Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med den nye plug in hybrid.

Startet av cosinus, torsdag 20. mars 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

cosinus

Hei jeg har fått forståelse for at mange her kan overstyre 80% lading med mobilen. Min euroleaf levert i februar er innstilt på langdistansemodus 80%. Bilen er tilkoblet med den medfølgende ladekladden. Hvis jeg trykker på charge på mobilen i "Leaf Carwings" eller "Leaf Manager" så starter ikke ytterligere lading. Er det noen innstillinger på bil eller app som må gjøres for å få til dette?

Sverre_E

Sitat fra: cosinus på onsdag 12. mars 2014, klokken 09:03
Hei jeg har fått forståelse for at mange her kan overstyre 80% lading med mobilen. Min euroleaf levert i februar er innstilt på langdistansemodus 80%. Bilen er tilkoblet med den medfølgende ladekladden. Hvis jeg trykker på charge på mobilen i "Leaf Carwings" eller "Leaf Manager" så starter ikke ytterligere lading. Er det noen innstillinger på bil eller app som må gjøres for å få til dette?

Hei,
Hvor mange streker har du i displayet, eller app, når du har ladet ferdig?
80% skal vise 10 av 12 streker.
"Langdistansemodus 80%" virker noe motstridende?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

cosinus

Langdistansemodus er litt forvirrende ja. Men innstillingen gjør ihvertfall at bilen lader til 80%. Ja bilen har vært på 80% når jeg har prøvd å starte lading.

Skal jeg lade til 100% nå må jeg ut i bilen å skru av innstillingen, samt koble ladekabelen til på nytt. Ser for meg at det finnes en enklere vei..

MindViruz

Enkelt :)

1. Sett langsistansemodus AV.

2. Still in ladetimer til å lade til 80% hver dag fra kl: 00:00 til 00:00.

Når du plugger i bilen nå, lader den til 80%.
Hvis du trykker på direkteladingsknappen til venstre for rattet mindre enn 15 minutter før du plugger i ladekabelen, eller når som helst etter at ladekabelen er plugget i vil den lade til 100%. Du får ingen bekreftelse på dette, men den knappen deaktiverer ladetimeren for neste lading slik at den lader til 100%. Neste lading går til 80% med minder du trykker på knappen igjen eller sender start lading fra mobilen.
Hvis bilen står til lading, og du sender "start lading" signal fra mobilen, vil den lade til 100%.

offpist

Dette synes jeg var en god løsning, må testes.

Litt OT:
Er det virkelig umulig å ha to klimakontroll timere på samme dag?
Jeg ønsker å ha varm bil både kl 07:30 OG 16:00 mandag til fredag.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

cosinus

Takker, dette skal testes.
Ser jo nå at dette er beskrevet godt på forumet fra før, men ante jo ikke at svaret var knyttet til timeren, når jeg lette etter svar.

BE

En liten digresjon:
"Langdistansemodus 80%" er en dårlig/missvisende oversettelse. Jeg tipper det er "Long life, 80% charge" som er slarvete oversatt.

Hvilket også bekrefter at Nissan vet at normallading til 80% er gunstigere for levetiden til batteriet. (Noe de fleste er klar over, men ikke alle)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

offpist

Mye slurvete oversettinger der ja.

Jeg fant faktisk en plass som "lagre" hadde blitt "butikk".
Store hadde altså blitt til Butikk.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

haavardhun

Svært nyttig lesning for meg som er Leaf-jomfru og ikke har satt meg inn i dette. Har bare hatt bilen i 3 uker, så har vel ikke rukket gjøre noen skade. Jeg har ladet til 100% hver gang, men kjører da bilen nesten rett etter fullading. Skal følge oppskriften for at den maks skal lade 80% hver gang. Til nå har det vært tilstrekkelig å lade den annenhver natt. Har jeg forstått det slik at det bedre å sette den til lading hver natt til 80%, enn å lade fullt opp annenhver natt?
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

offpist

Ja, lad den heller opp til 80% hver natt.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på onsdag 12. mars 2014, klokken 10:49
Enkelt :)

1. Sett langsistansemodus AV.

2. Still in ladetimer til å lade til 80% hver dag fra kl: 00:00 til 00:00.

Når du plugger i bilen nå, lader den til 80%.
Hvis du trykker på direkteladingsknappen til venstre for rattet mindre enn 15 minutter før du plugger i ladekabelen, eller når som helst etter at ladekabelen er plugget i vil den lade til 100%. Du får ingen bekreftelse på dette, men den knappen deaktiverer ladetimeren for neste lading slik at den lader til 100%. Neste lading går til 80% med minder du trykker på knappen igjen eller sender start lading fra mobilen.
Hvis bilen står til lading, og du sender "start lading" signal fra mobilen, vil den lade til 100%.
Takk, det var smart, nå har jeg også gjort det . ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cosinus

Vi må ha litt dokumentasjon  :D :
Ladetimer innstillinger og direkteladingsknappen.

MindViruz

Fant ut en ting. Når du deaktiverer ladetimer med direkteladingsknappen lyser det midterste blå lyset på dashbordet. Trykker du en gang til går lyset vekk, og da går jeg utifra at ladetimeren igjen er aktivert. Skal prøve meg litt fram der.

bjorn_2390

Sitat fra: MindViruz på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:36
Fant ut en ting. Når du deaktiverer ladetimer med direkteladingsknappen lyser det midterste blå lyset på dashbordet. Trykker du en gang til går lyset vekk, og da går jeg utifra at ladetimeren igjen er aktivert. Skal prøve meg litt fram der.

Må i så fall variere fra modell til modell - funker ikke slik på min 2012.
Blå Euro-Leaf (2012)

MindViruz

Kan hende. Slik er det på 2014. Bruksanvisningen bekrefter at det er slik det fungerer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA