Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Hassan, onsdag 19. mars 2014, klokken 00:42

« forrige - neste »

MindViruz

Sitat fra: Quintilian på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Sofie S på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:03
Det blir inga tvättrepor om man spolar av bilen med högtryckstvätt, före man svampar av bilen

Dessverre er ikke dette alltid tilfellet... Når jeg kjøpte min forrige splitter nye bil var jeg veldig bevisst på å unngå nettop dette... Derfor brukte jeg mye tid på detailingfora etc. for å finne ut den beste måten å vaske bilen på...

Måten jeg vanligvis gjør det på er:
a) Fukte bilen med svak vannstråle for å løse opp dritt
b) Høytrykksspyle den grundig (fra god avstand)
c) Skumlegge hele bilen og la det virke i 5 minutter
d) Spyle av bilen med høyttrykksspyler
e) Vaske ett og ett panel med "2-bøttemetoden" med vaskehanske og grit-guard
f) Spyle av hele bilen med høyttrykk
g) Gå over bilen med lavtrykk (hageslange) for å få mest mulig vann til å renne av uten å "dråpe seg"
h) Tørke forsiktig av panel for panel med rent mikrofiberhåndkle

Selv med denne behandlingen opplevde jeg en hel del stygge vaskeriper etter småstein/grus/sandkorn som fulgte med vaskehansken rundt.....  :/

På tørr lakk: påfør avfetting, for å løse opp asfalt. Eks prickbort. Dette kan du også legge skum over, da kan den virke lengre.
Etterpå: bruk en annen type avfetting/prewash for å fjerne trafikkfilm og olje. Denne kunne du også ha brukt i skummet.
Siste steg før vask: iron-x for å fjerne piggstøv og metallpartikler. Vær litt forsiktig på chrom.

Ellers gjør du som du gjør. Kanskje du får fjernet enda mer møkk på en skånsom måte før vask hvis dy gjlr slik?

Er det metallic lakk du har? (Vet ikke om det kan ha noe å si..)

Sofie S

Att det inte blir repor var svaret jag fick från tesla.
Allt med Teslan har ju blivit försenat men inte deras tvätt som skedde mindre än 1,5timmar efter lossning av lastbilen vid pop up store. Det som jag inte ville skulle ske då min bil inte är polerad (på min begäran) innan den kom till pop up store . Bilen har leverans datum 19/3.
MC red.
jag är så besviken att jag nästan inte kan andas.

Sofie S

Jag har tittat på bilen idag, jodå den var full med tvättrepor.
MC red är nog verkligen riktigt mjuk i lacken.
Och så var det dugg i lyktglasen bak, så som det skall vara på riktiga bilar

Balrog

Jeg ble av Tesla Skøyen i dag anbefalt høyttrykkspyling, skumlegging, ny høyttrykkspyling og deretter svamp.

Med svart lakk må jeg tilstå at jeg har mer tro på andre vaskeremedier enn svamp.

Skulle ønske det fantes et skikkelig alternativ for ekte mannfolk, dvs spray på, skyll av med høyttrykkspyler og voila! fiks ferdig på 5 minutter så man kan gjøre ting man liker i stedet.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

janmb

Svamp er uansett et langt dårligere alternativ enn en skikkelig vaskevott. Men uansett er det jo alfa og omega å få bilen fri for partikler først - prickbort, surfex, og spyle av er et absolutt minimum før man fysisk tar på bilen i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hassan

Har du noen kontakt info. på han lakkerereren kunne godt tenke meg å foliert Teslaen min
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Johnny

Vasket bilen min for tredje gang i dag, og tok en grundig sjekk etterpå for å se etter spor av de tre vaskene den har fått så langt. ikke et eneste sted er det mulig for meg å se at lakken har tatt skade av å bli vasket på min måte, som hovedsaklig går ut på å høytrykkspyle veldig grundig fra vinduene og ned, for så å gi den en omgang med vott og såpe.

Voksbehandligen den hadde ved utleveringen ser også ut til å holde seg veldig bra så langt.
TMS og eGolf.

teslaman

Hvor mange er det som vasker bilen sin for tredje gang samme dag? Hvordan takler du da den første ripen? Selvfølgelig en utrolig bil som burde vært ren og presentabel døgnet rundt men da blir man jo spinnvill!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Tesla-man

Sitat fra: teslaman på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:22
Hvor mange er det som vasker bilen sin for tredje gang samme dag?

Les igjen. Han sa nok ikke at han vasket for tredje gang samme dag.

Min er sort og jeg var bekymra før levering basert på svartmalinga (!)her på forumet.  Har nå hatt bilen i tre uker, og omtrent 21 vasker :o.  Ser helt fin ut - ingen riper å se i sterkt lys/lysskinn.  Metoden er som mange andre her: få bort salt og sand berøringsfritt (Prickbort er vidunderlig) og vasker med en vaskevott som suger STORE mengder vann.  Må hele tide etterfylle vann ettersom det går så mye med i vottten.

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Johnny

For tredje gang siden jul :)

Det er litt av poenget mitt. Når jeg vasker bilen min, er det viktigste for meg hvordan bilen min vil se ut om 5 år, og ikke etter vasken i dag!
TMS og eGolf.

Jimpec

Alt dreier seg vel om øyet som ser (og i hvilket lys). Har ikke noe ønske om å svartmale. Derfor er dette mer som info for de spesielt interesserte.

Jobber på en sort bil i helgen. Denne har 1300km på telleren og har kun blitt spylt én gang. Her er 50/50 bilder av venstre bakskjerm og venstre side bakluke (der det står Model S). Lampen er 150w metallhalogen og den blir lett utkonkurrert av sola på en fin dag.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Tesla-man

Sitat fra: Jimpec på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:47
Alt dreier seg vel om øyet som ser (og i hvilket lys).

njaa - noe dreier seg vel også om åssen du behandler bilen.  Denne er jo mishandla.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Jimpec

På ingen måte. Faktisk en av de bedre sorte jeg har sett (og jeg har sett veldig mange).

Det blir riper ved vasking og berøring uansett. De synes ikke alltid før de blir belyst skikkelig. Men de er der. Også på min egen bil.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Tesla-man

Vel, min er nå gått 3500 km og vasket omtrent daglig i de tre ukene jeg har hatt den.  Og den ser absolutt ikke sånn ut som den du viser her.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Brede

Min røde var også veldig fin i lakken ved overlevering, så ingen riper overhodet under inspeksjon.
Vasket bilen etter alle regler dagen etter at jeg hentet den og parkerte den i garasjen der jeg nylig hadde installert masse taklys. DA var den plutselig ikke så fin lenger!
For folk flest ser den strøken ut, men jeg ser nå veldig mye riper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA