Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil utenfor østlandet

Startet av Griffel, lørdag 01. november 2008, klokken 15:52

« forrige - neste »

Griffel

Trenger du også et påskudd for ikke å kjøpe en Tesla?

Her er et:
Tesla bruker mer strøm enn to store Amerikanske kjøleskap når den ikke er i bruk.  :'(
http://teslafounders.wordpress.com/2008/10/12/wasting-energy-like-two-really-nice-refrigerators/

Ca 1300kWh/år bruker den selv om den ikke brukes. Det er over 50% av det vi med vanlige elbiler bruker når vi bruker bilen, og den bruker nok litt ekstra når den kjøres også.  ;D

Selv om jeg sagtsen kunne unne meg en bil til 800 000,- har jeg ikke råd til å kaste bort penger på strøm til annet enn framdrif så dyr som strømmen har blitt med den nye kablen til Nederland.

Da får jeg vel heller fortsette med PSAen. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er alltid interresant å lære om de egenskapene reklamen IKKE forteller om.

At Tesle trekker konstant 146W høres jo ganske så lite miljøvennlig ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HHF

Håper da virkelig ikke det!

Interessant nok det han skriver om selve pumpen også. Om den skal gå 24/7, vil den antakelig ikke holde så lange tiden den heller. Dette må jo være en feil.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Sitat fra: bosonic på onsdag 22. oktober 2008, klokken 14:15
Er ikke den nye thinken like ille ;D

Kanskje ikke like ille, men med Zebra batterier går det en del kWh/år med til å holde varmen. Think med Zebra batterier bør derfor helst være tilkoblet nettet når den den ikke er i bruk. Når en legger til dette forbruket og deler på antall km kommer nok ikke Think/Zebra spesielt gunstig ut men den slår nok Teslaen med et kjøleskap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Nå skal det jo sies at i det batteriet når 50% så kutter denne pumpen ut, slik at hvis du klarer deg med halve rekkevidden er dette ikke et problem. Jeg ser problemet til Tesla i et så saksøkingskåt land som USA er at de heller sikrer seg enda litt til i forhold til sikkerhet mot forbruk. Samtidig viser jo dette klart å tydelig at det er PR-messig ikke så lurt å sparke en av grunderne bak Tesla, spesielt ikke på den måten de gjorde.
Personlig har jeg en ide om at hvis man kjøper en Tesla Roadster og en ny Think my Zebra batterier kunne man ikke sammenkoblet kjøleløsningene ? Da blir City'en varm og Roadsteren kald? :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

#6
Sitat fra: Cobos på onsdag 22. oktober 2008, klokken 18:08

Personlig har jeg en ide om at hvis man kjøper en Tesla Roadster og en ny Think my Zebra batterier kunne man ikke sammenkoblet kjøleløsningene ? Da blir City'en varm og Roadsteren kald? :)

Cobos

God ide men jeg trenger ikke både en Think og en Tesla så unskyldningen holder fortsatt.

Sitat fra: Cobos på onsdag 22. oktober 2008, klokken 18:08
Samtidig viser jo dette klart å tydelig at det er PR-messig ikke så lurt å sparke en av grunderne bak Tesla, spesielt ikke på den måten de gjorde.

Ja en bør vel være klar over at vedkommende som skrev denne kanske litt sure bloggen, har mistet stillingen som CEO i Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. oktober 2008, klokken 17:27
Kanskje ikke like ille, men med Zebra batterier går det en del kWh/år med til å holde varmen. Think med Zebra batterier bør derfor helst være tilkoblet nettet når den den ikke er i bruk. Når en legger til dette forbruket og deler på antall km kommer nok ikke Think/Zebra spesielt gunstig ut men den slår nok Teslaen med et kjøleskap.

Noen som vet hvordan denne oppvarmingen fungerer? Vil Thinken stå å bråke for å holde pakkene varme? Her i Norge er vel temperaturen store deler av året slik at en slik oppvarming vil være nødvendig?

Jeg har nettopp bestilt en Think av den nye typen og får sannsynligvis Zebra-batterier ettersom Lithiumalternativene ikke blir levert så tidlig som april etter hva jeg forstår. Ergo er jeg litt opptatt av Zebraenes egenskaper ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

#8
Sitat fra: HHF på torsdag 23. oktober 2008, klokken 09:59
Noen som vet hvordan denne oppvarmingen fungerer? Vil Thinken stå å bråke for å holde pakkene varme? Her i Norge er vel temperaturen store deler av året slik at en slik oppvarming vil være nødvendig?

Ikke i detail, men batteriet skal internt ha 270 C, så det spiller nok ikke så stor rolle om det er Norge eller et annet land. Det er en komplett pakke som det tar energien som den trenger for å holde varmen fra batteriet dersom den ikke er tilkoblet nettet. Det er en termosflaskefunksjon, men selv slike taper varme.

Det er nok ikke særlig plagsom, men en må nok passe på og koble seg til nettet om en reiser bort noen dager, selvfølgelig avhengig av hvor mye strøm det er på batteriet når en setter bilen fra seg. Om batteriet skulle bli kalt blir det ok igjen etter oppvarming. Men en må jo vente litt da på oppvarming og lading.

Se forøvrig:
http://www.zero.no/transport/elbil/teknologi/nikkel-natriumklorid-zebra-batterier

Ut fra disse en finner her og på Think's sine sider blir vell strømforbruket om en kjører 10 000 km/år
1600kWh til framdrift og 800kWh til batterivarme. (Bare ca. tall)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. oktober 2008, klokken 23:56
Om batteriet skulle bli kalt blir det ok igjen etter oppvarming.

Har hørt at man bør være forsiktig med å la batteriet bli kaldt. Inne i batteriet er det keramiske komponenter og rustfritt stål som holder konstruksjonen sammen og danner enkelt celler.
Siden keramiske og rustrie deler har forskjellige termiske egenskaper er det vanskelig å kjøle/varme batteriet ned/opp uten at det oppstår problemer. Det skal være snakk om limflater som gir etter, med påfølgende lekasje fra en celle til en annen. Dette medfører ikke et havari, men det vil gi redusert effekt.
Tror at det ligger inne logging av slike ned/opp kjøringer, og at det vil få konsekvenser for brukeren om du har gjennomført slike nedkjølinger for mange ganger.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

HHF

OK. Takker for info. Dette betyr at man i motsetning til gamle Think og PSA like gjerne kan la bilen stå koblet til strøm når man reiser på en lengre ferie da antakelig. Så holder den seg selv med den strømmen den trenger.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Alt dette styret med overvåking av enkeltceller på Litium batterier, Temperatur på NiMh og Ballansering av spenning på Bly for ikke å snakke om å holde temperaturen på Zink.

Tenk hvor genialt enkelt NiCd er.

Trenger ikke ballansering, Trenger ikke lades etter bruk, Punkterer bilen, kan du sette den vekk i årevis, og alt som trenges før oppstart er nytt 12V blybatteri, og initiallading av NiCd batteriet.

Hvem i huleste sov i timen da disse geniale batteriene ble forbudt. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Dersom det eneste "hassel" med Zink er at man må ha nok strøm på batteriene til å la dem være varme nok, så vil jeg si dette er genialt enkelt så lenge det er snakk om en bil i bruk. For min del er det jo det som er aktuelt og ikke noen "fjernlagring", så da velger jeg meg gjerne Zink fremfor humørsyke NiCd anytime  ;)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Disse biler med varme batterier bør kjøres inn i huset for å få bruk av varme tapet.
De kunne jo ha et pelletsbrenner som varme hus og bil samtidig.

Tror dere at jeg spøker??
Hva med en pellets bil?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#14
Sitat fra: Ken på fredag 24. oktober 2008, klokken 21:22
Tror dere at jeg spøker??

Ja det tror jeg.

Av to grunner:
1 Det er om sommeren når de flese tar en feriereise, da vil en heller ha kjøling inne.
2 Det er mindre enn 100W vi snakker om.

Sitat fra: Ken på fredag 24. oktober 2008, klokken 21:22
Hva med en pellets bil?
Pellets biler var en del i bruk unner krigen. (knottgass). Nå er det nok mer nærliggende å lage bioetanol av skogsbruksavfall enn å produsere gass i en vedgassgenerator.

Men dersom du vil lage en er det bare å følge denne tegningen:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA