Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstre speil legger seg ikke alltid inn

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: OddB på mandag 10. mars 2014, klokken 21:45
Flytting av tråder er en uting ! Man skriver innlegg ut fra hvor det er plassert, og da blir det (som med EL-bilnummerseriene) helt uforståelig når de havner i et generelt forum.
En annen effekt er at en god og givende tråd dør tvert i  det den blir flyttet. Det er bare å sjekke hvor mange poster de har fått i de generelle gruppene.
At det dobbeltpostes litt skader ingen.
Jeg har prøvd å henge med på Tesla-forumet det siste halvåret for å forberede meg på å takle evt. utfordringer med bilen når den kommer. Det har tatt tid, men har vært givende og nyttig. Å lese alle innleggene i de andre forumene har jeg dessverre ikke tid til.
Nå merker jeg at det kommer nye medlemmer som stiller like blanke som jeg gjorde for et halvt år siden, og spør om ting som har blitt ihjel-debattert de siste månedene. Det er helt forståelig, for å orientere seg i 80 000 gamle innlegg er ikke gjort i en håndvending. Er ikke enig i at tråder med tusenvis av innlegg over flere år er å foretrekke. Det er da like vanskelig å skumme gjennom de som å lete i en liste over tråder ?

Det som MANGLER er en god FAQ !
Der kan nybegynnere bli oppdatert på de mest grunnleggende temaene som blir diskutert på forumet, som:
Når kommer bilen ? ,Hvilke feil og mangler er vanligst ?  Hvordan lader man bilen ? etc.

Synd hvis dere i "det gode fellesskapets interesse" kaster barnet ut med badevannet.
Veldig mange har med seg "uvaner" fra Facebook-grupper som er mer flytende og flyktige i sitt vesen. Å lage for strenge regler om å holde seg til "Topic" tror jeg ikke har noen hensikt. Hverken Forum eller Facebook er noe oppslagsverk, det er litt mer "ferskvare" over det, lik det eller ikke.
Det vi ikke trenger er å grave oss ned i Janteloven.  Det har kommet et tidskille i elbilverdenen. Nå kjøper folk elbiler uten helt å være klar over at bilene trenger ladekabler for å fungere. Det står i sterk kontrast til entusiastene som har drevet med mye selv-mekking i årevis og kunne gått opp til eksamen i elektrofag når som helst.

Det er da ikke flytting av tråder til korrekt forum som er en "uting", men å poste på feil sted?

Men hvorfor skriver ikke Tesla-folkene en FAQ? Har noen opprettet en Tesla-Wiki?

Og hvorfor er det tilsynelatende vanskeligere for mange Tesla-eiere å forholde seg til en forumstruktur enn for alle oss andre?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Sitat fra: Rio på mandag 10. mars 2014, klokken 21:53
Sitat fra: OddB på mandag 10. mars 2014, klokken 21:45
Flytting av tråder er en uting ! Man skriver innlegg ut fra hvor det er plassert, og da blir det (som med EL-bilnummerseriene) helt uforståelig når de havner i et generelt forum.
En annen effekt er at en god og givende tråd dør tvert i  det den blir flyttet. Det er bare å sjekke hvor mange poster de har fått i de generelle gruppene.
At det dobbeltpostes litt skader ingen.
Jeg har prøvd å henge med på Tesla-forumet det siste halvåret for å forberede meg på å takle evt. utfordringer med bilen når den kommer. Det har tatt tid, men har vært givende og nyttig. Å lese alle innleggene i de andre forumene har jeg dessverre ikke tid til.
Nå merker jeg at det kommer nye medlemmer som stiller like blanke som jeg gjorde for et halvt år siden, og spør om ting som har blitt ihjel-debattert de siste månedene. Det er helt forståelig, for å orientere seg i 80 000 gamle innlegg er ikke gjort i en håndvending. Er ikke enig i at tråder med tusenvis av innlegg over flere år er å foretrekke. Det er da like vanskelig å skumme gjennom de som å lete i en liste over tråder ?

Det som MANGLER er en god FAQ !
Der kan nybegynnere bli oppdatert på de mest grunnleggende temaene som blir diskutert på forumet, som:
Når kommer bilen ? ,Hvilke feil og mangler er vanligst ?  Hvordan lader man bilen ? etc.

Synd hvis dere i "det gode fellesskapets interesse" kaster barnet ut med badevannet.
Veldig mange har med seg "uvaner" fra Facebook-grupper som er mer flytende og flyktige i sitt vesen. Å lage for strenge regler om å holde seg til "Topic" tror jeg ikke har noen hensikt. Hverken Forum eller Facebook er noe oppslagsverk, det er litt mer "ferskvare" over det, lik det eller ikke.
Det vi ikke trenger er å grave oss ned i Janteloven.  Det har kommet et tidskille i elbilverdenen. Nå kjøper folk elbiler uten helt å være klar over at bilene trenger ladekabler for å fungere. Det står i sterk kontrast til entusiastene som har drevet med mye selv-mekking i årevis og kunne gått opp til eksamen i elektrofag når som helst.

Men hvorfor skrivere ikke Tesla-folkene en FAQ? Har noen opprettet en Tesla-Wiki?

Og hvorfor er det tilsynelatende vanskeligere for mange Tesla-eiere å forholde seg til en forumstruktur enn for alle oss andre?
Det har vel med mengden innlegg /deltakere å gjøre ? "Tesla S" -delen har vel mer aktivitet enn hele resten av forumet til sammen. I tillegg er det ikke alle som har levd et langt liv i  Forum-Verdenen, men er vant til å forholde seg til mer "anarkistiske" sosiale plattformer som Facebook.

Hvem er dere "andre" ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

Sitat fra: OddB på mandag 10. mars 2014, klokken 21:58
Det har vel med mengden innlegg /deltakere å gjøre ? "Tesla S" -delen har vel mer aktivitet enn hele resten av forumet til sammen. I tillegg er det ikke alle som har levd et langt liv i  Forum-Verdenen, men er vant til å forholde seg til mer "anarkistiske" sosiale plattformer som Facebook.

Desto større grunn til å holde litt på kotymen så det forblir ryddig. Det er nesten fristende å trekke en sammenligning mot et annet tema der det er populært (ganske sikkert også blandt en del av dem som skriker høyest om å få gjøre som de vil) å påpeke at de som kommer til oss får innrette seg etter våre regler eller pelle seg hjem.  :P

Wiki-sider for Tesla finnes forøvrig her: http://www.elbil.no/wiki/Tesla og så vidt jeg kan se er alle modeller representert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Hvem er dere "andre" ?

Jo, men desto viktigere er det vel at man følger spillereglene, slik at ikke hele forumet skal bli ubrukelig for alle andre?

Det er jo ikke slik at man skal skyte folk som poster feil, men folk kan da ikke klage over at noen er snille og rydder opp (i egen fritid) etter at folk har postet feil?

"Andre" her var alle andre enn Tesla-eiere. Det er jo veldig fint om generelle tema (ladeinfrastruktur, og alt det andre) faktisk ligger slik at eiere ev e-UP osv. slipper å lete gjennom Tesla-forum for å finne ut hvor man lader på IKEA! ;)

En annen sak er at en meget stor prosentandel av innleggene på Tesla-forum omhandler "når får jeg bilen", "når får jeg adapteren", "får jeg innefellbare speil" - og det burde kanskje ligge i et underforum hos Tesla, som ikke kommer opp i 100-nyeste?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Veggen

Huff dette var virkelig fæle greier, bli tvunget til å forlate sin egen trygge boble på denne måten.
Men kjenner jeg ble litt nysgjerrig på hva disse rare typene som putler rundt i små plastbaljer er opptatt av også.
Skal jeg våge meg utenfor Tesla underforumet tro.
Kanskje det ikke er så skummelt allikevel?
Skal, skal ikke...
Er det noen som kan holde meg i hånden?

MyTess

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 16:09
Sitat fra: cra på mandag 10. mars 2014, klokken 16:02
Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:33
1. Du bekrefter det jeg sier i signaturen din. Hvis man må søke for å finne frem, er det noe galt en eller annen plass.

Slett ikke! Jeg har selv prøvd å finne igjen informasjon i Tesla-forumet, og opplevd at hvis det har gått noen timer siden sist det var postet i tråden så må man bla flere sider for å finne den relevante tråden, fordi det er hundre andre tråder som har havnet lenger oppe på lista. Putt det som har med ladeutstyr i riktig kategori, men legg gjerne et par stikkord i emnefeltet, f.eks. "Tesla: Bygg din egen lader" eller "ChaDemo: Bygg lader selv". Du vil aldri kunne oppnå at all informasjon du er ute etter ligger oppe i dagen. Det tror jeg alle duplikattrådene er gode eksempler på. Folk starter heller en ny tråd enn å skumme over sidevis med tråder, og de er i tillegg for late til å søke.

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:33
2. Hvis jeg sitter inne med kunnskap om et spesielt emne, vil jeg kanskje aldri se trådene med spørsmål om dette emnet fordi jeg ikke selv har "spørsmål" om dem.

Hva med å stikke innom emner du vet du har kunnskap om for å se om du kan bidra med noe? Det ville jeg kalle å gjøre en skikkelig innsats og å være entusiast.  Slik har det i alle fall vært blandt de virkelige entusiastene. Allerede før man kunne kjøre 40 mil på ei lading og hadde alle fordelene var de aktive og delte av sin enorme kunnskap. Jeg har selv fått hjelp til å holde think'en i live av disse menneskene i snart ti år, og de stod nærmest i kø for å være først til å hjelpe!

For tida leser jeg mest om Tesla fordi jeg er interessert i bilen og den står øverst på ønskelista, men jeg er jevnlig innom andre delforum for å se om der er noen interessante nye temaer, og om der er noe jeg kan bidra med. Noe annet ville bli som å sitte å være sur for at det ikke er noe å se på TV, men ikke gidde å skifte kanal.

Som nevnt - jeg ER skikkelig entusiast. Jeg deltar i bøtter og spann av offentlige debatter om elbiler generelt, og har selv to elbiler - en Leaf og en Tesla.

Mye av dette har med organisering å gjøre. Det er så fryktelig mange underforum å velge mellom. I tillegg står de bilspesifikke forumene ØVERST i listen over forumet, og det er ETT klikk å komme seg inn på Tesla (Model) S i første skjermbilde. De andre forumene er begravd langt under "folden" som det heter på fagspråket.

Menmen. Jeg skjønner at det er nytteløst å klage. Jeg synes det er litt synd at 5-6 forumbrukere hvorav halvparten er moderatorer skal få kverke et forholdsvis aktivt forum, men må vel bare innse at mindretallsdikaturet seirer.

Hvis moderatorene heller hadde opprettet linkposter i andre aktuelle forum til poster de fant interessante i dette forumet, hadde alle vært fornøyd. Nå tror jeg man vil se en kraftig nedgang i deltakelsen i elbil-debattene fra de som kun er interessert i Tesla.

Det er vel bare å se på reaksjonene? Det er ikke veldig mange som er positive.

Da var det vel avgårde til Facebook-gruppene, da.

+1

Gidder ikke tråle gjennom alt for å finne. Leser bare fra mobilen, og søk er langt fra brukbart!

Lars C. Krogenæs

Jeg hadde egentlig sett for meg at det kanskje var lurt med en ytterligere oppdeling av Tesla delen i grupper for f.eks diskusjon rundt Tesla før man får bilen, en gruppe for eksteriør-felger-styling-skistativ osv, slik at man kunne putte "store gafler i holdern" til høyre og mindre gafler i skuffen under. Nå ser jeg at det blir for avansert og at man da kanskje heller bør slå sammen S, T og E gruppene slik at det ikke blir så vanskelig å følge med...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Henning76

Ærlig talt. Det er ganske sært at en gruppe moderatorer og enkelte andre som ikke har eller ønsker Tesla skal løpe rundt her og tre regler ned over hodet på et forum som har vært utrolig aktivt. Det har jo fungert for de som faktisk er interessert i Tesla?

Uten å nevne navn - tonen i innleggene fra enkelte er direkte nedlatende. Jeg tror selv de vet hvem de er.

Dette innbyr jo ikke akkurat til deltakelse - og noen sier tilogmed at forumbrukere som deltar der de alltid har deltatt bør få advarsler og i verste fall utestenges?

Hadde jeg ikke visst bedre skulle man tro at endel elbil-eiere mener Tesla-folk er litt..  Teite?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Kallagtunet

Teite er vel ikke rette ordet, men at enkelte viser egoistiske og meg selv og mine behov først tendenser er det ingen tvil om....

Milzit

Sitat fra: Rio på mandag 10. mars 2014, klokken 22:13

Hvem er dere "andre" ?

Jo, men desto viktigere er det vel at man følger spillereglene, slik at ikke hele forumet skal bli ubrukelig for alle andre?

Det er jo ikke slik at man skal skyte folk som poster feil, men folk kan da ikke klage over at noen er snille og rydder opp (i egen fritid) etter at folk har postet feil?

"Andre" her var alle andre enn Tesla-eiere. Det er jo veldig fint om generelle tema (ladeinfrastruktur, og alt det andre) faktisk ligger slik at eiere ev e-UP osv. slipper å lete gjennom Tesla-forum for å finne ut hvor man lader på IKEA! ;)

En annen sak er at en meget stor prosentandel av innleggene på Tesla-forum omhandler "når får jeg bilen", "når får jeg adapteren", "får jeg innefellbare speil" - og det burde kanskje ligge i et underforum hos Tesla, som ikke kommer opp i 100-nyeste?
Forumet blir ubrukelig for alle andre? Det er ganske bra å melde... Har det vært til stort besvær for de andre brukere av forumet her at det ikke er wiki, FAQ og trådene ikke flyttes med hard hånd? Jeg kan ikke skjønne det..
Flertallet av brukerne her ønsker ikke wiki, FAQ og div. subforumet, de ønsker et sted å scanne igjennom for å sette interessante emner. Det ser ikke ut til at det stor takhøyde her for å se at man har forskjellige ønsker her.
Men det er tydeligvis et stort irritasjonsmoment for de som leser 100 nyeste. Kan ikke du heller da gå direkte på de forumene du ønsker å lese på?

Og ja, jeg leser også Elbilbilen i samfunnet, Oslo og Omegn men der er det veldig lite aktivitet. Har jeg litt ledig tid på jobb så har jeg en direkte link inn hit for å sjekke om det er noe nytt.

Er det så stort problem å beholde det slik som det er i dag? Jeg tviler på at forumet blir ubrukelig for alle andre av den grunn og det er stort sett Model S relaterte poster her.

Thomas Parsli

Det er ganske morsomt at denne diskusjonen (om inndelingen av hele forumet) foregår her.
Og at man argumenterer for at den skal foregår her.

Når meta-diskusjoner blir meta bør de ringe varselbjeller, imaginære eller ei...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Milzit på mandag 10. mars 2014, klokken 23:24
Forumet blir ubrukelig for alle andre? Det er ganske bra å melde... Har det vært til stort besvær for de andre brukere av forumet her at det ikke er wiki, FAQ og trådene ikke flyttes med hard hånd? Jeg kan ikke skjønne det..
Flertallet av brukerne her ønsker ikke wiki, FAQ og div. subforumet, de ønsker et sted å scanne igjennom for å sette interessante emner. Det ser ikke ut til at det stor takhøyde her for å se at man har forskjellige ønsker her.
Men det er tydeligvis et stort irritasjonsmoment for de som leser 100 nyeste. Kan ikke du heller da gå direkte på de forumene du ønsker å lese på?

Og ja, jeg leser også Elbilbilen i samfunnet, Oslo og Omegn men der er det veldig lite aktivitet. Har jeg litt ledig tid på jobb så har jeg en direkte link inn hit for å sjekke om det er noe nytt.

Er det så stort problem å beholde det slik som det er i dag? Jeg tviler på at forumet blir ubrukelig for alle andre av den grunn og det er stort sett Model S relaterte poster her.

Det er to separate problemstillinger:

1) Tråder som burde ligge i "ladeforum" (for å ta det mest brukte eksempelet) slik at ALLE kan delta, ligger i Tesla-forum. Det vil si at når en ny e-UP søker i "ladeforum" så finner vedkommende ikke den tråden. Ditto for de som kjører i3, Leaf, Focus og alle de andre.

Det innbyr ikke akkurat til en ny i3-eier å delta, når trådene ligger feil sted, og da blir det enda færre ikke-Tesla-eiere.

2) Det er en enorm mengde av det som på de fleste fora ville blitt referert til nesten som "spam"; enorme mengder av innlegg om VIN, adaptere, osv. som fører til at ofte er 90 ut av de 100 nyeste Tesla-innlegg som er helt irrelevante for alle andre. Veldig mange av disse trådene kunne man løst hvis en Tesla-eier skrev en god FAQ som stod fast på Tesla-forum.

Til sist: jeg er ikke "anti-Tesla" på noen som helst måte. Jeg synes det er FLOTT at det er mange Tesla-folk her, men den "hvis jeg ikke får det som jeg vil, så vil jeg ikke være her"-type innlegg som enkelte fremviser er helt bak mål.

2)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sindrej

Det er jo tydeligvis stor uenighet om dette da. Det er de som mener omorganiseringen minsker nytteverdien, og det er de som mener dette er overmodent. Så har vi de som mener den første kategorien er noen egoistiske rasshøl, mens noen andre mener den andre kategorien er noen forumnazister.

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 10. mars 2014, klokken 22:44
Jeg hadde egentlig sett for meg at det kanskje var lurt med en ytterligere oppdeling av Tesla delen i grupper for f.eks diskusjon rundt Tesla før man får bilen, en gruppe for eksteriør-felger-styling-skistativ osv, slik at man kunne putte "store gafler i holdern" til høyre og mindre gafler i skuffen under. Nå ser jeg at det blir for avansert og at man da kanskje heller bør slå sammen S, T og E gruppene slik at det ikke blir så vanskelig å følge med...

Lars

Hei Lars,

Antallet Tesla-innlegg kan være litt "overveldende" til tider - jeg har ofte sett at over 90 ut av de 100 nyeste omhandler Tesla.

Ville det vært mulig å lagt til en ny "knapp" (ved siden av "N-knappen" øverst til høyre), som listet opp de nyeste 100 innleggene fra alle andre fora enn Tesla? For i øyeblikket er dessverre "100 nyeste"-funksjonen nesten ubrukelig til tider.

Jeg synes egentlig det er meget interessant å lese om Tesla, men uendelige innlegg om leveringsdato på adaptere, osv. kan bli litt mye for selv de mest dedikerte av oss! :D

Takk for et flott forum, og for den tiden du legger i det! Jeg vet at slike ting tar tid! (Er admin på et annet forum.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sindrej

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:11
Det er ganske morsomt at denne diskusjonen (om inndelingen av hele forumet) foregår her.
Og at man argumenterer for at den skal foregår her.

Når meta-diskusjoner blir meta bør de ringe varselbjeller, imaginære eller ei...

Thomas
Det er vel poenget og, om den låg en annen plass ville det vært mange som ikke såg den. Kan flyttes om en vil ha slutt på diskusjonen ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA