Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Offentlige ladesøyler

Startet av gss, fredag 21. mars 2014, klokken 11:47

« forrige - neste »

Lanber

Det er slik med EL biler og spesielt om du kjører mye, opp mot så mye du kan med de lademulighetene du har. Når bilen ikke ruller, som er mestparten av tiden tross alt, så er den plugget i kontakten og lader.

Batteriene sies å ikke ha memory funksjon, altså skades de ikke av klattlading.

gss

Fin tilbakemelding Terje, en slik jeg ønsket. Er fra Hamar selv, så klimaet jeg er nysgjerrig på samsvarer med ditt.

Thomas N

hvordan er det å gi full gass med kaldt batteri? tar bilen skade av dette? som vanlige fossil biler gjør...
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Kvark

Sitat fra: Thomas N på onsdag 30. desember 2015, klokken 10:24
hvordan er det å gi full gass med kaldt batteri? tar bilen skade av dette? som vanlige fossil biler gjør...

Bilen er strupet ned til batteriene er innenfor riktig temperaturrange.
S85D

Thomas N

så med andre ord er det bare å gi gass? Hvor lang tid snakker man om da?
Det hjelper vel at bilen er tilkoblet strøm hver natt?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Cowboystrekk

Om du lader like før avgang og du har minst 40% på batteriet så får du ingen eller svært liten effektbegrensning.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thomas N

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:29
Om du lader like før avgang og du har minst 40% på batteriet så får du ingen eller svært liten effektbegrensning.
Og dette tar ikke bilen skade av?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Chlangum

#22
Sitat fra: Thomas N på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:29
Om du lader like før avgang og du har minst 40% på batteriet så får du ingen eller svært liten effektbegrensning.
Og dette tar ikke bilen skade av?

Det skader nok ikke å ta det litt roligere når bilen er kald. Batteriet begrenser seg selv så det ville jeg ikke bekymret meg over. Men det er jo fortsatt noen bevegelige deler som bør ha en drifttemperatur. Lager og drivverk. Men en ting er helt klart. El-bil er langt mindre sensitiv for dette en en ICE bil. Spesielt hvis man sammenligner med en turbomotor.

Jeg føler at det ikke er nødvendig å slå av antispinn på denne bilen. Og det er litt som du sier. Det er ganske mye krutt her og skulle man trøkke litt for hardt på pedalen har du plutselig 200kmt på bakhjulene. Det er langt lettere å kontrollere hastighet på hjulene med girkasse hvis du forstår hva jeg mener.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Thomas N

Takk for svar!
Har kjørt med turbomotor i mange år nå og vært vant til å måtte vente...
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

weld77

Eneste jeg har merket meg nå i vinterkulda er at forbruket på småkjøring blir ekstremt høyt. Logisk nok siden det går mye guffe på å varme opp bilen, kjøre setevarmere osv. Så det er sikkert mulig å få litt angst for forbruket om man skal på langtur da dette vil være svært høyt i børjan dersom bilen ikke er forvarmet fra nettstrøm.

Jeg baserer meg for øvrig på at bilen ikke er ferdigladet hver morgen slik at det er en liten lunk i batteriet. Bruker utsatt ladestart og som regel lav ladeeffekt. Forskjellen på kjøreopplevelse med litt og absolutt ingen regen er overraskende stor.

Thomas N

jeg aner ikke hvordan bilen er, da jeg ikke har hentet den enda. Men jeg innbiller meg at det er best å sette på lading ca 2 timer før avreise hver morgen? Kan dette stemme? Da burde vel bilen og batteriet være varmt? Jeg har bare 15 min til jobb... Så det er ikke så farlig om batteriet er fullt eller ikke. Jeg vil bare ha varm bil og full tilgang på power fra første sekund. Jeg gir seff ikke full gass rett ut av garasjen... Er forøvrig uisolert garasje, men holder seg rundt 0 på vinteren.

Rekker bilen å bli varm med 1-fas 16 amp?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

weld77

Du får ikke full driftstemp på batteriet med lading fra stikkontakt. Det er ikke noen begrensning på effektuttak på min bil om morgenen, men det er begrensning på regen.

Det sagt så gav jeg bånn spiker her om dagen inn på motorveien. Jeg måtte da sjekke om bilen faktisk stod i "insane" eller ikke, men det gjorde den. Da jeg testet senere på dagen etter å ha kjørt en god stund oppførte den seg som den skulle.

Thomas N

Sitat fra: weld77 på torsdag 31. desember 2015, klokken 10:52
Du får ikke full driftstemp på batteriet med lading fra stikkontakt. Det er ikke noen begrensning på effektuttak på min bil om morgenen, men det er begrensning på regen.

Det sagt så gav jeg bånn spiker her om dagen inn på motorveien. Jeg måtte da sjekke om bilen faktisk stod i "insane" eller ikke, men det gjorde den. Da jeg testet senere på dagen etter å ha kjørt en god stund oppførte den seg som den skulle.

selv ikke med 1-fas 16 amp?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

weld77

Sitat fra: Thomas N på torsdag 31. desember 2015, klokken 11:13
selv ikke med 1-fas 16 amp?

Nå lader jeg maks med 7-8 amp, men det er ganske langt unna å være full regen om morgenen. Må kjøre et godt stykke før regen er fullt tilgjengelig. Dette kommer altså av at batteriet må ha en viss temperatur for å ta i mot så mye lading - full regen er vel ca 60kW ladeeffekt.

Det er som nevnt ingen formell begrensning av effekuttaket med kaldt batteri, men jeg mistenker at det er en faktisk begrensning uansett.

dosmont

Litt rart at når vi har kaldt batteri og må bremse, at ikke Tesla har tenk på å bruke energien som normalt har blitt brukt på regen på en motstand som produserer varme, som igjen varmer opp vesken som sirkulerer i batteriet?
I dag må vi jo bremse med skivene, og det er jo ihvertfall sløsing.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA