Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Offentlige ladesøyler

Startet av gss, fredag 21. mars 2014, klokken 11:47

« forrige - neste »

gss

Jeg har søkt på forumet, men ikke funnet noe tydelig.

Nå har det ikke vært en normal vinter, så erfaringene er kanskje ikke så korrekte som de bør være.
Noen fra Hedmark/Oppland her som har noe å dele? Her er det jo normalt med lange perioder på rundt -15, og også kaldere helt ned til -30. Hvordan fungerer en slik bil da? Når den uten opphold lagres og brukes i slike temperaturer? Tenker da på rekkevidde/ladetid, iskalde skjermer osv.

Hvordan er fremkommeligheten på forskjellig føre? Jeg har motorsterk bakhjulstrekker selv, og jeg kjenner at man mister litt følsomhet når man skal kjøre i gang oppover en glatt bakke. Med antispinn på kommer man ikke av flekken, men med antispinn av og god følsomhet på pedalene kommer man seg sakte frem uten at det spinner. Klarer man dette med en el.bil, eller blir den for "brå"?

cairnz

For min del har de få dagene det var snø/slaps vært uproblematiske. Vi har en bakke opp til barnehagen som er "døden" på vinterføre, men Model S-en klarte seg utmerket, selv med bakkestart i alle bortsett fra et tilfelle (jeg dro dit på lørdagen for å teste og undersøke hvor godt den klatret). Uproblematisk med traction control, bare gi gass og så kryper den oppover. dette er da med Nokian R2 - og stort sett i slapsete nullføre med litt is og grus og asfalt under.

Ser for meg at den setter seg bedre fast jo kaldere og tørrere snøen blir, så dette var nok worst case for min del.

Det samme gjelder slapsete føre på motorvei, ingen problem å "gi gass" - tractioncontrol og esp er med på notene fra første hundredel slik at selv en dramatisk akselerasjon oppleves udramatisk.
Elbilist

cra

Sitat fra: gss på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:16
Hvordan er fremkommeligheten på forskjellig føre? med antispinn av og god følsomhet på pedalene kommer man seg sakte frem uten at det spinner. Klarer man dette med en el.bil, eller blir den for "brå"?

Jeg kan foreløpig ikke uttale meg om Tesla S, men generelt sett så er dette en av de store fordelene med elbiler. Ingen fare for kveling av motor, ingen fare for å "rykke seg løs" når man må gire etc. Som cairnz hadde også vi en "dødens bakke" opp til barnehage, og med elbil var denne aldri noe problem. Har ikke hatt unger i barnehagen på noen år, men generell erfaring med elbiler tilsier at de er gode på vinterføre, og det jeg har lest til nå om Tesla tyder ikke på at den er noe dårligere enn de andre. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gss

Ingen som har noen kuldeerfaringer å komme med? Som bor i landsdeler som har hatt godt med kuldegrader gjennom flere døgn denne vinteren?

Lanber

Ene bilen min gikk på Hadeland i vinter. Den hadde ingen problemer eller ladekluss i kulde.
Vet om en i Finnmark, han prøvde den innover vidda i -30 med et stort gjesp.
Husk å skru av ECO/Rangemode så varmer den batteri etter behov.

gss

Hva gjør de 30 kuldegradene med rekkevidden i virkeligheten? Uten at man skal fryse i bilen.
Har noen skrevet om dette noe sted?
Hva med rekkevidden i 20 kulde, som er veldig sannsynlig i lengre perioder her?

Lanber

#6
Det betyr noe for rekkevidden er:

1. Behov for oppvarming av kupe og batteri, vil være opptil 12kwh første 10min. Så synkende til 3-6kwh i sterk kulde.
2. Mer rullemotstand i kalde dekk og kald luft som er tettere, gir mer friksjon.

Du kan hjelpe på rekkevidden med å ha riktig/høgt lufttrykk i dekkene og holde fartsgrensene og forvarme bilen (varmer både kupe og batteri) før avreise på lengre turer.

Med 85kwh batteri vil du bestandig komme 30 mil uansett som et minimum. Om sommeren 40 mil.

fredag

Det pakker seg mye snø mellom hjul og skjermer i enkelte typer føre. Dette glir ikke så lett av av seg selv som med en del andre biler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AttackOfTheMac

4 problemer som mange har hatt er følgende:

1: Tettpakket snø på bilen bak. Dekker skilt og er dermed "ulovlig" å kjøre.
Sensorer blir disablet og noen ganger sitter bakluken fast.

2: Tettpakket snø i hjulbuene hvor dekket subber borti.

3: Spylerene fryser (løses med vinterpakke) og/eller spyler mye av vesken over bil i fart høyere enn bykjøring.

4: Vinduene fryser så de går ikke ned/opp når man åpner/lukker døren.

Disse problemene er ikke nødvendigvis  Model S spesifikk.

SimenT

Antispinnen er det motsatte av brå. Du kan snirkle deg fremover så sakte en bare vil. Bilen spinner ikke, muligens i noen tidels sekunder ved pedalnykking. Jeg har en røff oppkjørsel, var et par dager i sesongen hvor jeg måtte kaste inn håndkledet men er ellers super. Overraskende god kontroll i nedoverbakker også. Jeg kjøper kjetting til neste sesong da. Til normal kjøring er det ikke stress på vinteren. Lavere rekkevidde, men ellers bra. Bremseklossene mine foran ga en sensorfeilmelding da den frøs fast. Men ble smurt godt opp igjen.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 10. april 2014, klokken 13:05
3: Spylerene fryser (løses med vinterpakke) og/eller spyler mye av vesken over bil i fart høyere enn bykjøring.
Kilde? Bilen min har opplevd -24, og spyledysene fungerer helt feilfritt uten varme. Selv når det har pakket seg snø helt nede i bunn under viskerne (dvs. ikke der visker-varmen er i vinterpakken, men nedenfor den igjen der det er plast) har spylerne fungert feilfritt når snøen er fjernet.

Har man brukt tynn utvannet spylevæske kan man naturligvis få problemer, men da snakker vi brukerfeil. Flott om du kan legge ut kilde ettersom du hevder mange opplever frosne dyser. Alternativt bør du fjerne påstanden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gss

Sitat fra: Lanber på torsdag 10. april 2014, klokken 12:37
Med 85kwh batteri vil du bestandig komme 30 mil uansett som et minimum. Om sommeren 40 mil.
Høres jo greit ut det. Erfarer dere andre det samme? Jeg snakker da om -15 til -20 grader ute, som er vanlig i lengre perioder.

Brede

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. april 2014, klokken 13:29
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 10. april 2014, klokken 13:05
3: Spylerene fryser (løses med vinterpakke) og/eller spyler mye av vesken over bil i fart høyere enn bykjøring.
Kilde? Bilen min har opplevd -24, og spyledysene fungerer helt feilfritt uten varme. Selv når det har pakket seg snø helt nede i bunn under viskerne (dvs. ikke der visker-varmen er i vinterpakken, men nedenfor den igjen der det er plast) har spylerne fungert feilfritt når snøen er fjernet.

Har man brukt tynn utvannet spylevæske kan man naturligvis få problemer, men da snakker vi brukerfeil. Flott om du kan legge ut kilde ettersom du hevder mange opplever frosne dyser. Alternativt bør du fjerne påstanden.

Ja dette er faktisk første gang jeg har sett dette fremstillt som et problem her. Hvem har opplevd dette?
Jeg har ikke fått testet i noe særlig kulde og har ikke vinterpakke så jeg ønsker gjerne å vite om dette er et reelt problem.

tstens

Hei
Har pendlet strekningen Brumunddal-Gardermoen siden nyttår.
Har jo ikke vært spesiellt kaldt i vinter men har da opplevd -14-16 grader ved
Etpar annledninger . Har kjørt fornuftig og ligger på ca 220-230w/km i forbruk(pirelli dekk) . Ettersom temperaturen har steget så har jeg nå greit krøpet under 200 w/km . Ligger da 100-120 i 100 sona . Prøver meg egentlig ikke på noe øko kjøring da jeg har rikelig m overskudd på 90 km strekning .
Hadde en tur i vinter til Lillestrøm i -20 grader .Startet hjemmefra m 100% oppholdt meg i LSK hallen 3-4 timer , så bilen var veldig kald . Kjørte med range Mode og hadde begrensing på uttak og regen hele veien hjem +19 i coupe'en også.Gikk veldig sakte på slutten 60-70 i 80 sona . Kom hjem m 20km på pakka . Dvs ca 270 km range . Husker ikke forbruk m det var høyt . Ellers veldig komfortabelt m forvarmingsmuligheter. Ikke skrapet ruter i det helet tatt
P85,White

tstens

Et liten ting til . Har som regel forvarmet bilen selv om jeg garasje. 30-40 minutter før kjøring . Har ved et par annledninger glemt det og forbruket har vært noe høyere v de dagene . Har vært tilkoblet m strøm kabel ,så jeg ikke har drenert batteriet allt for mye , da den supplerer m det den klarer fra tilkoplingen også . Har normalt ikke vært ferdig m lading da jeg reiser fra jobb/ hjemme. Så batteriet er har vært "ladevarmt" i den grad det er "varmt" m 230/13a lading .
Terje
P85,White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA