Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: evselect tull eller gull?

Startet av SE, onsdag 19. mars 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

SE



Hei .  Stod her og ladet. Fikk bot av q-park.   Veldig forvirrende synes jeg. Trodde dette var fri lade plass. ...

Lars C. Krogenæs

Hei

Denne plassen er skiltet med blått skilt. Da er det en offentlig plass og Q-park har like lite rett til å bøtelelegge deg her som når du står hjemme i din egen garasje. Skriv en kort mail til Q-park der du bestrider kravet. Kjører du en sak får du møte dem i forliksrådet med meget gode kort på hånden.

Hvor er dette? Har du et oversiktsbilde?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

For meg ser skiltet ut som "552 PARKERING" noe som burde bety at det er en offentlig parkeringsplass og derfor utenfor Q-parks jaktmarker.

Hvor er dette?

Det enkleste er nok å kontakte kommunen og sjekke om det er en kommunal plass. Isåfall kan du be Q-park om å ryke og reise -samtidig som du klager til kommunen (de liker neppe at Q-park prøver å tjene penger på kommunale plasser). Hvis det ikke er en kommunal plass er det interessant å vite hvorfor det står et slikt skilt der.

Hva står det på "boten"?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

SE

#3
Takker for svar. Årsak på Kontrollavgiften er beskrevet som  'Ikke gyldig billett synlig i frontruten (§3/4).

Det skal sies at dette er utefor et privat senter, Hønefoss Sentrum. Men jeg tolker skiltet slik at det er fri parkering for elbil. 

Lars C. Krogenæs

Som Thomas skriver er det benyttet et offentlig parkeringsskilt: 552 PARKERING Da har elbiler gratis parkering.

Vegtrafikkloven § 5 sier, "Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må
ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet.
Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med
offentlige.


..... De skal ikke kunne forveksles hverken i form, størrelse eller farge.[/i]


På skiltet til venstre for ladeplassen er det brukt entallsform. Det er da ikke naturlig at ladeplassen hører inn under dette skiltet.

Her har du en god sak.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

Det er vel to muligheter; enten er det brukt feil skilt, og skiltet skulle være svart i stedet for blått - da har du en god sak, da de har feilskiltet. Eller så er det en parkeringsvakt som ikke har satt seg inn i reglene - da har du en enda bedre sak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jorgensen

Sitat fra: SE på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:28
Takker for svar. Årsak på Kontrollavgiften er beskrevet som  'Ikke gyldig billett synlig i frontruten (§3/4).

Det skal sies at dette er utefor et privat senter, Hønefoss Sentrum. Men jeg tolker skiltet slik at det er fri parkering for elbil. 

Hei. Jeg trodde også at dette var en fri plass, så det er litt rart du fikk bot. Etter å ha lest brosjyren fra Ringerike-Kraft hvor de nevner fri parkering, så er ikke dette ladepunktet nevnt.
Brosjyeren finner du her http://www.ringeriks-kraft.no/assets/files/brosjyrer/Rik_elbil_brosjyreA5_4s_5.pdf
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

SE

Fikk avvist klagen , gitt.  Intet medhold hos Q-Park tross at plassen er merket med blått P-skilt. Det er en privat parkering. De (qpark) gjentar bare at billett ikke var synlig for kontrollør.  Ikk'no om skilting eller elbil i svaret.
Synes i beste fall det er villedende og en 'felle' for elbilister..  Har vel egentlig endret adferd, og betaler alltid P-agift som før..uansett. :-[

Olemann

Synd, men du trenger ikke gi deg om du orker ta kampen videre.  Jeg tok selv en lignende sak videre til forliksrådet for noen år siden, problemet er jo at det tar mye tid og krefter og oftest blir dyrere også, selv om du får delvis medhold i .f.eks. uklar skilting (som jeg fikk).  Jeg fikk delvis medhold, men det kom på ca 3 ganger så mye som opprinnelig kontrollavgift.  Men er prinsippet viktigere enn kronene så tar man slikt videre,  vil man bli ferdig med det billigst mulig er nok det letteste å betale.  Dessverre. 

Forliksrådene er sammensatt veldig ulikt, ofte er alder på de som sitter der betydelig høyere enn kompetansen.....Men tar man det til tingretten er man sikrere, men igjen; det koster tid og penger.

En annen mulighet som ikke koster noe er å ta det som en forespørsel til ansvarlig myndighet, da det som nevnt over kan være benyttet offentlig skilt feil/ulovlig på privat plass. Får du disse med på en uttalelse vil jeg tro  Q-park lytter.

Mvh Ole


Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:52
Sitat fra: SE på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:28
Takker for svar. Årsak på Kontrollavgiften er beskrevet som  'Ikke gyldig billett synlig i frontruten (§3/4).

Det skal sies at dette er utefor et privat senter, Hønefoss Sentrum. Men jeg tolker skiltet slik at det er fri parkering for elbil. 

Hei. Jeg trodde også at dette var en fri plass, så det er litt rart du fikk bot. Etter å ha lest brosjyren fra Ringerike-Kraft hvor de nevner fri parkering, så er ikke dette ladepunktet nevnt.
Brosjyeren finner du her http://www.ringeriks-kraft.no/assets/files/brosjyrer/Rik_elbil_brosjyreA5_4s_5.pdf

TB

Sitat fra: SE på søndag 06. april 2014, klokken 18:57
Fikk avvist klagen , gitt.  Intet medhold hos Q-Park tross at plassen er merket med blått P-skilt. Det er en privat parkering. De (qpark) gjentar bare at billett ikke var synlig for kontrollør.  Ikk'no om skilting eller elbil i svaret.
Synes i beste fall det er villedende og en 'felle' for elbilister..  Har vel egentlig endret adferd, og betaler alltid P-agift som før..uansett. :-[

Selskap som driv privat parkering, som Q-Park avvise alle klager fyrst. Tjener mest på det, mange gir opp  :o

Oppfordrer deg ikkje gi opp, det er Q-Park som bør ha bot i denne saken. Enten har dei brukt feil skilt, eller så er denne plassen kommunal og Q-Park skal ikkje skrive ut bøter her.

Du har heilt klart ein sterk sak. Du kan enten bruke vanlig klageprosess - eller du prøve "avis metoden". Finn ein journalist med lite og skrive om, så vil det mulig Q-Park ryddar opp i denne missforståelsen raskt.

Gir du opp har selskapet oppnådd dei dei ville.  :o
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Kjell Leaf

Derrsom man parkerer på en offentlig parkeringsplass og skal parkere gratis, kan man da parkere hvor som helst på parkeringsplassen eller er det kun elbil plassene som er gratis ?
Jeg syns dette gratis parkeringssystemet er forferdelig vanskelig å forstå.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

akseln

Hva med å kontakte kjøpesenteret? Det kan være de som har satt opp skiltet i "beste mening" og uten å være klar over konsekvensene. Gjør de oppmerksom på at de enten har brutt veitrafikkloven og skiltforskriften, eller har gitt Q-Park manglende informasjon.

TB

#12
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 06. april 2014, klokken 19:46
Derrsom man parkerer på en offentlig parkeringsplass og skal parkere gratis, kan man da parkere hvor som helst på parkeringsplassen eller er det kun elbil plassene som er gratis ?
Jeg syns dette gratis parkeringssystemet er forferdelig vanskelig å forstå.

Det er egentlig svært enkelt, så lenge som korrekte skilt blir brukt. Blir skilta brukt feil kan ikkje den som parkerer i strid med skilting lastes for dette.


  • Elbil kan parkere gratis på offentlig plass. Slike plassar skal alltid vere skilta med blå og kvite skilt, omtalt som skilt nr 552 PARKERING - sjå bilde i fyrste post.
  • Står det underskilt om maks tid for parkering gjeld tidsbegrensning og for elbil!
  • (Alle andre underskilt vil og gjelde, t.d. periode parkering er lov.)
  • Tid for start av parkering skal bli vist på urskive.

Plassar som har privatrettslig parkering vil fastsette sine eigne reglar. Normalen er betaling for alle. Slike plassar skal ha svarte og kvite skilt.

Om private skrur opp offentlige skilt blir det tull. Eksempel private skilt for fartsgrense. Slikt blir det tull av, og den som gjer slikt kan bli straffa med bøter.

Sjå her for eksempel der Politiet, som har ansvaret (skiltmyndighet) krev endra skilting for parkering:
http://www.universitetsavisa.no/campus/article13258.ece

Sitat fra: akseln på søndag 06. april 2014, klokken 19:50
Hva med å kontakte kjøpesenteret? Det kan være de som har satt opp skiltet i "beste mening" og uten å være klar over konsekvensene. Gjør de oppmerksom på at de enten har brutt veitrafikkloven og skiltforskriften, eller har gitt Q-Park manglende informasjon.
Godt forslag  ;D

Her har kjøpesenteret alt og vinne på god omtale. Brosjyra frå Ringerike-Kraft viser samme typen stolpe. Ikkje råd og lese kva som faktisk står på stolpen ut frå bildet. Står det Ringerike-Kraft er forvirringa total. I brosyra står det omtalt "Fri parkering".

(Redigert innlegg: Setning om tidsbegrensning er korrigert.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på søndag 06. april 2014, klokken 20:03

  • Elbil kan parkere gratis på offentlig plass. Slike plassar skal alltid vere skilta med blå og kvite skilt, omtalt som skilt nr 552 PARKERING - sjå bilde i fyrste post.
  • Står det underskilt om t.d. maks 2 t parkering mot betaling, så gjeld tidsbegrensningen og for elbil!
  • Tid for start av parkering skal bli vist på urskive.

En liten, men viktig, utdypning i rødt i sitatet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA