Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?

Startet av Mippen, fredag 21. mars 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har en nesten ny Nissan Leaf. Etter hvert som jeg har lært mer om elbiler så har jeg fått med meg at de fleste nye elbilene som kommer og har kommet vil bli levert med combo hurtigladekontakt og type 2. Hva vil skjer med alle ladestasjonene med chademo, og vil alle vanlige ladeplasser etter hvert bli type 2? Hvor lang tid tror man det vil ta før chademo blir faset ut? Vil det eventuelt bli mulig med overgang fra combo til chademo?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Den nye fra Kia kommer med CHAdeMO, e-NV200 fra Nissan kommer også selvfølgelig med CHAdeMO og med over 100.000 Leaf produsert + diverse trillinger tror jeg ikke at CHAdeMO kommer til å forsvinne så lenge bilen min lever.

Tror ikke det er noe å være urolig for.

Mippen

Håper ikke det... Leste på nettet at eu skal forsøke å fase ut chademo innen 2018. Noen som vet noe om det?
Fremtiden er elektrisk.

bruisepristine

Tviler vel på at eu, tross eøs-avtalen, vil finne det hensiktsmessig å pålegge chademo faset ut i Norge. Det skulle tatt seg ut, haha!  ;D 
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Mippen

Sant, men det vil gjerne sette fart på utfasingen her i Norge og kanskje? Hvis hele EU går over til felles standard som de snakker om (combo) så vil kanskje de fleste elbilene etter hvert som blir levert til Europa ha denne standarden og det vil bli mer behov for lademuligheter på Combo. Tviler på at Norge fortsetter å ta inn Chademo hvis hele Europa går over til Combo. Er imidlertid solgt mange Nissan Leaf og de skal holde i mange år ennå, så håper ikke det skjer med det første.
Fremtiden er elektrisk.

edyrli

Outlander plug-in kommer også med Chademo!
Jeg tror heller ikke chademo kommer til å bli faset ut med det første. Til det er det allerede blitt solgt og selges fremdeles for mye biler.
De europeiske produsentene brukte nok for lang til å bli enige om en standard til at dette skulle bli eneste ladestandard.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Lars C. Krogenæs

#6
I Asia er ChaDeMo standarden, og har blitt valgt av asiatiske bilprodusenter som produserer elbiler utenfor Asia også.

Europeiske bilprodusenter har valgt Combo som sin standard. Når det nå kommer elbiler med Combo løsning, er jo det fordi det først nå kommer europeiske elbiler. Jeg tror derimot ikke europeiske elbiler greier å utkonkurrere sine asiatiske søsken.

Jeg tror ChaDeMo og Combo vil leve side-om-side, da strømkablene inn til hurtigladerne er den samme, mye av innmaten er den samme, og så får vi 2 forskjellige pistoler til hver sin løsning, evt. 3 pistoler for å blidgjøre Tesla-menigheten også, med AC lading. Jeg tror kostnadene med dobbel og trippellader er minimal i forhold til den totale sluttsummen for hele greia.

Og så har vi Renault, som ikke benytter seg av samme type som sitt søsken Nissan, men derimot har valg forskjellige løsninger på alle sine ZE biler, med sin Chameleon lader i spissen, som vistnok kan ta til seg mye strøm fra AC pistolen i bildet nedenfor (uten at jeg kan bekrefte dette)



Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

#7
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 12. mars 2014, klokken 20:49
Jeg tror ChaDeMo og Combo vil leve side-om-side, da strømkablene inn til hurtigladerne er den samme, mye av innmaten er den samme, og så får vi 2 forskjellige pistoler til hver sin løsning . . . 

Enig med Lars.

Fortums hurtiglader i Sandvika har både chademo og combo pistol. Samme hadde vel PowerPark Skøyen sin combo før den ble sendt vekk såvidt jeg husker (i tillegg har de to rene chademo).
Mener også jeg har lest at eksisterende chademo skal ombygges til å bli combo i tillegg (dog sikkert ikke Nissan sine :-)

Denne artikkelen gir ikke noe svar, men kan være noe å lese allikevel http://www.elbil.no/ladestasjoner/1122-det-gar-tregt-med-hurtiglading
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Allman

Hei,

Mulig dette er diskutert / dekket før, men jeg spør likevel:

Er CHAdeMO og type 2 combo (DC) så forskjellige kommunikasjonsprotokoll/spenning/strøm-messig at det ikke er praktisk mulig (les: hensiktsmessig) å etterinstallere type 2 combo (DC) kontakt på biler som allerede har CHAdeMO - til OK pris? Er ikke begge 4-500V DC / 100-125A? Er det kun selve kontakten og styringssignalene som er forskjellige? -> enkelt å konvertere... eller er det mer som skal til?

Alternativ #1: om CHAdeMO kontakten og tilhørende logikk/grensesnitt kan skiftes med type 2 combo (DC)?

Alternativ #2: om det kommer overgangsløsninger på markedet som konverterer mellom standardene: for eksempel fra type 2 combo (DC) til CHAdeMO? Evt. andre veien for de som har type 2 combo kontakt men trenger å lade ved CHAdeMO stasjon.

Allman

emil

Sitat fra: Allman på fredag 14. mars 2014, klokken 10:17
Hei,

Mulig dette er diskutert / dekket før, men jeg spør likevel:

Er CHAdeMO og type 2 combo (DC) så forskjellige kommunikasjonsprotokoll/spenning/strøm-messig at det ikke er praktisk mulig (les: hensiktsmessig) å etterinstallere type 2 combo (DC) kontakt på biler som allerede har CHAdeMO - til OK pris? Er ikke begge 4-500V DC / 100-125A? Er det kun selve kontakten og styringssignalene som er forskjellige? -> enkelt å konvertere... eller er det mer som skal til?

Alternativ #1: om CHAdeMO kontakten og tilhørende logikk/grensesnitt kan skiftes med type 2 combo (DC)?

Alternativ #2: om det kommer overgangsløsninger på markedet som konverterer mellom standardene: for eksempel fra type 2 combo (DC) til CHAdeMO? Evt. andre veien for de som har type 2 combo kontakt men trenger å lade ved CHAdeMO stasjon.

Allman

Har ikke satt meg inn i de tekniske forskjellene mellom CHAdeMO og Combo, men vil tro at det er mer hensiktsmessig å montere en ekstra kabel+kontakt (og nødvendig elektronikk) i de få ladestasjonene som er rundt omkring enn å bytte kontakt i noen titalls tusen elbiler...

Allman

Hei,

Helt enig. Det sier seg selv at hurtigladere må støtte gjeldende standarder - som for tiden er CHAdeMO og type 2 combo (DC) - på samme måte som bensin og diesel på bensinstasjoner. Imidlertid er det nok ikke alle som blir oppgradert/utvidet og da hadde vært kjekt med overgang/kabel som gjorde om fra type 2 combo (DC) til CHAdeMO eller andre veien (CHAdeMO til type 2 combo for f.eks. elGolf'ere).

Allman


Elmo

Sitat fra: Allman på fredag 14. mars 2014, klokken 14:00
Det sier seg selv at hurtigladere må støtte gjeldende standarder - som for tiden er CHAdeMO og type 2 combo (DC) . . .

Utrykket du bruker, "type 2 combo (DC)" er i beste fall misvisende. Type2 er AC (ikke DC) og i beste fall semi-hurtig. Combo er DC hurtiglading. Mulig misforståelsen din ligger i at Combo pluggen ser ut som en liten utvidelse av type2 pluggen på bla VW og BMW elbiler.
Les gjerne denne artikkelen om ulike lademuligheter/standarder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

nedover er  det faktisk mest chademo firma jeg snakket med i spania  var usikker på om de kom til å ha noe annet  men de skulle bygge ut koridorer med chademo  så tror ikke det blir ute  danmark er det mest av det  tyskland  er det det eller vanlig type 2  som er mest utbredd så tror ikke vi behøver å frykte  å jeg har hvert å spurt om det i tyskland luxenburg  frankrike  og masse i spnia  så tror det kommer mer der  IKEA satser på det og nedover  og kia kommer med det  så tror nokk det er trykt i mange mange år  en tar ikke de som er ned  her i sandefjord står det hurtiglader til psa bilene ennå selv om den aldri blir brukt

tomrh

Det er vel med hurtigladestandarder som med alle andre standarder. De som får flest brukere, vinner. De som skal installere hurtigladere, må jo se an kundemassen som skal bruke dem. I lys av dette spår jeg chademo en framtid så fremt kundene fortsetter å kjøpe elbiler med denne løsningen, noe de ser ut til å gjøre (Nissan Leaf mest solgte bil etc..).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA