Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstre speil legger seg ikke alltid inn

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: hma på mandag 10. mars 2014, klokken 16:40
-TMS på ladeplass uten å lade: Det er en like aktuell problemstilling enten det er TMS eller en Leaf.

Uenig - for det første er det trådstarter som avgjør hva temaet for en gitt tråd er og om man ønsker å diskutere akkurat det temaet i kontekst model s så må trådstarter være velkommen til å gjøre den beskrankningen. Og nei, det er ikke en like aktuell problemstilling uansett type bil - ettersom rekkevidden er vilt ulik er det ofte langt mer uakseptabelt at en TMS oppfører seg slik enn når andre gjør det.

- Lading på Nordby senteret (Svinesund) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.

Tildels enig. Nå var det lademuligheter for TMS som ble tatt opp og diskutert, men ser at det kan ha interesse for andre også - selv om den interessen er rimelig akademisk all den tid de fleste andre elbiler ikke har rekkevidde til slik turer uansett.

- Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"! Ny(e) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.

Enig, rent bortsett fra at nytteverdien går i kjelleren fordi tråden dør.

- Hvordan få lengst mulig rekkevidde Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.

Du tar grovt feil. Tilsvarende temaer kan selvsagt være interessante for andre merker også, men innholdet i diskusjonen rundt det temaet er nødvendigvis i stor grad ulikt fra bil til bil. Temaer som forvarming, mengde regenerering, ride height, etc etc er lite aktuelle for andre modeller.

- Finn en feil... Ny(e) Dette er like morsomt enten uansett hvaslags bil man har.

I så fall like tragisk, ikke like morsomt. Og nok engang er det ikke et tema som er irrelevant av bilmodell. Det er langt mindre ok at en TMS parkerer på den måten enn at andre elbiler gjør det - fordi TMS har en langt større bevisbyrde i å motbevise at vi er rasshøl. Slik er det bare dessverre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Kagex på mandag 10. mars 2014, klokken 16:42
snart blir vel Når får vi bilene tråden også flyttet og slått sammen med alle andre bilmerker..............

Ja, det er jo definitivt et tema som lest uten kontekst er relevant for alle bilmerker, ikke bare TMS
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

SK901

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:46
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 10. mars 2014, klokken 15:39
Men problemet "vårt" er at de trådene som er interessante for "alle" aldri kommer til å bli lest av andre enn Tesla-eiere. Dessuten blir det umulig å finne tilbake til disse trådene, da de ikke ligger i en logisk gruppe, men tilfeldigvis har havnet i gruppen for en eller annen elbil.

Hvis du ser på de siste 300 emnene i gruppen for
Ladeplasser og ladekabler Kan du si meg hvor mange innlegg som ikke er relevant for en Tesla S eier?

Tror det handler mer om vane og evne til å tenke anderledes. Jeg trodde ikke at Tesla S eierne skulle være de som ikke taklet nye måter å gjøre ting på?

Tesla-eiere er i to grupper. Det er de som bryr seg om Tesla, også er det de som bryr seg om Tesla OG elbiler generelt. De som bare bryr seg om Tesla, har flokket til dette forumet. De har kanskje ikke fått bilen enda. Men de er ikke interessert i å lese om alle mulige andre elbiler.

Jeg er en av dem som kun bryr meg om Tesla. Hadde ikke Tesla vært på banen, hadde jeg fortsatt kjørt med bensin/diesel bil.

For mange av oss er ikke Leaf, Think, Reva og alt det andre noe alternativ - eller noe vi ønsker oss. Da blir det naturlig at jeg holder meg unna disse diskusjonene, og forholder oss til TMS kategorien.

akseln

En enda bedre lenke til de som vil vite hva som er nytt siden forrige besøk på elbilforum:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=unread

Slipper da å klikke seg inn i ulike forum :)

akseln

En forklaring på hvorfor dette problemet har oppstått. Bare Tesla S forumet har 83.000 innlegg. Til sammenligning har Nissan Leaf 28.000 og trillingene 7.200 innlegg.

Dette gjør at Tesla S forumet både blir oversiktlig og får "eget liv". Mange som følger med der vil slite med å forholde seg til andre deler av elbilforum.

Jeg tror alle ville være tjent med å særbehandle Tesla S-forumet, rett og slett fordi det har mye mer aktivitet enn de andre. Ved å lage noen få underkategorier, blir det også enklere å skille ut poster som kanskje har mer generell art og kan legges andre steder.

frekri

Jeg ønsker at moderatorene skal slutte å flytte bort Tråder. Vi hadde en  avstemning om dette for noen uker tilbake og flertallet ønsket at moderatorene skulle la oss diskutere det vi ønsker her i Tesla gruppen fordi vi følger bare med her.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Gordon Retriever

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:11
Elbilforum består av ALT for mange underforum, og jeg er overhodet ikke interessert i å skanne en 15-20 ulike underkategorier hver dag.

Enig, det er krevende å holde oversikten.

Resultatet av dette ser man på hvor mye bedre respons et innlegg i et merke-spesifikt underforum får, sammenlignet med et innlegg i et av underforumene som ligger langt nede på forumets forside.

Hyperstress

Trådene som er flyttet er i utgangspunktet generelle, men mange av dem vil likevel ha livets rett i Teslaforumet siden de diskuteres i en Teslasetting. Hadde alle vridd tittelen til noe Teslarelatert, slik at en viser at en ønsker å diskutere temaet i Teslasammenheng så hadde alt vært greit, eller? Feks "TMS eiere, registrer ditt ladepunkt på Ladekameratene!" istedet for "Registrer ditt ladepunkt på Ladekameratene!". P(Kanskje jeg bør endre tittelen i håp om at tråden kommer tilbake.. ?  ;)  )

Egentlig kan jo veldig mange tråder være generelle, feks Dekk og felg, solfilm, vasking/detailing, skrytebilder, hva kvitter vi oss med av fossilbiler osv osv..  Og etter logikken bør alle disse flyttes ut i det "store sorte hullet" der de kan dø ut i stillhet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Milzit

Det man oppnår ved dette er vel at folk finner seg andre steder, enn å sjekke div antall underforum..

Muffinman

For min del er det ihvertfall ganske enkelt. Ligger det ikke under Tesla-delen eksisterer det ikke.

Real EoN

Samme her, leser kun tesla delene av forumet... Det som flyttes andre steder blir ikke lest av meg !! :o
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Lacaixxa

Hvis dette forumet skal opprettholde sin høye aktivitet finnes det en god løsning; Erkjenn at tesla forumet står sterkt alene og differensier det fra resten av forumet. Da kan vi som ikke først og fremst er elbileiere finne frem til våre interesser.

Min mening er at disse få, men svært aktive think e.l eierne på Tesla forum heller tilpasser seg majoriteten enn at den største brukergruppen skal forsvinne.

Bonusen er da at vi teslaeiere/drømmere slipper å diskutere lavere fartgrenser og skammen med fin bil og 350 hk+
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Carl Anton Stenling

Vi observerer at en rekke nye brukere på Elbilforum nekter å følge reglene for bruk av forumet.

Her foreslår jeg at moderatorene gir en advarsel ved brudd på reglene og neste gang sperrer brukeren som ikke innordner seg.

Selv om man har verdens beste elbil (for øyeblikket) så betyr det ikke at man kan ture frem som man selv vil.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OddB

Flytting av tråder er en uting ! Man skriver innlegg ut fra hvor det er plassert, og da blir det (som med EL-bilnummerseriene) helt uforståelig når de havner i et generelt forum.
En annen effekt er at en god og givende tråd dør tvert i  det den blir flyttet. Det er bare å sjekke hvor mange poster de har fått i de generelle gruppene.
At det dobbeltpostes litt skader ingen.
Jeg har prøvd å henge med på Tesla-forumet det siste halvåret for å forberede meg på å takle evt. utfordringer med bilen når den kommer. Det har tatt tid, men har vært givende og nyttig. Å lese alle innleggene i de andre forumene har jeg dessverre ikke tid til.
Nå merker jeg at det kommer nye medlemmer som stiller like blanke som jeg gjorde for et halvt år siden, og spør om ting som har blitt ihjel-debattert de siste månedene. Det er helt forståelig, for å orientere seg i 80 000 gamle innlegg er ikke gjort i en håndvending. Er ikke enig i at tråder med tusenvis av innlegg over flere år er å foretrekke. Det er da like vanskelig å skumme gjennom de som å lete i en liste over tråder ?

Det som MANGLER er en god FAQ !
Der kan nybegynnere bli oppdatert på de mest grunnleggende temaene som blir diskutert på forumet, som:
Når kommer bilen ? ,Hvilke feil og mangler er vanligst ?  Hvordan lader man bilen ? etc.

Synd hvis dere i "det gode fellesskapets interesse" kaster barnet ut med badevannet.
Veldig mange har med seg "uvaner" fra Facebook-grupper som er mer flytende og flyktige i sitt vesen. Å lage for strenge regler om å holde seg til "Topic" tror jeg ikke har noen hensikt. Hverken Forum eller Facebook er noe oppslagsverk, det er litt mer "ferskvare" over det, lik det eller ikke.
Det vi ikke trenger er å grave oss ned i Janteloven.  Det har kommet et tidskille i elbilverdenen. Nå kjøper folk elbiler uten helt å være klar over at bilene trenger ladekabler for å fungere. Det står i sterk kontrast til entusiastene som har drevet med mye selv-mekking i årevis og kunne gått opp til eksamen i elektrofag når som helst.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

For statisk informasjon så ligger elbilwiki fritt tilgjengelig for alle. En god del informasjon bør absolutt legges der, da denne er ment som et oppslagsverk, uten kommentarer (on- eller offtopic) og annet utenomsnakk. Men "noen" må jo gjøre det, og det virker ikke som det er så veldig mange som er gira på å bidra hvis det koster et par ekstra klikk.

elbil.no har vel en generell FAQ rindt en del ting som gjelder valg og kjøp av elbil, ladeplasser og diverse, men ikke noe spesifikt for de enkelte bilmerkene. Ser at i Tesla-forumet så er der en egen sticky som har link til en del av de nyttigste trådene. Det er et greit kompromiss, synes jeg.

Jeg er enig i at et forum ikke er det som er best egnet som oppslagsverk, men med litt søking så finner man som regel det man leter etter, gjerne i flere tråder. Men selvfølgelig hender det at man må starte en ny tråd. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA