Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?

Startet av Toralfsen, torsdag 20. mars 2014, klokken 12:15

« forrige - neste »

Toralfsen

Jeg har lader tilkoblet sikringsskap uten overspenningsvern. Har laderen eller bilen dette innebygd? Et ladespørsmål på siden, den blå kabelen, vil den fungere på grønn kontakts nye ladestasjoner?

Vind

Sitat fra: Toralfsen på tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:36
Et ladespørsmål på siden, den blå kabelen, vil den fungere på grønn kontakts nye ladestasjoner?
Ja - det er en type 2 kontakt, og det er det du har fått den for.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Det er innebygget jordfeilsikring, men overspenningsvern har jeg ikke fått med meg om det er.

Jeg ville vel uansett kostet på meg en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/36-3390
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Toralfsen

Takk for tips, høres ut som en smart investering!

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:17
Det er innebygget jordfeilsikring, men overspenningsvern har jeg ikke fått med meg om det er.

Jeg ville vel uansett kostet på meg en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/36-3390


Men kan den ikke gi effekttap?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:45
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:17
Det er innebygget jordfeilsikring, men overspenningsvern har jeg ikke fått med meg om det er.

Jeg ville vel uansett kostet på meg en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/36-3390


Men kan den ikke gi effekttap?
Hvis du med effekttap mener at den lader saktere, så gjør den ikke det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sjekk for all del varmgang på sånt utstyr - hver dag !!!

LMOR

Hvis du trekker 12A noen timer hver dag gjennom utstyr som er godkjent for 16A, skal du ikke trenge å sjekke for varmgang hver dag...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 23:23
Hvis du trekker 12A noen timer hver dag gjennom utstyr som er godkjent for 16A, skal du ikke trenge å sjekke for varmgang hver dag...
Man skulle selvfølgelig ønske å tro det - men veldig lite utstyr som dette er testet med full belastning i over 7-8 timer i strekk, og det er bare fordi at kun lading av av elbiler har en sånn karakteristikk. Man kan sikkert saksøke dem etter brannen, men jeg velger heller å unngå slike fare-momenter. Sett opp en skikkelig EVSE veggboks, så er alt slikt ivaretatt. Hvis den håndterer 32A, så har du full frihet til å lade på de 5 nødvendige milene pr. time i tillegg ;) (det kan man visst ikke gjøre med eGolf *knis*)

LMOR

12A er langt fra full belastning. Det er derfor bilen leveres med 12A i stedet for 16A. Elbil bør avmystifiseres. Flere som leser denne typen innlegg, blir skremt fra å kjøpe Elbil, fordi hvis du glemmer å sjekke kontakten en dag, så kan huset brenne ned. Det er bare tull. Hvis anlegget er av normalt god stand, så er ikke 12A noe problem hvis kursen er dimmensjoner for 12A og du ikke har andre ting som trekker mye og/eller du har sjøteledninger i kveiler frem til bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Uansett hva det er, om det er kjøleskapet, fryseren, tv'n eller bilen, så skal man holde et øye på det. Men å sjekke det for varmgang etc. hver dag tror jeg er å overdrive. Så sant alt brukes riktig etter anbefalinger så går det stortsett veldig bra.

Griffel

#11
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. mars 2014, klokken 07:04
Uansett hva det er, om det er kjøleskapet, fryseren, tv'n eller bilen, så skal man holde et øye på det. Men å sjekke det for varmgang etc. hver dag tror jeg er å overdrive. Så sant alt brukes riktig etter anbefalinger så går det stortsett veldig bra.
Jeg er ikke helt sikker på dette. Her er det snakk om en dings med Schuko plugg og kontakt som inneholder noen komponenter som du så setter i en Schuko stikkontakt og plugger inne en billader, om denne dingsen øker eller reduserer sikkerheten kan være et diskusjonsspørsmål. Dersom en vil ha et overspenningsværn bør en nok helst gå for en av de typene som monteres i sikringskapet. Dette produktet til ClasOhlson kjenner jeg ikke til og vil ikke utale meg om kvalitet, funksjon eller nytteverdi, men det er nok helst ment for PCer og TV apparate ol.

Jeg er enig med bromm denne bør en nok sette en finger på en stund etter at lading har startet.

Dette er det som står på ClasOhlsons side:
SitatEkstra kraftig vern med hele ni beskyttende komponenter. Fem varistorer, hvorav to ekstra kraftige, tre sikringer og ett gassutladningsrør. Kontrollampe indikerer om vernet er intakt. 230 V/16 A. Jordet.
Ikke mye å forholde seg til. Hvorfor 3 sikringer, og hva brukes de tre varistorene til som ikke er ekstra kraftige?

Har denne noen nytteverdi?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Tja, poenget med denne tråden var om noe visste om laderen eller i3 hadde overspenningsvern.
Så lenge ingen kan bekrefte det, og det ikke skal/kan installeres i sikringsskapet (som er beste løsning), så var mitt råd, og fremdeles er, at jeg heller hadde satt på en slik (eller tilsvarende som tåler 16A), enn å lade i3 hver dag hele året uten overspenningsvern. Hvis du mener at denne øker risikoen for at i3 blir ødelagt er det selvfølgelig en annen sak. Og at en sjekker mot varmgang første gang er et godt råd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA