Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Hassan, onsdag 19. mars 2014, klokken 00:42

« forrige - neste »

GOS

Jeg er blant dem som vasker bilen heller sjeldent, så etter all "klagingen" på at bilen er full av riper etc her på forumet, så lurer jeg på hvor galt er det i forhold til andre bilmerker.

Kan noen som har peiling, med hånden på hjerte, påstå at det som leveres fra Tesla er så mye dårligere enn andre?

Jeg har hatt 3 stykk A6, 1 A4 og en A1 de siste 11 årene, alle metallic eller perlemor, og har vært godt fornøyd med de...men jeg har aldri studert under noe spesielt lys etc.

Er det i noenlunde samme gate, noe jeg tror og håper, når det gjelder lakk-kvalitet og klargjøringen så er det nok greit for meg, men jeg blir jo litt usikker etter all lesingen her. Kanskje jeg må slutte å lese...
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Johnny

Har kjøpt to nye biler(Audi) tidligere, men Teslaen er den første bilen som har vert polert ved utlevering.
TMS og eGolf.

Jimpec


Hånden på hjertet; Tesla er nok noe av det mykeste som finnes av lakk på biler. Kan ikke sammenlignes med metallic Audi-lakk.
Derfor kreves ekstra forsiktighet, god beskyttelse og riktig vask for å minimere vaskeriper. De vil komne uansett.

Myke lakker er dog ikke noe veldig nytt. Flere andre merker, både billige og ekstremt dyre, har gjort samme valg. Det sies at Tesla etterlever miljøkrav, og derfor er lakken relativt myk.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

GOS

Sitat fra: Jimpec på lørdag 22. mars 2014, klokken 22:44

Hånden på hjertet; Tesla er nok noe av det mykeste som finnes av lakk på biler. Kan ikke sammenlignes med metallic Audi-lakk.
Derfor kreves ekstra forsiktighet, god beskyttelse og riktig vask for å minimere vaskeriper. De vil komne uansett.

Myke lakker er dog ikke noe veldig nytt. Flere andre merker, både billige og ekstremt dyre, har gjort samme valg. Det sies at Tesla etterlever miljøkrav, og derfor er lakken relativt myk.

Ok. Jeg får ikke bilen før i sommer. Antar det ikke gjør noen skade å se det litt an og eventuelt ta en behandling før neste vinter kommer?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jimpec

Ingen problem å kjøre uten behandling nei. Det skal mye til at det blir så gale at det ikke lar seg rette opp. Skitten sitter mye hardere da. Men sterk avfetting løser den saken også.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

PetterX

#65
Blir litt nervøs av å lese denne tråden. Jeg er en fyr som har null peiling på bil. Jeg har kun hatt en bil i mitt liv, en Toyota Carina 1995 som jeg kjøpte i 1998. Den har jeg kjørt frem til i dag. Jeg er gadget geek, og ble derfor helt solgt når jeg først leste om Tesla S i fjor høst. Har nylig bestillt en sort P85 med det meste av tilbehør, og grugleder meg til jeg får vidunderet. Blir imidlertid litt bekymret når jeg leser denne tråden. Det virker som om det er veldig dyrt og tidkrevende å vedlikeholde dette sukkertøyet. Bilen vil bo i en fellesgarasje i et borettslag, så jeg har begrensede muligheter for selvvask.

- gjør det noe om bilen er litt skitten over en periode på noen uker? Skader dette lakken og/eller fører til rust eller andre skader?

- forslag til en effektiv og enkel vask jeg kan gjøre på bensintasjoner? Hva bør jeg evt. ha med meg av vaskemidler og annet utstyr?

- er børsteløs maskinvask fy fy?

- andre ting en total n00b bør vite?

janmb

Sitat fra: PetterX på søndag 23. mars 2014, klokken 12:15
- forslag til en effektiv og enkel vask jeg kan gjøre på bensintasjoner? Hva bør jeg evt. ha med meg av vaskemidler og annet utstyr?

- er børsteløs maskinvask fy fy?

Hvor nervøs man skal bli bestemmes vel mest av hvor entisuast-paranoid man skal være. Husk at de fleste som leser og poster her er godt over gjennomsnitt opptatt av dette.

Om du vil gjøre det lett for deg selv og være nogen lunde skånsom mot bilen ville jeg gått for en enkel selvvask relativt ofte, typisk en gang i uka om du kan, evnt litt sjeldnere - der du bruker vaskehallens egen skumpistol og høytrykk for å få av det verste. Dette vasker ikke bilen REN, men du får av det meste.

En gang i blant kjører du en runde med Prickbort før skummet for å ta litt ekstra av asfaltrester og lignende dritt som sitter hardt.

Det er uansett en grei ide å kontaktvaske bilen sjelden på vinteren - og være ekstremt nøye med å vaske bilen fri for partikler før du begynner noen som helst form for kontakt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Jimpec

Enig med Janmb. Alle trenger ikke være perfeksjonister. Det må være opp til hver enkelt hvordan de vil holde bilen. Mange vil nok inne merke forskjell fra andre biler (med mindre de har noen timer på Elbilforum på samvittigheten..)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Gressvikingen

Færre vask - færre vaskeriper.
Lite gavn i å vaske bilen blank i vintersesongen - møkkete med en første tur. Voks eller annen god behandlibg om høsten. Bare spyling om vinteren. Når våren kommer og sola skinner er det først tid for blankpuss igjen.
P85D"+"

MR Tesla

Bytta til BMW i3 fra Mod S P+, og har ikke angret et øyeblikk,
Mod S er verdens beste bil ( dersom man har P+) men dette er et  betta produkt, til utprøvning ! , allt for mye mikkmakk med de første  30.000 mod S som man slipper med BMW i3- jeg er superklar for mod S 4wd eller mod X når barnesykdomene er ferdig ! - ser ikke alle disse sutrepostene på BMW I3 siden... :-\

Balrog

Sitat fra: MR Tesla på mandag 24. mars 2014, klokken 00:32
Bytta til BMW i3 fra Mod S P+, og har ikke angret et øyeblikk,
Mod S er verdens beste bil ( dersom man har P+) men dette er et  betta produkt, til utprøvning ! , allt for mye mikkmakk med de første  30.000 mod S som man slipper med BMW i3- jeg er superklar for mod S 4wd eller mod X når barnesykdomene er ferdig ! - ser ikke alle disse sutrepostene på BMW I3 siden... :-\

... og relevansen til denne tråden er hva for noe? BMW i3 er vel strengt tatt like fin som Leaf (dvs. parkere et kvartal unna der du skal)
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: MR Tesla på mandag 24. mars 2014, klokken 00:32
Bytta til BMW i3 fra Mod S P+, og har ikke angret et øyeblikk,
Mod S er verdens beste bil ( dersom man har P+) men dette er et  betta produkt, til utprøvning ! , allt for mye mikkmakk med de første  30.000 mod S som man slipper med BMW i3- jeg er superklar for mod S 4wd eller mod X når barnesykdomene er ferdig ! - ser ikke alle disse sutrepostene på BMW I3 siden... :-\

Nåja, det begynner da å dukke opp litt på i3-forumet også:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12149.msg201014.html#msg201014
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Meringdal

Denne tråden handler da om vaskeriper. Dette er på alle biler. End of story.

MindViruz

Er det slik med alle nye biler? At de får så lett riper?

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 15. april 2014, klokken 17:58
Er det slik med alle nye biler? At de får så lett riper?
Selv ville jeg aldri kjøpt en bil uten metallic, det er og har alltid vært en sterkere lakk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA