Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Sirka, torsdag 20. mars 2014, klokken 21:45

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#15
Hvor mye mindre avgifter staten får inn av bilparken pga elbilfordelene, er vanskelig å beregne.
For det er store individuelle forskjeller i hva som er alternativet til å kjøpe elbil.
Med snitt Golfklassen blir totalbeløpet mye mindre enn med snitt Porsche o.l. (som er alternativet i USA og Sveits)

Vi kan ta utgangspunkt i totalbeløpet i år X og se på samme tall i årene X+1  X+2   X+3  ........

Men så blir spørsmålet: Hvor mye av endringene skyldes elbilen og hvor mye andre momenter,
eksempelvis dårligere tider med flere arbeidsløse og mindre auke eller direkte nedgang i reallønna til folk flest?
En mer normal rente vil også minke kjøpekraften i samfunnet betydelig.

Elbilparken øker raskt. Og regjeringen har mange høyt prioriterte valgløfter den vil få
store problemer med å finansiere uten å bruke mer oljepenger enn H ønsker. Hva Frp ønsker,
er her uten betydning fordi kjøttvekta til Erna er betydelig høyere enn Siv sin (No pun intended).
Vi kan derfor trygt slå fast særfordelene elbilen nyter i dag, kan muligens forsvinne helt eller delvis etter 2017 før vi rekker å si hurtiglading.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#16
Sitat fra: Sirka på onsdag 12. mars 2014, klokken 01:52
"Norway takes the lead in electric cars".
Og har gjort elbilen kommersiell konkurransedyktig og vel så det!

Nå mener mange elbilfrelste teknologi og kostnadsutvikling for batteriene vil gjøre
elbilen billig nok til å utkonkurrere fossilbilen i løpet av få år selv helt uten støtteordninger.

Ikke alle er enig i det. Her er en spådom om at kostnadene med å gjøre elbilen konkurransedyktig i 2025 er altfor høye til at de lar seg finansiere.
Han mener 2050 er et mer sannsynlig årstall.
http://www.cycleworld.com/2014/03/29/pump-vs-plug-in-what-is-the-future-for-transportation/

Så nå er det bare å vente på TM beviser elbiltilhengerne har rett!



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA