Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Sirka, torsdag 20. mars 2014, klokken 21:45

« forrige - neste »

Sirka

"Norway takes the lead in electric cars".

Verdt å lese/lytte til - legger merke til at Solvik-Olsen varsler snarlige endringer i insentiver i intervjuet ...:

http://www.npr.org/blogs/parallels/2014/03/11/288611696/norway-takes-the-lead-in-electric-cars-with-generous-subsidies?utm
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

cra

Sitat
Holtsmark has crunched the numbers and figures that Norway is currently subsidizing each Nissan Leaf — about half the EV population — to the tune of $8,000 per year.

Du snakker om kreativ tallforståelse! får jeg 64.000kr i årlige subsidier for å ha Leaf'en?? Trur jeg må kjøpe at par til, såpass jeg får betalt ned huslånet før nybilgarantien på min 2012-Leaf går ut!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

basar

Men selv om Nissan ikke må betale moms til staten for denne bilen så er de ikke subsidiert?

Slå opp subsidie i ordboka, det det er et ord som både dekker direkte tilskudd og avgiftsfritak.

Og elbil er et bra tiltak selv om den trenger subsidier.

Espen Hugaas Andersen

Elbiler er subsidiert, men ikke i nærheten av 64.000 kroner i året.

Om man antar 100.000 kroner i engangsavgift/moms og fordeler dette over 15 år, så utgjør dette 6500 kr/år.
Årsavgiften er 2500 kr per år. Det betales i gjennomsnitt ca 4000 kr/år i bompenger per bil, så om vi antar 10.000 kr har vi tatt godt i. Parkering varierer sterkt, men vi kan vel anta 2000 kr/år. Om vi antar 1000 kr/år i ferge, så tar vi nok godt i. Samme om vi antar 1000 kr/år i lading.

Da er vi oppe i 23.000 kroner, og da har vi ikke vært spesielt snille. Og dette antar faktisk at man fortsatt hadde kjøpt en Leaf til 300-400.000 kroner, uten fordeler som gratis bompasseringer, lading, parkering og redusert årsavgift. Det er garantert noen som fortsatt ville kjøpt en Leaf, men antallet ville vært betydelig redusert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:11
Elbiler er subsidiert, men ikke i nærheten av 64.000 kroner i året.

Om man antar 100.000 kroner i engangsavgift/moms og fordeler dette over 15 år, så utgjør dette 6500 kr/år.
Årsavgiften er 2500 kr per år. Det betales i gjennomsnitt ca 4000 kr/år i bompenger per bil, så om vi antar 10.000 kr har vi tatt godt i. Parkering varierer sterkt, men vi kan vel anta 2000 kr/år. Om vi antar 1000 kr/år i ferge, så tar vi nok godt i. Samme om vi antar 1000 kr/år i lading.

De har nok regnet med bortfall av drivstoffavgifter også tenker jeg. Det blir 5-10k til. Og sikkert 8 års levetid på bilen....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#5
Bortfall av drivstoffavgifter er ingen subsidie. Man går jo over fra ett drivstoff med avgifter (bensin/diesel) til ett annet drivstoff med avgifter (elektrisitet). Avgiftsprosenten er faktisk større for elektrisitet om man regner nettleie som en avgift, noe jeg ville absolutt gjøre, da pengene går til nødvendig offentlig infrastruktur.

Det blir akkurat som å si at en fossilbil som bruker 0,5 l/mil er subsidiert i forhold til en bil som bruker 0,7 l/mil, fordi bilen som bruker mindre drivstoff betaler mindre i avgifter. Man kan si at det er bortfall av inntektsgrunnlag når det gjelder drivstoffavgifter, men en subsidie er det ikke.

Bilen varer nok enten 15 år uten større endringer, eller så byttes batteriet etter 8-10 år, og så varer bilen 5-10 nye år. Erstatningsbatteriet må man betale mva på, så det har ingen påvirkning på regnestykket.

Men så klart, matten deres er jo garantert på jordet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Når det gjelder hva som subsidieres så er det viktig å ikke glemme alle de subsidierte drikkevarene som brus, vann på flaske, fruktjuice, etc. Tror staten taper vesentlig mer der enn på elbilene. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: cra på onsdag 12. mars 2014, klokken 18:03
Når det gjelder hva som subsidieres så er det viktig å ikke glemme alle de subsidierte drikkevarene som brus, vann på flaske, fruktjuice, etc. Tror staten taper vesentlig mer der enn på elbilene. ;)
For ikke snakke om den subsidierte avholdsbevegelsen som slipper unna ved å drikke Munkholm og Clausthaler ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gordon Retriever

Sitat fra: Sirka på onsdag 12. mars 2014, klokken 01:52
legger merke til at Solvik-Olsen varsler snarlige endringer i insentiver i intervjuet ...

Regjeringen vil helt sikker komme med justeringer, men direkte upopulære i miljøbevegelsen tror jeg ikke de vil risikere å gjøre seg.

fws

Eksemplet er tatt fra mitt bruk. Hvis man legger inn tallene for en Leaf i en importkalkulator så sier den ca. 70000 i avgifter og moms. Jeg sparer ca. 1500 i drivstoff og 1500 i bompenger i måneden. Dette utgjør ca. 1000kr i avgifter for drivstoff. Jeg tar med hele beløpet på bompenger siden jeg ikke vet noe om hvor store driftskostnadene til bompengeselskapene er. Da blir det årlige regnskapet ca. :
12000 kr drivstoff (avgifter)
18000 kr bompenger (sannsynligvis mindre)
2500 kr årsavgift
4600 kr på moms og engangsavgifter (15 år)
1000 kr parkering
38100 Kr Totalt i året
571500 kr over en levetid på 15 år

Også kommer det store poenget her. Jeg hadde ikke kjøpt en bensinbil til samme pris som en Leaf koster. Jeg hadde sannsynligvis kjøpt en billigere bruktbil. Og da har jeg jo heller ikke betalt moms eller avgifter. De ligger innbakt i bruktbilprisen, men staten har ikke fått noe mere avgifter i forhold til mitt kjøp av bil.
Når det gjelder bensin og bompenger kunne jeg jo kjørt kollektivt. Da hadde heller ikke staten fått noen penger (unntatt momsen på månedskort).

Når politikerne snakker om subsidier, glemmer de at alle avgifter og skatter har en alternativkostnad (hva de går glipp av ved å gjøre noe annerledes). Det blir f. eks det samme som å si at de subsidierer alle som sykler. Siden de slipper bompenger, bensin og parkering. Og ja, de betaler moms på sykkelen, men de slipper årsavgift. Derfor blir det heller ikke å subsidiere elbiler. Men man kan se det som en alternativkostnad. Noe som gjør at alle disse tallene blir fiktive. Alt blir til syvende og sist bare om og hvis.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Sitat fra: fws på fredag 14. mars 2014, klokken 11:20
Også kommer det store poenget her. Jeg hadde ikke kjøpt en bensinbil til samme pris som en Leaf koster. Jeg hadde sannsynligvis kjøpt en billigere bruktbil. Og da har jeg jo heller ikke betalt moms eller avgifter. De ligger innbakt i bruktbilprisen, men staten har ikke fått noe mere avgifter i forhold til mitt kjøp av bil.
Når det gjelder bensin og bompenger kunne jeg jo kjørt kollektivt. Da hadde heller ikke staten fått noen penger (unntatt momsen på månedskort).

Hadde heller ikke kjøpt ny bil til tilsvarende pris som Leafen. For meg sto valget mellom brukt fossilbil til ~20.000 eller brukt elbil til < 200.000. Angrer ikke på at jeg valgte Leafen.

hma

Skulle jeg kjøpt en fossilbil i dag, ville jeg maksimalt brukt 30% av hva en Model S koster.
Jeg er villig til å betale såpass mye for en Tesla fordi selskapet er pådriver for en bærekraftig og innovativ teknologi.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Carl Anton Stenling

Sitat fra: fws på fredag 14. mars 2014, klokken 11:20
Hvis man legger inn tallene for en Leaf i en importkalkulator så sier den ca. 70000 i avgifter og moms.

Et moment er her hvem som drar nytte av avgiftsletten. I vanlige ikke-perfekte markeder blir jo avgiftsletten fordelt mellom kunde og leverandør. For Leaf mener jeg vi kan se at bilen prises høyere i Norge enn i øvrige markeder rett og slett fordi konkurransen hittil har vært begrenset og Nissan har dermed kunnet "stjele" litt av avgiftsletten. Hadde avgiftssystemet vært annerledes utformet så kunne vi sikret at hele insentivet gikk til kunden.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:39
Regjeringen vil helt sikker komme med justeringer, men direkte upopulære i miljøbevegelsen tror jeg ikke de vil risikere å gjøre seg.
Her er det vanskelig å følge deg. Stemmetallene til de grønne partiene  tyder ikke akkurat på det er noen risiko forbundet med å gi totalt blaffen i miljøet.

Men å gi blaffen i interessene til finanselitens køfrie kjøring Asker-Aker Brygge er muligens beheftet med risiko det er verdt å unngå..
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 14. mars 2014, klokken 16:11
Et moment er her hvem som drar nytte av avgiftsletten. ......... Nissan har dermed kunnet "stjele" litt av avgiftsletten. Hadde avgiftssystemet vært annerledes utformet så kunne vi sikret at hele insentivet gikk til kunden.
Å sikre dette er ikke enkelt i praksis.
Såkalte "avgiftsfrie" varer er særs ofte priset en god del høyere enn avgiftsfritaket tilsier.
Du skal ikke gå lenger enn til til "taxfrie" varer på flyplasser og ombord på ferjer for å se det.
Salgsleddet "stjeler" (som du kaller det,) betydelige beløp.

Eksempel: Avgiftfritt skulle flaska ha kostet 200. På Vinmonopolet 500. Som "taxfri" 300.

Den gangen nær sagt en vilken som helst stv kunne bygges om til lavavgifts 2-seters varebil,
ble praktisk alle disse priset til dels betydelig høyere enn en ærlig kalkyle ville ha gitt.

BTW
Du skal ikke se bort fra at TM priser Gen3/modell E til brutto $45K med bibehold av federal subsidie 10K = netto 35.
Men dersom GOP vinner neste valg og avvikler støtten til brutto lik netto 40.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA