Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Offentlige ladesøyler

Startet av gss, fredag 21. mars 2014, klokken 11:47

« forrige - neste »

Lynet

Det er det absolutt ikke når du kjører i saltlaken som er på veiene i Norge! Bremsene MÅ brukes jevnlig for å hindre at bremseskivene blir helt brune av rust.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RaBalder

#31
Sitat fra: dosmont på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:11
Litt rart at når vi har kaldt batteri og må bremse, at ikke Tesla har tenk på å bruke energien som normalt har blitt brukt på regen på en motstand som produserer varme, som igjen varmer opp vesken som sirkulerer i batteriet?
I dag må vi jo bremse med skivene, og det er jo ihvertfall sløsing.
Dem gjør jo det.

Men varmeelementet for batterivarme er jo bare 6kW. Og det er ikke rare bremseeffekten av det.

Dem kunne selvfølgelig satt inn et varmeelement på 30kW for å varme opp batteriet. Og bruke bremseenergi til å varme opp batteriet kjapt. Men det blir jo noe leamikk som bare blir brukt et par minutter hver kjøretur.

Er heller ikke sikker på om kjapp oppvarming av batteriet er bra greier. En forsiktig oppvarming er sansynligvis bedre....

I kaldt klima som i Norge, så kanskje et 30kW varmeelement for batteri hadde vært tingen, men vi må bare innse at bilen er skrudd sammen i California....


OleJA

Sitat fra: RaBalder på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:32
Sitat fra: dosmont på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:11
Litt rart at når vi har kaldt batteri og må bremse, at ikke Tesla har tenk på å bruke energien som normalt har blitt brukt på regen på en motstand som produserer varme, som igjen varmer opp vesken som sirkulerer i batteriet?
I dag må vi jo bremse med skivene, og det er jo ihvertfall sløsing.
Dem gjør jo det.
Nei, ihvertfall ikke på min bil. Er batteriet skikkelig kaldt, slik at det ikke kan ta imot lading,  så trekkes det 6+6kW til varme fra batteriet mens bilen dundrer nedover med null regen. Disse 12kW kunne godt vært tatt fra regenerert effekt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Tenk hvor raskt batteriet kunne vært varmet med 60kW effekt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014

Sitat fra: OleJA på torsdag 31. desember 2015, klokken 22:29
Sitat fra: RaBalder på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:32
Sitat fra: dosmont på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:11
Litt rart at når vi har kaldt batteri og må bremse, at ikke Tesla har tenk på å bruke energien som normalt har blitt brukt på regen på en motstand som produserer varme, som igjen varmer opp vesken som sirkulerer i batteriet?
I dag må vi jo bremse med skivene, og det er jo ihvertfall sløsing.
Dem gjør jo det.
Nei, ihvertfall ikke på min bil. Er batteriet skikkelig kaldt, slik at det ikke kan ta imot lading,  så trekkes det 6+6kW til varme fra batteriet mens bilen dundrer nedover med null regen. Disse 12kW kunne godt vært tatt fra regenerert effekt.
Enig,
Slik var det på min forrige MS, men har ikke testet med kaldt batteri på den nye.
Deg eneste logiske er at bilen trekker full varme ved regen, både på batteri og kupe. Den forrige var ikke slik, men ville vært fint om man kunne velge det manuelt dersom man skal ned fra fjellet...

Amoss

Sitat fra: dosmont på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:11
I dag må vi jo bremse med skivene, og det er jo ihvertfall sløsing.

Selv reagerer jeg ikke så mye på denne sløsingen som at bilen reagerer forskjellig. Dersom man er vant med, og forventer, regenerings-brems når man slipper opp wattpedalen så virker det rart at de kan "overraske" sjåføren med at det i gitte situasjoner ikke er tilgjengelig eller er tilgjengelig i (sterkt) begrenset effekt - selv om de jo informerer om denne begrensingen.

Ja, optimalt burde den regenerere og bruke denne energien som ikke kan lades på batteriet til oppvarming av batteri og evnt. kupè. Men selv om det skulle være umulig (eller bare at kunne bruke opptil 12kW av regenereringen) om de så bare genererte varme som bilen igjen kvitter seg med på ett eller annet vis (noe den uansett må gjøre med varmen fra bremseskivene når de blir brukt istedet) slik at føreren får en konsekvent respons fra bilen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VL

Tar ikke bilen opp "regen" når det er kaldt ute?  :o -3 her nå og når jeg slipper gassen i nedoverbakker slik som jeg er vant til, bare forsetter den å rulle opp i fart..  ??? Får innimellom opp en liten gul varseltrekant nede på den "regen baren" også, hva vil dette si?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Muffinman

Det er for å beskytte batteriet, det skades nemlig av å lades når det er for kaldt. Men batterivarmeren skal få temperaturen opp på forholdsvis kort tid slik at noe regen kan brukes. Men da må range mode være avslått. Forvarming med range mode av varmer også batteriet.

VL

Lærer noe nytt hver dag! Takk takk  ;D...

Tar bilen skade av voldsomt gasspådrag når den er kald? Vet man skal kjøre en fosilbil varm før man "gir på", men hva med en Elbil? Er effekten dempet på et vis inntil batteriet er varmt? Ble litt for hard på gasspedalen i morges kan man si...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Cookie Monster

Den begrenser hvor mye effekt man får dratt ut hvis batteri og motor er kald. Er best å få litt temperatur før man kjører hardt. Er olje i differensial som bør komme opp i riktig temp så blir mer slitasje når man kjører hard på kald motor.
2015 P85D

VL

Ok.. Takk for svar :-).. Finnes det noen timer funksjon på forvarming av bilen? En app eller noe? :-)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

weld77

Sitat fra: VL på søndag 03. januar 2016, klokken 19:08
Ok.. Takk for svar :-).. Finnes det noen timer funksjon på forvarming av bilen? En app eller noe? :-)

Utrolig nok er ikke timer standard. Bilen har en "smart preconditioning" som ikke er så veldig smart, men oppvarming kan startes manuelt fra app på mobil. Uansett får du ikke batteri etc opp i full driftstemp med en normal elinstallasjon.

VL

Helt utrolig at Tesla ikke har klart å lage noe timer funksjon. Kan vel ikke være så vanskelig å få til via en oppdatering i bilen/appen..  ??? ... Er ganske sikker på at Leafen jeg hadde for et par år siden hadde dette!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

VL

Forresten... Når man forvarmer bilen via app og bilen er tilkoblet strøm men ferdig ladet, vil den da koble seg til strømmen igjen selv mens den forvarmer? Eller må man passe på dette også?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Muffinman

Den trekker det den får fra veggen, og tar resten fra batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA