Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12 V uttak i motor-rom med tenning på.

Startet av Riddick, fredag 21. mars 2014, klokken 15:56

« forrige - neste »

Riddick

Hvilken semi hurtiglader vil dere anbefale, og med hvilken spec. Som vil fungere både for I3 og Tesla.
Har 400V 3 fas tilgjengelig.
Ser at Salto har en Hjemmelader type 2 stikkontakt.
Slimbox er vel også ett alternativ.

elektrolux

Denne er nå lagervare og gjør det du ønsker for 8000 kr

I tillegg er den i motsettning til de fleste semiportabel og IT/TN kompatibel slik at du også kan bruke den på 32A 230V med en 300 kr adaptorkabel.

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Riddick

Finnes det noen som vil kunne gi 400V tre fas til Tesla og 230 32A en fas til I3?

hma

Sitat fra: Riddick på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:17
Finnes det noen som vil kunne gi 400V tre fas til Tesla og 230 32A en fas til I3?
Boksen til Elektrolux gjør det. Du kan enten lage en overgang fra den rød 3-fase 400V/32A-kontakten til blå 1- eller 3-fase 220V/32A-kontakt, eller skifte ut den røde kontakten med en blå 32A-kontakt (1- eller 3-fase).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bromm

Sitat fra: Riddick på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:17
Finnes det noen som vil kunne gi 400V tre fas til Tesla og 230 32A en fas til I3?
Denne gir deg maks for begge biler - 22kW for Tesla og 7,4 for i3:
http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf
Bare å koble rett på TN400 med 32Amp...

Har den selv, og den kan skaffes av ElektroSkandia. Kvalitetsboks til ca. 8.400 kr inkl mva.

elektrolux

Sitat fra: hma på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:35
Sitat fra: Riddick på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:17
Finnes det noen som vil kunne gi 400V tre fas til Tesla og 230 32A en fas til I3?
Boksen til Elektrolux gjør det. Du kan enten lage en overgang fra den rød 3-fase 400V/32A-kontakten til blå 1- eller 3-fase 220V/32A-kontakt, eller skifte ut den røde kontakten med en blå 32A-kontakt (1- eller 3-fase).

Koblet til 400V vil boksen dekke begge disse bilene med maks strøm. Ved bruk av adaptorkabel til 230V vil effekten begrense seg til 7 kW for Tesla og i3

Bilde viser aller siste versjon av boksen med ergonomisk bærehåndtak og adaptorkabel for bruk mot IT nettet. Er meget fornøyd med denne som enkelt hektes ned fra veggen og tas med i bilen ved behov for rask lading på tur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jgilberg

Jeg røk på samme "smell". Min slimbox gir 400V 16A, og da får BMW kun 230V 16A.. Satte opp en enfas kontakt i tillegg og brukte Tesla UMC med blå adapter. Det fungerer, men det er usikkert om UMC holder til det. Se tidligere tråd vedr Tesla ladekladd og lading av i3.

Jeg "tør" ikke å bruke min Tesla UMC på i3´en lenger (mest fordi jeg ikke trenger det), men har testet.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

oddefanten

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:10
Bilde viser aller siste versjon av boksen med ergonomisk bærehåndtak og adaptorkabel for bruk mot IT nettet. Er meget fornøyd med denne som enkelt hektes ned fra veggen og tas med i bilen ved behov for rask lading på tur.

Ergonomisk må vel være en sannhet med modifikasjoner  ;D
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

elektrolux

Sitat fra: oddefanten på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:52
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:10
Bilde viser aller siste versjon av boksen med ergonomisk bærehåndtak og adaptorkabel for bruk mot IT nettet. Er meget fornøyd med denne som enkelt hektes ned fra veggen og tas med i bilen ved behov for rask lading på tur.

Ergonomisk må vel være en sannhet med modifikasjoner  ;D

Forstår ikke helt? Bærehåndtaket er stort og behagelig plassert over tyngdepunktet til veggboksen. Er likevel mottakelig for forbedringsforslag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JWelectric

Har montert 400v/32amp lader type 2 mode 3 for min BMW i3.
Der var en ny verden å kunne lade ca. 25% av batteriet på en time. :)
Det jeg ikke har funnet ut av er om det er bilen eller veggboks som bestemmer ladestrømmen.
Hvis jeg har programmert full lading på AC semihurtig i bilen, men reduserer strømmen på veggboksen.
Er det da veggboksen som bestemmer amperene?
Hvis jeg har programmert reduserer lading i bilen, og full lading på veggboksen er det da bilen som bestemmer ladestrømen og dermed vil lading ta lengre tid?
Er det den laveste innstillingen som alltid bestemmer?
Har jo veggboksen for å lade hurtigere enn ladekladden, så i utgangspunktet blir det vel full instilling på begge.
Det er bare greit å vite.
BMW i3, tidligere Think City Zebra.

LMOR

Du har stort sett oppfattet dette rett. MAX gir det som veggboksen er innstilt på, og reduced gir noe lavere enn det. Men det kan være at reduced ikke virker på alle veggbokser, slik som kladd innstillingene bare virker på standard lader.

Vi mangler målinger på reduced på 32A, så FLOTT hvis du tar på deg å lade 1 time fra lavere enn 60%, både på MAX og reduced, og rapporterer % økning på en time for begge!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:43
Du har stort sett oppfattet dette rett. MAX gir det som veggboksen er innstilt på, og reduced gir noe lavere enn det. Men det kan være at reduced ikke virker på alle veggbokser, slik som kladd innstillingene bare virker på standard lader.

Vi mangler målinger på reduced på 32A, så FLOTT hvis du tar på deg å lade 1 time fra lavere enn 60%, både på MAX og reduced, og rapporterer % økning på en time for begge!

Med en mode 3 boks som omtalt i denne tråden; vil den lade bilen til 100% uansett dersom man ikke stopper lading manuelt, eller vil jeg kunne stille inn i bilen at lading skal stoppes på f.eks. 80 %
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: TrondW på onsdag 26. mars 2014, klokken 23:00
Med en mode 3 boks som omtalt i denne tråden; vil den lade bilen til 100% uansett dersom man ikke stopper lading manuelt, eller vil jeg kunne stille inn i bilen at lading skal stoppes på f.eks. 80 %
Du kan ikke sette den til å stoppe ladingen automatisk. Men 100% tilsvarer ca 85%, så batteriet skal tåle det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JWelectric

Har nå ladet med semihurtig 32 amp 400 volt:
Bilen innstilt på Max lading gir 26% økning av batteri på en time.
Bilen innstilt på Redusert lading gir 18% økning av batteri på en time.
Lading testet fra ca 50%.
BMW i3, tidligere Think City Zebra.

LMOR

#14
Sitat fra: JWelectric på torsdag 27. mars 2014, klokken 17:23
Har nå ladet med semihurtig 32 amp 400 volt:
Bilen innstilt på Max lading gir 26% økning av batteri på en time.
Bilen innstilt på Redusert lading gir 18% økning av batteri på en time.
Lading testet fra ca 50%.
Flott!, takk.

Ble begge testene startet på 50%, eller den siste på 76%?

Dette skulle tyde på at reduced gir 75% av max. Samme som på standard kladden.

Ladetabellen er oppdatert:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12086.msg175321#msg175321

Skal prøve å oppdatere wiki også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA