Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Småbarn i Tesla Model S

Startet av Gusse, onsdag 19. mars 2014, klokken 14:20

« forrige - neste »

Black P85+

Rant mye vann ut fra bakluken når jeg åpnet den igår. Det har aldri skjedd før nå.. Fikk den i februar, og har vasket bilen ofte. Idag regnet det i bøtter og spann når bilen stod ute, men ingen lekkasje.
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Brede

Sitat fra: Black P85+ på mandag 07. juli 2014, klokken 13:54
Rant mye vann ut fra bakluken når jeg åpnet den igår. Det har aldri skjedd før nå.. Fikk den i februar, og har vasket bilen ofte. Idag regnet det i bøtter og spann når bilen stod ute, men ingen lekkasje.

Det samme skjedde meg, lekkasje gjennom pakning på baklykt. Kom først etter 5 måneder og bare av og til.
Ta kontakt med Tesla så fikser de dette, kjent sak. :)

Gusse

Da var vi igang igjen da: Vann som renner fra håndtak og låsemekanismen når jeg åpner/lukker bakluka. Tesla har fikset det en gang før, now it's back...hærlig :( :o :P

Muffinman

Tragisk. Hvordan ser baklyktene dine ut, dugg eller vann i dem? Har forstått at det henger sammen med vann i bakluka. Jeg mistenker for øvrig at den store glipa mellom bakvindu og luke kan være årsaken; legger det seg vann og fryser der må da frostsprenging være en mulighet. Det blir spekulasjoner, men synes patenten ser betenkelig ut. Jeg måtte også få slik lekkasje fikset mot slutten av vinteren i fjor.

nortrahof

Dersom man ser ca. 2:20 - 2:30 ut i videoen på første side i lenken, så virker det som om bilen ikke er skikkelig lakkert i nedfellingsfalsen til bakruten? Det ser for meg ut som begynnende "aluminiumspest".

Etter det jeg har forstått, er selve bakluken av aluminium? Dette er normalt et uvanlig material for biler, bortsett fra bobiler (som jeg har hatt noen av i > 25 år).
Har tidligere hørt om "aluminiumspest" som angriper bobiler der etsprimer mangler. Dette skal også aksellerere ved kjøring på saltede veier.
Nå lurer jeg på om slik "pest"/korrosjon kan krype under limingen av bakruten og forårsake lekkasjer på slike utilgjengelige steder?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Leif1

Hvis vann/saltlake får bli stående i denne falsen uten å bli ledet bort blir det en sikker oppskrift på lekkasje. Enten fordi den sniker seg forbi tetningen, eller at saltet spiser opp metallet over tid. Tror ihvertfall den luka må være inne på topp ti over idiotiske konstruksjoner på denne bilen.
Konvertitt fra S til X

Krishell

Sitat fra: nortrahof på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:40
Dersom man ser ca. 2:20 - 2:30 ut i videoen på første side i lenken, så virker det som om bilen ikke er skikkelig lakkert i nedfellingsfalsen til bakruten? Det ser for meg ut som begynnende "aluminiumspest".

Etter det jeg har forstått, er selve bakluken av aluminium? Dette er normalt et uvanlig material for biler, bortsett fra bobiler (som jeg har hatt noen av i > 25 år).
Har tidligere hørt om "aluminiumspest" som angriper bobiler der etsprimer mangler. Dette skal også aksellerere ved kjøring på saltede veier.
Nå lurer jeg på om slik "pest"/korrosjon kan krype under limingen av bakruten og forårsake lekkasjer på slike utilgjengelige steder?
utrolig mange Volvo (eldre) som har dette. Og de er like fine den dag i dag. De utgavene med stål (nye og eldre) er ikke bra.. så aluminium er veldig mye bedre. Dette er mye bedre aluminium enn hva som brukes i bobiler.  Kan ikke sammenlignes

Dennis

Mange biler som har mange deler laget i aluminium, og Audi A8 er jo hel bygd i Alu siden 2000 uten at paneler står skakt eller problemer med lekkasje osv etter hva jeg vet.

Tuxedo

La meg bare forsikre at dette ikke gjelder alle biler Tesla har produsert; min bil levert i november 13 har tilnærmet perfekte paneltilpasninger, ingen bulk i panseret, og ingen lekkasjer fra tak eller i bakluke.  (Men dugg i lyktene har den).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:05
La meg bare forsikre at dette ikke gjelder alle biler Tesla har produsert; min bil levert i november 13 har tilnærmet perfekte paneltilpasninger, ingen bulk i panseret, og ingen lekkasjer fra tak eller i bakluke.  (Men dugg i lyktene har den).

Akkurat lik min bil fra september 2013 med andre ord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Krishell

Ser også ut som polering / voks rester i videoen.. hadde vært vanskelig for Tesla å ikke få lakk der. Vet dere hvor lekkasjen kommer ifra?

Gusse

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:35
Tragisk. Hvordan ser baklyktene dine ut, dugg eller vann i dem?
Skal ta en titt ved neste anledning.

LA-Thing

Hadde samme problem på min bakluke, Drammen Karosseri byttet pakninger og/eller baklykter.

Det er nærmest umulig å lage en bakluke helt tett, og det vil uansett oppstå kondens inne i hulrom ved temperaturforskjeller. Hadde jeg hatt noen påvirkning på Teslas design ville jeg boret to dreneringshull i bakluka, ikke noen uvanlig løsning. Men får vente med det til garantien går ut, ellers får vel jeg skylda for kondensen i lyktene....
Drammen, Tesla Model S #2510

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:13
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:05

Akkurat lik min bil fra september 2013 med andre ord.
Og min levert i jan 14.
Elbilist

Gusse

Sitat fra: Gusse på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:59
Da var vi igang igjen da: Vann som renner fra håndtak og låsemekanismen når jeg åpner/lukker bakluka. Tesla har fikset det en gang før, now it's back...hærlig :( :o :P
Tesla ringte 9 tiiden i dag, for å avtale tid for fiks. Har allerede booket time 6.feb, så det var bare å sette en ekstra mann på det, så ble det greit. Han var ikke imponert over at det ikke var greit nå når en fiks allerede var gjort. De hadde god erfaring med fiks som var utført i forhold til dette problemet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA