Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Offentlige ladesøyler

Startet av gss, fredag 21. mars 2014, klokken 11:47

« forrige - neste »

Muffinman

Snødybde 20cm+ både her og der i dag...

trygvelo

Sitat fra: VL på mandag 04. januar 2016, klokken 08:11
Helt utrolig at Tesla ikke har klart å lage noe timer funksjon. Kan vel ikke være så vanskelig å få til via en oppdatering i bilen/appen..  ??? ... Er ganske sikker på at Leafen jeg hadde for et par år siden hadde dette!

Enig. Bilen er grei på vinteren nå, men min gamle dieselbil med Defa er på mange måter bedre fordi den har timer. Det skulle vært en algoritme som tok hensyn til temperatur (ute og inne i bilen) og forventet tidspunkt for avreise, samt tilgjengelig ladestrøm (bil koblet til eller ikke + tilgjengelig ladeeffekt). Deretter skulle bilen optimalisert alle forvarmingsfunksjoner (kupe, batteri, sete, ratt, vindusviskere) i forhold til om man ønsket maks range eller maks komfort.

BMW850

Sitat fra: Roma på tirsdag 19. januar 2016, klokken 20:12
Noen som har erfaring med at dører ikke vil la seg lukke og låse når kuldegradene setter inn? Det har skjedd meg 3 ganger hittil i vinter. Har sprayet låsen med silikon i tillegg til standardprosedyren ( ::)). Tviler litt på om det hjelper

Opplevd at førerdøra ikke ville lukke seg (gå i lås) etter å ha stått ute i 2 uker. Måtte move opp låsemekanismen i døra for å få lukket og smurte med noe Wurth godstoff. OK etter det.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

Jeg skjønner ikke de som påstår at Tesla Model S er en fantastisk vinterbil.

Det eneste positive med bilen i forhold til vinter er et par ting:

  • Man får varme i kupeen veldig fort.
  • Og motoren sliter ikke på samme måte som en forbrenningsmotor i kulde.

Ellers er det mye negativt med den

  • På råttent føre pakker det seg i hjulbuene. Og mer enn på andre biler.
  • Pakninger rundt vinduene er ikke laget for å takle is. Man kan ødelegge hvis man åpner en bil som ikke er forvarmet. Og pakningen rundt bakruta har jeg ikke tro på når vann står rundt ruta og fryser.
  • Bilen kan ikke stå på fjellet uten strøm i 14 dager hvis det er kaldt.
  • Rekkevidden blir mindre i kulde
  • En langtur tar mer tid fordi man må lade mer.
  • Ikke noe punkt for å feste slepetau bak for å få bilen ut av grøfta (om uhellet skulle være ute)
  • Lysene kunne vært bedre
  • Kupeen er dårlig isolert og mister fort varme

Slikt blir aldri "fantastisk" eller "optimalt" for meg i en vinter-sammeheng.

Model S er en bil til å leve med om vinteren.
Den fungerer på vinteren og jeg kommer meg rundt.

Det er godt nok for meg  ;)  :)    Men heller ikke noe mer.

hgs

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:44
Snødybde 20cm+ både her og der i dag...

Jepp, slik ser vår ut også. Jeg lurer på om løftemekanismen på luka er dimensjonert for å klare å løfte x antall ekstra kilo med snø og is tilstrekkelig mange ganger? Jeg pleier å børste vekk det verste før jeg åpner, men innerst sitter det et tungt, ruglete islag godt plastret til lakken. Og det forsvinner ikke så lenge bilen ikke står i oppvarmet parkeringshus.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Lynet

Hos meg sa det piiiiip og den gikk ned igjen. Så jeg måtte hjelpe den opp til helt åpen, da sto den der. Ikke like mye snø som på bildet, men nesten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GeirHM

Sitat fra: RaBalder på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:05
Jeg skjønner ikke de som påstår at Tesla Model S er en fantastisk vinterbil.

Ingen bil er vel helt fantastisk når det blir mange blå ute. Men jeg ville ha valgt TMS'en over alle de fossilbiler jeg har hatt selv eller i det minste kjørt på vinterføre. Ja, den får kortere rekkevidde, det pakker seg med snø i hjulrommene og jeg har definitivt hatt bil med bedre vindusviskere og det går unna med spylervæske. Men mine fossiler har også hatt høyere forbruk på vinteren, det har pakket seg med snø og is under dem også og selv om viskerne var bedre så har jeg jobbet med isskrape og slitt med tildugga ruter med alt for mye is på. Jeg har alltid varm bil når jeg skal ut. Alltid. Hver gang. Den varmes på null time. Regen og glatt føre er rett og slett digg for en som er vant til bakhjulsdrevne biler, min TMS ligger som en klegg på svingete veier vegvesenet har laget på dager ingeniørene har drukket for mye. Og drift på fire hjul sammen med r2 dekka til nokian gjør det rett og slett ikke til noen utfordring med glatte oppoverbakker lengre. Og vi på hurumhalvøya har noen slike. Og hallo, det der med regulerbar luftfjæring gjør at det er lett å tilgi tenåringer deres lemfeldige forhold til husets måkeutstyr. Det er som en kjerring som trekker til seg skjørtekantene og kommer seg trygt over utfordringer en gentleman aldri skulle ha tvunget dem til å forholde seg til.  Og jeg har også tilgang til ei hytte i en bortgjemt dal alt for langt unna som er helt uten strøm eller andre fornuftige innretninger. Men takket være SC'ene har det aldri vært noe problem. Og hallo, har du hytte uten strøm så vil vel ingen i sitt rette pølseskinn tilbringe fjorten dager der? Jeg bruker TMS'en glatt som unskyldning til et og annet besøk i sivilisasjonen. Det er altså ikke slik at jeg kan leve med TMS'en om vinteren, jeg kan f*** ikke leve uten.

Havebigfun

Sitat fra: GeirHM på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:27
Ingen bil er vel helt fantastisk når det blir mange blå ute. Men jeg ville ha valgt TMS'en over alle de fossilbiler jeg har hatt selv eller i det minste kjørt på vinterføre. Ja, den får kortere rekkevidde, det pakker seg med snø i hjulrommene og jeg har definitivt hatt bil med bedre vindusviskere og det går unna med spylervæske. Men mine fossiler har også hatt høyere forbruk på vinteren, det har pakket seg med snø og is under dem også og selv om viskerne var bedre så har jeg jobbet med isskrape og slitt med tildugga ruter med alt for mye is på. Jeg har alltid varm bil når jeg skal ut. Alltid. Hver gang. Den varmes på null time. Regen og glatt føre er rett og slett digg for en som er vant til bakhjulsdrevne biler, min TMS ligger som en klegg på svingete veier vegvesenet har laget på dager ingeniørene har drukket for mye. Og drift på fire hjul sammen med r2 dekka til nokian gjør det rett og slett ikke til noen utfordring med glatte oppoverbakker lengre. Og vi på hurumhalvøya har noen slike. Og hallo, det der med regulerbar luftfjæring gjør at det er lett å tilgi tenåringer deres lemfeldige forhold til husets måkeutstyr. Det er som en kjerring som trekker til seg skjørtekantene og kommer seg trygt over utfordringer en gentleman aldri skulle ha tvunget dem til å forholde seg til.  Og jeg har også tilgang til ei hytte i en bortgjemt dal alt for langt unna som er helt uten strøm eller andre fornuftige innretninger. Men takket være SC'ene har det aldri vært noe problem. Og hallo, har du hytte uten strøm så vil vel ingen i sitt rette pølseskinn tilbringe fjorten dager der? Jeg bruker TMS'en glatt som unskyldning til et og annet besøk i sivilisasjonen. Det er altså ikke slik at jeg kan leve med TMS'en om vinteren, jeg kan f*** ikke leve uten.
Litt av en kjærlighetserklæring :)
Mtp R2 men også mye annet er jeg enig

Ljosdal

Eneste jeg MÅÅÅÅÅ klage på er at vinduene fryser til ved pakningene og ofte ikke vil ned.. Så blir det frem med bank eller tippekortet og skrape i vei, noe som sikkert vil vise igjen på pakningene når snøen forsvinner... Har smørt med silicon her også, men tipper den slites fort bort.

Hva gjelder pakking av snø/slaps så har jeg hatt god erfaring med siliconspray, men det må pøses rikelig på. en boks går lett i en engang fordelt på alle 4..LETT...

Ellers synes jeg etter V7.0 som vi har denne vinteren at bilen viser et sinnsykt mye høyere forbruk enn i fjor vinter.. Kjører ikke så langt, typisk fra 5-20km i slengen i forvarmet bil, men ligger lett på mellom 300-400Wh/km.(Kjører ikke hardt, men normalt etter fartsgrensen) Den burde kanskje roe seg litt ned på en lengre kjøretur?? Ellers kommer ikke jeg langt med bilen lenger!!

Svart P85 Signature #88

sigurdi

Sitat fra: Ljosdal på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:44
Ellers synes jeg etter V7.0 som vi har denne vinteren at bilen viser et sinnsykt mye høyere forbruk enn i fjor vinter.. Kjører ikke så langt, typisk fra 5-20km i slengen i forvarmet bil, men ligger lett på mellom 300-400Wh/km.(Kjører ikke hardt, men normalt etter fartsgrensen) Den burde kanskje roe seg litt ned på en lengre kjøretur?? Ellers kommer ikke jeg langt med bilen lenger!!
Range mode på så fortsetter den ikke å forvarme batteriet.

Ved -10 så varmers ikke bateriet nok opp etter 30min forvarming så bilen fortsetter å forvarme når en begynner å kjøre og nesten 30min ut i kjøreturen.
Pass på at ladingen er ferdig til akuratt når du starter forvarming da blir det noe høyere temperatur på batteriet.

Og står Range mode på så forvarmes IKKE batteriet om du står uten strømkabel tilkoblet.
Tror heller ikke den formvarmer batteri om du er tilkoblet med mindre en 32A enfas, siste har jeg dog ikke testet ennå.

Kjørte langkjøring med 70D (1300km på 3 dager med to etapper på 600km), dette var i -8 og saltslaps til tider kraft motvind. Forbruket lå mellom 200 og 250Wh/km. (Motvinden hadde øket det mye, mer en saltslaps)
Range Mode var på og manuel styring av varme apparatet så vi hadde fin temperatur i kupe.
Varme er blitt mye bedre med v7.1 og blir til tider for varmt også med 21 grader. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Nick

Min erfaring på vinteren er at den er helt fantastisk å kjøre, men den..

- Bruker MYE strøm på korte turer (spesielt med rangemode av)
- Lader sakte på SC ved kaldt batteri
- Samler plagsomt mye snø i hjulbuene
- Har ryggekamera som fort blir møkkete
- En gang ville ikke ett av dørhåndtakene inn igjen når jeg kjørte. Skal sies at bilen hadde stått ute i -15 noen dager

Varmeapparatet fungerer helt topp etter sist oppdatering :)

Diravi

Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:27
Tror heller ikke den formvarmer batteri om du er tilkoblet med mindre en 32A enfas, siste har jeg dog ikke testet ennå.


Stemmer dette? Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Veldig relevant beslutningsinformasjon for dem av oss som venter på bil og snart skal installere ladepunkt. Per i dag er 20A det jeg har tilgang til.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

Sitat fra: Nick på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:31
Min erfaring på vinteren er at den er helt fantastisk å kjøre, men den..

- Bruker MYE strøm på korte turer (spesielt med rangemode av)
- Lader sakte på SC ved kaldt batteri
- Samler plagsomt mye snø i hjulbuene
- Har ryggekamera som fort blir møkkete
- En gang ville ikke ett av dørhåndtakene inn igjen når jeg kjørte. Skal sies at bilen hadde stått ute i -15 noen dager

Varmeapparatet fungerer helt topp etter sist oppdatering :)

Fire av fem punkter slår inn på vår bensinbil også; slurper drivstoff i kulden, ryggekamera blir fort ubrukelig, hjulbuene klabber godt igjen hvis man ikke følger med, og dørhåndtakene er vare for snø som kommer i mellom når du trekker dem ut. That's life.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

#73
Sitat fra: Diravi på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:46
Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:27
Tror heller ikke den formvarmer batteri om du er tilkoblet med mindre en 32A enfas, siste har jeg dog ikke testet ennå.


Stemmer dette? Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Veldig relevant beslutningsinformasjon for dem av oss som venter på bil og snart skal installere ladepunkt. Per i dag er 20A det jeg har tilgang til.
Avkreftet. Bilen forvarmer batteri uansett. Den tar det den får fra veggen, resten fra batteri. Ved oppstart av lading på kaldt batteri bruker den det den har tilgjengelig fra veggen til å varme batteriet før lading starter. Hos oss stod bilen 45 minutter på 13A i -15 før VT registrerte strøm inn på batteriet. Da hadde bilen stått over natta før den ble plugget inn.

Med range mode på har jeg enda ikke registrert varming av batteriet ved forvarming uavhengig av om bilen er tilkoblet eller ikke.

vnm

#74
Sitat fra: Diravi på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:46
Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:27
Tror heller ikke den formvarmer batteri om du er tilkoblet med mindre en 32A enfas, siste har jeg dog ikke testet ennå.

Stemmer dette? Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Veldig relevant beslutningsinformasjon for dem av oss som venter på bil og snart skal installere ladepunkt. Per i dag er 20A det jeg har tilgang til.
Jeg lader på vanlig stikk (dvs 13 Amp) og min bil forvarmer batteriet.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA