: Fire batterier måtte skiftes pga. overskredet batteriservicetid. Sigmund fortalte meg aldri at de anbefalte 5000 km var kritiske. Jeg flyttet servicen 10 dager - uproblematisk med vanlig bil - og pang sa det.

5000 er ikke så kritisk. Hvis bilen var kjørt under 50.000 og batteriene var nogenlunde ok, går du ikke tom fordi du overskrider intervallet med 5%. Hvor fyllte du vann før dette skjedde -og hvor mye vann ble det fullt?
Hvis det faktisk sa "pang" hadde du vel en batterieksplosjon? Det tyder på andre problemer enn 5% overskredet vannpåfyllingsintervall.

Sitat fra: Hansemann
- Vår -07: Etter en batteriservice begynte bilen å oppføre seg helt annerledes: Plutselig kom ladelampe på på 35% istedet for de vante 5-15%, og jeg kunne kjøre mye kortere med ladelampe. Konsekvens: Gikk tom midt i tunnelen opp til Ryen med Viking som eneste utvei.

Jeg antar du mener vår -08.
At ladelampe kommer tidligere og kjørelengden mellom ladelampe og reduksjonslampe (tomt batteri) blir kortere etter en batteriservice tyder på oppgradert programvare (firmware) på BMS.
Min bil (P106 -99) oppførte seg på akkurat samme måte, men den går fortsatt over 70km 8-9 måneder i året.

Sitat fra: Hansemann
Høst -08 (fire uker siden): Tre batteri måtte skiftes. Tre uker etter begynte ladelampen å lyse på 35%, 45%, 60%, 75% og til slutt 93(!)%.

Testet Enviro alle batteriene når du byttet de fire batteriene høsten 07?

Sitat fra: Hansemann
Bilen har den siste uka stått på Enviro. Diagnose: Alle de 13 gamle batteriene må skiftes. Jeg er tilbudt 20 nye batterier for 78.000 kr (6.000 pr. stk.)- da tar de de 7 nye batteriene ut og bruker som reservebatterier.

Det høres ut som om bilen har hatt problemer, kanskje allerede når du kjøpte den.

Sitat fra: Hansemann
Når jeg konfronterer Sigmund med praksisen med halv pris til Enviro-kunder får jeg beskjed om at de avsetter 1/3 av margin pr. solgte bil til senere batteriskifter og at batteripris fra Frankrike (fob) er 4.900 kr. for Enviro.

Dette har vært diskutert her før, men jeg er av den oppfatning at "halv pris" på batterier er nødvendig for at Enviro skal beholde kundene etterhvert som batterier må byttes.
Som du selv erfarer er den "vanlige" prisen for høy og totalkostnaden på disse bilene blir for høye.

Dette blir omtrent som når mobiltelefonselskapene "sponser" prisen på mobiltelefoner mot at man binder seg som kunde.

Sitat fra: Hansemann
De er også villige til å kjøpe bilen til 18.000 kr av meg.

Bilen har bare gått 46.000 km og er ferdig - iflg. Sigmund skal de typisk gå 100.000 km, noen opp mot 140.000 km. Dette avgjøres av bl.a. kjøremønster (må unngå varme batterier, dvs. lang periode rødt og oransje) og tilfeldige variasjoner ("mye vi ikke forstår", "vanskelig å få nye batterier til å spille med gamle") sier de på Enviro. Jeg har hatt uflaks, konkluderer de.

Da står jeg her uten el-bil, og med potensielt (altfor) høye kostnader. Alternativene er:
1. Selge til Enviro. Aldri om de skal få melke meg og ta ut masse marginer på min ulykke! Jeg har derfor bedt om å få hente bilen, og få med utskrift av grafiske målinger pr. batteri. Hentes denne uka.

Jeg skjønne du er frustrert, men hvor store tror du marginene er hos Enviro i forhold til marginene hos vanlige verksteder?

Sitat fra: Hansemann
2. Betale 78.000 for ny batteripakke. Da kommer el-bil-kostnaden de siste 20 mnd på 250.000 - dette er for mye!

Definitivt for mye!
Hvor mye ga du for bilen forresten?

Sitat fra: Hansemann
3. Se om noen andre kan fikse bilen for meg ad omveier. Har på forumet forstått at Boogie kan være en slik "velgjører", som kan sakene sine.

Jeg tror både Boogie og Elektrolux kan hjelpe.
Har du flaks redder de bilen din for en pris du kan leve med.

Sitat fra: Hansemann
4. Selge bilen "as-is" på Finn - kanskje jeg kan få mer enn 18 lapper for den der?

Jeg tviler på det, all den tid batteriene er så dyre.
Du får kanskje noe mer hvis bilen ellers er i god stand (ref. http://elbil.no/forum/index.php?topic=1278.0), men neppe så mye som du ønsker.
Du kan jo legge den ut på formumet ("Kjøp og salg av elbiler") til en pris du kan leve med og så om noen kjøper?

Jeg ville avventet en test hos Boogie (hvis han har tid), med litt flaks får du bilen på veien til en kostnad du kan leve med.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hansemann

Takk for gode tilbakemeldinger. Ja, det var vår-08. Bilen ga jeg 120 for, som var en OK deal for en 5-dørs 2001-mod som var gått ca 32.000. Vannspørsmål osv. har jeg ingen greie på. Angående vifte var greia muligens at den ikke ladet pga det - uansett; den måtte på sykehus.

El-bil er irriterende binært. Man kan ha el-bil i fire år med batterier som virker (fra 30.000 km til 70.000 km, som var min plan), og bilen er nokså billig å ha, selv tatt i betraktning verdifall, men når batteripakken går til he... så blir det dyrt!

Hansemann

#3
Sitat
5000 er ikke så kritisk. Hvis bilen var kjørt under 50.000 og batteriene var nogenlunde ok, går du ikke tom fordi du overskrider intervallet med 5%. Hvor fyllte du vann før dette skjedde -og hvor mye vann ble det fullt?
Aner ikke! Bilen hadde vært på en batteriservice hos Enviro tidligere. Kan hende jeg overskred intervallet, jeg vet ikke...

Hvorfor har ikke Enviro et par A4-ark med Quick guide til nye el-bilister i steden for at man må lete på dette forumet?!?

Sitat
Hvis det faktisk sa "pang" hadde du vel en batterieksplosjon? Det tyder på andre problemer enn 5% overskredet vannpåfyllingsintervall.
Det sa ikke pang - overført betydning...

Sitat
At ladelampe kommer tidligere og kjørelengden mellom ladelampe og reduksjonslampe (tomt batteri) blir kortere etter en batteriservice tyder på oppgradert programvare (firmware) på BMS.
Min bil (P106 -99) oppførte seg på akkurat samme måte, men den går fortsatt over 70km 8-9 måneder i året.
Det gjør ikke min...
Erfaringen min var at bilen oppførte seg annerledes etter batteriservice, for så at den "normaliserte" seg etter hvert.

Sitat
Testet Enviro alle batteriene når du byttet de fire batteriene høsten 07?
Det vet jeg ikke.

Sitat
Det høres ut som om bilen har hatt problemer, kanskje allerede når du kjøpte den.
Mulig, men den virket da fint den gang.

Sitat
Jeg skjønne du er frustrert, men hvor store tror du marginene er hos Enviro i forhold til marginene hos vanlige verksteder?
Sikkert ikke noe høyere - men jeg vil ikke at de marginene skal komme fra MEG  ;)

Sitat
Hvor mye ga du for bilen forresten?
120 (kjøp)+80 (nye batterier nå)+40 (nye batterier tidligere)+10 (andre rep, batteriservice)=250

Sitat
Jeg tror både Boogie og Elektrolux kan hjelpe.
Har du flaks redder de bilen din for en pris du kan leve med.
Jeg krysser fingrene for at de kan hjelpe! :)

Sitat
Jeg ville avventet en test hos Boogie (hvis han har tid), med litt flaks får du bilen på veien til en kostnad du kan leve med.
Kjøper nå en vanlig bil for at famililogistikken ikke skal bryte helt sammen. Det gjør at jeg heller ikke har dårlig tid for å få fikset el-bilen.

Hansemann

#4
Beklager - slettet tydeligvis sitatkodingen - er ny her...

Moderatoredit: fikset quotes i forrige post.

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Sitat fra: Hansemann på onsdag 22. oktober 2008, klokken 22:17

Erfaringen min var at bilen oppførte seg annerledes etter batteriservice, for så at den "normaliserte" seg etter hvert.


Leit at du har hatt så mye problemer, men akkurat dette er normalt straks etter batteriservice.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#7
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. oktober 2008, klokken 18:07

Testet Enviro alle batteriene når du byttet de fire batteriene høsten 07?


Det er her hele "cluet" ligger

Desverre er det kun undertegnede i Stavanger, Boogie i Tønsberg, og etterhvert Pluto i Kr. sand som er i stand til å utføre batteritester som virkelig avslører tilstanden deres. Testmetoden jeg i sin tid utviklet, er etterhvert blitt forfinet, og ikke bare avslører den dårlige blokker, men recondisjonerer blokkene samtidig.

Dersom bilen må tilbake for å bytte flere blokker kort tid etter å ha byttet noen, tyder dette på at der var blokker i pakken som var på vei til å feile, og som med vår metode ville blitt avslørt, og kanskje til og med reddet, før det var for sent.

"Problemet" med testing er at en skikkelig test tar ca. 22 timer pr. blokk, og krever mye tilsyn. Det blir derfor for dyrt og tidkrevende å forlange at verksteder skal gjøre dette.
( En hel bil tar gjerne 2-3 uker effektiv arbeidstid )

Jeg har satt en pris på 100kr/ blokka for en test. Prisen er mest symbolsk, og det er vel tilfredstillelsen over å kunne hjelpe som er den største belønningen.

Bilen din som er kjørt så lite har absolutt en framtid. Bare så synd du har brukt alt for mye penger på den allerede.

Dersom du legger all ulykken hittil bak deg, så spørs det om ikke en helt ny batteripakke til 78K er en god investering. I dagens marked er det en veldig bra pris. Med NYE batterier vil bilen din bli værd godt over 130K. Forutsettningen er at det virkelig er 20 nye blokker det er snakk om.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Siden jeg jobber for Enviro hadde jeg ikke tenkt å kommentere denne saken, men klarer ikke å la være.

Enviro har en avansert batteritester som gir et enda bedre "bilde" av batterienes tilstand enn det både Boogie og Elektrolux kan klare.

Tilbudet du har fått er meget godt, og tatt i betraktning at du får "innbytte" på 7 blokker har vel ikke de tidligere reparasjoner hos Enviro belastet budsjettet dit mye.

Alle nye batterier som selges er datostemplet 2008.

Du bør vel heller lange ut mot han du kjøpte bilen av, eller kanskje Bertel O Steen som er importør!

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Boogie

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. oktober 2008, klokken 13:23
Enviro har en avansert batteritester som gir et enda bedre "bilde" av batterienes tilstand enn det både Boogie og Elektrolux kan klare.

Tilbudet du har fått er meget godt, og tatt i betraktning at du får "innbytte" på 7 blokker har vel ikke de tidligere reparasjoner hos Enviro belastet budsjettet dit mye.

Hva slags tester er det snakk om?

Ellers er jeg enig i at helt nye 2008 blokker til 78 000 er et godt tilbud.
Med den kunnskapen vi sitter med om bruk av bil og batterier med lading og service utført riktig, så kan dette snus til en suksess historie.
Det burde fint la seg gjøre å få mellom 100 og 150 000 km ut av en slik pakke!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. oktober 2008, klokken 13:23
Siden jeg jobber for Enviro hadde jeg ikke tenkt å kommentere denne saken, men klarer ikke å la være.

Enviro har en avansert batteritester som gir et enda bedre "bilde" av batterienes tilstand enn det både Boogie og Elektrolux kan klare.

Godt å se representant fra Enviro endelig tilbake på forumet. Har savnet den kompetansen Sigmund i sin tid delte med oss alle. Ingen grunn til at Norges største bidragsyter på elbilfronten skal forholde seg taus på Norges beste elbilforum.

Også godt å høre at Enviro endelig har fått tak i skikkelig testutstyr. Jeg har mang en gang forsøkt å forklare at et traksjonsbatteri ikke kan øyeblikktestes, men må ses på over hele arbeidsområdet. At dere nå har fått slikt utstyr, vil kvalitetssikre reperasjonene der kun enkeltblokker byttes, og kraftig redusere tilbakefall. Noe som gagner både Enviro og kundene deres.

At testen deres gir et enda bedre bilde av tilstanden er også kjempebra.

Er det hemmelig hva testeren deres gjør, eller er det noe dere kan dele med oss?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Prøv å holde dere til topic. Start heller en ny tråd dersom dere skal diskutere teknikker for batteritesting.

ilmar
Polestar i bestilling

Hansemann

Takk for mange og konstruktive tilbakemeldinger. Da har jeg fått tenkt meg om, og den første frustrasjonen har lagt seg.  >:(

Kort oppsummert ser alle ut til å mene at en ny batteripakke til 78' er en god deal, at bilen da er verdt opp mot 130', og at batteripakken da bør kunne forflytte bilen 100'+ km. Stemmer dette høres det ut som en relativt attraktiv investering å bruke 78' på ny batteripakke.

Sjekket litt på Finn, og finner en 2002 Saxo, 40.000 km, der minimum seks batterier må skiftes og der alle er nokså gamle, slik jeg forsto det, til kr. 65.000 (FINN-kode: 15367281). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 18.000 for min bil, med syv nesten helt nye batterier, å være lav.   

Finner også en 106, 2002-mod., 52.000 km til kr 95.000 (FINN-kode: 15297629). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 130.000 for min bil med 20 helt nye batterier å være et rimelig estimat.   

Når det gjelder Enviro var det meget sympatisk at de ikke tok betalt for full batterisjekk uavhengig av hvorvidt jeg kjøpte nye batterier nå. Det er også sympatisk at de erstatter de syv relativt nye batteriene vederlagsfritt, som påpekt av Arne Magnus Berge fra Enviro.  Jeg ser også at business-modellen med "halv pris" til Enviro-kunder gir mening, selv om garantien nok burde fulgt bilen, og ikke bare omfattet første eier. Mine ankepunkter mot Enviro er primært knyttet til tre forhold:
1. Proaktiv kommunikasjon. Tydeligere og proaktiv kommunikasjon (en "inkompetent" kunde som meg vet ikke hva han skal spørre om) om maksimale serviceintervaller på batteriene, kjøremønster, at bilen oppfører seg litt annerledes etter batteriservice mv. hadde spart meg for mye plunder og penger.
2. Prisen på kr. 18.000 for bilen som den står, med syv nesten nye batterier, virket noe lav - dette tilsvarer kostnaden for de tre nye batterier som ble installert tre uker tidligere. Ref. også bilen på FINN over. Thomas Parsli mener imidlertid at dette er omtrent markedspris.
3. Når samtlige 13 eldre batterier defineres som ferdige tre uker etter at jeg investerer i tre nye batterier er det vel forståelig at jeg reagerer på at jeg ikke ble advart om status på de 13 gjenværende eldre batteriene før investeringsbeslutningen skulle tas? Men hva vet jeg - kanskje det er slik at man overhodet ikke har innsikt i status for disse på tross av at man gjør en feilsøking for å finne batteriene som er ødelagte?

Det jeg vet er at anbefalingene heller i retning av å kjøpe ny batteripakke. Så da får jeg snakke fint med banken og høre med Enviro om avtalen står ved lag...

elektrolux

Du må huske at priser og verdier varierer avhengig av hvem en handler med. At Enviro byr 18000 kr for bilen, betyr ikke at andre ikke ville gitt mer. Samtidig er den ikke værd mer for Enviro da han normalt ikke trenger å gi mer.

For en som trenger 3 gode batterier ( som du nettop har satt inn ) er nok bilen f.eks værd mer.

Bilen du viser til på Finn til 65K ble tidligere lagt ut for 49K, og også det er nok i høyeste laget, da den ikke ble solgt den gangen heller. Til sammenligning gikk der nettop en Think for 15k, og dermed må verdien på en defekt Elbil ligge et sted mellom disse tallene. Alt igjen avhengig av hvem som vil gi mest.

Her kommer også en del gambling inn i bildet. Selv kjøpte jeg  en 2001 Saxo usett på finn for 35K. Den hadde en forhistorie mistenkelig lik din, og etter test viste det seg at kun 3 av blokkene måtte byttes, og at resten var i usedvanlig god stand. I tillegg måtte riktignok bremsene fikses, og motoren vaskes. Batteripakken ble likevel byttet i sin helhet grunnet uhell med glykol på 6er kassen, men resten av blokkene kjører nå Pluto rundt med. ;)

Bilen har nå kostet meg litt over 50K totalt med nye felger og dekk da jeg ikke likte de gamle alufelgene som hadde plastikk sentraliseringsringer .  Regner med at den er værd godt over 100K da bilen føles ut som og ser ut som ny. 

Bilen kunne derimot vært nedkjørt, med ingen gode blokker, og da ville 35K vært helt i grenseland til og med som delebil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA