Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av janmb, tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:22

« forrige - neste »

janmb

TMS er jo som alle vet en ikke helt liten bil. Ferger er trange som fy og folk flest har en innstilling, bevissthet og kompetanse når det kommer til bilhold og respektere andres eiendom som er stort sett totalt fraværende...

Så hva gjør folket når dere reiser på ferge?

Jeg kommer til å måtte bruke Sandefjord-Strømstad fra tid til annet og er oppriktig redd for riper og skader.

Nyvasket bil er vel en grei no-brainer, men like fullt lett å få riper når andre gnir seg innpå bilen.

Tips?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

PerBear

Sitat fra: janmb på mandag 10. mars 2014, klokken 16:42
Nyvasket bil er vel en grei no-brainer, men like fullt lett å få riper når andre gnir seg innpå bilen.

Tips?
Jeg ville gjort det omvendt, ha skitnest mulig bil så INGEN gnir seg innpå bilen!  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

janmb

En artig tanke, rent bortsett fra at en eller flere idioter kommer innpå bilen allikevel og da gjør enda mer skade.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Jeg har resit mye med ferge, men har heldigvis ikke vært borti skader på bil av noe slag så langt. Men av de bste triksa så er vel det å stå helt fremst eller helt bakerst det som best kan forebygge "gnikkeskader", siden det da blir minimalt med trafikk forbi bilen. Da må du enten være veldig tidlig ute, eller du kan kjøre bakerst i køen like før ferga skal gå, slik at du kommer sist ombord. Dette forutsetter at du ferdes på et samband/en tur der det ikke blir gjenstående biler. Plassering i enden av ferga har i alle fall fungert bra for meg i alle år, med både store fossilbiler og små elbiler.  ;)

Jeg anbefaler ikke å gjøre en drittsekkparkering for å prøve å snike til seg mer plass enn nødvendig. Da risikerer du at bilen din blir flytta, eller at det presser seg inn noen på enda trangere plass ved siden av, emd økt fare for dørbulk og knikkeskader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Brede

Krysse fingrene er vel stort sett det en kan gjøre..

Ikke får en bestemme hvor en vil stå eller hvem en vil stå ved siden av så en er prisgitt andres oppførsel og folkeskikk, eventuelle mangel av sådan.
Ble i fjor plassert ved siden av en sliten Mondeo med småbarn i baksetet, måtte bare bite sammen tennene da jenta i baksetet dundret døra inn i siden på bilen vår. Før jeg rakk meg ut av bilen hadde mora i framsetet dundret døra si ennå hardere inn i bilen for deretter å sette kursen for kiosken..

Land Roveren tok heldigvis ingen skade, men en blir litt oppgitt over enkelte..

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

pberg

En klassiker er å være kjapp ned i bilen, og skule stygt på de som kommer gående forbi..   :D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

sindrej

Sitter alltid i bilen, det hjelper litt.  Faktisk har jeg opplevd at fergemannskapet har tatt spesielt hensyn til bilens størrelse også.

sn0le

Sitat fra: Brede på mandag 10. mars 2014, klokken 17:10
Ble i fjor plassert ved siden av en sliten Mondeo med småbarn i baksetet, måtte bare bite sammen tennene da jenta i baksetet dundret døra inn i siden på bilen vår. Før jeg rakk meg ut av bilen hadde mora i framsetet dundret døra si ennå hardere inn i bilen for deretter å sette kursen for kiosken.
Det er nesten så man skal rope på vedkommende og spørre om de vil gjøre opp for seg kontant eller om du skal skrive skademelding og ta det på forsikringen dems.

Blir oppgitt av sånne folk.
Solgte en bil i høst som bar preg av at naboen på borettslagsparkeringen ga jamt f.... i bilene ved siden av.
Fikk nok en del mindre for bilen pga alle disse hakkene i lakken.
På et tidspunkt ringte jeg på døren dems og spurte om de ikke kunne slutte å lage hakk i bilen min, og ba de
ta mere hensyn til andres eiendom.
Var en sliten Mondeo det også....  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Takk for gode tips.

Med maks paranoia tror jeg det fort blir en kombo av alle for min del:

1. Helt ren bil
2. Originalt innendørs trekk
3. Prøve å komme først eller sist på
4. Sistemann av bildekk, førstemann på ved ankomst

Sikre seg helt kan man vel glemme, men synes det er viktig å gjøre det man kan
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

orjan

Får nesten bare kjøpe fendere man henger på siden mot en slitne skumle biler fylt med unger   :P
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

turfsurf

Sitat fra: cra på mandag 10. mars 2014, klokken 17:03
Jeg anbefaler ikke å gjøre en drittsekkparkering for å prøve å snike til seg mer plass enn nødvendig. Da risikerer du at bilen din blir flytta, eller at det presser seg inn noen på enda trangere plass ved siden av, emd økt fare for dørbulk og knikkeskader.
Drittsekkparkering skal man ikke gjøre, men fergemannskapet kan ikke tvinge deg til å kjøre inn en plass hvor bilene ved siden av hverandre ikke kan åpne dørene på fornuftig hvis. Jeg har flere ganger gjort fergemannskapet oppmerksom på at jeg ikke vil kjøre inn der de anviser fordi det er for smalt. Det blir stort sett møtt med forståelse.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Teslanewbie

Du trenger en slik som reagerer når noen kommer for nær din bil..







OG NÅR NOEN HAR GJORT HERVÆRK PÅ DIN BIL MÅ DU HA EN SLIK SOM UTSLØSES


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2014, klokken 21:43
Drittsekkparkering skal man ikke gjøre, men fergemannskapet kan ikke tvinge deg til å kjøre inn en plass hvor bilene ved siden av hverandre ikke kan åpne dørene på fornuftig hvis. Jeg har flere ganger gjort fergemannskapet oppmerksom på at jeg ikke vil kjøre inn der de anviser fordi det er for smalt. Det blir stort sett møtt med forståelse.

Ja, man kommer langt med å vennlig gjøre dem oppmerksomme på slikt, og på fergene jeg tar er de påpasselige med at man ike parkerer på rømningsveiene ("gangfelt" fra salongdørene over til evakueringsstasjon), så det ergumentet tror jeg nok går hjem her også. I forhold til forskriftene tror jeg kravet er at man skal ha rømmingsvei på den ene siden av bilen, men det kan man jo fort ikke ha når de stuer på de minste fergene. Jeg er forøvrig oppmerksom på nettopp dette selv. Likevel hender det at det er så trangt på førersiden av bilen at de biletterer fra motsatt side, stort sett fordi han som parkerer til venstre for meg vil sikre sin rømmingsvei.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kimnaess

Hva med skilt som: "TESLA - BRANNFARE!!" eller "TESLA - ELECTRIC HAZARD"

Litt selvironi er bare bra ;)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA